Gå til innhold

Prosjekt "Verdens ende"


Anbefalte innlegg

topp.jpg

 

Helt siden jeg var liten unge, ikke at jeg er så alt for gammel i dag, har jeg alltid hatt det for å fikle med småprosjekter. De senere årene ble dette kombinert mer og mer med data. Resultatene har vært et par mindre vellykkede prosjekter, og et par andre som jeg personlig har vært meget fornøyd med. Det første er det todelte prosjektet "Dreamfall". Du kan se den første delen av prosjektet her, mens den andre delen ligger her. Ikke mange månedene etter ble prosjektet "Miljøets kraft" presentert. Siden den gangen har jeg hatt mer enn nok å gjøre med studier og annen jobb.

 

P4176085-540x360.jpg

P4055869-540x360.jpg

 

Nå er derimot tiden tilgjengelig nok en gang, og jeg vil nå presentere dere for mitt nyeste prosjekt.

 

Untitled-1-540x360.jpg

 

 

 

 

Over kan dere se grovskissen av prosjektet. Til det hele har jeg hentet inspirasjon fra stranden i TV-serien "LOST". Det hele er 60 cm dypt, 20 cm høyt og 36 cm bredt.

 

Øverst vil det bli anlagt et grøntområde, ned mot sandkanten. Planen er å dette den grønne delen med levende ting, eller noe som duger like godt. Et knust flyvrak vil også bli lagt på plass. "Gropen" dere ser på bildet skal fylles med vann, mens alt det beige skal være akvariesand. Vannet som ligger i gropen skal så renne pent over skjermen, før det hele pumpes tilbake igjen! Dette skal være levnede vann som man kan to på om man vil.

 

Første oppdatering kommer om noen få strakser!

 

 

Kommenter gjerne, men gjør det ved å følge denne linken

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var jeg virkelig i gang. Gårsdagen ble lang, veldig lang. Men gud så gøy det er å få brukt hendene igjen.

 

Garasjen er for anledningen raskt innredet. Det var på tide å flytte slike aktiviteter ut fra soverommet

 

IMG_6379.jpg

 

En god del elektriske komponenter skal komme godt med

IMG_6381.jpg

 

Første grovplassering av komponentene for å se at målene mine stemte:

 

IMG_6384.jpg

 

IMG_6392.jpg

 

Skjermen er forøvrig en 15 " som lå slengt innerst i en hylle på kontoret. Ikke spesielt stor, og den har neppe den beste bildekvaliteten, men den er meget ideelt for mitt bruk. 15" passer helt perfekt, og om den skulle bli ødelagt så vil den neppe bli savnet.

 

Den måtte derimot slankes betydelig, både for at den skal få plass og fordi den rett og slett er vilt stygg.

 

IMG_6395.jpg

 

Et par skruer måtte ut, før baksiden var fjernet.

 

IMG_6397.jpg

 

Et par minutter senere var alt grå og stygg plastikk fjernet, og jeg satt igjen med en solid stålramme.

 

IMG_6401.jpg

 

Få minutter senere sitter jeg igjen med kun bildepanelet og alt av kretkort. En ting er sikkert, og det er at produsenten kunne ha slanket denne skjermen betydelig. Hvorfor de har lagt den så enorm vet jeg ikke, LCD var sikkert kjempekult uansett når denne ble laget.

 

 

En ny oppdatering kommer straks!

 

Kommenter gjerne, men gjør det ved å følge denne linken

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Etter litt tenking innså jeg at den første grovplasseringen av komponentene jeg hadde utført, var temmelig teit. Denne maskinen kan egen gjøres nesten trådløs. Det eneste som må kobles til av kabler er strøm, skjermen sitter allerede i kabinettet jeg bygger og tastatur/mus skal tilkobles trådløst.

 

Den endelige plasseringen av komponenter skal se slik ut:

 

IMG_6406.jpg

 

Med det avgjort, var det på tide å sette sammen rammen som skal holde skjermen på plass. Her gikk jeg til innkjøp av aluminiumsprofiler. Disse er L-formet, 2x2 cm, og brukes egentlig som pyntelister i hus. Helt ypperlig for mitt bruk.

 

IMG_6413.jpg

IMG_6410.jpg

 

En baufil og en solid tang var alt som trengtes for å forme rammen.

 

IMG_6414.jpg

 

Med en støtte ferdig, gjaldt det bare å lage en ny og helt identisk versjon.

 

IMG_6415.jpg

 

Og vips så var hovedstøttene på plass.

 

IMG_6417.jpg

 

Flere oppdateringer kommer om litt, følg med!

 

Kommenter gjerne, men gjør det ved å følge denne linken

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Jeg fikk jobbet et par timer i går med rammen som skal holde skjermen på plass. Hovedrammen er nå ferdig, det gjenstår bare å få satt sammen noe som skal holde på plass den tilhørende elektronikken.

 

IMG_6419.jpg

 

Små vinkelstøtter ble poppet fast, disse skal holde skjermen på plass fra undersiden.

 

IMG_6421.jpg

 

..Rammen ble så skrudd fast i bunnplaten.

 

IMG_6427.jpg

IMG_6425.jpg

 

Slik ble sluttresultatet, personlig er jeg temmelig fornøyd. Det hele sitter overraskende godt fast, og det er meget stabilt. Skjermen passet perfekt.

 

IMG_6431.jpg

 

Jeg limte på et par biter med ESD-skum, kjøpt hos ELFA, så skjermen skulle ligge litt mykere på plass, og ikke slå mot aluminiumet.

 

IMG_6434.jpg

 

Med rammen på plass kom jeg frem til en ny grovplassering av komponentene. Vannpumpen vil bli plassert der den store kabelklasen nå ligger, men hengene i fra "taket" på kabinettet

 

IMG_6435.jpg

 

Neste oppgave blir å få laget en ny plate som skal holde skjermens elektronikk på plass. Alle skruehull som er innenfor den sorte rammen på bildet over må lages på nytt i en plate av lexan.

 

Kommenter gjerne, men gjør det ved å følge denne linken

Lenke til kommentar

OCZ har kommet på banen, og sponser prosjektet med en SSD, minne og strømforsyning:

 

ocz_logo.jpg

 

OCZ Agility Series 60 GB

 

PC Power & Cooling Silencer 750W

 

OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum 6 GB (3 x 2 GB)

 

OCZ XTC Cooler Rev 2

 

Takk takk!

 

Resten av systemet vil forøvrig bli basert på i7.

 

Når det gjelder resten av prosjektet, så fikk jeg gjort litt i går. Minnekortet har jeg derimot glemt igjen hjemme, så bildene kommer ikke med en gang.

 

Kommenter gjerne, men gjør det ved å følge denne linken

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Skal vi se, dette er hva jeg fikk til i går kveld. Jeg fikk laget en ny plate som skal holde alt av skjermens elektronikk på plass. Det er alt for mye jobb for min del å sjøte skjermkablene, så denne ble plassert på samme sted som den gamle stålrammen lå.

 

IMG_6436.jpg

 

Materialet for denne delen ble et slitt stykke plexi jeg hadde liggende.

 

IMG_6437.jpg

 

Etter å ha kuttet litt og prøvd meg frem med plassplasseringen, fant jeg ut at det var lurt å kutte av hjørnene. Med det gjort er det litt større plass til et skjermkort, og plass er noe jeg sårt trenger.

 

IMG_6439.jpg

 

Skruehullene ble målt opp...

 

IMG_6442.jpg

 

... Og dette ble sluttresultatet.

 

IMG_6440.jpg

 

Kretskortene ble montert på avstandsstykker.

 

IMG_6442.jpg

Bilde-001.jpg

 

Slik ser det hele ut til slutt, plasseringen ble perfekt i forhold til andre komponenter.

 

IMG_6444.jpg

 

Jeg må inrømme at jeg var litt smånærvøs når jeg skulle slå på skjermen igjen. Heldigvis for min den fungerte det prikkfritt!

 

 

 

Og, for de som lurer på hvordan jeg skal klare å bruke knappene på skjermen der de ligger: Fjernstyring! Samtlige brytere skal kobles på en større krets som lar meg åpne og lukke releer ved hjelp av en fjernkontroller.

 

Kommenter gjerne, men gjør det ved å følge denne linken

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Litt bilder fra gårsdagen. Etter tips fra "Dovito" i kommentartråden, bestemte jeg meg for å gjøre hovedkortbrettet uttakbart. Ved hjelp av et par skinner fra Biltema, ble dette faktisk helt genialt!

 

IMG_6448.jpg

 

IMG_6450.jpg

 

Med skinnene på plass, var det på tide å lage selve hovedkortbrettet.

 

IMG_6451.jpg

 

Og det passet helt perfekt....

IMG_6452.jpg

 

IMG_6453.jpg

 

Og enda en ny grovplassering av komponentene fant sted:

 

IMG_6454.jpg

 

Brettet skal forøvrig lakkeres i sort når det er ferdig, noe som også gjelder resten av maskinens innside. Den brune MDFen er ikke pen!

 

Kommenter gjerne, men gjør det ved å følge denne linken

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

I helgen fikk jeg gjort litt, nå begynner strukturen til den ferdige kassa å komme frem!

 

Fredagen gikk bort til lakkering, alt jeg hittil hadde laget skulle bli sort. To lag med matt sort gjorde susen.

 

Bilde-001.jpg

 

Skinnene ble maskert..

 

Bilde-006.jpg

 

Før alt ble hengt opp i lillebrors fotballmål for lakkering.

 

Bilde-012.jpg

 

Resultatet ble akkurat slik jeg ville ha det, helt enkelt og greit :-)

 

Alle videre detaljer på innsiden vil være i krom, inkludert kabelstrømper.

 

Bilde-013.jpg

 

Med lakkeringen unnagjort, kunne jeg begynne på kabinettets kropp. Resten av kassa skal konstrueres i 3, 4, 5 og 10 mm tykk plexi / lexan.

 

Jeg startet med sidekantene. For å få disse to helt identiske, kuttet jeg ut to stykker med en gang. Den ytterste streken på platen, avbildet over, er der det skal kuttes. Den nederste streken angir hvor vannet vil flyte.

 

Bilde-014.jpg

 

Så gjalt det å få kuttet alt riktig. Baufil og stikksag ble brukt over hverandre.

 

Bilde-017.jpg

Bilde-016.jpg

 

Med sideplatene ferdig kuttet, ble resultatet slikt.

 

Bilde-023.jpg

 

Siden sideveggene i enkelte situasjoner kommer til å bære en god del vekt, ble de festet med vinkeljern på to punkter. For hver 10 cm er det også satt inn spikre.

 

Bilde-019.jpg

Bilde-021.jpg

 

Ting begynner å ta form!

 

Kommenter gjerne, men gjør det ved å følge denne linken

Lenke til kommentar

Huset er under oppussing, så ting går ikke så alt for fort om dagen. I går fikk jeg derimot tilpasset hovedkortbrettet.

 

Nå som jeg har fått avklart den fysiske størrelsen på alle komponentene (navnene på hovedkort, prosessor og skjermkort venter jeg litt med å slippe), har jeg fått laget festemetoder for samtlige deler. Ikke alle delene på bildene vil bli bruk.

 

 

IMG_6479.jpg

 

IMG_6482.jpg

 

Slik vil den endelige komponentplasseringen se ut.

 

IMG_6483.jpg

 

Alle hull ble boret ut. Nederst til høyre skal det festes en vifte, på venstresiden skal strømforsyningen holdes på plass, hovedkortet dominerer hele opplegget mens SSDen skal sitte mellom hovedkortet og strømforsyningen.

 

IMG_6484.jpg

 

Avstandsstykker for hovedkortet ble skrudd på plass med Lian Lis geniale verktøy.

 

IMG_6486.jpg

 

Og slik ble resultatet :-)

 

Kommenter gjerne, men gjør det ved å følge denne linken

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

I helgen fikk jeg montert de siste komponentene som skal monteres i kabinettet før kabelstrekkingen begynner. Sidekantene har nå fått luftehull, pumpen er montert og styringselektronikken er på plass.

 

IMG_6490.jpg

IMG_6496.jpg

 

Det ble borret en rekke 10 mm brede hull i sideveggene. På baksiden av bildet over skal det stå en 80 mm bred vifte, under skjermen. Luften suges også ut ved strømforsyningen. En vifte i bakkant skal også komme på plass.

 

IMG_6497.jpg

 

Pumpen har også kommet på plass, denne vil sørge for at vannet som renner over skjermen sirkulerer.

 

P2115074.jpg

 

Da var det tid for det jeg virkelig liker, elektronikkstyringen. For å gjøre ting betydelig enklere for meg selv, ble byggesett kjøpt inn. Dette er forøvrig den samme elektronikken som jeg brukte i drømmefall-kabinettet mitt.

 

Et relekort med 8 utganger styres av et kort som mottar infrarøde signaler fra fjernkontrolleren.

P2115092.jpg

P2115112.jpg

 

Fjernkontrolleren.

 

P2115106.jpg

P2115110.jpg

 

Infrarød kontroller.

 

P2115117.jpg

P2115121.jpg

 

Relékortet.

 

IMG_6498.jpg

 

Sistnevnte kort ble montert sammen med pumpen.

 

IMG_6500.jpg

 

Mottakeren står på venstresiden.

 

IMG_6501.jpg

 

Oversiktsbilde. Hovedkortet er ikke det jeg vil bruke i den ferdige maskinen, kun et kort jeg bruker for oppmåling.

 

 

Kommenter gjerne, men gjør det ved å følge denne linken

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg endelig fått gjort litt til! Oppussing hjemme har tatt litt tid, og garangen har samtidig vært brukt til andre ting.

 

Først, de fleste delene er nå på plass. Det eneste jeg mangler er prosessoren, denne blir nok bestemt i løpet av dagen.

 

Hovedkortet er en av de få modellene hvor du har mulighet for DDR3 på Sokkel LGA775.

 

IMG_6503.jpg

 

SSDen fra OCZ har også kommet. De hadde vistnok litt leveringsproblemer med 60 GB versjonen jeg skulle få, så en 120 GB ble sendt i stede. Ingen kan klage på slikt :-)

 

1111.jpg

 

Så var det byggingen. I går jobbet jeg en del timer, og fikk nesten gjort ferdig alt som permanent skal stå montert på kabinettet, og ikke hovedkortbrettet, foruten vannsystemet.

 

Først gjaldt det å få på plass det som skulle trenges av kontakter og brytere.

 

IMG_6508.jpg

 

Fra venstre: Bryter for å slå av/på vannpumpe - Strømtilkobling for pumpe og strømforsyning - Strømkontakt for fjernstyringen - kontakt for strøm til skjerm.

 

Etter litt prøving og feiling, skulle jeg senere finne ut at strømforsyningen må ha sin egen strømutgang, ene og alene fordi kabelen er alt for stiv til at jeg trygt kan koble den der jeg har satt den nå.

 

IMG_6509.jpg

 

Etter en god del arbeid, var alt på plass.

 

IMG_6510.jpg

 

1,5 mm hull ble boret inn i sidekantene, plexiplatene vil festes med både silikon og spiker som skal bære vekten.

 

IMG_6511.jpg

 

Og slik så det ut montert i kassen.

 

IMG_6513.jpg

 

For å koble kabler til bryterne og kontaktene brukte jeg slike klemmer så mye som det var mulig, for å gjøre det enklere for meg selv om ting skal endres i ettertid.

 

IMG_6515.jpg

 

Pumpen og strømforsyningen har fått strøm. Sistnevnte ble derimot fjernet etter bildene ble tatt.

 

IMG_6514.jpg

 

Da var det på tide med litt finere elektronikk. Litt kabler i forskjellige farger må man ha!

 

IMG_6517.jpg

 

Styringselektronikken skal ha en egen +12 V-linje slik at den vil fungere selv om maskinen er skrudd av.

 

 

IMG_6518.jpg

IMG_6519.jpg

 

Og slik ser det ut med alle kabler montert! De grønne lederne knytter de to kretskortene for fjernstyringen sammen.

 

 

 

 

 

Kommenter gjerne, men gjør det ved å følge denne linken

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Da var det tid for enda en oppdatering, dette ble gjort i helgen!

 

IMG_6526.jpg

 

IMG_6522.jpg

IMG_6520.jpg

 

Alt som skulle fjernstyres ble koblet til. Foreløpig blir tre utganger benyttet, det er snakk om oppstart og omstart av maskinen samt aktivering av skjermen. For å kunne skru av og på skjermen, loddet jeg meg rett på baksiden av bryteren. Siden flere av disse kablene må røre på seg, når hovedkortbrettet sklis ut, ble de hengt opp i en løs strips.

 

Da var det på tide å gi strømforsyningen en skikkelig slankekur. Noe som bekymret meg lenge var hovrdan jeg skulle få plass til alle de overflødige kablene. Løsningen var drastisk og enkel: Fjerne det overflødige fettet.

 

IMG_6528.jpg

IMG_6531.jpg

IMG_6533.jpg

 

Først ble strømkabelen til SSDen kuttet til akkurat riktig lengde. Kabelen inneholdt orginalt tre kontakter, etter litt klipping ble dette redusert til én. sATA-kontakter her heldigvis veldig lette å jobbe med, her var det ikke nødvendig med loddebolt.

 

IMG_6535.jpg

 

For å spare meg selv for veldig mye arbeid, kuttet jeg ikke ned ATX- og P4-kontakten. Disse kablene ble bare lagt der det var plass.

 

IMG_6538.jpg

 

Videre var det resten av kablene. Jeg bestemte meg for å beholde noen for fremtidig bruk og oppgraderinger, slik som et par sATA-, periferiske 4-pins- og PCIe-kontakter.

 

IMG_6539.jpg

IMG_6540.jpg

IMG_6541.jpg

IMG_6542.jpg

 

Det ble virkelig en drastisk redusering! Kablene merket med strips er det som skulle få overleve. Kablene som ble kuttet av, ble plombert med mye lim for å forhindre kortsluttninger.

 

IMG_6544.jpg

 

Slik så det ut med strømforsyningen ble montert.

 

 

 

IMG_6545.jpg

Med de problemene løst, var det på tide å sette på på et bakdeksel. Igjen ble plexi materialet. Enkelte av linjene og pilene på bildet er gamle oppmålinger.

 

IMG_6548.jpg

 

Luftehull for en 80 mm bred vifte ble boret ut, sammen med hull for USB-tilkoblinger. Jeg har valgt å montere på fire USB-porter, slik at jeg enkelt kan koble på eksterne optiske enheter, flere harddisker, tastatur ol.

 

IMG_6549.jpg

IMG_6550.jpg

 

Men, USB-kablene var for korte. Frem med avbiteren nok en gang! Hver port har 8 ledere, noe som betydde mye lodding. Jeg hadde ingen flerledere tilgjengelig i helgen, så det ble brukt en rekke enledere.

 

IMG_6556.jpg

IMG_6555.jpg

 

Videre monterte jeg på et håndtak slik at det skal bli enkelt å trekke ut hovedkortbrettet.

 

IMG_6557.jpg

IMG_6558.jpg

 

USB-kontaktene og viften ble montert. Sistnevnte sitter på utsiden, jeg kommer mer tilbake til dette lenger ned.

 

IMG_6560.jpg

 

Og slik ble sluttresultatet!

 

 

Slik ting er nå, er det flere ting som stikker ut på utsiden av plexiplatene. Dette er skruer, bolter, vifter, håndtak ol. Ikke noe av dette skal synes når jeg er ferdig! Alt skal bakes inn i et sluttdesign som skjuler viften, som baker inn håndtakene og som skjuler skruene. Følg med i ukene fremover for å se hvordan jeg skal løse dette :-)

 

 

 

 

Kommenter gjerne, men gjør det ved å følge denne linken

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Da er faktisk kabinettetes ytterramme ferdig! Kabinetter er nå så godt som lukket, foruten baksiden som kan trekkes ut.

 

Totalt ni deler måtte til for å lage kabinettets topplokket. De ble kuttet ut en etter en, slik at jeg var sikker på at alt passet underveis. Totalt 42 1,5 mm brede hull ble så boret ut. I disse skal det monteres små stifter som både stiver opp og holder det hele på plass.

 

IMG_6767.jpg

IMG_6769.jpg

IMG_6770.jpg

IMG_6771.jpg

 

 

Når jeg var sikker på at alt passet, begynte jeg å montere delene sammen. De 9 delene skal festes sammen, og til sidekantene, uten at det skal være et eneste hull.

 

IMG_6774.jpg

 

Alt ble limt helt tett med silikon i mellom alle skjøter.

 

IMG_6777.jpg

IMG_6778.jpg

 

På to punkter ble slanger ført i gjennom. Her klinte jeg bare på med ekstra mye silikon for å være helt sikker på at alt ble tett.

 

IMG_6779.jpg

 

Når alt var ført sammen, strøk jeg på et ekstra lag med silikon i alle sjøter og sprekker. Alt dette vil senere bli dekket med et materiale som skal imitere sand, slik at ingenting vil synes. Jeg valgte derfor å heller bruke ekstra mye silikon, fremfor at kabinette skulle begynne og lekke.

 

Om et par dager vil jeg begynne å gjøre lekasjetester, og eventuelt fikse hull som viser seg frem. Når det er overstått, kan jeg begynne med dekoreringen :-)

 

Kommenter gjerne, men gjør det ved å følge denne linken

Lenke til kommentar

Påtide med en ny oppdatering.

 

Nå kan jeg endelig si at kabinettet er tett på alle kanter! Samtlige yttervegger er dermed ferdig, nå er det kun dekor som gjenstår. Etter forrige ukes jobb med silikonet i et forsøk på å skape et tett miljø på innsiden, var det kun lekasje på to små steder.

 

IMG_6783.jpg

 

Det første og ganske så opplagte stedet det lakk, var ved pumpen. Grunnen var så enkel at slange hadde for kraftig knekk rett ved utgangen. Jeg slaket denne litt, og vips var problemet løst.

 

Det andre stedet det lakk var ved et hull i silikonet, med størrelse på et par millimeter, i bassenget som ligger under skjermen. En liten kladd med silikon løste det problemet.

 

IMG_6785.jpg

IMG_6786.jpg

 

Før kassen igjen ble fylt med vann, innspiserte jeg alle sjøter med en sterk LED-lykt. Jeg fant ingen hull med synet, og etter å ha latt kabinettet stå fylt med vann i et døgn var det fortsatt like tett. Wuhu!

 

Nå er det kun dekoreringen som gjenstår. Alt av materialer til dette har blitt kjøpt inn:

 

IMG_6788.jpg

 

Fysrtikkene uten tuppen, sammen med lim ble kjøpt hos Panduro hobby. Sidekantene skal dekkes med slike, det kommer til å bli en enorm jobb - men jeg har tro på at det er verd det.

 

Steinmasse ble kjøpt fra Bromley Craft Products i England. Det er egentlig en masse som brukes på dukkehus for å lage realistiske vegger, men den burde også fungere perfekt til mitt formål - som en fast sandstrand. Ideen om løs akvariesand måtte jeg avfeie fordi jeg aldri ville fått dette til å ligge rolig slik jeg ville ha det.

 

Trærene og gresset ble kjøpt fra en butikk i Drammen som heter Hobby Train. Dét er virkelig casemoddernes mekka! De har som oftest alt jeg trenger som ikke en vanlig jernvareforetning selger.

 

IMG_6793.jpg

 

IMG_6791.jpg

 

IMG_6790.jpg

 

Jeg setter stor pris på kommentarer i kommentartråden :-)

 

Kommentartråd

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Da var en ny oppdatering på plass!

 

Det jeg har jobbet med de siste dagene er dekorering av sidekantene. Alle utvendige sidekanter skal dekkes av fyrstikker, før det hele dekkes av sand-masse.

 

IMG_6793.jpg

 

Prosessen med festing av fyrstikkene var temmelig langttrekkende: Lim med limpistolen, kline på fyrstikker, gjenta 20.000 ganger.

 

IMG_6795.jpg

 

IMG_6798.jpg

 

En side er dekket:

 

IMG_6807.jpg

 

Neste steg var å dekke hele siden med sand-masse.

 

IMG_6810.jpg

 

Litt masse ble bladet opp...

 

IMG_6813.jpg

 

...før det ble kladdet på plass...

 

IMG_6817.jpg

 

... og strøket utover.

 

IMG_6821.jpg

 

Når hele siden var dekket av massen, strøk jeg en svamp over for å fordele alt jevnt samt at treverket på unsersiken skulle skinne passe bra igjennom.

 

IMG_6835.jpg

 

 

IMG_6811.jpg

 

Og slik ble det første sluttresultatet! Det hele var fortsatt litt vått når bildet ble tatt, så ta resutatet med en liten klype salt.

 

Litt pirkearbeid gjenstår, slik som utboring av luftehullene, en penere kant mot toppen og generelt litt arbeid med sandmassen.

 

Hva synes dere?

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Endelig kan jeg gi dere en ny oppdatering! Den siste tiden har jeg hatt litt annet å drive med, en langhelg på hytta samt en tur til Paris for å dekke et overklokkingsarrangement: http://www.hardware.no/tema/overklokking

 

Uansett, jeg vil takke alle dere som følger loggen min, og alle dere som kommer med tilbakemeldinger. Det er dette som gjør det verd å gjennomføre slike prosjekter!

 

I helgen har jeg fått gjort mye. Alle fyrstikkene er nå på plass, og jeg har begynt med dekoreringen av området på toppen.

 

Etter mye liming, 4-5 solide brannsår og utrolig mange timer har jeg endelig fått på plass alle fyrstikkene. Det er kun den ene siden jeg har dekket med steinmasse hittil, de øvrige vil jeg ta senere.

 

mini-IMG_7022.JPG.jpg

 

mini-IMG_7024.JPG.jpg

 

mini-IMG_7025.JPG.jpg

 

mini-IMG_7028.JPG.jpg

 

Det nesten jeg måtte gjøre var å tilpasse vannrøret der vannet kommer ut. Dette måtte ligger over vannivå. Ligger det under, og jeg slår av pumpen, vil vannet rett og slett renne tilbake via pumpen, ned til det nederste kammeret for å så renne over kanten og skape et latterlig mye søl.

 

mini-IMG_7049.JPG.jpg

 

mini-IMG_7052.JPG.jpg

 

Kobberrør ble bøyd til og limt fast for å holde vannrøret i den posisjonen jeg ville ha det. Jeg kuttet så til litt skumgummi slik at jeg senere kunne spare mye steimasse når røret skal dekkes. Resultatet ble ikke pent, men dette skal ikky synes på noen måte. Til slutt skal dette se ut som en liten øy der vannet kommer opp.

 

mini-IMG_7054.JPG.jpg

 

mini-IMG_7058.JPG.jpg

 

mini-IMG_7059.JPG.jpg

 

mini-IMG_7060.JPG.jpg

 

 

Neste steg var så å smøre utover og forme den gyllne stenmassen som skal bli det siste laget. Senere skal jeg i tillegg strø på ekte sand.

 

mini-IMG_7033.JPG.jpg

 

mini-IMG_7038.JPG.jpg

 

mini-IMG_7039.JPG.jpg

 

 

mini-IMG_7046.JPG.jpg

 

Merk at bildene over ble tatt mens massen fortsatt var våt, sluttresultatet er mørkere. I tillegg skal det som sagt dekkes av ekte sand i ettertid.

 

 

Videre kunne jeg endelig plassere trærene på området som senere skal dekkes av gress.

 

mini-IMG_7066.JPG.jpg

 

En rekke prøveplasseringer med tape ble gjort, før jeg til slutt bestemte meg for denne formasjonen.

 

mini-IMG_7069.JPG.jpg

 

Det neste som nå skal gjøres, er å dekke de siste områdene med den gyllene steinmassen, strø på ekte sand og forsegle det hele slik at vannet ikke oppløser alt. I tillegg skal det også limes på mye gress og siv, før sidekantene skal smøres inn med grå steinmasse.

 

Følg med videre!

 

 

Hva synes dere?

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

En ny oppdatering fra denne kanten!

 

Jeg kan også nevne at jeg regner med å fullføre kabinettet iløpet av kommende uke, og forhåpentligvis kaste den på Intels casemodkonkurranse.

 

Anyway, kassen er nå dekket med den herlige stenmassen min, fra topp til bunn. Jeg beklager at bildene ikke er helt tipp-topp, men jeg kan love at når det hele er ferdig skal jeg ta noen skikkelige bilder av sluttresultatet!

 

Merk at steinmassen fortsatt var våt på flere av bildene, samt fargen vil endre seg når jeg har behandlet den.

 

IMG_7074.jpg

 

IMG_7079.jpg

 

IMG_7076.jpg

 

 

Steinmassen ble smurt godt utover og formet slik jeg ønsket å ha den. Skal du gjøre noe lignende selv, må du huske at massen vil sprekke opp når den tørker. Ta enten høyde for dette under påføringen, fukt den litt under veis eller bare tett sprekkene i ettertid med mer masse.

 

Neste steg var å forsegle stenmassen. Denne løser seg lett opp i vann, og når det meste skal ligge under vann er ikke dette en direkte god egenskap. Forseglingen ble først gjort med to strøk behandlingsmiddel for parkett. Dette er produsentens anbefaling uansett om massen kommer i kontakt med vann eller ikke, slik at den ikke slites like lett. Jeg valgte også å spraye på et lag med matt klarlakk for å være på den sikre siden. I forkant hadde jeg gjort er par forsøk med dette i liten skala for å finne det tryggeste og beste alternativet for en vanntett, men usynelig overflate.

 

IMG_7082.jpg

 

IMG_7083.jpg

 

IMG_7084.jpg

 

Med to lag påført, med ett døgns tørketid i mellom, maskerte jeg av skjermen før klarlakken skulle sprayes på. Jeg blokkerte også området opp mot der trærene står på en litt sløv måte, slik at overgangen mellom området med og uten klarlakk ikke skulle bli meget brått og synlig.

 

IMG_7086.jpg

 

Kabinettet står nå til tørking, i morgen er planen å begynne med gresset.

 

Hva synes dere?

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Nå som overflaten er ferdig behandlet og så vanntett som den lar seg gjøre på en pen måte, skal jeg dekke det hele i et tynnt lag sand.

 

IMG_7088.jpg

 

De små trærene mine ble først beskyttet av plastposer.

 

IMG_7090.jpg

 

Dette er sanden jeg benyttet, med en kornstørrelse fra 0,0 til 0,5 mm.

 

IMG_7091.jpg

 

Jeg sprayet så hele oversiden av kabinettet med spraylim, før jeg strødde på sanden i et godt lag. Jeg lot lime tørke, før jeg brukte støvsugeren på meget svak styrke for å fjerne den overflødige sanden.

 

IMG_7099.jpg

 

Et nytt lag med lim ble sprayet på, før enda et lag med sand ble strødd over.

 

IMG_6790.jpg

 

Den neste jobben var å få limt på gressstråene jeg skulle ha rundt på kabinettet (pakkene nederst på bildet over)

 

IMG_7103.jpg

 

Igjen brukte jeg limpistol for å feste dette, i en rekke små bunter av gangen.

 

IMG_7105.jpg

 

IMG_7101.jpg

 

IMG_7107.jpg

 

IMG_7109.jpg

 

Og slik ble sluttresultatet!

 

Det eneste som nå faktisk gjenstår er å montere komponentene på innsiden, noe jeg trolig vil gjøre i løpet av neste uke. Det skal også helles på vann før pumpen startes for første gang etter testrundene, noe jeg vil gjøre mens jeg tar bilder av sluttresultatet.

 

Kabinettet er med andre ord totalt ferdig utvendig!

 

Jeg vil komme tilbake med noen skikkelige studiobilder forhåpentligvis iløpet av kommende uke.

 

 

Hva mener dere om resultatet?

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Maskinvaren er på plass!

 

Etter litt mikkling her og der, er maskinvaren nå på plass i kabinettet. Det var heldigvis ikke snakk om noen betydelige problemer, det er for sent å gjøre betydelige endringer nå.

 

Komponentene ble følgende:

CPU: Intel i7 975 Extreme Edition

Hovedkort: MSI Eclipse SLI

Skjermkort: ATI 2600 XT

Minne:OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum 6 GB (3 x 2 GB)

Minnekjøler: OCZ XTC Cooler Rev 2

SSD: OCZ Agility 120 GB

Strømforsyning: OCZ/PCP&C Silencer 750 W

 

 

Det er med andre ord snakk om en kvass sak! Foruten skjermkortet selvsagt, det er direkte kjipt, men noe stort mer var det ikke plass til. Med tanke på temperaturer er det nok også bra at jeg ikke valgte noe bedre. Det øvrige systemet blir varmt nok, men det fungerer.

 

Kort sagt: Alt dette....

_MG_9754.jpg

 

... skal festes på denne, også kjøres inn i kabinettet.

 

_MG_9756.jpg

 

Skjermkortet ble litt for stort, løsningen var å bruke en PCIe-forlenger.

 

_MG_9757.jpg

 

_MG_9760.jpg

 

_MG_9764.jpg

 

_MG_9761.jpg

 

Det hele ble rimelig kompakt, bare se på hvor nære SSDen står strømforsyningen(bildet over).

 

_MG_9765.jpg

 

_MG_9771.jpg

 

Hele hovedkortbrettet ble så skjøvet på plass i kabinettet, og maskinen startet på første forsøk! Et herlig grønt lys konstanterte alt fungerte, og det gjorde det.

 

 

MEN:

Til min store fortvilelse er det ett eller annet galt med skjermen. En ekstern skjerm fungerer meget bra, uten problem. Det gjør derimot ikke den som nå sitter fastmontert i kabinettet. Indikatorlyset gjør ikke noe annet enn å blinke for å indikere at den ikke finner noen bildekilder. Dette er spesielt rart fordi alt fungerte helt fint tidligere på dagen, men ved andre oppstart nekter den å motta bildesignalet. Skylden ligger trolig i en ikke spesielt stabil PCIe-forlenger.

 

Hva mener dere om resultatet?

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...