Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC fryser i 1-2 sekunder periodevis


Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Hei. Kjøpt meg en ferdigbygd PC fra komplett, og opplever at PCen fryser i 1-2 sekunder. Dette skjer kanskje en gang hver time til hver andre time. Det er ikke så veldig ofte, men fortsatt frusterende... Skjer når jeg er i spill som regel. Lyd fryser også. 

Dette er hva jeg har prøvd:
Reinstallert og oppdatert alle driverne
Gikk tilbake til en eldre driver for å se om det var nye versjonen 

BIOS er oppdatert

Sjekk av disker osv i command prompt (Chkdsk osv) 

Clean-install av Windows

Noen som vet hva som kan løse dette? CPUen er ikke overclocka, men har turboboost som default. Mistenker kanskje at det er hardware problem...

 

 

Specs:

Corsair TX750M, 750W PSU

Intel Core i7-9700K

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151

Gainward GeForce RTX 2080 Phoenix GS

Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD

Seagate Barracuda 2TB 3.5'' HDD KPC

HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Sjekk med latencymon.

 

Opplever du at maskinen fryser med latencymon igang, så vil det være mulig å få noen hint om hva som faktisk er galt.

 

https://www.resplendence.com/latencymon

Takk, skal sjekke ut dette.

 

 

Bruker du noe på usb 3.1? 

Virker som hw problem, ssd firmware oppdatering med samsung magician kanskje?

Det tipper jeg, da jeg nesten trenger å bruke alle usb portene. På pcen så indikerer den ikke om det er usb 3.0 eller 3.1, men det er en grå inngang (som er usb 2.0) også rød og blå. Blå er da 3.1? Er det noe som kan forårsake frysing av pcen? Lastet ned samsung magician, men av en eller annen grunn så støtter den ikke ssden min? 

Lenke til kommentar

Har vært borti at eksterne ting som kamera, lydkort, capture card osv fryser pcen ved usb 3.1(blå) selv på mitt z370 kort, identisk med ditt. Kan prøve bytte om litt på de, rød er liksom gaming port for tastatur/mus, kan være den også.

Chipset driver oppdatert?
Finner ingenting på ssd'en din nei, kan prøve å optimalisere den ivertfall.

Edit: prøv også lag en ny strømplan på high settings

Endret av Fartlitter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Sjekk med latencymon.

 

Opplever du at maskinen fryser med latencymon igang, så vil det være mulig å få noen hint om hva som faktisk er galt.

 

https://www.resplendence.com/latencymon

Hei. Legger ved bilde av resultatet. Noen forslag? Ang power management, så har jeg high. Bør denne da være balanced? Vet at DPC står for Deferred Procedure Call, men er dette noe man kan gjøre med? Har sjekket BIOS, men den har siste versjon. 

 

post-195049-0-24336100-1551633665_thumb.png

Endret av Slettet-Irb8P5GEaM
Lenke til kommentar

Sleng opp hele texten fra "stats" i en pastebin elns.

 

Se i "drivers" og se etter om noen har høy "highes excecution" (høy som i mer enn 2 ms.)

 

Ser faktisk ut som om dette er hardwarerelatert og ikke en typisk driverfeil. Når drivere eller "akkurat" den maskinvaren som en gitt driver styrer med oppfører seg feil så vises det veldig tydelig med trege ISR/DPC-rutiner, og 0.45/1.2ms er ikke så høyt at det i seg selv er problematisk. Så det tyder på at dette er noe grunnleggende galt med cpu/hovedkort.

 

Har du oppdatert til nyeste bios? Prøvd "load optimized defaults"?

 

Når det er gjort, så kan det være en ide å prøve med turbo, "PCI Express Native Power Management", speedstep/speedshift og c-states skrudd av i bios. (Under "CPU Power Management Configuration" - akkurat hvor du finner disse står på side 33,42,43 i hovedkortmanualen.)

 

(Overnevnte innstillinger bør kun skrus av for å feilsøke, løser du problemet med å deaktivere disse så bør du finne ut eksakt hvilke, for så å ta det videre som en reklamasjonssak.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...