Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bygd ny pc som ikke vil starte opp, hovedkort lyser og viser tegn til strøm


Anbefalte innlegg

Akkurat bygd ferdig pc nummer to, og som regel så går det smooth. Men denne vil ikke starte, hovedkortet lyser. Så den får strøm, men skjer ingenting når jeg trykker på start knappen. Sjekket front panel tilkoblingene. Prøvd å sette reset switch på power switch, for å sjekke. Null start, alle delene er nye uten om GPU. Men har prøvd å starte maskinen med den frakobla. Noen som kan tenke seg hva som er problemet?

 

Hovedkort Asus z390m-plus

cpu intel i5-9600k

m.2 samsung 250gb

minne 2x hyperX 2400mhz 8gb

strømforsyning coolermaster masterWatt 650

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standardspørsmål: Har du dobbeltsjekket at alle kabler fra strømforsyning er koblet til?

Hvis ja og ja, så tyder det på at enten hovedkort eller PSU er defekt.

 

Har du vært nøye med å unngå statisk elektrisitet ved berøring av komponenter under bygginga?

 

Andre hendelser under bygginga som kan tenkes å ha påført en eller flere komponenter skade?

Lenke til kommentar

Standardspørsmål: Har du dobbeltsjekket at alle kabler fra strømforsyning er koblet til?

Hvis ja og ja, så tyder det på at enten hovedkort eller PSU er defekt.

 

Har du vært nøye med å unngå statisk elektrisitet ved berøring av komponenter under bygginga?

 

Andre hendelser under bygginga som kan tenkes å ha påført en eller flere komponenter skade?

 

 

Alt sjekket, opptil flere ganger. Jeg berører metall, før jeg begynner bygging. Pleier å bruke sånn bånd, men ikke denne gangen.

 

Veldig forsiktig når jeg bygger, med veldig kontrollert omgivelse og bevegelser. Koblet systemet til en annen strømforsyning, null liv. 

 

Koblet nye strømforsyningen til en annen pc, liv med en gang. Så strømforsyning funker, men skjønner ikke hvorfor den ikke vil starte i pc'en den skal sitte i. Lyset på hovedkortet lyser jo, så må jo tyde på at det får strøm?

Lenke til kommentar

Akkurat bygd ferdig pc nummer to, og som regel så går det smooth. Men denne vil ikke starte, hovedkortet lyser. Så den får strøm, men skjer ingenting når jeg trykker på start knappen. Sjekket front panel tilkoblingene. Prøvd å sette reset switch på power switch, for å sjekke. Null start, alle delene er nye uten om GPU. Men har prøvd å starte maskinen med den frakobla. Noen som kan tenke seg hva som er problemet?

 

Hovedkort Asus z390m-plus

cpu intel i5-9600k

m.2 samsung 250gb

minne 2x hyperX 2400mhz 8gb

strømforsyning coolermaster masterWatt 650

Kan det være samme som her?

Dvs at MB må oppgraderes for å støtte 9.gen CPU?:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1835931&hl=

 

(Edit: siden du har z390 høres det litt rart ut...)

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Kan det være samme som her?

Dvs at MB må oppgraderes for å støtte 9.gen CPU?:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1835931&hl=

 

(Edit: siden du har z390 høres det litt rart ut...)

 

Hadde jo vært rart om jeg måtte det, for er jo veldig kompatible deler skal være. Valgte z390m-plus for å passe med 9600k som det stod spesifikt på komplett :p

 

 

Sjekket du om kabinettet hadde standoffs kun på de plassene hovedkortet har skruehull før du monterte hovedkortet?

 

Fjernet en standoff, fra eldre hovedkort som var et mini-itx som jeg skrudde inn selv. Har det noe å si? Tror ikke jeg får montert på z390 med standoff. Da passer det ikke inn i hovedkort "dekslet" bak.

 

 

Sjekk at minnebrikkene sitter godt i, og at de sitter i riktig port. Prøv en og en hvis nødvendig.

 

 

Sjekket dem, og avmontert og montert dem en og en. Par og par, alt mulig måte. Ram var noe jeg starta med å sjekke :p

Lenke til kommentar

Fjernet en standoff, fra eldre hovedkort som var et mini-itx som jeg skrudde inn selv. Har det noe å si? Tror ikke jeg får montert på z390 med standoff. Da passer det ikke inn i hovedkort "dekslet" bak.

Du fjernet en stk standoff, men det nye hovedkortet er ikke montert med standoffs? Dette er vel en selvmotsigelse?

Lenke til kommentar

Har du koblet sammen hovedkort, Cpu, Ram og Psu og sjekket at dette fungerer før du satt det sammen i kabinettet? Alltid greit å testkjøre delene før man bygger. Har du satt i CPU'en feil eller bøyd noen pinner? Ta en sjekk! Jeg ville også demontert pcen, bygget den sammen utføre kabinettet og sett til at alle delene virket. Du kan ha festet hovedkortet oppå en standoff som har ødelagt hovedkortet eller kortslutter hovedkortet. 

Lenke til kommentar

Du fjernet en stk standoff, men det nye hovedkortet er ikke montert med standoffs? Dette er vel en selvmotsigelse?

 

Hvis jeg ikke hadde fjernet den ene standoffen, som var på fra pga gamle itx-kortet. Så hadde nye kortet z390 stått å pressa på den, og jeg kunne ikke skrudd inn alle skruene. Standoffen var liksom skrudd inn på fram delen av SSD racketen, som er festet bak hovedkortet. 

 

Har du koblet sammen hovedkort, Cpu, Ram og Psu og sjekket at dette fungerer før du satt det sammen i kabinettet? Alltid greit å testkjøre delene før man bygger. Har du satt i CPU'en feil eller bøyd noen pinner? Ta en sjekk! Jeg ville også demontert pcen, bygget den sammen utføre kabinettet og sett til at alle delene virket. Du kan ha festet hovedkortet oppå en standoff som har ødelagt hovedkortet eller kortslutter hovedkortet. 

 

 

Nå driver jeg å kobler en og en komponent, med hovedkortet frakobla fra kabinettet. Foreløbig, start med 2 stk ram brikker og 2 stk chassis fan og en m.2 starter til og med, med powerSW kobla og jeg kan starte med start knappen til kabinettet :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...