Gå til innhold

Spm ang jobbmuligheter (IT og informasjonssystemer)


Anbefalte innlegg

Hello!

Har søkt på dette studiet : IT og Informasjonssystemer

Lurer på om det er noen andre her som har tatt dette studiet, og hva dere jobber som nå? (master og bachelor)

Noen andre som kan si noe generellt om studiet? Har funnet en gammel topic om dette studiet før, men den ga ikke mye informasjon ang jobbmuligheter.

Har hørt at man lærer en del om IT konsultering, drifting osv. Har også hørt at dette ikke er studiet om man vil bli rå i programmering. Bare å komme med info folkens=) Kan It-konsulent være en relevant jobb etter endt studie?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om dette treffer helt det du spørr etter, men det var det beste jeg fant frem til på nettet. Dette er også noe jeg sikter meg inn på etter fagbrevet (er lærling nå).

Bachelor, 3-årig

Informatikk

– Jobbmuligheter

Med en solid utdannelse fra Informatikkstudiet kan du komme til å jobbe med sykepleiere, oljearbeidere, lærere og børsmeklere – i tillegg til dyktige kolleger med samme type utdanning som deg selv. Du har store sjanser til å jobbe i utlandet hvis du ønsker det. Mange har også startet sin egen virksomhet etter studietiden hos oss.

Gjennom utdannelsen du får er du kvalifisert til å jobbe i IT-avdelinger hos de større bedriftene som Statoil Hydro og Telenor, men også de minde. Der kan man jobbe med både med drift og vedlikehold, samt drive frem nye prosjekter. Du kan jobbe som utvikler hos bedrifter som lager ny programvare og eller hjelpe kunder med å finne ut hva de trenger som konsulent. Det er vanskelig å putte en begrensning på hvor og hva man kan jobbe med. IT er blitt en naturlig del av alle bransjer og bedrifter, og du finner helt sikkert din nisje et sted.

 

Ved å studere hos oss har du gode muligheter til å bygge et godt nettverk og få en god innsikt i hvilke muligheter som eksisterer. Online, linjeforeningen, arrangerer bedriftspresentasjoner og flere andre organisasjoner arrangerer jobbmesser. På disse messene kommer bedrifter for å presentere seg for nettopp deg. ITdagen trakk i 2008 over 50 forskjellige bedrifter fra hele landet over to dager.

 

Dette gjelder altså studiet informatikk fra NTNU.

 

Håper det hjalp litt i alle fall :)

Lenke til kommentar

det er mange på jobb som har master/bachelor, jeg jobber med drift.

ca 50% har vel kanskje utdannelse på det nivået.

resten har helt random utdannelser, alt fra IKT Driftfag til elektriker.

min erfaring tilsier ihvertfall at de veldig mange havner på drift ett eller annet sted, men finnes så klart mange andre som ikke gjør det

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Hello!

Har søkt på dette studiet : IT og Informasjonssystemer

Lurer på om det er noen andre her som har tatt dette studiet, og hva dere jobber som nå? (master og bachelor)

Noen andre som kan si noe generellt om studiet? Har funnet en gammel topic om dette studiet før, men den ga ikke mye informasjon ang jobbmuligheter.

Har hørt at man lærer en del om IT konsultering, drifting osv. Har også hørt at dette ikke er studiet om man vil bli rå i programmering. Bare å komme med info folkens=) Kan It-konsulent være en relevant jobb etter endt studie?

 

Jeg har tatt dette studiet og jobber som utvikler idag. Skal jeg si kort hva jeg syns om studiet så er det som følger:

 

Det er et helt OK studie der du får vite litt om alt teorietisk og noen praktiske oppgaver innenfor Java (se BlueJ) og dere lærer Oracle SQL (litt). Fagene drar med seg en del fag som IKKE bør være der, men pga litt interne konflikter og tull så får enkelte veiledere kjøre sine løp som det passer dem. Innenfor drift er det INGEN praktiske oppgaver med unntak en dag hvor dere installerer en server og en klient med en kryssa kabel imellom(!). Dette er flaut og dere gjør ikke stort mer enn dette (glem AD, glem brukere, glem Firewall, glem det meste... Dette får du kun teoretisk og på et halvt semester).

 

Kullet starter somregel med 70 elever men du kan regne med at det er toppen 25 stk i klassen din siste året.

 

jeg kan virke noe negativ til linja, men jeg vil likevel anbefale deg det da de viser et bredt spekter av IT området. Ønsker du å fordype deg i noe av det du lærer må du gjøre dette på egenhand.

 

Om du lurer på noe mer om faget (enkelt fag e.l.) så bare send meg en PM =)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...