Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier skal selge bygården


Aiphoenix

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bor i en ganske kjip leilighet i en bygård, men har tidsbestemt leiekontrakt som går ut neste høst. Nå har det seg sånn at huseieren skal selge bygården jeg bor i, og han skriver følgende: 'Som nevnt i tidligere mail, hvis huset selges, videreføres alle leiekontrakter med både utleier og leietagers forpliktelser. Du vil få særskilt melding hvis huset blir solgt.'

 

Spørsmålet mitt er enkelt; er dette lov? Kan han bare overføre mitt leieforhold til ny huseier hvis jeg ikke ønsker det? Det er også et depositum i bildet, som står på felles depositumskonto. Kan dette også abre overføres uten mitt samtykke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg bor i en ganske kjip leilighet i en bygård, men har tidsbestemt leiekontrakt som går ut neste høst. Nå har det seg sånn at huseieren skal selge bygården jeg bor i, og han skriver følgende: 'Som nevnt i tidligere mail, hvis huset selges, videreføres alle leiekontrakter med både utleier og leietagers forpliktelser. Du vil få særskilt melding hvis huset blir solgt.'

 

Spørsmålet mitt er enkelt; er dette lov? Kan han bare overføre mitt leieforhold til ny huseier hvis jeg ikke ønsker det? Det er også et depositum i bildet, som står på felles depositumskonto. Kan dette også abre overføres uten mitt samtykke?

Ja.

 

Du kan etter husl. § 8-6 i prinsippet kreve at gammel eier fortsetter å være økonomisk ansvarlig, hvis ny eiers forhold gir deg "saklig grunn" til å kreve dette. Det er ikke særlig praktisk.

 

Depositumkontoen skal være i leietakers navn, men sperret til fordel for utleier. Utleier kan etter salg overføre retten til disse midlene til ny eier.

Lenke til kommentar

Utleieavtaler følger boligen, ikke eier, ved salg. Tidligere eiers forpliktelser overføres til ny eier, og det samme gjør dine forpliktelser. Dette inkluderer eventuelle bankkonti som gjelder utleieavtalen.

Salg er ikke oppsigelsesgrunn, verken fra eiers side eller din.

Salg kan være oppsigelsesgrunn for utleier, fordi leiekontrakten kan være prisdempende om det er arealer som også kan brukes av objektets eier i tilknytning til andre deler som eier bruker. (Typisk hybel, sokkelleilighet og lignende) Det er imidlertid ikke særlig praktisk for bygårder.
Lenke til kommentar

Ja, men kommunen har forkjøpsrett iht. leiegårdsloven dersom leiegården inneholder mer enn fem boliger og mer enn halvparten av bruksarealet er innredet som bolig.

 

Slik forkjøpsrett kan også utøves på vegne av leietakerne etter § 3, hvis leietakerne ønsker å overta ved å stifte borettslag eller eierseksjonssameie.

 

Hvis dette kan være aktuelt bør man kontakte kommunen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...