Gå til innhold

Ny gamingskjerm til PS4 Pro, sliter med tre alternativer


Dukien

Anbefalte innlegg

Edit: Typo i overskrift og eier en PS4 Pro.

Hei, jeg er i markedet for en ny gamingskjerm, primært til konsoll, men også til daglige gjøremål. Har tidligere hatt en 27" og det blir hakket for stort for meg. Det som vektlegges mest er bildekvalitet relatert til konsoll. Jeg tror ikke 4K har noe stor nytteverdi på så små gamingskjermer, og i tillegg prioterer jeg frames samt detaljer fremover 4K (der hvor PS4 pro har muligheten for å justere). Samtidig leser jeg at HDR er et "musthave" for Pro eiere som igjen betyr 4K skjerm.

Etter å ha lest noen reviews sitter jeg igjen med disse tre :

https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/SAMLC24FG70F/samsung-c24fg70-buet-23-5-gamingskjerm-sort

https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/ASUVG245HE/asus-vg245he-24-gamingskjerm-sort

https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/ACKG251MS/acer-kg214q-24-5-gamingskjerm-sort

Er samsungen som frister mest , dog leser jeg tvetydige meninger om buet skjerm. Enkelte genierklærer det, andre mener 23,5" er for lite. Nå får jeg heller ikke nytte av 144hz mtp på PS4 Pro, dog får samsung-skjermen best skussmål når det kommer til bildekvalitet (se lenke-graf nedenfor). Har noen erfaringer eller tanker kom gjerne med de og personlig, tenker jeg at når jeg først skal kjøpe ny gamingskjerm så kan jeg like gjerne velge noe som får fram det beste av spillene uten at det totalt koster skjorta.  

https://www.tek.no/artikler/samletest-billige-spillskjermer/398762

Endret av Dukien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD freesync og buet skjerm hjelper vel lite. Er vel ikke programvare som støtter det.

Ville gått for IPS panel eller ligdene hvis lysstyke er viktig.

Ellers blir det samme, hvis den det PS4 pro

 

https://www.playstation.com/en-au/get-help/help-library/system---hardware/sound---screen/ps4-pro--how-to-enable-4k-resolution/

 

Så støtter det 4k men usikker på 30 hz funger for vet det problemet er med bluerayspillere ikke har mulighet for det.

 

Skal du kun ha full HD gå for Playsation 4 eldre utgave.

 

Men tror 4k på konsoll er det kun oppskalering bildekvaliten blir vel ikke (Skrift\tekst) mye mindre tror jeg på konsoll slik windows 10 blir med DPI på 100%. Men sitter du nærme skjermen ser du forskjell på 4k og full hd på pixelene. På 27" skjerm er pixelene nesten usynlig om du ser nærme, på 24" og full hd ser du de tydlig.

Tror PS5 muligens blir bedre der.

 

Når 8k kommer vil ikke pixelene syns før du har over 40" skjerm om du sitter nærme.

 

HDR er vel kun for tver mener jeg, Ikke for PC skjermer, man kan tilpasse fargeinstillingene men tver er kanskje bedre der. Uansett betyr det ikke alt LCD vs LED hva er best? OLED?

Selv vil jeg ikke si det betyr alt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

TN skjermer i dag kan ha en rimelig grei kvalitet sammenlignet med en IPS som mange ville ha før. TN er som regel å foretrekke for høyest FPS. Personlig ser jeg mer problemer med buet skjerm enn fordeler, spesielt med tanke på reflekser. Mang en buet skjerm har nok endt opp i retur pga dette. Nå gir jo PS4 ut opp til 60 Hz, så sånn sett er hver frame på 16.6 ms eller mer. Ikke noe problem for TN, men pass heller på at du får greie farger og OK innsynsvinkel om du velger TN-panel. Det som frister på den buede skjermen er at den har VA-panel. Disse er en mellomting av TN og IPS, så paneltypen er et godt kompromiss som passer best til en flerbruksskjerm. Jeg bruker både TN og IPS, og for 60 Hz synes jeg faktisk IPS holder greit. Legger ikke merke til noe uhumsheter og motionblur kommer, bare så lenge det er i originalbilde, så for casual konsollgaming med PS4 holder det fint. Bonusen er at du har en svært god innsynsvinkel og flotte farger, selv om de seneste TN-skjermene har bedret seg betraktelig, så er det fremdeles gjerne litt blassere og ikke så sparkly som IPS. Jeg synes 24" er et grei størrelse for Full HD og en god oppløsning også for vanlig desktop så lenge en nedjusterer ikonstørrelser, menybar etc i Windows. Du går jo ikke glipp av noe oppløsning med en original PS4 heller. Sorry hvis dette kompliserer ting mer, men i forhold til hva du ber om er dette det som min erfaring tilsier.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

 Du går jo ikke glipp av noe oppløsning med en original PS4 heller. Sorry hvis dette kompliserer ting mer, men i forhold til hva du ber om er dette det som min erfaring tilsier.

Tvert imot var dette nyttig, jeg ser i en av anmeldelsene at selve bildekvaliteten i samsung sin tilbyr noe som konkurrentene ikke gjør; Quantum dot advantage. Jeg går nok under kategorien "hardcore" gaming og bruker mye tid på å game på PS4 Pro, som er noe av grunnen til at jeg ønsker best mulig bildekvalitet, fremover 4k.  :)  

 

https://us.hardware.info/reviews/7159/4/samsung-c24fg70-review-samsungs-gaming-monitor-comeback-samsung-c24fg70

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Den TN-skjermen jeg bruker dekker 100% av sRGB og 98% av AdobeRGB, men slike ting hjelper ikke i forhold til smell i bildet selv om man merker at fargedybden er bra. Bildet på et godt TN-panel ukalibrert minner meg mest om en kalibrert IPS. IPS får ofte en ekkel glare over seg slik den leveres ny, noe som gjør folk slitne ved mye bruk med mindre den kalibreres. VA-panel er vel sånn sett et godt kompromiss da de seneste panelene har blitt en god del bedre. Problemet med buet skjerm er vel helst når du ikke skal spille, men en venner seg vel til det også over tid selv om veksling mellom vanlig og buet vil gjøre at man ikke har en type skjerm å forholde seg til.

 

Edit: Fordelen med 1080p på PS4 Pro er at du gjerne får mer eyecandy enn om du hadde kjørt 4K.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Samsung skjermen er klart best.

De to andre har TN panel, noe som betyr at svartkontrast er langt dårligere enn på VA. TN panel blir aldri helt sort, men mer lys grått, forferdelig etter min mening. I tillegg har jeg ennå ikke, til dags dato sett en TN basert skjerm som ikke har slitt med å gjengi gultoner, selv etter calibrering.

 

Jeg har en buet skjerm med 1500R, det er mer enn den Samsung skjermen du linker til, og helt ærlig så ser jeg ingen problemer med buen, merker faktisk ikke så mye til den. De som skriker høyest om problemene med en buet skjerm er stort sett de som ikke engang har prøvd eller eier en slik skjerm selv.

 

I tillegg gjør quamtum dot på Samsung sine VA panel at fargekalibreringen blir på nivå med de beste IPS panelene. Jeg har både en Samsung Quamtum Dot skjerm med VA og en Acer IPS skjerm, og fargene er like godt på Samsung sitt VA panel, fordelen med VA er at sortnivået er overlegent sammenliknet med IPS. Eneste drawbacket jeg har med VA på Samsung er at innsynsvinkelen ikke er like god som med IPS, men dette er egentlig ingen problem når man sitter rett foran skjermen.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for skjermen fra samsung, konsoll kan også dra nytte av freesync, og buen på Samsung sine 27 tommer er såpass svak at du ikke vil merke stort til den. En helt klart bedre skjerm enn de to andre skjermene du vurderer.

Lenke til kommentar

VA er et veldig greit kompromiss. Testet gultonene på IPS'en opp mot TN-panelet luminans-matchet og den står ikke tilbake på fargerommet. TN-skermen er maks et halvt år gammel og har 120 Hz Gsync. IPS'en er ganske gammel og neppe S-IPS siden Philips ikke har noe panelspesifikasjoner på denne å spore opp.

 

PS4 burde kunne støtte FreeSync teknisk sett, men har ikke sett noe offentlig fra Sony om at de gjør det. De har jo AMD chip + at de selv er en forkjemper for HDMI så det burde jo la seg gjøre sånn sett.

Lenke til kommentar

VA er et veldig greit kompromiss. Testet gultonene på IPS'en opp mot TN-panelet luminans-matchet og den står ikke tilbake på fargerommet. TN-skermen er maks et halvt år gammel og har 120 Hz Gsync. IPS'en er ganske gammel og neppe S-IPS siden Philips ikke har noe panelspesifikasjoner på denne å spore opp.

 

PS4 burde kunne støtte FreeSync teknisk sett, men har ikke sett noe offentlig fra Sony om at de gjør det. De har jo AMD chip + at de selv er en forkjemper for HDMI så det burde jo la seg gjøre sånn sett.

Så du mener at TN har like gode farger som IPS skjermen? Kan jeg spørre hvilke modeller du sammenlikner? For de TN panelene jeg har testen kan ikke måle seg med de dyrere IPS panelene ? Spør kun av ærlig nysgjerrighet ?

Lenke til kommentar

IPS er Philips 244E1SB/00 produsert August 2010. Denne er kalibrert. Philips opplyser bare TFT-LCD, men det er en IPS-variant.

TN-panelet er der verre å identifisere uten å skru opp laptopen og da ryker garantien, og finner heller ikke noe på nett ang. paneltypen, men det er det panelet som kommer standard montert i ASUS GL502VS-GZ233T. Denne er ukalibrert.

Hvis du ikke toner ned IPS'en kan det vel være at gulfargene er for sterke og ubalansert mot de andre fargene ?

Dette er jo også en sammeligning mellom 7 år gammel IPS og en ca ett år gammel TN, så det er jo en litt skjev sammenligning. Mest kudos til panelet i Philipsen, men TN panelet er også svært bra sammenlignet med de andre TN-panelene jeg har sett. Trodde først det var IPS før jeg sjekket nærmere og kjente igjen signatuern.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

post-143812-0-42123400-1516997415_thumb.png

 

IPS til venstre og TN (som viste seg å være IPS) til høyre. Dette er med øyemål samme luminans.

Tatt som et bilde og cropet. Burde være en (u)grei sammenligning relativt sett.

 

Edit: Et par paranteser.

Kommer heller tilbake med en reell sammenligning av TN og IPS når jeg har fått kalibrert skikkelig på en tredje TN-maskin så det blir en mer matnyttig sammeligning.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

scr.png

 

IPS til venstre og TN til høyre. Dette er med øyemål samme luminans.

Tatt som et bilde og cropet. Burde være en grei sammenligning relativt sett.

ASUS GL502VS-GZ233T har et IPS panel, hvis de du sammenlikner her erPhilips IPS og ASUSen så har begge modellene IPS panel. TN ville vært blassere, hatt dårligere kontrast og ikke klart like skarpe gultoner.

 

Link til specs på ASUSen: https://www.notebookcheck.net/Asus-ROG-Strix-GL502VS-Notebook-Review.171567.0.html

 

Står fortsatt på mitt at TN gir klart dårligere fargen enn IPS, og heller ikke er i nærheten av samme sortnivå som VA. Samsung skjermen er helt klart best av de 3 trådstarter linker til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...