Gå til innhold

Så mye koster det å lade en mobil til 100 prosent hver eneste dag i ett år


Anbefalte innlegg

De kan vel enkelt lage en spørre undersøkelse i forumet, de har den funksjonen.

 

Ting som Elbil kunne de benyttet tall som finnes av gjennomsnittelig kjørelengde osv. Men samme hvordan de hadde regnet på tallene her, så vil alltid noen klage.

 

At de her viser til worst-case scenario ser det vist ikke ut til at mange skjønte noe av.

 

Hadde TEK tatt det veldig seriøst, så hadde også lagt til en kalkulator som man kunne lagt inn egne tall, men av og til så er det greit å ta en artikkel for det den er laget for også.

 

Ikke så vanskelig å ta noen enkle delinger i hode heller. Har man aldri lavere enn 50% batteri hver dag, så deler man kun tallene de kom fremt her i 2.

Men en slik undersøkelse er hverken representativ eller har nok deltakere.

 

Jeg tror derimot du misforstår meg her. Jeg klager ikke på disse worst case tallene. Heller så viser jeg til at om du skulle fått en ok modell så hadde det blitt latterlig dyrt, så det er urealistisk at de skal ha med dette.

 

Om du ser så er min eneste kritikk til artikkel at de bruker pris fra vinterkvartalet til å bestemme årspris på strøm. Det er veldig useriøst. alle vet at strømpris varierer iløpet av årets årstider. Og SSB har tall for årsgjennomsnitt, hvorfor brukes kun tall for 4. kvartal 2018?

 

Den andre kritikken var på antakelsen om at ladeeffektiviteten på en Tesla var lavere fordi de bruker aktiv kjøling. Dette er en påstand uten hold da de regner ekstra forbruk for kjøling, men ikke ser på hva temperatur har å si for effektiviteten til ladingen.

 

Dette har jeg ikke sett noen i tråden være uenige i. Jeg har ikke sagt noe i spørsmålet om de skulle tatt worst case med fullading av alt hver dag vs et "realistisk" forbruk. Så pass på å ikke blande andres meninger inn med mine. For meg er den delen helt ok. Morsomt å se tallene. Bare vær så snill å bruke snittpris per år, ikke for vinterkvartalet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

50 kr å lade opp el-bilen kan jeg ikke si er noen billig, blir 350 kr i uka. Det er jo det koster å fylle opp bilen min med diesel, og fyller opp tanken full per 14 dag. Så da er jo det dyrere å eie el-bil i forhold til diesel bilen min.

Hvis du lader elbilen for 50kr så får du bra mye mere rekkevidde enn om du fyller tanken din med diesel for 50kr, så matematikken din går ikke helt opp.

La oss gjøre et regnestykke, på vinteren i 20 minus. Rekkevidden blir halvert da, på sommer 40 mil rekkevidde og på vinteren 20 mil. Koster 50 kr å ladde opp, og hvis man skal ha rekkevidde på 100 mil. da blir det 250 kr og jeg betaler 350 kr. Jeg kan ha godt med varme på i bilen, slipper å fryse. Er verd å betale 100 kr ekstra, å ha god komfort i bilen.

Lenke til kommentar

La oss gjøre et regnestykke, på vinteren i 20 minus. Rekkevidden blir halvert da, på sommer 40 mil rekkevidde og på vinteren 20 mil. Koster 50 kr å ladde opp, og hvis man skal ha rekkevidde på 100 mil. da blir det 250 kr og jeg betaler 350 kr. Jeg kan ha godt med varme på i bilen, slipper å fryse. Er verd å betale 100 kr ekstra, å ha god komfort i bilen.

 

Men så blir ikke rekkevidden halvert, og skal du kjøre 100 mil med varme i dieselbilen koster det for de dieselbiler jeg har vært borti langt mer enn 350kr. Forbruk inkludert varme(det pleier ikke kjørecomputeren å ta med) vil fort bli 0,5 liter/mil. Prisen er typisk 13-15kr og da ender en opp på 650 til 750kr.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette blir feil uansett. At man må lade mobilen fra bortimot 0 til 100 hver dag tror jeg de fleste kan identifisere seg med. At man må lade elbilen fra 0 til 100 hver dag tror jeg skjer ytterst sjelden. Jeg har for eks. ikke gjort det på 5 år med min elbil. Å ta et bruksmønster som er helt vanlig for mobiler og sette det opp mot et helt urealistisk bruksmønster for elbil er problemet til denne artikkelen. Hvilken nytte har jeg av å vite hvor mye jeg må betale om jeg hadde kjørt rundt i bilen i 8 timer hver dag et helt år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men så blir ikke rekkevidden halvert, og skal du kjøre 100 mil med varme i dieselbilen koster det for de dieselbiler jeg har vært borti langt mer enn 350kr. Forbruk inkludert varme(det pleier ikke kjørecomputeren å ta med) vil fort bli 0,5 liter/mil. Prisen er typisk 13-15kr og da ender en opp på 650 til 750kr.

Det eneste regnestykket ikke diselbilen taper er produksjon, men regner man med 10 - 50000km så har den tapt det også. Så om man tenker økonomisk og miljømessig så taper man. Men alle må kjøpe bil etter behov og ofte er ikke bilen et fremkomstmiddel.

Lenke til kommentar

Hvilken nytte har jeg av å vite hvor mye jeg må betale om jeg hadde kjørt rundt i bilen i 8 timer hver dag et helt år?

 

Du får vite hvilken størrelsesorden prisen på fullading ligger i, i forhold til andre elektroniske duppeditter. Utrolig hvor mange hårsåre elbilister som sutrer i denne tråden fortsatt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du får vite hvilken størrelsesorden prisen på fullading ligger i, i forhold til andre elektroniske duppeditter. Utrolig hvor mange hårsåre elbilister som sutrer i denne tråden fortsatt.

Det skjønner jeg, men jeg mener fortsatt det ikke er relevant.

 

I den sammenheng har jeg et par forslag til neste artikkel i serien:

 

Hvor mye koster å lade opp 12 volts batteriet på fossibiler fra 0 til 100 hver dag.

 

Hvor mye koster det å lade opp batteriet i fjernkontrollen til TV hver dag.

 

Osv...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La oss gjøre et regnestykke, på vinteren i 20 minus. Rekkevidden blir halvert da, på sommer 40 mil rekkevidde og på vinteren 20 mil. Koster 50 kr å ladde opp, og hvis man skal ha rekkevidde på 100 mil. da blir det 250 kr og jeg betaler 350 kr. Jeg kan ha godt med varme på i bilen, slipper å fryse. Er verd å betale 100 kr ekstra, å ha god komfort i bilen.

Om du ikke vil fryse så er jo elbil tingen for deg egentlig. Elektrisk varmeapparat som blir varmt på bare noen sekunder, mot en diesel som (uten ekstravarmer) fort kan bruke 15-20 minutter på å nå romtemperatur i kupeen.

 

Elbilen varmer man jo og bare opp mens den står i laderen, så slipper man å bruke av kapasiteten til batteriet.

 

Kjører diesel selv og når det er -20 eller mer ute så er det absolutt ikke noe morro :p

 

Men dette er veldig off topic.

Lenke til kommentar

Til de av dere som påpeker hvor feil utregningen av lading av elbil er; glemmer dere å se at de snakker om kostnad etter 365 landinger, og ikke hva det koster reelt sett å lade en elbil i løpet av et forbruksår?

Nei, de fleste har fått med seg det tror jeg. Vi synes bare det er en meningsløs øvelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er rart at enda i dag er det så mange som vet så lite om elbiler ogsitter på forum og øser rundt seg med latterlige påstander

 

Latterlige påstander? les dette da.

 

«Rapport advarer mot miljøskader av fornybarsatsing»

Rapport spår mangel på mineraler fra 2022. Forskere etterlyser like stor iver etter å gjøre mineralutvinning bærekraftig som å gjøre energiproduksjonen fornybar.

 

En studie gjort på oppdrag av organisasjonen Earthworks advarer nå også om at etter hvert som behovet for mineraler eksploderer, kan negative konsekvenser for miljøet og befolkningen i nærområdene der utvinningen skjer øke kraftig.

 

Ifølge kinesiske miljøorganisasjoner produseres det mellom 9000 og 12.000 kubikkmeter med avfall for hvert tonn sjeldne metaller som utvinnes. Avfallet består av støv, hydrofluoridsyre (noen vil kanskje kjenne den igjen fra «Breaking Bad»), svoveldioksid, svovelsyre og ett tonn radioaktive isotoper.

Endret av jendor1
Lenke til kommentar

Latterlige påstander? les dette da.

 

«Rapport advarer mot miljøskader av fornybarsatsing»

Rapport spår mangel på mineraler fra 2022. Forskere etterlyser like stor iver etter å gjøre mineralutvinning bærekraftig som å gjøre energiproduksjonen fornybar.

 

En studie gjort på oppdrag av organisasjonen Earthworks advarer nå også om at etter hvert som behovet for mineraler eksploderer, kan negative konsekvenser for miljøet og befolkningen i nærområdene der utvinningen skjer øke kraftig.

 

Ifølge kinesiske miljøorganisasjoner produseres det mellom 9000 og 12.000 kubikkmeter med avfall for hvert tonn sjeldne metaller som utvinnes. Avfallet består av støv, hydrofluoridsyre (noen vil kanskje kjenne den igjen fra «Breaking Bad»), svoveldioksid, svovelsyre og ett tonn radioaktive isotoper.

Og hva betyr dette? At det er mere miljøvennlig å gå? Ja det er det. Finnes det ikke rapporter som advarer mot å forbrenne oljeprodukter? Man må ta en vurdering av hva som er mest miljøvennlig. Folk vil ikke slutte å kjøre bil. Jeg har større tro på teknologi som er grønnere som erstatter disel og bensin, og vi jobber med det.

 

Men la oss se bort fra det. La oss si at elbiler forurenser mere. Hva så? Skal jeg la være å kjøre elbil bare pga miljøet? Det er ingen andre som bryr seg så hvorfor skal jeg gjøre det? Jeg vil kjøre den bilen som passer meg. Lese de nyhetene som interesserer meg.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Hvordan har dere kommet frem til 18250 kroner for å lade elbil?

Jeg har en måler i garasjen som kun går på pluggen til bilen og brukte i løpet av 1 år 1487 kWh på en ioniq som da gikk rett i underkant av 12000km. Dette blir etter deres prisberegning pr. kwh rett i underkant av 1500 kroner.

Har dere en kommafeil i beregningene her?

Nei,de har bare regnet at du skal lade opp 40 kWh hver dag. Eller et forbruk tilsvarende ca 100.000 km i året på din ioniq.

Lenke til kommentar

Men er jo litt morsomt å se at om man skulle lada en el bil helt til 100% hver dag så hadde det vært mye rimeligere med en bensin eller diesel bil, litt synd at ironien uteblir egentlig.

 

Men det kunne jo vært interessant å se regnestykket på reel lading av en elbil i ett helt år, ikke disse fantasi tallene folk i tråden her kommer med.

 

 

 

Jaha da ville det være billigere med bensin eller diesel? Den der må du nesten forklare for meg. Hvor langt kan du kjøre på en opplading og hva ville det kostet å kjøre like langt om bilen var bensin/diesel? Selv om du kjører batteriet tomt hver eneste dag så vil det å kjøre tilsvarende distanse på bensin el diesel koste mer. Eller mener du at om du kjører 10 000 km per år og en elbilist kjører 200 000 km per år så ler du om du betaler mindre i drivstoff en elbilisten gjør for strøm til tross at du har kjørt adskillig kortere? Jeg ser ikke humoren, hva er det som er så gøyalt her? 

 

Reell lading? Reelt for hvem? Folk har forskjellig kjørelengde, men om vi bruker gjennomsnittlig kjørelengde per år samt gj.sn strømpris er det jo ikke vanskelig å regne ut. Hvorfor tror du det er fantasitall? De vet vel selv hvor langt de kjører årlig samt hva de betaler for strømmen?

 

Forklar gjerne hva du mener her for jeg skjønner det ikke. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

50 kr å lade opp el-bilen kan jeg ikke si er noen billig, blir 350 kr i uka. Det er jo det koster å fylle opp bilen min med diesel, og fyller opp tanken full per 14 dag. Så da er jo det dyrere å eie el-bil i forhold til diesel bilen min.

 

 

Premissene du legger til grunn blir litt feil. Hvor mange kilometer kjører du på 350 kr i drivstoff? Og hvor langt går elbilen på 350 kr i strøm? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan har dere kommet frem til 18250 kroner for å lade elbil?

Jeg har en måler i garasjen som kun går på pluggen til bilen og brukte i løpet av 1 år 1487 kWh på en ioniq som da gikk rett i underkant av 12000km. Dette blir etter deres prisberegning pr. kwh rett i underkant av 1500 kroner.

Har dere en kommafeil i beregningene her?

 

Så du leste ikke saken?

 

"Vi har også sett hva dette vil si for økonomien dersom du gjør dette hver eneste dag i et helt år.

Men med det eventuelle unntaket av smartklokka og mobiltelefonen er det jo nesten ingen som på daglig basis lader helt ut og helt opp noe av det vi har listet opp."

Om du trenger å kjøre over 200 KM daglig bruker du neppe elbil. De er derimot perfekte for korte turer helst gjennom mange bomringer.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...