Gå til innhold

Så mye koster det å lade en mobil til 100 prosent hver eneste dag i ett år


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341

Tviler på at bikkja di tenkte så mye på elutgifter da den gnagde. Og 18 er ikke et mer riktig estimat på hvor mye det koster å lade opp henholdsvis en mobil, ei klokke, øreplugger, nødlader, nettbrett, laptop, elsykkel og elbil!

 

r/woosh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tallene for lading av elbil er iallfall helt feil. Det er ingen som bruker 40kWh på en elbil hver eneste dag 365 dager i året.

Min elbil har ca 30kWh kapasitet, og den trenger egentlig ikke lades mer enn et par-tre ganger i uken, maks, og da er den aldri tom da heller.

Anslår mitt forbruk til ca 40-50kWh per uke

 

Hehe, så nå hva artikkelforfatter har gjort. Han har nok ikke hatt elbil. Blir det samme som å påstå at bensinbilen ville kostet 230.000 i året å kjøre.

Jeg lader også elbilen maks 2 ganger i uken, og det er med 12000 kjørelengde i året. Bruker maks 1500 kroner i året i strøm inklusive nettleie-avgifter.

Du bør lese artikkelen. Denne beregningen er ikke gjort basert på DITT forbruk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvis elbilen skulle kostet 18 500 kr i året, betyr det at du kjører 100 000 km i året. Er ikke det latterlig mye for de fleste?

 

Min Tesla ligger på rundt 5000 kr i året for 20 000 km, målt energiforbruk. Fiks tallene please.

 

Les artikkelen, please. Det er snakk om lading fra 0 til 100% hver dag i et år.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Skal ikke protestere på utregningene som er gjort, men måler vi egentlig det som er interessant her? Burde man ikke tatt utgangspunkt i gjennomsnittlig kjørelengde gjennom et år for befolkningen (finnes tall på SSB), gjennomsnittlig forbruk (alle elbiler under et) samt gjennomsnittlig strømpris? Føler (selv om man skal være forsiktig med å føle noe i slike debatter) at dette ville gjort ting litt mer relevant.

Edit: Og ja, jeg vet artikkelen fokusere på selve oppladingsaspektet og prisen knyttet til dette (ikke direkte forbrukgskostnader), men tenkte at ved å måle overnevevnte så får man en del interessante dataer istedenfor å lage litt rare scenarioer. 

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tallene for lading av elbil er iallfall helt feil. Det er ingen som bruker 40kWh på en elbil hver eneste dag 365 dager i året.

Min elbil har ca 30kWh kapasitet, og den trenger egentlig ikke lades mer enn et par-tre ganger i uken, maks, og da er den aldri tom da heller.

Anslår mitt forbruk til ca 40-50kWh per uke

 

Leser du før du kommenterer? Tallene er regnet utifra HVIS du lader så mye hver dag. Hva folk flest gjør har ingenting å si i dette regnestykket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skal ikke protestere på utregningene som er gjort, men måler vi egentlig det som er interessant her? Burde man ikke tatt utgangspunkt i gjennomsnittlig kjørelengde gjennom et år for befolkningen (finnes tall på SSB), gjennomsnittlig forbruk (alle elbiler under et) samt gjennomsnittlig strømpris? Føler (selv om man skal være forsiktig med å føle noe i slike debatter) at dette ville gjort ting litt mer relevant.

 

Det er tydeligvis til stor fortvilelse for elbilfolket at ikke artikkelen fokuserer kun på elbil, og hvordan folk bruker dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bare elsker at fleste parten av dere er så dumme å ikke skjønner at dette er worst case scenario om du skulle lada whatever dingseboms helt opp 365 dager i året, det er til å få vondt i hodet av så dumme og blinde folk, men man ser jo at elbil menigheten hisser seg insta opp da, ironisk nok. xD

Men er jo litt morsomt å se at om man skulle lada en el bil helt til 100% hver dag så hadde det vært mye rimeligere med en bensin eller diesel bil, litt synd at ironien uteblir egentlig.

 

Men det kunne jo vært interessant å se regnestykket på reel lading av en elbil i ett helt år, ikke disse fantasi tallene folk i tråden her kommer med.

 

IQ.no, der kan dere kjøpe mer, eller specsavers.no for de som sliter med synet.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke protestere på utregningene som er gjort, men måler vi egentlig det som er interessant her? Burde man ikke tatt utgangspunkt i gjennomsnittlig kjørelengde gjennom et år for befolkningen (finnes tall på SSB), gjennomsnittlig forbruk (alle elbiler under et) samt gjennomsnittlig strømpris? Føler (selv om man skal være forsiktig med å føle noe i slike debatter) at dette ville gjort ting litt mer relevant.

 

Edit: Og ja, jeg vet artikkelen fokusere på selve oppladingsaspektet og prisen knyttet til dette (ikke direkte forbrukgskostnader), men tenkte at ved å måle overnevevnte så får man en del interessante dataer istedenfor å lage litt rare scenarioer. 

 

Hva er gjennomsnittlig batteri størrelse på telefoner nå for tiden?

Skal man regne ettersom hvilke telefoner som selger mest?

 

Samsung ligger vel på rundt 31% av markedet nå, men hvilken av telefonene deres er det som selger?

S10+ er vist den som selger best.

 

Hvor ofte lader den gjennomsnittlige person en Samsung s10+?

 

Det blir et voldsomt regnestykke om man skal ta med alle mulige variabler.

Så det letteste er å ta det verste tilfellet.

Lenke til kommentar

Hva er gjennomsnittlig batteri størrelse på telefoner nå for tiden?

Skal man regne ettersom hvilke telefoner som selger mest?

 

Samsung ligger vel på rundt 31% av markedet nå, men hvilken av telefonene deres er det som selger?

S10+ er vist den som selger best.

 

Hvor ofte lader den gjennomsnittlige person en Samsung s10+?

 

Det blir et voldsomt regnestykke om man skal ta med alle mulige variabler.

Så det letteste er å ta det verste tilfellet.

Enkleste du kan gjøre er å gjøre en spørreundersøkelse på et par tusen og lage en tilnærming basert på de tallene.

 

Koster jo dermed litt å bestille en slik undersøkelse da.

Lenke til kommentar

 

Hva er gjennomsnittlig batteri størrelse på telefoner nå for tiden?

Skal man regne ettersom hvilke telefoner som selger mest?

 

Samsung ligger vel på rundt 31% av markedet nå, men hvilken av telefonene deres er det som selger?

S10+ er vist den som selger best.

 

Hvor ofte lader den gjennomsnittlige person en Samsung s10+?

 

Det blir et voldsomt regnestykke om man skal ta med alle mulige variabler.

Så det letteste er å ta det verste tilfellet.

Enkleste du kan gjøre er å gjøre en spørreundersøkelse på et par tusen og lage en tilnærming basert på de tallene.

 

Koster jo dermed litt å bestille en slik undersøkelse da.

De kan vel enkelt lage en spørre undersøkelse i forumet, de har den funksjonen.

 

Ting som Elbil kunne de benyttet tall som finnes av gjennomsnittelig kjørelengde osv. Men samme hvordan de hadde regnet på tallene her, så vil alltid noen klage.

 

At de her viser til worst-case scenario ser det vist ikke ut til at mange skjønte noe av.

 

Hadde TEK tatt det veldig seriøst, så hadde også lagt til en kalkulator som man kunne lagt inn egne tall, men av og til så er det greit å ta en artikkel for det den er laget for også.

 

Ikke så vanskelig å ta noen enkle delinger i hode heller. Har man aldri lavere enn 50% batteri hver dag, så deler man kun tallene de kom fremt her i 2.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

50 kr å lade opp el-bilen kan jeg ikke si er noen billig, blir 350 kr i uka. Det er jo det koster å fylle opp bilen min med diesel, og fyller opp tanken full per 14 dag. Så da er jo det dyrere å eie el-bil i forhold til diesel bilen min.

Hvis du lader elbilen for 50kr så får du bra mye mere rekkevidde enn om du fyller tanken din med diesel for 50kr, så matematikken din går ikke helt opp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...