Gå til innhold

Stortingsvalg 2017 - Hva stemmer du, og hvorfor?


  

360 stemmer

  1. 1. Hvilket parti planlegger du å stemme på?

    • AP
      33
    • H
      53
    • FRP
      67
    • SP
      20
    • V
      31
    • KRF
      6
    • SV
      22
    • MDG
      21
    • Rødt
      17
    • Demokratene
      1
    • Pensjonistpartiet
      3
    • Piratpartiet
      9
    • Kystpartiet
      3
    • Liberalistene
      39
    • Helsepartiet
      2
    • De Kristne
      1
    • NKP
      2
    • Alliansen
      4
    • Norsk Allianseparti
      0
    • Feministisk Initiativ
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Norgespartiet
      1
    • Nordmørslista
      0
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Nordting
      0
    • BLANKT
      8
    • Stemmer ikke
      17
  2. 2. Hva er dine viktigste valgsaker? (enten du er for eller imot, skriv gjerne noe om det)

    • Skatter og avgifter
      162
    • Helse
      102
    • Miljø
      86
    • Forsvar
      58
    • Utdanning
      107
    • Rovdyrpolitikk
      23
    • EØS/EU
      65
    • Innvandring
      142
    • Personlige friheter
      114
    • Næringsliv
      87
    • Barnehage / kontantstøtte
      21
    • Veibygging
      63
    • Kommunesammenslåing
      44
    • Landbruk
      33
    • Politireform
      34
    • Privatisering
      78
    • Ruspolitikk
      38
    • Annet
      44


Anbefalte innlegg

 

edit: Håper ikke "Liberalistene" får noe fotfeste. Flåsete parti som går mot et land jeg ikke har lyst å holde meg i.

 

Tror ikke du trenger å være bekymret. Det partiet har eksistert lenge uten at det har blitt til noe. Det er bare ikke noe oppslutning i Norge for politikken deres. Bare visse plasser på internett.

 

Ja det er sykt lenge siden 2014.... 

https://no.wikipedia.org/wiki/Liberalistene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsomt ordvalg om man innser at partiet ønsker å drifte en sosialistisk organisert stat, om enn begrenset til forsvar, politi, domstoler, fengsler ... og patentkontoret

Like viktig som de to er det med utdanning og helse. Jeg er åpen for at private aktører får være med å drive helse- og skole-relaterte ting, men vi må passe på å ikke la det bli som i USA. Staten må ha et overordnet ansvar slik at alle får rett til gratis skolegang samt helse. Slik passer man på at folk ikke må ha vanvittige helseforsikringer, sykehusene tar vanvittige summer og man ikke blir gjeldsslave for resten av livet pga utdanning. Vil man ha et helt fritt marked så må man gå ut i fra at folk blir å handle i samfunnets beste, og det vet man at ikke skjer. Dermed blir det mafia-tendenser og utnytting i høy grad.

 

Norge er blant de beste landene i verden på det meste. Hvorfor vil noen parti ødelegge det?

Lenke til kommentar

Vil man ha et helt fritt marked så må man gå ut i fra at folk blir å handle i samfunnets beste, og det vet man at ikke skjer. Dermed blir det mafia-tendenser og utnytting i høy grad.

 

Norge er blant de beste landene i verden på det meste. Hvorfor vil noen parti ødelegge det?

Noen av oss anser ikke at Norge er blandt de beste landene i verden, med mulig unntak for utnytting og mafiatendenser. ;)
Lenke til kommentar

https://no.wikipedia.org/wiki/Liberalistene

 

Ja det er sykt lenge siden 2014

 

 

 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til det som står på siden du linker til. Men det jeg kan si er at dette er et parti som har hatt en tilstedeværelse på nettet som går godt over et tiår tilbake. Så, ja. De er nok ikke så unge som det framgår av den artikkelen. Kanskje i den formen de framstår i dag. Men ikke i det hele. Kanskje det tok dem ti år bare å bli anerkjent som et parti? Det sier jo i så fall litt.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til det som står på siden du linker til. Men det jeg kan si er at dette er et parti som har hatt en tilstedeværelse på nettet som går godt over et tiår tilbake. Så, ja. De er nok ikke så unge som det framgår av den artikkelen. Kanskje i den formen de framstår i dag. Men ikke i det hele. Kanskje det tok dem ti år bare å bli anerkjent som et parti? Det sier jo i så fall litt.

 

 

 

Du tenker på DLF - Det Liberale Folkepartiet. Ikke samme parti, skjønt jeg skal overlate til eventuelle representanter for de to å forklare hvorfor det er to partier og hva som skiller dem i ideologi eller program.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Tenkte i utgangspunktet å ikke stemme fordi jeg har politikerforakt. Jeg er helt klart politisk interessert, men mener ikke slikt avgjøres om hvorvidt jeg stemmer eller ikke. Å kutte ned på makten til de etablerte partiene/politikerne vil helt klart være ideelt, så kan hende jeg stemmer fram noe småparti eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte i utgangspunktet å ikke stemme fordi jeg har politikerforakt. Jeg er helt klart politisk interessert, men mener ikke slikt avgjøres om hvorvidt jeg stemmer eller ikke. Å kutte ned på makten til de etablerte partiene/politikerne vil helt klart være ideelt, så kan hende jeg stemmer fram noe småparti eller lignende.

Stem heller blankt enn å ikke stemme. Uendelig mye mer produktivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tenkte i utgangspunktet å ikke stemme fordi jeg har politikerforakt. Jeg er helt klart politisk interessert, men mener ikke slikt avgjøres om hvorvidt jeg stemmer eller ikke. Å kutte ned på makten til de etablerte partiene/politikerne vil helt klart være ideelt, så kan hende jeg stemmer fram noe småparti eller lignende.

Stem heller blankt enn å ikke stemme. Uendelig mye mer produktivt.

 

 

Hvorfor det? Verdsetter du ikke din egen tid? Hvorfor bruke så mye som et sekund av livet ditt på å stemme for ingenting? 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Verdsetter du ikke din egen tid? Hvorfor bruke så mye som et sekund av livet ditt på å stemme for ingenting? 

Tar da maks en time å dra dit og stemme på noe? Er det så ille når det kommer til hvem som skal styre landet man lever i? Hvorfor bruker du så mye som et sekund på forumet her på å diskutere hva andre skal stemme? Verdsetter du ikke din egen tid?

 

Å stemme blankt er ikke å ikke stemme, eller å stemme "ingenting". Stemmer mange nok blankt så er det en estemme på at partiene må endre seg eller at det er plass til et nytt parti. Har ikke bestemt meg helt om jeg skal stemme blankt, selv om jeg har gjort det to ganger før. Mulig jeg blir "solgt" før valgdagen, men foreløpig så er jeg ikke det.

 

Å stemme blankt er som å stemme i mot andre partiene.

Lenke til kommentar

 

Tar da maks en time å dra dit og stemme på noe? Er det så ille når det kommer til hvem som skal styre landet man lever i? Hvorfor bruker du så mye som et sekund på forumet her på å diskutere hva andre skal stemme? Verdsetter du ikke din egen tid?

 

Å stemme blankt er ikke å ikke stemme, eller å stemme "ingenting". Stemmer mange nok blankt så er det en estemme på at partiene må endre seg eller at det er plass til et nytt parti. Har ikke bestemt meg helt om jeg skal stemme blankt, selv om jeg har gjort det to ganger før. Mulig jeg blir "solgt" før valgdagen, men foreløpig så er jeg ikke det.

 

Å stemme blankt er som å stemme i mot andre partiene.

 

 

 

Jeg synes ikke demokratiet vårt er så bra som mange skal ha det til. Det er mye beslutninger som går over hodene til folk, og jeg vil heller gjøre noe mer fornuftig enn å bruke et par timer på å gjøre noe som for meg er helt bortkastet.

 

Jeg synes forøvrig ikke det er bortkastet tid å diskutere politikk og henge på diverse forums  :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis de blanke stemmene faktisk tellet, altså at de ble tildelt mandater på Stortinget som da kom til fratrekk fra alle de andre partienes andel, så skulle jeg vurdert det.

 

Altså at hvis de blanke stemmene tilsvarte 10 mandater, så kom det til fratrekk fra de 169, og Stortinget ville bare ha 159 møtende representanter fra de andre partiene tilsammen. Men Stortinget ville fortsatt ha 169 seter, så det ville kreve desto mer å få flertall. 

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skjønner godt hva du mener om at dette med stemmer er relativt meningsløst. Jeg stemte ikke forrige kommunevalg fordi jeg dro til utlandet samme morgen. Fikk litt dårlig samvittighet av det dog. Ingenting blir bedre av at man får fler sofaslitere hvertfall. Det er snarere en slags oppmuntring til late og udugelige politikere. Stem i det minste blankt! Burde forøvrig kanskje vært en option.

 

EDIT: "Blankt" og "stemmer ikke" lagt til som valgmuligheter.

Bedre å ikke stemme enn å stemme blankt. Ved å stemme blankt sier du "Jeg er for det politiske systemet, men vet ikke hvilken Mester jeg bør velge". Ved å ikke stemme sier du "fuck you!" til politikerne. Det beste er nok likevel å stemme på Liberalistene, som er totalt imot politikk (og for fred). Da får også politikerne 450 kroner mindre i partistøtte og fredsforkjempere får 450 kroner mer til å jobbe mot politikk og for fred.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil legge til at jeg har fått et mer og mer upersonlig og uengasjert holdning til politikk i mediene. Det er så tydelig når kjente politikere bare vil score billige politiske poeng og hvor de bruker innøvde argumentasjonsteknikker som setter saken deres i godt lys. De prøver ikke å skjule det en gang. Hadde de bare holdt kjeft og svart "ja" eller "nei" på noen spørsmål en gang, gitt litt faen i all den driten de har blitt lært opp til på de derre elitecampene deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil legge til at jeg har fått et mer og mer upersonlig og uengasjert holdning til politikk i mediene. Det er så tydelig når kjente politikere bare vil score billige politiske poeng og hvor de bruker innøvde argumentasjonsteknikker som setter saken deres i godt lys. De prøver ikke å skjule det en gang. Hadde de bare holdt kjeft og svart "ja" eller "nei" på noen spørsmål en gang, gitt litt faen i all den driten de har blitt lært opp til på de derre elitecampene deres.

Helt enig!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...