Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

E-sigaretter, røyker hele tiden..


Elwani

Anbefalte innlegg

Heisann igjen.

 

Jeg prøver å slutte å røyke, men får det, som mange andre ikke helt til.

 

Jeg prøver å bytte ut mye av den vanlige røyken med e-sigaretter, problemet er det at jeg er vandt med å røyke til det er tomt, og blir derfor sittende å konstant sippe på den elektriske morsomheten, uten at jeg tenker over det selv.

 

Spørsmålet mitt her er hvor skadelig e-sigaretten er for kroppen, og om det i lengen kan være mer skadelig en vanlig røyk, etter som jeg røyker mye mer med e-sigarett enn med vanlige sigaretter.

 

E-sigarett inneholder flytende nikotin og vann, som blir varmet opp så man trekker inn vanndamp, så det er jo ikke på langt nær like skadelig som vanlig røyk, men kan det konstante inntaket av nikotin gjøre saken med å slutte værre?

 

Del gjerne erfaringer med meg, så jeg kanskje kan få noen gode råd til hvordan jeg skal forholde meg til min mangel på selv-kontroll :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet mitt her er hvor skadelig e-sigaretten er for kroppen, og om det i lengen kan være mer skadelig en vanlig røyk, etter som jeg røyker mye mer med e-sigarett enn med vanlige sigaretter.

 

E-sigarett inneholder flytende nikotin og vann, som blir varmet opp så man trekker inn vanndamp, så det er jo ikke på langt nær like skadelig som vanlig røyk, men kan det konstante inntaket av nikotin gjøre saken med å slutte værre?

De tre hovedingrediensene er VG (vegetabilsk glyserol), PG (propylenglykol) og nikotin i små mengder.

 

VG: Vegetable Glycerin is conclusively non-toxic, non-carcinogenic, and non-mutagenic. In fact, it cannot even be classified as an irritant. At the concentrations found in vapor, even heavy vapers are safe.

PG: The only notable negative effect of the chemical seems to be a benign irritation of the throat and lungs, which users can avoid by switching to a 100% VG blend.

Nikotin: The research concluded that nicotine was not harmful when inhaled in its pure form.

 

Konklusjon: Despite oft-repeated claims that we lack the research to determine the safety of e-cigarettes, all of their components and constituents have been extensively studied for decades. If we are dealing with facts and looking to science, we can safely conclude that e-cigarettes are not only much safer than tobacco products, but are also relatively harmless by their own accord.

 

Kilde: http://www.vapeloft.com/blog/is-e-cigarette-vapor-safe/

 

For meg personlig har e-sigaretter gjort det å slutte mye lettere. Veldig raskt etter å ha begynt med det orket jeg ikke lenger tanken på valige sigaretter. De lukter vondt, smaker vondt og jeg føler meg dårlig etter å ha tent meg en. Jeg kommer aldri til å røyke igjen. selv om noen tar fra meg e-siggen min. I begynnelsen startet jeg med 24mg nikotin i væsken min slik at nikotinsuget ble tilfredstilt opp i mente hver gang jeg tenkte på røyk. Jeg gikk etter kort tid ned til 16 ml og er nå på 8-10mg. Planen er å gå helt ned til 0mg og heller dampe for smakens skyld - istedenfor godteri. Men uansett hva slags nikotinstyrke du har på væsken din er det ikke noe annet svar på om e-sigaretter er bedre for deg enn JA!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...