Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Tråden for utvekslingsstudenter!

 

omsiden1.png

 

Dette er tråden for deg som enten er, har vært eller vil bli utvekslingsstudent i USA eller andre lang rundt om i verden. Her inne vil du få svar på det du lurer på og også snakke med nåværende studenter. Vennligst søk i tråden før du stiller spørsmål, da de aller fleste spørsmål er besvart allerede. Under vil du også finne en FAQ, linker til organisasjoner som sender utvekslingsstudenter og blogger fra studenter som er i USA nå med mer..

 

Organisasjoner:

Har du flere linker å tilføye, send en meg PM.

 

Tidligere studenter (blogger):

Studenter 2009/10

Studenter 2008/09

Studenter 2007/08

 

FAQ (Ofte stilte spørsmål):

 

1. Hvor mye koster et utvekslingsår?

Å svare nøyaktig på dette er umulig, men hvis jeg nå tar utgangspunkt i Speak sine priser så vil du måtte betale 63.950,- i programavgift, 2500-3000 i lommepenger hver måned (30 000 på 10 måneder) pluss andre utgifter som forsikring osv. Selv om prisene hos de forskjellige organisasjonene varierer ganske mye, så ender man opp med omtrent den samme totalsummen, uansett organisasjon. Mitt tips er å velge organisasjoner etter alt annet enn prisen.

 

2. Er det lett å få venner?

Dette kommer helt an på hvordan du er som person og om du kanskje har noen i vertsfamilien på samme alder. Er det en veldig utavendt person vil ikke dette bli noe problem, ettersom amerikanere er generelt mer vennlig innstilt og er ikke negativ til alt og alle.

 

3. Kan jeg selv bestemme hvor i USA jeg skal bo?

Nei. Du kan bestille statsgaranti og være garantert en familie i en stat, men dette anbefales ikke. Søker du over hele landet er sjansen større for å finne en passende familie til akkurat deg. Mange ønsker også å søke til California og tror man kommer til Los Angeles. Det kan du bare glemme her og nå. Det er ingen eller et fåtall som kommer nære de store byene. De fleste havner i små tettsteder eller ute på landet. Ønsker du å gjøre dette kun pga. California/Los Angeles så ta deg et språkkurs på 4 uker i Santa Monica neste sommer. EF tilbyr blant annet dette.

 

4. Hvordan er skolen og kan jeg få året godkjent i Norge?

Skolesystemet i USA er basert på stor valgfrihet. Som utvekslingsstudent er engelsk og amerikansk historie de eneste obligatoriske fagene. Ellers er det opp til deg å prøve ut nye spennende fagområder som for eksempel Science og Arts and Crafts.

 

Ønsker du å få året godkjent i Norge bør du ta kontakt med rådgiver på din skole og høre hvilke fag du må ha for å få det godkjent. Ofte må man også lese på fag man ikke får tatt i USA på egenhånd. Norsk er et eksempel på et slikt fag.

 

Sport i alle varianter er også en viktig del av livet på High School. Amerikanske skoler er kjent for sin spesielle atmosfære og sin enorme stolthet. «Home games» er en stor hendelse, hvor hele byen møter opp for å heie på sitt hjemmelag. High School i USA byr på unike muligheter du ikke finner hjemme, som f.eks:

Nye faglige muligheter og utfordringer

Stor valgfrihet

Sport og idrett i alle varianter

Samholdet og den lokale «High School Spirit»

Nye impulser for videre utdanning

 

5. Kan jeg ta førerkortet i USA?

Ja, det er mulig. De fleste stater har Drivers Ed på High eller Junior High, men dette er i hovedsak rettet mot amerikanske studenter. Du kan derimot kjøre opp privat og ta lappen. Eneste du ikke har lov til er å kjøre bil når du har tatt lappen. Du må være oppmerksom som på at dette avhenger av statsregler, og ingen organisasjoner kan garantere at du havner i en stat hvor du får tatt førerkortet.

 

6. Kan jeg søke stipend hos Lånekassen?

Du kan søke stipend hos Lånekassen under visse kriterier. Departementet for Kirke, Utdanning og Forskning (KUF) har til nå valgt å videreføre sin prøveordning hvor utvekslingselever kan søke stipend. Kriteriene for å få stipend er at du må ha fullført grunnkurs på videregående, og at studieåret ditt i USA er godkjent av skolen din her hjemme. Du kan finne mer informasjon på Lånekassens nettsider.

 

 

Eksterne lenker:

Ustedalens FAQ til de tvilende (nye)utvekslingsstudenter!

Utvekslingsstudent.com - Portalen for alt du trenger å vite om utveksling

Info rundt Utvekslingsstudent.com Utdatert

Forumet til Utvekslingsstudent.com lanseres!

Hovedsiden til Utvekslingsstudent.com er endelig lansert!

Ny bloggliste på Utvekslingsstudent.com!

 

Hvis du har noe som jeg kan tilføye tråden, så er det bare å sende meg en PM

Endret av MartinF
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg flytter til USA i høst.. Altså, som en utvekslingsstuden.

 

1: Reiser med Speak. Råder deg til å benytte deg av enten Speak eller Aspect, siden jeg har hørt mye negativt for EF, STS.. AFS har jeg ingen formening om.

 

2: Betaler nærmere 55-60 000 kr. I tillegg må du ha med deg nesten 30 000 kr i lommepeng (3 000 hver mnd!).

 

3: Jeg har en vertsbror som er like gammel som meg, så jeg tror det ikke blir så vanskelig å få venner. I tillegg er Amerikanere mer vennlig innstilt enn oss normenn, så det vil sannsyneligvis ikke bli noe problem.

 

4: Skolesystemet i USA er basert på stor valgfrihet. Som utvekslingsstudent er engelsk og amerikansk historie de eneste obligatoriske fagene. Ellers er det opp til deg å prøve ut nye spennende fagområder som for eksempel Science og Arts and Crafts.

 

Sport i alle varianter er også en viktig del av livet på High School. Amerikanske skoler er kjent for sin spesielle atmosfære og sin enorme stolthet. «Home games» er en stor hendelse, hvor hele byen møter opp for å heie på sitt hjemmelag. High School i USA byr på unike muligheter du ikke finner hjemme, som f.eks:

Nye faglige muligheter og utfordringer

Stor valgfrihet

Sport og idrett i alle varianter

Samholdet og den lokale «High School Spirit»

Nye impulser for videre utdanning

Mulighet for godkjenning som et år på norsk videregående skole

 

5: Jeg skal flytte til Bismarck, North Dakota

 

6: Har nesten bare hørt posetive ting om å reise, og i tillegg blir det en opplevelse du har for resten av livet. Jeg råder deg til å gå!

 

7: *Kan ikke svare, siden jeg ikke har dratt enda*

 

8: Ja, jeg anbefaler deg det! :w00t:

Lenke til kommentar

Hvem ordnet oppholdet for deg(EF, AFS osv.)?

Jeg reiste med EF. Det var mye tull der, kontoret i Boston er talentløst. Men jeg hadde en veldig flink IEC som vi hadde mye kontakt med, og som blandt annet arrangerte turer til LA og Hawaii, så jeg var heldig sliksett. Jeg har hørt mye bra om AFS, og veldig mye dårlig om STS.

 

Hvem betalte og hvor mye betalte du/dere?

Jeg betalte til sammen ca 60000, inkludert alskens høyrisk forsikringer, plass spesifisering og lignende. Lommepenger gikk det fort en del av, spesielt siden jeg reiste veldig mye der borte. Stipendet mitt var på 44000 kr, jeg tror det er omtrent det samme som de fleste får. Ellers betalte jeg med siste slumpen av konfirmasjonspengene mine, samt penger jeg hadde tjent. Foreldrene mine betalte resten. 30 000 i lommepenger høres realistisk ut, men du kan leve på mindre.

 

Var det lett å få venner?

Det kommer sinsykt an på hvordan du er som person, og hvor i USA du ender opp. Jeg hadde ingen problem med å bli kjendt med folk, og fikk fort venner, men de skikkelig gode vennene fikk jeg ikke før rundt jul. Amerikanere flest synes det er spennende med utvekslingsstudenter, men du må ofte ta litt insjativ til å bli bedre kjendt selv. På siste året i Highschool har de fleste skaffet seg en base gjeng, og det kan være vanskelig å bli en del av en slik en. Bare vær åpen og utadvent, og bli med på alt (nesten). Bli med på en sport eller klub, selv om du ikke er så veldig interessert eller sporty.

 

Hvordan var det på skolen?

Veldig lett. De fleste ga faen. Inkludert meg igrunn. Tror ikke jeg gjorde leksene mine en dag, og jeg fikk for det meste A. Så lenge du ligger over C i gjenomsnittet bør du ikke stresse for mye, ved mindre du skal fortsette på faget når du kommer tilbake til Norge. Karakterene teller ingen ting uansett. Språkfagene er talentløse og på barneskole nivå. Ikke forvent å lær noe. Men i matte tror jeg de ligger over oss i nivå. Om du har tysk eller fransk C språk i Norge, sliter du litt. Du komer ikke til å lære en ting der borte. Jeg brennte meg på den, og ligger på 2 i tysk nå.

 

Hvor i USA bodde du? Sør Oregon. I en redneck by med masse freakser, alkoholikere og avdankede hippier.

 

Trivdes du? Det var konge! jeg var ikke heldig med familien, men jeg fikk vanvittig mye ut av året uansett.

 

Er det noe du vill gjort igjen? Any day.

Lenke til kommentar

Ja, jeg også har planer om å dra. Megn jeg SKAL til L.A, så er det noen selskap du kan si til at du vil dit og dit, så får du komme dit? EF plasserer deg på helt random plass? tror jeg skal være der i 1-2 mnd for ett raskt engelsk kurs og en liten sommerferie.

 

Hvordan er verstfamiliene? Gjerne skriv litt om de. Skillpadde, hvordan var din?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du til L.A? Fordi filmstjernene bor der?

Du vet vel at L.A regnes som en av verdens farligste byer, det er umulig å gå alene på gaten uten å bli ranet (muligens drept), det du ser på film som skal være i L.A er filmet utenfor byen, og det som blir filmet inni er det en gate der alt blir filmet? Det er forresten den eneste gaten det er politi i, resten er det farlig å være! L.A er også ekstrem forurrenset.. Så hvorfor akkurat L.A? Det finnes hundretusenvis av bedre byer. Los Angeles ligger nederst på ranglisten!

 

Det er dette som er så dumt med utvekslingsstudenter. Nesten alle søker seg til California, for de tror alt er som på film. Alle håper å komme til Los Angeles, noe som ikke er bra. Søker du fritt over hele landet (noe som jeg gjorde!), er det mye større sjangse for at du kommer i en familie du virkelig trives i, og faktisk så er sjangsen større for at du kommer til en by. Søker du bare i California er det stor sjangse du får en familie rett før du skal reise, siden det er så stor pågang i den staten, og de må bare plasere deg ett sted. I tillegg er ikke California bare Santa Monica og lettkledde damer. Mesteparten av California er jordbruk ;)

 

Og til ditt spørsmål: Nei, du kan ikke bli garantert til å komme til ett sted. Du kan ha 5 stater som du velger, og du blir garantert til å komme til en av de, mot litt ekstra penger. Men jeg anbefaler det ikke.

Uansett så er det ingen selskaper som sender en utvekslingselev til byer på en størrelse som Los Angeles. Du havner alltid i en forstad, mindre by eller på landet ;)

Så Los Angeles kan du slå fort fra deg!

 

EDIT: Sent på natta, og bare en hånd å skrive med, resulterer med en del leifer!

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
Hei..

 

Er det noen på dette forumet som har vært utvekslings student i USA? Jeg har i lengre tid vurdert om jeg skal ta et års pause det andre året på videregående og heller ta et år på High School. Derfor lurer jeg på om det er andre på forumet som vil eller har vært utvekslings student i USA?

 

Hvem ordnet oppholdet for deg(EF, AFS osv.)?

Hvem betalte og hvor mye betalte du/dere?

Var det lett å få venner?

Hvordan var det på skolen?

Hvor i USA bodde du?

Trivdes du?

Er det noe du vill gjort igjen?

 

:cool: Det er visst nok spørsmål nå :tease:

 

Et til: Vil dere som har vært der anbefale å ta et år der borte?

5879506[/snapback]

 

Jeg har riktignok ikke vært i USA som utvekslingsstudent, derimot var jeg i Venezuela og Honduras.

Jeg vil absolutt anbefale deg å dra, og dra med de største og beste, AFS

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du til L.A? Fordi filmstjernene bor der?

Du vet vel at L.A regnes som en av verdens farligste byer, det er umulig å gå alene på gaten uten å bli ranet (muligens drept), det du ser på film som skal være i L.A er filmet utenfor byen, og det som blir filmet inni er det en gate der alt blir filmet? Det er forresten den eneste gaten det er politi i, resten er det farlig å være! L.A er også ekstrem forurrenset.. Så hvorfor akkurat L.A? Det finnes hundretusenvis av bedre byer. Los Angeles ligger nederst på ranglisten!

 

Det er dette som er så dumt med utvekslingsstudenter. Nesten alle søker seg til California, for de tror alt er som på film. Alle håper å komme til Los Angeles, noe som ikke er bra. Søker du fritt over hele landet (noe som jeg gjorde!), er det mye større sjangse for at du kommer i en familie du virkelig trives i, og faktisk så er sjangsen større for at du kommer til en by. Søker du bare i California er det stor sjangse du får en familie rett før du skal reise, siden det er så stor pågang i den staten, og de må bare plasere deg ett sted. I tillegg er ikke California bare Santa Monica og lettkledde damer. Mesteparten av California er jordbruk ;)

 

Og til ditt spørsmål: Nei, du kan ikke bli garantert til å komme til ett sted. Du kan ha 5 stater som du velger, og du blir garantert til å komme til en av de, mot litt ekstra penger. Men jeg anbefaler det ikke.

Uansett så er det ingen selskaper som sender en utvekslingselev til byer på en størrelse som Los Angeles. Du havner alltid i en forstad, mindre by eller på landet ;)

Så Los Angeles  kan du slå fort fra deg!

 

EDIT: Sent på natta, og bare en hånd å skrive med, resulterer med en del leifer!

5881093[/snapback]

 

Alle storbyer har trygge og utrygge gater. Det er nesten kun i Norge at man kan gå rundt i byen småbrisen midt på natten uten å bli skambankt eller ranet. Å gå rundt i en handlegate i LA midt på lyse dagen med masse folk rundt deg er ikke spesiellt farlig. Bruker du normalt vett så overlever du nok fint et år i utlandet.

 

Selv vil jeg studere i i Sydney, Johannesburg, Cape-Town eller en annen storby, men ikke videregående, universitet.

Lenke til kommentar
Alle storbyer har trygge og utrygge gater. Det er nesten kun i Norge at man kan gå rundt i byen småbrisen midt på natten uten å bli skambankt eller ranet. Å gå rundt i en handlegate i LA midt på lyse dagen med masse folk rundt deg er ikke spesiellt farlig. Bruker du normalt vett så overlever du nok fint et år i utlandet.

 

5881127[/snapback]

 

L.A er faktisk mer farlig enn f.eks Oslo. Men det jeg prøver å si er at han er tydeligvis veldig opptatt av L.A, men han vil bli veldig skuffet hvis han kommer dit!

USA er ikke som på film!

Lenke til kommentar

Ok, jeg tror du har missforstått litt. Liker ikke L.A pga. film, heller jeg kjenner folk som har bodd der og de snakker bare posetivt om det. osv++.. Mange flere grunner.. Gir egentlig faen hvor farlig de forskjellige byene er, klarer å passe på meg selv og er ikke paranoid og tror jeg skal bli kiddnappet av hvert menneske mann ser.

Lenke til kommentar

Jeg var i LA, og jeg ble sinnsykt skuffet. Alt var skittent og ekkelt, det såg skikkelig slum ut. Hollywood og turistplassene var fine, og det samme var de litt finere boligstrøkene, men ellers var det, som HalTan sa, ett høl. Om du, mot all formodning hadde blitt plasert i LA, hadde du nesten ikke fått noe frihet, fordi det er så mye kriminalitet og slikt. Om du først skal til en storby, vil jeg anbefale San Fransisco.

Lenke til kommentar
Hei..

 

Er det noen på dette forumet som har vært utvekslings student i USA? Jeg har i lengre tid vurdert om jeg skal ta et års pause det andre året på videregående og heller ta et år på High School. Derfor lurer jeg på om det er andre på forumet som vil eller har vært utvekslings student i USA?

 

Hvem ordnet oppholdet for deg(EF, AFS osv.)?

Hvem betalte og hvor mye betalte du/dere?

Var det lett å få venner?

Hvordan var det på skolen?

Hvor i USA bodde du?

Trivdes du?

Er det noe du vill gjort igjen?

 

:cool: Det er visst nok spørsmål nå :tease:

 

Et til: Vil dere som har vært der anbefale å ta et år der borte?

5879506[/snapback]

 

Jasså ja, så det er denne tiden på året nå? Yeah, som utvekslingsstudent-veteran så burde vel jeg kanskje svare her...

 

Jeg reiste med speak, men siden jeg ikke hadde noen problemer der borte var den siste gangen jeg snakka med dem før jeg reiste til USA - etter det var det kun med den organisasjonen som hadde ansvaret for meg der borte (Pacific Intercultural Exchange). Makan til hororganisasjon skal man lete lenge etter.. men uansett, siden jeg ikke hadde no trøbbel, så slapp jeg heldigvis å snakke med de folka så ofte.

 

Iberegnet lommepenger brukte jeg totalt rundt 80-90.000 der borte, hvor 45.000 gikk til betaling av selve turen. Dette ble dekt av stipendet en får av lånekassen.

 

Hva angår venner, så er du nødt til å være frempå. Amerikanere kan ved første møte være veldig imøtekommende, men etter det så bryrem seg ikke et døyt om deg. Som sagt, vær på hugget - delta i sosiale aktiviteter som passer deg etter skoletid osv. Det ordner seg, skal du se.

 

Jeg gidder ikke skrive om hvordan det var på skolen, hvis du er interessert kan jeg sende deg et brev jeg har skrevet på PM.

 

Jeg var i Maine - helt nordøst. Kjempefin stat med norsk klima og natur. Ikke det store kultursjokket i den grad.

 

Jeg trivdes kjempefint.

 

Selvsagt ville jeg gjort det igjen - vurderer å studere der såfremt jeg klarer å finne et passende universitet med studiet jeg vurderer.

 

Og til det siste spørsmålet:

Det er mange som sier: "GRIP SJANSEN, DU VIL IKKE ANGRE". Ikke hør på dem, jeg har mange venner som angret seg kjempemye. Du er nødt til å finne ut dette selv - "Er jeg sterk nok til å ikke ringe mine venner hver dag?" "Er jeg tilpasningsdyktig nok til å ikke avfeie min familie den første uka?" "Er jeg villig til å ta til takke med det jeg får, og hvem jeg får, og hvor jeg blir sendt?"

 

Jeg ser du har lyst til å dra til LA - ingen vits i å prøve en gang. Organisasjonene sender ingen til de store byene (den største byen jeg har vært borti at de har sendt noen til var Albany, NY). Du vil ikke være på en skole der det går 3000 elever og hvor sikkerhetsvakter patruljerer og kroppsvisterer alle elevene. Søk deg heller til et mer avsidesliggende område - det er mitt råd.

Endret av Togo
Lenke til kommentar

Hvorfro vil du absolutt være i California da? Det finnes faktisk flere interessante stater, og California ligger ikke på topplisten. Mange søker etter California fordi de tror alt er som på film, men det er det langt ifra.

 

Ett råd til deg (og andre som skal søke): Hver fleksibel og søk over hele USA, og ikke bare i en stat. For det første så er det lettere å komme inn (de som intervjuer deg ser deg som litt mer moden!) og sjangsen for å komme til en familie som passer deg øker med over 100 % ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...