Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan bli bedre i nynorsk?


Anbefalte innlegg

Hei, går andre året på videregående skole og gjør det ikke så bra i nynorsk. Jobber veldig hardt med å bli bedre, men sliter med å forbedre meg og rette opp feil fra tidligere vurderinger. Jeg fikk tilbake tentamen i høst og læreren min sier jeg sliter, spesielt med god flyt. Lurer derfor på om det er noen snille sjeler der ute som kan hjelpe meg :) Jeg har lagt til kortsvar på nynorsk, så om noen kunne sett på det og kanskje hjulpet meg, eller fortalt hvordan jeg kan forbedre meg og hva jeg kan forberdre meg på, så hadde det vært supert! Hadde virkelig satt pris på det!!!! :)

Norsk tentamen 2017.docx

Endret av Ruby2000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye å ta fatt i i din tekst. Du bommer iblant på ords eksistens og betydning: i midlertidig, presis, vore, unyttes, sidan. Les mer og slå hyppig opp i Nynorsk- og Bokmålsordboka på ord du synes er litt rart de ville bruke. Trolig blir det du som lærer noe nytt.
Samsvarsbøyinga var elendig, for å si det som det er. Gå nøye gjennom teksten og bare se etter det. Om du bare fikk med deg samsvarsbøyinga som fins på bokmål, ville det hjelpe betraktelig (Nynorsk har litt mere, som kjent).
Lær deg å bøye å vere og å verte (= å bli). Vore er partisipp (har vore) og bare det, (konjunktiv vore bruker en ikke i sakprosa). Alene bruken av vore i hytt og vær trekker besvarelsen ned minst ett karaktertrinn.
Genitiven hovudpersonens er ikke bra nynorsk, omskriving av setninga anbefales framfor omskriving med til (for ikke å nevne sin).
Litt for mange unødvendige slurvefeil. Korrektur!

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...