Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gjorde en oppgave hvor jeg skulle derivere uttrykket ln(x^2+1), og kom fram til (2x)/(x^2+1) som jeg vet selv er rett.

 

Problemet mitt oppstår ved neste oppgave: jeg skal da finne det ubestemte integralet til (2x)/(x^2+1) fra forrige oppgave. Som en fornuftig mann forenkler jeg uttrykket til 2x * 1/(x^2 + 1) og da oppstår problemet: hva gjør jeg videre? Holder på med noen oppgaver hvor "baklengs" kjerneregel enda ikke er blitt lært, så hensikten er å gjøre oppgaven uten denne regelen. Hvordan går jeg videre? Svaret skal bli ln(x^2+1) + C, men hvordan blir jeg kvitt 2x?

Endret av Tsukeo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jeg gjorde en oppgave hvor jeg skulle derivere uttrykket ln(x^2+1), og kom fram til (2x)/(x^2+1) som jeg vet selv er rett.

 

Problemet mitt oppstår ved neste oppgave: jeg skal da finne det ubestemte integralet til (2x)/(x^2+1) fra forrige oppgave. Som en fornuftig mann forenkler jeg uttrykket til 2x * 1/(x^2 + 1) og da oppstår problemet: hva gjør jeg videre? Holder på med noen oppgaver hvor "baklengs" kjerneregel enda ikke er blitt lært, så hensikten er å gjøre oppgaven uten denne regelen. Hvordan går jeg videre? Svaret skal bli ln(x^2+1) + C, men hvordan blir jeg kvitt 2x?

Bruk substitusjon. Siden du allerede har derivert utrykket, ser du at telleren er bare den deriverte av nevneren. Bruk derfor u=x^2+1 og finn du (den deriverte av u). Så løser du det nye integralet med hensyn på u.

Lenke til kommentar

Det vet jeg, men oppgaven går ut fra at man IKKE kan bruke substitusjon (jobber med en oppgavebok som ikke er relatert til læreboken min, læreboken til oppgavebok tar for seg substitusjon i neste kapittel). Jeg lurer derfor på hvordan man kan løse den sett ut fra at man ikke er kjent med den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det vet jeg, men oppgaven går ut fra at man IKKE kan bruke substitusjon (jobber med en oppgavebok som ikke er relatert til læreboken min, læreboken til oppgavebok tar for seg substitusjon i neste kapittel). Jeg lurer derfor på hvordan man kan løse den sett ut fra at man ikke er kjent med den.

Det blir jo litt tåpelig da.. Men poenget er vel at man skal se at det ubestemte integralet av den deriverte er funksjonen selv + C. 

Lenke til kommentar

Har ikke lært substitusjon? Null problem! Finn Taylor-utviklingen av funksjonen og integrer den ledd-for-ledd, og se at den resulterende rekka blir rekkeutviklinga til funksjonen du deriverte til å begynne med.

 

Men for å være seriøs, så tror jeg ikke det finnes en måte å integrere denne på, som er mer grunnleggende enn substitusjon. Ikke regneteknisk i alle fall. Det er nok som the_last_nick_left sier. Det er meninga du skal vise at du vet at derivasjon og (ubestemt) integrasjon er inverse operasjoner, og konkludere at svaret allerede har vist seg.

Lenke til kommentar

Integrasjon av e^(kx) er (1/k)*e^(kx). Det er slik det står i matematikk bøkene.

 

Men dette er det jeg får i GeoGebra:

 

attachicon.gifScreenshot_1.png

 

eller den:

 

attachicon.gifScreenshot_2.png

 

Hva er det som er galt?

 

 

 

 

I første linje skriver du 

f(x) := e^(kx)

og Geogebra tolker chart?cht=tx&chl=\mathrm{kx} som én variabel.

 

Skriv heller 

f(x) := e^(k*x)

så vil det funke.

 

IV4S2J8.png

Endret av Aleks855
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er fra matematikkboka av Aschehoug R2, kapitlet om integraler:

 

post-217160-0-84175600-1516272640_thumb.png

 

Hva er C1? Og hvorfor er  C = -C1

 

Det er bare følgende forklaring som er gitt på boka, men jeg har ikke forstått hva er forskjellen på C1 og C, og hvorfor C = -C1.

 

post-217160-0-94185600-1516272807_thumb.png

 

Har noen forklaring på hva C1 er, forskjellen på C1 og C, og hvorfor C = -C1?

 

 

Lenke til kommentar

Dette er fra matematikkboka av Aschehoug R2, kapitlet om integraler:

 

attachicon.gifScreenshot_1.png

 

Hva er C1? Og hvorfor er  C = -C1

 

Det er bare følgende forklaring som er gitt på boka, men jeg har ikke forstått hva er forskjellen på C1 og C, og hvorfor C = -C1.

 

attachicon.gifScreenshot_2.png

 

Har noen forklaring på hva C1 er, forskjellen på C1 og C, og hvorfor C = -C1?

 

Crepresenterer "et hvilket-som-helst tall". Det kan være hva som helst.

 

Grunnen til at de innfører chart?cht=tx&chl=C = -C_1 er bare fordi de ønsker å avslutte med chart?cht=tx&chl=+C, som bare er en konvensjon. Det hadde vært like riktig å ikke gjøre det.

 

Hvis du er usikker på hvorfor disse konstantene er med i det hele tatt, så kan jeg anbefale denne videoen: https://udl.no/v/matematikk-blandet/integrasjon/1-antiderivert-1-introduksjon-1080

 

Jeg har forøvrig ei hel spilleliste med videoer om integrasjon her: https://udl.no/p/matematikk-blandet/integrasjon

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en oppgave og dens løsningsforslag:

 

attachicon.gifScreenshot_3.png

 

Hvis jeg ikke er feil, så er selv om x = -1, så er |x| = 1, og at ln(x) der x<0 ikke er definert.

 

Men det jeg ikke forstod helt er, hvorfor er det ln|u| i stedet for ln(u)?

 

fordi

evt:

ln(e^x-1) => ln(-et eller annet) som er ikke def.

 

ex,

x=-1

ln((1/e)-1) =>

ikke def for x in R

 

bare for x in C

Endret av Janhaa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...