Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hei. Øver til en test i kjemi 1. Forstår ikke helt hvordan jeg skal løse disse, selv om de fremstår relativt rett fram. Kanskje jeg som tenker for komplisert?

 

1) P har molekylvekt 31. Hvor mye veier 1/2 mol P_4?

2) Hvis 1/2 mol P_4 omdannes til P, hvor mange mol P dannes?

3) Hvis 31 g P_4 omdannes til P, hvor mange g P dannes?

 

Endret av DD-
Lenke til kommentar

Hei. Øver til en test i kjemi 1. Forstår ikke helt hvordan jeg skal løse disse, selv om de fremstår relativt rett fram. Kanskje jeg som tenker for komplisert?

 

1) P har molekylvekt 31. Hvor mye veier 1/2 mol P_4?

2) Hvis 1/2 mol P_4 omdannes til P, hvor mange mol P dannes?

3) Hvis 31 g P_4 omdannes til P, hvor mange g P dannes?

Tenk på mol som "et dusin" bare veldig mye større. Husk at det kun er et antall på ting. Om du har antall molekyler (stoffmengde, enhet mol) og vekt per mol (molarmasse, enhet gram/mol - dette står i periodesystemet under alle grunnstoff), kan du regne ut hvor mye det veier i gram. Denne ligningen har du sikkert sett før, men her er den igjen: masse = stoffmengde * molarmasse, eller m = n*Mm.

 

For oppgave to: Se for deg at du har bygget en bil i lego med fire brikker. Så bygger du to like eksemplar. Teller du bilene, har du to stykker, men teller du delene i hver bil har du åtte deler. Sånn kan du tenke i andre oppgave. Du kommer til å ha fire ganger så mange mol når du bryter det opp, fordi det er fire P'er i en P_4.

 

Håper det hjalp litt.

Endret av -sebastian-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei. Øver til en test i kjemi 1. Forstår ikke helt hvordan jeg skal løse disse, selv om de fremstår relativt rett fram. Kanskje jeg som tenker for komplisert?

 

1) P har molekylvekt 31. Hvor mye veier 1/2 mol P_4?

2) Hvis 1/2 mol P_4 omdannes til P, hvor mange mol P dannes?

3) Hvis 31 g P_4 omdannes til P, hvor mange g P dannes?

Tenk på mol som "et dusin" bare veldig mye større. Husk at det kun er et antall på ting. Om du har antall molekyler (stoffmengde, enhet mol) og vekt per mol (molarmasse, enhet gram/mol - dette står i periodesystemet under alle grunnstoff), kan du regne ut hvor mye det veier i gram. Denne ligningen har du sikkert sett før, men her er den igjen: masse = stoffmengde * molarmasse, eller m = n*Mm.

 

For oppgave to: Se for det at du har bygget en bil i lego med fire brikker. Så bygger du to like eksemplar. Teller du bilene, har du to stykker, men teller du delene i hver bil har du åtte deler. Sånn kan du tenke i andre oppgave. Du kommer til å ha fire ganger så mange mol når du bryter det opp, fordi det er fire P'er i en P_4.

 

Håper det hjalp litt.

 

Tusen takk for detaljert forklaring! :) 

Endret av DD-
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-8OkEXm

Skrives syregruppe alltid som"COOH" i molekylformelen? Vi skriver jo molekylformelen til eddiksyre med -COOH(CH3COOH). Fikk feil på en oppgave hvor jeg skulle sette navn og skrive strukturformelen C6H12O2, jeg gav den en syregruppe i enden og gav det navnet heksanat.. 

Lenke til kommentar

Skrives syregruppe alltid som"COOH" i molekylformelen? Vi skriver jo molekylformelen til eddiksyre med -COOH(CH3COOH). Fikk feil på en oppgave hvor jeg skulle sette navn og skrive strukturformelen C6H12O2, jeg gav den en syregruppe i enden og gav det navnet heksanat.. 

 

Først og fremst kan den kombinasjonen av karbon, oksygen og hydrogen være en rekke forbindelser, alt fra syrer og alkoholer til estere. Fikk du mer informasjon i oppgaven, eller skulle du bare komme med et eksempel på hva det kunne representere? Når det kommer til svaret ditt kan du godt hive en syre-gruppe i enden, men da ville navnet blitt heksansyre. Når jeg gjør et Google-søk ser jeg at dette også kan få navnet Kapronsyre.

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Svaret er A, glassene 2 og 4. 

 

1) HCL - saltsyre - er en sterk syre. 

2) Eddiksyre er en svak syre, 5M gir pH ca. 4 og protolysegraden er under 4%.

3) CH3COONa - salt til svak syre - er basisk. 

4) Eddiksyre er en svak syre, 0,01M gir pH på ca 3,3 og protolyserer under 4%.

 

Eddiksyre regnes som en svak syre så vet ikke om man trenger å beregne pH - uansett konsentrasjon - svak syre er svak syre. Og sterke syrer protolyserer fullstendig. 

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Kan noen hjelpe meg å tolke protonspektre, NMR? Jeg anvender "n+1" regelen feil, og tolker finstruktur, topper feil. F.eks får jeg en triplett der svaret skal være en kvartet osv. 

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

 

Kan noen hjelpe meg å tolke protonspektre, NMR? Jeg anvender "n+1" regelen feil, og tolker finstruktur, topper feil. F.eks får jeg en triplett der svaret skal være en kvartet osv. 

 

hvilket spekter...

 

H-NMR-spekter? Men fikk googla litt og tror jeg skjønner det nå.. 

Lenke til kommentar

Svaret er A, glassene 2 og 4. 

 

1) HCL - saltsyre - er en sterk syre. 

2) Eddiksyre er en svak syre, 5M gir pH ca. 4 og protolysegraden er under 4%.

3) CH3COONa - salt til svak syre - er basisk. 

4) Eddiksyre er en svak syre, 0,01M gir pH på ca 3,3 og protolyserer under 4%.

 

Eddiksyre regnes som en svak syre så vet ikke om man trenger å beregne pH - uansett konsentrasjon - svak syre er svak syre. Og sterke syrer protolyserer fullstendig. 

Takk!!!

Lenke til kommentar

Korleis finn eg pH til 1.08 g NaCH3COOH som blir løyst i 120 mL vatn? 

 

pKa (HA) = 4,74

pKb (NaA) = 9,26

 

(M) molmasse Na-base = 82 g/mol

 

M=m/n

n=m/M = 1,08/82 mol = 0,0132 mol

 

[NaA] = n/V = n/0,12 = 0,11 M (mol/L)

pOH = 0,5(pKb - log(0,11)) = 5,11

 

pH = 8,9

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tar et grunnleggende kjemi-fag nå og merker at det er skikkelig kjipt. Skjønner ingenting, det er som om jeg har gått glipp av en masse informasjon som er essensielt for å skjønne det vi driver på med - men jeg har jo vært på alle forelesninger og slikt... Så, noen som vet om noen gode kilder som tar for seg det meste innen kjemi fra bunnen av? Skal også gå gjennom en kjemi1-bok, men får ikke gjort dette før påska da jeg har nok å gjøre med andre fag osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...