Gå til innhold

FAQ om Posten Norge og pakker V 2.1. Oppdatert 11.01.2013


Anbefalte innlegg

FAQ


Denne FAQ vil ta deg igjennom en del spørsmål du måtte ha når det gjelder pakker og Posten.

Oppdatert 11.01.2013:
Rettet en del skrivefeil (sikkert flere igjen smile.png )
Prislisten er oppdatert
Oppdatert en del kritisk informasjon så denne FAQ'en forhåpentligvis er mer relevant igjen


Forkortelser


Rek:Rekomandert
PUM:Personlig utlevert melding
PIB:Post i butikk
PULS: Postens unike løsning for salg


Generelt


Hvor kan jeg spore pakken min?

www.posten.no kan du søke på bedriftpakker, servicepakker, smartpostpakker, verdibrev, rekommanderte brev og PUM. Det finnes også egne apps for Android og IOS. De kan lastes ned fra din app-butikk.

Kan jeg hente pakken min på terminalen?

Beklager, men omlastingsterminalene har ingen mulighet for utlevering av pakker. Enkelte firmaer har egne avtaler og har mulighet for det.

Kan jeg få en pakke levert hjem på døra?

Om du ønsker at en vanlig pakke skal bli levert hjem på døra de, kan du ente ringe posten eller gå inn på Internett for å søke opp pakken din. Her kan du velge tilleggstjenester. Tjenesten koster noen kroner, du får satser på telefon eller via bestilling på internettsiden til posten.

Hva er nummeret til posten?

TLF: 04004
man-fre 0800-1800
lør 0900-1400

Fra utlandet: +47 21 31 62 60

Kan posten nekte å sende pakken min?

Ja, posten kan nekte deg å sende pakken din om den inneholder ulovlig varer ifølge norsk lov. Dop er en slik gjenstand.

Hvordan burde jeg pakke pakken min for at den ikke skal bli ødelagt?

Det er ikke ukjent at pakker blir behandlet litt tøft, dessverre. Det du derimot kan gjøre for å forminske sjansen for at pakken din blir skadet er en forsvarlig innpakning. Gråpapir utenfor ett skjermkort er ikke ansett som spesielt lurt. Om du sender ting som er følsomt f eks datautstyr, så burde du pakke inn pakken din med bobleplast, avispapir og sørge for at delene ikke ligger løst i pakken. De fleste butikker har både esker og masse plastfolie du helt sikkert kan få for å få pakket inn pakken din forsvarlig med. Dette koster deg sjeldent mer enn litt teip og tid. De fleste mottagere setter også pris på en pakke som er godt pakket inn!

Sendes pakker videre i helga?

Ja og nei. Pakker blir ikke hentet fra PIB på lørdager med mindre det er ekstremt mange pakker som ligger på vent. Sendingen din vil dermed måtte vente til neste virkedag.
Her er forøvrig en liten regel du kan følge:

Dag 1:
Pakken blir levert etter at dagens post har gått. ->Sendes først neste dag
Pakken blir levert før pakkene går for dagen (spør på postkontoret der du bor når pakkene hentes derfra) -> sendes samme dag til lokaldistribusjonen.

Dag 2:
Sendes videre til neste regionsdistrubisjon (fks fra oslo - trondheim)

Dag 3:
Sendes videre til nærmeste postkontor.

Slik er det i teorien, avvik skjer. Men om du bor innerst i en forlat vik og skal sende noe til tuppen av en annen forlat vik så tar det gjerne ett par dager ekstra.
Husk at Norge er ett ekstremt langt land, det sendes mye pakker for at vi er så få, det kan derfor ta litt tid. Men for all del, over en uke burde det ikke ta.

Smartpost har kun 10.000 i erstatning, det jeg kjøpte har en verdi på 20.000, hva skal jeg gjøre?

Om du har kjøpt fra en bedrift så kan du slappe av, de sender servicepakker og har gjerne egne avtaler med posten. Pakken din er godt forsikret. Om du har kjøpt noe fra en privatperson som f eks en pc så kan det lønne seg å demontere de dyreste delene og heller sende pcen i to så du er forsikret for hele beløpt!

Kan broder'n hente pakken min?

Ja det kan han i de aller fleste tilfeller gjøre. Enkelte postkontorer i de større byene kan være strenge med å sjekke hvem som henter pakkene da det har hendt at folk har stjålet hentelappen, og dermed fått hentet en pakke som ikke tilhører dem. Om de spør er det for din egen sikkerhet! REK må du hente selv, om fullmakt ikke er gitt, spør betjening på ditt nærmeste postkontor om mer informasjon. PUM kan kun du hente.

Pakken min er kommet til feil postkontor, hva skjer? / pakken er sendt feil!

at pakker kommer feil er noe posten håndterer hverdag og har god rutine med. Dette skyldes som regel en av tre ting. Det første er at posten har klart og sende pakken din fei. Det andre er at pakken er dårlig merket. Sist men ikke minst, feil adresse er oppgitt. Når en av disse tingene oppstår så skjer det litt forskjellige ting. Om det er posten Norge som er skyldig i at pakken din har havnet feil så kontakter du posten på telefon og forklarer situasjonen, eventuelt kan du gå ned på ditt lokale postkontor. Rette opp i dette tar som regel 1-5 dager, det kommer helt an på om pakken din er langt unna der den skulle ha vært. Dette skal du selvfølgelig ikke betale for! Om pakken er merket dårlig og dette oppdages på postkontoret den har kommet frem til så sendes den gjerne til rett adresse og blir merket med en forklaring på hvorfor pakken din er forsinket. Sist men ikke minst så kommer vi til om feil adresse er brukt, det skjer faktisk ganske ofte og kan være en dyr affære. Prisen på dette får du oppgitt av kundebehandler på postkontoret eller over telefon, som regel blir det beregnet med ettersendingsgebyr. Du må finne deg i at det kan ta litt tid og få pakken til rett adresse igjen (1-5 virkedager som med vanlig post)

Hva betyr det at pakken er forhåndsmeldt?

at pakken er forhåndsmeldt betyr at den er klargjort for sending, ikke at den er sendt. Dette kan bety fler ting. Det mest vanlige er at den ligger i en container klar til og bli hentet med neste postbud fra avsender. Avsender kan ha gjort pakken klar til sending uten at de har pakket alt da de kanskje venter på en ladning med deler imorgen. Det å vente på en forhåndsmeldt pakke kan være kjedelig og det er ingenting du kan få gjort for og få opp farten på dette da den ikke er postens ansvar før posten fysisk har pakken.









Pakker fra utlandet


Om du skulle lure på noe rundt MVA/toll kan du lese MVA og toll for dummies.

Jeg har bestilt noe fra utlandet, kan jeg spore det på posten.no?

Ja, det kan du gjøre så fort pakken har ankommet Norge og er skannet inn til fortolling på Gardermoen. Før dette må du gjøre det via avsenders nettside gjerne USPS om det kommer fra USA. Avsender gir deg som regel beskjed via mail når du kan benytte posten.no som søkemotor for pakken din.

Hvor lang tid tar fortollingen?

Det er helt umulig å svare på, og det er lite posten kan gjøre for deg om det går sakte her. En generell regel er at ekspress pakker og bedrift pakker blir prioritert. Gjerne store pakker også. Pakker som har en total verdi på under 200 kroner går det som regel veldig fort med, det hender at det taes stikkprøver av innholdet og da kan det ta lengre tid. Generelt skal det ikke ta mer enn ett par dager. Om pakken din har ligget lenge til fortolling kan du ringe posten og purre, da skjer ting som regel veldig fort.

Jeg slapp å betale toll, hvorfor?

Det er sjeldent du slipper å betale toll og/eller moms. Alle pakker som har en total verdi på under 200 norske kroner slipper unna (uavhengig av fraktkostnad). Alle pakker med en verdi over 200 kroner skal fortolles. Om alle papirene er riktig utfylt og stemmer går det som regel fort. Det har skjedd at pakker har kommet igjennom tollen uten at det har blitt sjekket, men det hører med sjeldenheten. Det hender også at du slipper å betale fortollingsgebyr og toll/moms avgift når du henter pakken på ditt lokale postkontor. Da vil du motta en faktura i posten.

Henting av pakken


Hvor kan jeg hente pakken min?

Når du har mottat en hentelappen i posten, eller fått beskjed via mail eller epost så kan du hente pakken din på ditt lokale postkontor eller PIB (post i butikk). Gjør det gjerne enklere for de bak disken ved å ha sendingnummeret klart, da går det fortere for alle.

Hva skjer om jeg ikke henter pakken min?

Pakken din vil ligge på postkontoret i 14 dager før den blir sendt i retur til avsender. Etter 7 dager på postkontoret eller PIB, så vil du motta en duplikatmelding i posten som skal minne deg på å hente pakken din.

Jeg nekter å hente pakken min, hva skjer?

Ombestemt deg? Du vil ikke kjøpe varen sier de? Vel du kan nekte å motta en pakke som du ikke ønsker. Du kan dog ende opp med en avsender som krever deg for penger.

De på postkontoret finner ikke pakken min!!!

Til tross for strenge rutiner når det gjelder hvor og hvordan pakker skal oppbevares til mottager har hentet den, så skjer det at pakken blir "borte". Alle har sikkert hørt det før, "beklager, jeg finner ikke pakken din tiltross for at den er scannet inn". Dette er noe som skjer i ny og ne og skyldes tre ting. Svært ofte er det fordi pakken har blitt sat feil. Andre ganger har personalet oversett pakken. Det hender også at pakker har blitt stjålet fra posthyllene. Det du som kunde da skal spørre om er om en annen kundebehandler har tid til og hjelpe og se etter den. Om ikke så må du ha forståelse for dette da både butikker og postkontorer kan være svært stressende til tider. Det kundebehandler skal spørre er om hvorvidt du ønsker at de skal finne pakken idag eller om du vil hente den imorgen. Om de bak disken er litt serviceinnstilte så spør de om mobil.nr ditt og ringer deg når de har funnet den. Er pakken borte skal det fylles ut papirer for dette. Mange sjekker overvåkingskameraene og ser om pakken er tat. Om pakken er sporløst borte på ett mystisk vis vil det bli betalt ut erstatning.

Har de ansatte noe med hva som er i pakken min?

NEI, de ansatte har ingenting med hva som er inne i pakken din. Det er dog normalt at de spør om hvor stor pakken er for og finne den lettere. Når du skal sende noe hender det at betjeningen spør om det er mistanke om noe rart eller ulovlig, hender de har noen gode tips om innpakning og eller sending også.

Oppkravsbeløpet på pakken er feil hva gjør jeg?

Her er det lite du kan gjøre selv. Det første du skal gjøre er å be avsender ringe posten, for å be om en endring i postoppkrav-beløpet De fleste bedrifter kan rutinen på dette. Det som derifra skjer er at bedriften sender en fullmakt på at beløpet skal endres til posten. Dette kan ta alt fra 1-3 virkedager.

Jeg rekker ikke å hente pakken min innen 14 dager, hva kan jeg gjøre?

Det er lite du kan gjøre. Posten har avtaler å opprettholde iforhold til avsender og pakken skal derfor sendes tilbake etter 14 dager. Om en kundebehandler sier ja til deg om de kan holde pakken der ett par dager ekstra skal du være svært skeptisk til om det faktisk blir gjort da han eller hun ikke har myndighet til å ta en slik beslutning. Konklusjonen er at du ikke får gjort noe.

Jeg tror jeg har blitt svindlet, kan jeg sjekke pakkens innhold før jeg betaler oppkravsbeløpet?

Her er svaret nei. Om kundebehandleren samtykker til dette bryter dere begge loven, bot kan bli gitt og kundebehandler risikerer jobben. Dette er innbrudd på en annen persons "eiendom". Posten har ett ansvar ovenfor avsender som vi må holde. Dette inkluderer avsenders sikkerhet mot at mottager svindler avsender iform av og bytte innholdet. Men hva med deg tenker du nå. Vel du kan nekte og motta pakken, noe jeg anbefaler deg og gjøre om du tviler på avsender. Om du bestemmer deg for å åpne pakken kan det være greit og gjøre dette foran kundebehandler, da har du ett vitne på hva du mottok og har en langt sterkere sak om du skulle politianmelde saken. Har sett folk som har sendt ting X i retur til svindler i postoppkrav hvor svindler har betalt for pakken.

Pakken er skadet, hva skjer?

At pakker kommer til skade hender dessverre innimellom. Som oftest handler det om emballasjeskader. Det er viktig at du og kundebehandler åpner pakken din etter at du har betalt for den/ signert hentelappen. Da kan du og kundebehandleren inspisere innholdet og dere imellom kan bli enig om pakkens innhold er skadet eller om det kun var snakk om emballasjeskader. Er den skadet skal en skademelding fylles ut på stedet og sendes til postens hovedkontor for behandling. Behandlingstiden er litt ymse, er saken din klar går det som oftest fort. Dessverre er det uærlige mennesker der ute som sender defekt(e) gjenstander til en kjøper. Dette skaper store problemer for posten, dette er mye av grunnen til at posten kanskje ikke erstatter innholdet. I de aller aller fleste tilfeller blir produktet du har kjøpt reparert eller erstattet Det er sjeldent noe problem, men det kan ta tid. Hver høflig og opptre hyggelig så får du bedre service. Det gjelder stort sett overalt. Husk at det ikke er kundebehandleren din som har gjort feilen.

Jeg skulle betale 683 kroner, jeg telte de men cashguarden sier at jeg kun har betalt X kroner. HJELP!

Denne saken er kjedelig, men ikke umulig. Som en tommelfinger regel skal du alltid telle pengene du skal betale med kundebehandler. Da er dere begge enig om beløpet. Alle firmaer har uærlige ansatte det har posten også, dessverre. Om du har mistanke om at den bak disken har stjålet pengene dine skal du straks be han/hun kontakte en ansvarlig, gjerne låseansvarlig eller butikksjef om det i i PIB. Forklar situasjonen slik den skjedde. Ikke lyv, det straffer seg senere. Den ansvarlige på stedet vil helt sikkert sjekke overvåkingskameraet på stedet og se hva som har skjedd. Disse er godt plassert og får med seg det meste. Det hender du regner feil og det hender cashguarden sluker penger. Saken vil bli fikset. Om det er kundebehandler som har stjålet pengene vil butikksjefen/ansvarlig for lokalet ta seg av resten i henhold til regler. Oppfør deg saklig og ikke lyv om beløpet som er borte.









Sending av pakken


Hvor kan jeg sende pakker?

Du kan sende de fleste pakker fra post i butikk. Enkelte tjenester som verdibrev eller ekspress-pakker krever dog at du drar til ett postkontor.

Hvor kan jeg finne informasjon om priser?

Priser på sending av pakker og andre tjenester kan du finne på posten.no eller på ditt lokale postkontor/PIB.

Jeg skal selge pcen min, den koster mer enn 10.000, hva gjør jeg med forsikring?

Se svaret under generelt tråden.

Hva er smartpost?

Smartpost er en tjeneste posten Norge leverer og kan dermed ikke sendes til utlandet. Det kan lønne seg og sende med smartpost om det du skal sende er tung og får plass oppi en av smartpost eskene eller en konvolutt. Dette er som regel det billigste alternativet om det du skal sende veier mye. Ellers er egenemballert Norgespakke ditt beste alternativ om pakken er for stor for en av smartposteskene eller har rare former! (pristillegg kan forekomme)







Kjekt å vite


Oppførsel

Som med alt annet er en fornøyd kunde det alle bedrifter strever etter. Både gode og dårlige kundebehandlere finnes overalt. Det de fleste ikke tenker over er at det finnes både gode og dårlig kunder overalt. Dette kan føre til en dårlig sirkel som reduserer servicen du fikk. Så ta oppfordringen min og gå til postkontoret med ett smil og ha forståelse for at ting kan skje. Smil til kundebehandleren og hver høflig, så skal jeg love deg at den bak disken blir hyggeligere og mer service vennlig neste gang du trenger hjelp! De bak disken får som regel mye dritt for ting de ikke kan noe for, hver eneste dag!

De på post i butikk kan jo ingenting!

Dette er ett kjent problem, dessverre. Mange butikker lar sine ansatte være i posten tiltross for at de ikke har den kursinga de trenger. Dette er grunnen til at mange feil oppstår. Det er heller ikke lov av butikken og gjøre dette. Du kan høflig spørre om du ikke kan få snakke med noen andre på huset som kan det de snakker om. Er saken enda den samme kan du spørre om og få snakke med post ansvarlig som skal kunne svare på det meste. Er ting fremdeles håpløst ta kontakt med posten på telefon og forklar situasjonen, jeg kan garantere deg at det vil bli tatt tak i.








Priser: Se posten.no

Endret av KVTL
Fjernet død link til gamle priser.
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

+1 sticky

 

Bare jeg som syns der er småirriterende med spoilertekst?

 

Kansje en overskriften +

  • tags kunne funka så alt blir i samme font, og at man slipper den hvite bakgrunnen.

 

 

EDIT:

 

Nå ble det veldig bra og oversiktlig! :thumbup:

Endret av nts
Lenke til kommentar

Bra, men det er et par punkter jeg vil at vi skal se på :)

 

 

 

 

 

Kan brodern hente pakka mi?

 

 

Ja det kan han i de aller fleste tilfeller gjøre. Enkelte postkontorer i de større byene kan være strenge med og sjekke hvem som henter pakkene da det har hendt att folk har stjålet hentelappen og tatt pakken. Om de spør er det for din egen sikkerhet! REK og PUM derimot må du hente selv om fullmakt ikke er gitt, spør betjening på ditt nærmeste postkontor om mer informasjon.

 

 

fra bring.no: Med Personlig Utlevering Mottakingsbevis (PUM) får avsender en bekreftelse på at sendingen er utlevert til mottakeren personlig. Fullmakt gjelder ikke ved utlevering av en sending med Personlig Utlevering Mottakingsbevit

 

 

 

 

Hva skjer om jeg ikke henter pakken min?

 

 

Pakken din vil ligge på postkontoret i 14 dager før den blir sendt i retur til mottager.

 

 

 

Jeg rekker ikke og hente pakken min før 14 dager er gått, hva kan jeg gjøre?

 

 

Det er lite du kan gjøre, igjen må du ringe avsender og be de kontakte posten på 810 00 710 for og fikse dette. Det som skjer videre er att avsender sender en fullmakt på att pakken kan ligge til dato X.

 

 

Dette ligger ikke i produktvilkårene. Der er det kun 14 dager.

 

 

Hvor kan jeg sende pakker?

 

 

 

Du kan sende de fleste pakker fra post i butikk. Enkelte tjenester som verdibrev eller overnatta pakker krever dog att du drar til ett postkontor

 

 

Kan leveres på enkelte PiB. Fra Posten.no: Innlevering

Postkontor, utvalgte Post i Butikk og landpostbud.

Endret av mtw
Lenke til kommentar
Bra, men det er et par punkter jeg vil at vi skal se på :)

 

Det kan vi gjerne gjøre!

 

Kan brodern hente pakka mi?

 

 

Ja det kan han i de aller fleste tilfeller gjøre. Enkelte postkontorer i de større byene kan være strenge med og sjekke hvem som henter pakkene da det har hendt att folk har stjålet hentelappen og tatt pakken. Om de spør er det for din egen sikkerhet! REK og PUM derimot må du hente selv om fullmakt ikke er gitt, spør betjening på ditt nærmeste postkontor om mer informasjon.

 

 

 

fra bring.no: Med Personlig Utlevering Mottakingsbevis (PUM) får avsender en bekreftelse på at sendingen er utlevert til mottakeren personlig. Fullmakt gjelder ikke ved utlevering av en sending med Personlig Utlevering Mottakingsbevit

 

Det du sier her stemmer helt, det er meget strenge regler når det gjelder PUM. Jeg anså ikke dette som nøye når jeg skrev FAQ, men jeg kan godt oppdateren den så ikke missforståelser oppstår!

 

 

 

Hva skjer om jeg ikke henter pakken min?

 

 

Pakken din vil ligge på postkontoret i 14 dager før den blir sendt i retur til mottager.

 

 

 

Jeg rekker ikke og hente pakken min før 14 dager er gått, hva kan jeg gjøre?

 

 

Det er lite du kan gjøre, igjen må du ringe avsender og be de kontakte posten på 810 00 710 for og fikse dette. Det som skjer videre er att avsender sender en fullmakt på att pakken kan ligge til dato X.

 

 

Dette ligger ikke i produktvilkårene. Der er det kun 14 dager.

 

Produktvilkårene ja, det er ikke en fast tjeneste som tilbys, det stemmer. Men posten er ikke helt firkantet og sære, det finnes dermed en mulighet for og oppbevare pakken lengre OM avsender samtykker til dette. Jeg vet om enkelte postkontor som ikke liker att dette blir gjort, men det gjøres. Det som ikke godtaes er når mottager ber om att pakken kan oppbevares lengre, da er svaret nei! Mottager må henvende seg til avsender som igjen kontakter posten. Skal spesifisere dette litt bedre når jeg endrer på teksten ikveld!

 

Hvor kan jeg sende pakker?

 

 

 

Du kan sende de fleste pakker fra post i butikk. Enkelte tjenester som verdibrev eller overnatta pakker krever dog att du drar til ett postkontor

 

 

Kan leveres på enkelte PiB. Fra Posten.no: Innlevering

Postkontor, utvalgte Post i Butikk og landpostbud.

 

Stemmer delvis, ideen til posten så vidt jeg har forstått den er att PIB skal ta over for postkontorene som vi kjenner de idag. Ett steg på veien er og sende pakker til og fra PIB. Mulig som du sier att enkelte PIB ikke kan ta imot pakker. Dette skal jeg sjekke opp før jeg endrer teksten senere idag.

 

Takker for tilbakemeldinger :)

 

 

+1 sticky

 

Bare jeg som syns der er småirriterende med spoilertekst?

 

Kansje en overskriften +

  • tags kunne funka så alt blir i samme font, og at man slipper den hvite bakgrunnen.

 

Skal se hva jeg kan gjøre med saken litt senere ikveld, burde ikke være umulig :)

Lenke til kommentar
"Sendes pakker videre i helga / lørdager eller søndager?"

Burde legges til :p

 

Det kan vi ordne:) Siden du lurte så ja og nei. Pakker blir ikke hentet fra PIB på lørdager så samt det ikke er ekstremt mange pakker som venter. Herfra kommer de til lokaldistribusjonen hvor de blir liggende til neste virkedag. Altså ikke søndag, med unntak av fks jula. Men ja, du kan motta en pakke på lørdag og hente den på ditt lokale postkontor.

 

Jeg har en regel som fungerer ganske greit:

 

Dag 1:

Pakken blir levert etter att dagens post har gått. ->Sendes først neste dag

Pakken blir levert før pakkene går for dagen (spør på postkontoret der du bor når pakkene hentes derfra) -> sendes samme dag til lokaldistribusjonen.

 

Dag 2:

Sendes videre til neste regionsdistrubisjon (fks fra oslo - trondheim)

 

Dag 3:

Sendes videre til nærmeste postkontor.

 

 

^^ Slik er det i vert fall tenkt. Men om du bor innerst i en forlatt vik og skal sende noe til tuppen av en annen forlatt vik så tar det gjerne ett par dager ekstra.

Husk att Norge er ett ekstremt langt land, det sendes mye pakker for att vi er så få, det kan derfor ta litt tid. Men for all del, over en uke burde det ikke ta.

 

 

Skal forøvrig legge til ett par definisjoner etterpå som kan fjerne mye av frustrasjonen deres mot posten og heller gi den til avsender. Ser att jeg mangler ett par viktige ting i posten min.

Lenke til kommentar
Hva skjer om jeg ikke henter pakken min?

 

 

Pakken din vil ligge på postkontoret i 14 dager før den blir sendt i retur til mottager.

etter 7 dager vil du få tilsendt en påminnelse at pakken din ligger på postkontoret.

evt hvis du skulle være så uheldig å miste henteslippen og glemme det av.

 

Jeg rekker ikke og hente pakken min før 14 dager er gått, hva kan jeg gjøre?

 

 

Det er lite du kan gjøre, igjen må du ringe avsender og be de kontakte posten på 810 00 710 for og fikse dette. Det som skjer videre er att avsender sender en fullmakt på att pakken kan ligge til dato X. Postens kundeservice faxer denne fullmakten videre til postkontoret som ordner resten.

 

Det er også mulig å møte oppp/ringe på ditt lokale postkontor og be dem legge av pakken til en viss dato(innenfor rimelighetens grense)

f.eks at du er bortreist og ikke er tilbake i byen før 4-5 dager etter fristen er gått ut.

Dette er noe vi selv praktiserer der jeg jobber.

 

Hvor kan jeg sende pakker?

 

 

Du kan sende de fleste pakker fra post i butikk. Enkelte tjenester som verdibrev eller overnatta pakker krever dog att du drar til ett postkontor

 

vi sender overnatta pakker fra vår PiB(post i butikk)

 

Hva er smartpost?

 

 

Smartpost er en tjeneste posten Norge leverer og kan dermed ikke sendes til utlandet. Det kan lønne seg og sende med smartpost om det du skal sende er tung og får plass oppi en av smartpost eskene. Dette er som regel det billigste alternativet om det du skal sende veier mye. Ellers er egenemballert Norgespakke ditt beste alternativ om pakken er for stor for en av smartposteskene eller har rare former! (pristillegg kan forekomme da)

smartpost finnes også som konvolutter.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

"Det er også mulig å møte oppp på ditt lokale postkontor og be dem legge av pakken til en viss dato(innenfor rimelighetens grense)

f.eks at du er bortreist og ikke er tilbake i byen før 4-5 dager etter fristen er gått ut.

Dette er noe vi selv praktiserer der jeg jobber."

 

Dette har dere ikke lov til, ring og hør med intern

support om du ikke tror på meg;) Ja jeg veit det blir gjort på små lokale PIB og postkontor der alle kjenner alle. Men om det blir gjort store feil gang på gang så kan små ting som dette være nok til att dere mister posten.

 

Skal oppdatere smartpost og att enkelte pib sender overnatta. samt att man får duplikat etter 7 dager om postkontoret gjør jobben sin.

 

Er vi stort sett enige nå:)?

Lenke til kommentar

er mulig det ikke er lov å holde tilbake post hvis kunder spør om det, men dette har aldri jeg blitt informert om.

Verken på kurset jeg tok på nettet el av hun som er ansarlig for posten, faktisk hun som lærte meg å holde av post for kundene.

Alle er glad i god service :)

 

ang beliggenheten til kontoret, det ligger i Tr.Heim sentrm.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

Det er av en enkel årsak att du ikke har lov til det og det har med avsender å gjøre. brevet/pakken kan være av en viktig type, la oss si gjeldsbrev iform av en rek. Det viser seg att mottager skylder en god del penger til avsender. for avsender kan det være kritisk iforhold til videre sak att de enten får tilbake brevet til gitt tid som ett bevis på att mottager "gjemmer" seg for betaling. Om du holder igjen posten blir det feil.

 

Andre tilfeller er nettbutikker som er avhenging av salg for og overleve. Om nok postkontor holder igjen pakker med oppkrav for folk som spør så utgjør dette en betydelig sum for avsender. Da du holder igjen pakken for avsender slik att avsender hverken får betalt for pakken eller får tilbake varen slik att avsender kan selge den på nytt kan gjøre mye for mindre firmaer.

 

Håper det forklarte hvorfor pakken ikke skal holdes igjen uten godkjenning av avsender.

Det er noen faste regler posten har for det uten att jeg husker konkret hvilket det er.

 

Ja, alle er glade i god service. Men dette går begge veier, både for avsender og mottager! ;)

 

Edit: Når det gjelder brukerkurset som du sikkert har tatt så er ikke det etter min mening verdens beste. Men nå sitter verken du eller jeg i en stilling hvor vi kan forbedre det heller, dessverre.

Endret av mreinha
Lenke til kommentar

Hei, jeg pirker kanskje unødig mye nå, men :)

 

Utvidet hentefrist er ikke mulig. Hverken med stoppkrav, fax eller tlf. fra avsender eller hva det måtte være.

Når pakken står på returlista etter 14 dager skal den i retur ( med unntak av utvidet frist ved jul o.l.

 

På pks og internsupport er det ikke så lenge siden det kom ut påminnelse om dette.

 

Ellers så har du jo meget godt oppsummert hvorfor fristen er slik den er i innlegget over.

Lenke til kommentar
Hei, jeg pirker kanskje unødig mye nå, men :)

 

Utvidet hentefrist er ikke mulig. Hverken med stoppkrav, fax eller tlf. fra avsender eller hva det måtte være.

Når pakken står på returlista etter 14 dager skal den i retur ( med unntak av utvidet frist ved jul o.l.

 

På pks og internsupport er det ikke så lenge siden det kom ut påminnelse om dette.

 

Ellers så har du jo meget godt oppsummert hvorfor fristen er slik den er i innlegget over.

 

Det derimot stemmer ja! Unnskyld om jeg har forklart meg dårlig, siden du tror jeg mente det slik. Det jeg har prøvd å si hele tiden er att det er mulig så lenge fristen ikke er løpet ut. Det er som alt annet. Håper dere da er enig i att man kan be avsender få utvidet tiden pakken din kan ligge på postkontoret om man har en gyldig grunn og det skjer før pakken din havner på returlista. For att det er mulig kommer jeg aldri til og gi meg på ;)

 

Skal oppdatere guiden etter jobb imorgen, måtte jobbe overtid på jobb 2 idag så da henger jeg litt etter. Men sånt skjer.

Lenke til kommentar

Hei hei

 

Nei, jeg tror bare vi ser det fra forskjellige sider ;)

 

Mye som er mulig :) Som det ble skrevet før: "Men posten er ikke helt firkantet og sære," :p

 

Men i FAQ mener jeg at man skal være "korrekt og firkantet" i forhold til regler og vilkår. Og da er utvidet liggefrist like umulig som å hente på terminal eller se på innholdet i oppkravspakken osv. :)

 

edit--

sorry for all smilefjes :) (der kom ett til)

 

-edit2--

forresten ikke meningen å lage noen lang tråd med bare svar fra meg. Må ha vært den vinen som gav skrivekløe.

Endret av mtw
Lenke til kommentar

Fin guide! :)

 

Er ikke helt enig i "kosmetikken" (bruk av farger/fet skrift/størrelse), samt at de korteste spørsmålene hadde vel kanskje ikke trengt "spoiler"-tag. Kan også være en ide å samle spørsmålene i kategorier, og heller lage en spoiler-tag for hver kategori. Er også en del skrive/grammatikk feil som helst burde rettes.

 

Edit: Kan forresten også være en ide å lenke til den andre "sticky"-en her, MVA og toll for dummies - alternativt høre med Q-tip om dere kan slå sammen de to trådene, til en.

Endret av The Stig
Lenke til kommentar

Dette blir bra greier :)

 

Du har tatt med endring av oppkravsbeløp (stoppkrav fra avsender)

Kanskje og ta med hva man kan gjøre når pakken er på vei til feil adresse, kommet til Postkontoret mens du er på hytta e.l.

 

 

Ved feil (avsender sender den til feil adresse)- avsender tar kontakt og sender stoppkrav

Ved frivillig ettersending kan mottaker ta kontakt med kundeservice - det blir beregnet ettersendingsgebyr for å sende pakken fra ditt hentekontor til et annet.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger! Skal se om jeg kan få fikset opp i det meste dere sier burde bli endret på her, imorgen kveld. Skal få opp en link når det kommer til toll delen som dere nevnte. Skal få endret på designet også.

 

Når det gjelder grammatikken så må jeg si att jeg gjør mitt beste, Norsk skriftlig er noe jeg er svært svak på. Ett par år i restaurantbransjen har ikke gjort ting noe bedre. Om noen ønsker og hjelpe til på denne delen ta gjerne kontakt på PM, du skal få kreditt for det!

 

Mtw: will do for you :p

 

edit: fikset noe av det

Endret av mreinha
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...