Gå til innhold

Medsøker på refinansieringslån


frosker

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har lenge slitt med noe gammalt ræl av en diger kredittkortgjeld. Greier jo å betale minstesummen av disse hver måned, men det går jo ikke nedover. Har lyst til å søke om et refinansieringslån for å samle disse så jeg kan bli kvitt møkka litt raskere.

Har en samboer som er villig til å være medsøker, men hun og jeg lurer på hvordan dette kan påvirke henne i forhold til egne lån osv? Vil hun få mitt lån "på seg" hvis hun skal søke lån en annen gang?

 

F

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun vil i tilfelle bli medlåntaker, og da hefter hun for HELE gjelden. Ovenfor banken blir man like ansvarlige. Betaler ikke han, må hun betale.

Det at de kan ha en intern fordeling seg i mellom om hvem som skal betale hvor mye, påvirker ikke hennes forpliktelser ovenfor banken.

 

Skal hun være på kun 50% av gjelden, så må dette være et eget lån, hvor hun kun hefter for dette.

 

Et annet alternativ er som garantist opp mot et beløp, og det kan settes til 50% men da er hun ikke medlåntaker lengre. Spørs om banken vil godta det.

 

Fra mitt ståsted spiller det ingen videre stor rolle for hennes låneevne uanett om hun ikke står på lånet, står på 50% eller står på hele. Mest trolig er hun påvirket negativt allerede. Så lenge de lever sammen, må hele husstandens økonomi vurderes under ett. Hvis hun senere skulle søke om et lån alene, må man likevel se på hans gjeld. Husstanden får ikke en bedre økonomi ved å skyfle gjeld fra en part til en annen.

Lenke til kommentar

Hun vil i tilfelle bli medlåntaker, og da hefter hun for HELE gjelden. Ovenfor banken blir man like ansvarlige. Betaler ikke han, må hun betale.

Det at de kan ha en intern fordeling seg i mellom om hvem som skal betale hvor mye, påvirker ikke hennes forpliktelser ovenfor banken.

 

Skal hun være på kun 50% av gjelden, så må dette være et eget lån, hvor hun kun hefter for dette.

Nei, ikkje utan vidare. Det kjem an på om ein er "pro-rata"-medsøkjar eller "solidarisk" samsøkjar. Mange bankar vil nok ynskja ein solidarisk samsøkjar og ikkje seia eit ord om hitt alternativet, men det er altså eit like fullverdig alternativ.

 

Fra mitt ståsted spiller det ingen videre stor rolle for hennes låneevne uanett om hun ikke står på lånet, står på 50% eller står på hele. Mest trolig er hun påvirket negativt allerede. Så lenge de lever sammen, må hele husstandens økonomi vurderes under ett. Hvis hun senere skulle søke om et lån alene, må man likevel se på hans gjeld.

Ikke usamd i tankegangen din, men sambuarar vert no "offiselt" rekna for å ha kvar sin økonomi likevel, og må leggja ting opp etter det.

Lenke til kommentar

En medlåntaker er hvis ikke annet er avtalt i låneavtalen solidarisk ansvarlig for hele lånesummen, slik KS sier. Det følger av gjeldsbrevlova:

 

"§ 2. Gjev fleire ut eit gjeldsbrev, svarar dei ein for alle og alle for ein, om ikkje anna er sagt. [...]".

 

Hvis banken og låntakerne avtaler noe annet kan man avtale å være ansvarlig for kun 1-99% av lånebeløpet.

 

Siden trådstarter spør i forbindelse med at han ønsker å refinansiere et forbrukslån som han per nå kun greier å betale rentene på, betyr det sannsynligvis at banken ikke ønsker å refinansiere uten en medlåntaker eller kausjonist. Da er det liten grunn til å tro at banken vil begrense sikkerheten sin ved å avtale at medlåntakeren bare skal være ansvarlig for deler av lånet.

 

Å tilby seg å være medlåntaker kan være gratis hjelp, hvis låntakeren selv greier å innfri lånet. Greier ikke låntaker å gjøre det kan banken kreve hele beløpet, inkludert påløpte renter og andre utgifter fra medlåntakeren, også etter at f.eks et samboerskap er oppløst.

 

Se http://www.lovdata.no/all/tl-19390217-001-001.html for hele gjeldsbrevlova.

Lenke til kommentar

Litt interessant her er hvor stort den totale gjelden er på og hvor stor inntekt du har. Det er også interessant å vite hvor høy rente du betaler idag.

 

Å få samboeren til å stille som medsøker på lånet er noe jeg ville sett på som siste utvei. Du kan f.eks prøve å få deg billigere gjeld ved å f.eks skandiabankens kredittkort*. Et annet alternativ er rett og slett å bruke mindre penger (være gnien) og prøve å jobbe litt ekstra. Hva slags tiltak som lønner seg kommer helt an på hvor stor gjeld, renten og hvor mye du tjener idag.

 

* http://www.skandiabanken.no/Kort/Kredittkort/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...