Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)


Anbefalte innlegg

Dersom poenget kun er å fornøye kjernegruppen sin så kunne han gjort betydelig mer ut av det og trukket til seg enda flere velgere. Og det er vel forsåvidt også lite som egentlig tyder på at det er rett forklaring.

Det er ikke så uvanlig å skifte politisk ståsted eller side, det ser man mange eksempler på, og har nok lite med mangel på ideologi i seg selv å gjøre.

Det er rart å skifte partier. 90% aldri gjør det, enda færre «registrerer». Det peker på mangelen på en fast ideologi

 

Det er ikke at Trump gjør noe «kun» å fornøye kjernegruppen, men det er vanskelig å forklare hvorfor han ødelegger sjansen til å tiltrekke andre stemmere med sitt fokus på denne gruppen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Live nå nettopp:

Hasteinnkalt pressekonferanse i Pentagon med forsvarsministeren og militærstabssjefen vedr. angrepet på saudiske oljeanlegg.

Direktesendt i nyhetskanaler og på nett akkurat nå for litt siden:

 

Kort oppsummert: Trump sender amerikanske styrker og utrustning med fokus på forsvar til Saudi Arabia i den hensikt å avskrekke ytterlige iranske angrep på saudiske anlegg, pga. økende Iransk militær aktivitet som kulminerte i angrepet på de saudiske oljeinstallasjonene for noen dager siden. Ifølge forsvarsminister Esper er dette et første skritt i å respondere på situasjonen som har utviklet seg, det utelukkes ikke flere skritt.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Trump er selv destruktivt, mangler selv kontroll, og tror han er et geni. Enig?

At han er en destruktiv figur er jeg fullstendig enig i, og jeg hadde aldri stemt på ham selv. Hva som er bakgrunnen for hans oppførsel tør jeg ikke uttale meg for skråsikkert om, men å anta at han er en idiot som uten videre har "snublet" inn i stillingen som "verdens mektigste mann" synes jeg fremstår alt for enkelt.

 

Min erfaring er at amerikanere ofte har en mer reflektert tilnærming til sin egen president.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at amerikanere ofte har en mer reflektert tilnærming til sin egen president.

 

Du er klar over at du snakker om en nasjon som valgte inn GWB for en 2nd term..?

 

Og selv det blekner mot å velge inn Trump i det hele tatt... blir noe spesielt å ha blind tiltro til at amerikanerene har en slags ufeilbarlig evne til å velge gode presidenter. Ethvert rasjonelt menneske skjønner at Trump aldri skulle kommet i nærheten av å bli president i noe land - minst av alt et land som USA.

 

En bortskjemt pappagutt som aldri har utrettet noe han ikke kunne skrike seg til... hvor lavt selvbilde må en ha for å mene dette er en person som bør være POTUS?

Endret av Zork
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er klar over at du snakker om en nasjon som valgte inn GWB for en 2nd term..?

 

 

Ja, og når vi først er inne på "refleksjon" er det interessant å merke seg hvor overraskende det var for oss i Norge.

 

Og selv det blekner mot å velge inn Trump i det hele tatt... blir noe spesielt å ha blind tiltro til at amerikanerene har en slags ufeilbarlig evne til å velge gode presidenter. Ethvert rasjonelt menneske skjønner at Trump aldri skulle kommet i nærheten av å bli president i noe land - minst av alt et land som USA.

 

 

Enig. Er det noen her som har vist en slik blind tiltro?

 

En bortskjemt pappagutt som aldri har utrettet noe han ikke kunne skrike seg til... hvor lavt selvbilde må en ha for å mene dette er en person som bør være POTUS?

 

Jeg er redd denne typen forståelse av problemstillingen gjør oss litt dummere, på samme måte som "snikislamisering" og "koker kloden" gjør det. 

Lenke til kommentar

Ja, og når vi først er inne på "refleksjon" er det interessant å merke seg hvor overraskende det var for oss i Norge.

 

 

Du mener det kun var her i Norge det ble reagert på det..? Det var altså ikke det.

 

n0QvlN8.jpg

 

Enig. Er det noen her som har vist en slik blind tiltro?

 

 

Jepp. Du. I innlegget over det du svarte på. Med tanke på at jeg faktisk siterte biten der du sa det, så er det noe merkelig at du føler for å stille spørsmålet.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Du mener det kun var her i Norge det ble reagert på det..? Det var altså ikke det.

 

n0QvlN8.jpg

 

 

 

Nei det mener jeg ikke, men også du bidrar til å illustrere hvorfor disse diskusjonene blir så polariserende og til dels fordummende. 

 

Jepp. Du. I innlegget over det du svarte på.

 

 

At du ut fra innleggene mine klarer å lese en "blind tiltro til at amerikanerene har en slags ufeilbarlig evne til å velge gode presidenter" sier meg at du i denne diskusjonen har problemer med å forstå at noen kan være uenige med deg uten å mene absurde ting. Igjen, en så enkel verdensforståelse bidrar til å gjøre diskusjonen enda litt dummere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei det mener jeg ikke, men også du bidrar til å illustrere hvorfor disse diskusjonene blir så polariserende og til dels fordummende. 

 

 

At du ut fra innleggene mine klarer å lese en "blind tiltro til at amerikanerene har en slags ufeilbarlig evne til å velge gode presidenter" sier meg at du i denne diskusjonen har problemer med å forstå at noen kan være uenige med deg uten å mene absurde ting. Igjen, en så enkel verdensforståelse bidrar til å gjøre diskusjonen enda litt dummere. 

 

Du må gjerne fortsette å kverne på ditt "alle som er uenige med meg bidrar til å fordumme diskusjonen" om det får deg til å føle deg bedre, men det var unektelig du som  (mer enn) hintet til at amerikanerenes tendens til å velge gode presidenter skulle være et argument for hvorfor Trump er en god president.

 

Det er en logisk feilslutning. Selv om vi skulle godta premisset at amerikanere vanligvis velger gode presidenter (noe det beviselig er liten grunn til å hevde).

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Du må gjerne fortsette å kverne på ditt "alle som er uenige med meg bidrar til å fordumme diskusjonen" om det får deg til å føle deg bedre, men det var unektelig du som  (mer enn) hintet til at amerikanerenes tendens til å velge gode presidenter skulle være et argument for hvorfor Trump er en god president.

 

 

Nei. At jeg mener det er fordummende å anklage noen for å mene noe annet enn det de faktisk skriver medfører ikke at jeg mener alle som er uenige med meg fordummer diskusjonen. Jeg hadde håpet at såpass var åpenbart.

 

Det er en logisk feilslutning. Selv om vi skulle godta premisset at amerikanere vanligvis velger gode presidenter (noe det beviselig er liten grunn til å hevde).

 

Jeg vet ikke en gang hvor du får premisset ditt fra. Logisk feilslutning virker som en god beskrivelse, ja ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At han er en destruktiv figur er jeg fullstendig enig i, og jeg hadde aldri stemt på ham selv. Hva som er bakgrunnen for hans oppførsel tør jeg ikke uttale meg for skråsikkert om, men å anta at han er en idiot som uten videre har "snublet" inn i stillingen som "verdens mektigste mann" synes jeg fremstår alt for enkelt.

.

Virkeligheten er at han er noe i mellom idiot. En komplett idiot ville aldri blitt president, selv om oss amerikanrrr er dumme og feite...

 

Uansett årsaken burde Trumps oppførsel bli noe å frykte, ikke avfeie som overdrevne retorikk. Den mektigste mennen i verden mangler selvkontroll og tror han er et geni

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fyren er i beste fall gjennomsnittlig intelligent, men med et perverst tilfelle av «Dunning-Kruger». Det at han tror han er verdens mest brilliante person gjør ham i praksis mye dummere enn hvis han hadde kjent sine egne begrensninger (da ville han ikke hatt et halvt dusin konkurser bak seg og være i ferd med å kjøre USA på dunken).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Etter at det ifbm. varslersaken i går ble kjent at Trump hadde spurt Ukrainas president 8 ganger ila. en telefonsamtale i juli om å etterforske Biden for å finne noe å bruke mot ham i valgkampen neste år, har Biden kommentert utviklingen.
 
Biden calls for release of Trump's phone call with Ukraine
https://www.politico.com/story/2019/09/20/biden-trump-ukraine-call-1506884
"If these reports are true, then there is truly no bottom to President Trump’s willingness to abuse his power and abase our country," Biden said in a statement. "Such clear-cut corruption damages and diminishes our institutions of government by making them tools of a personal political vendetta."
 
 
Utviklingen i varslersaken kan potensielt hjelpe Biden i valgkampen, som ser ut til å være det motsatte av Trumps intensjoner med å prøve å presse Ukraina til å starte den omtalte etterforskningen. Om det ikke hadde blitt kjent så kunne det slått ut motsatt vei.
Ifølge generalinspektøren for etterretningsetatene under høringen denne uken skal varslerraporten han fant "credible and urgent" fortsatt være "credible and urgent". Den skal ifølge medieomtale tidligere denne uken omhandle mer enn den ene samtalen med den ukrainske presidenten.
Ifølge omtale i nyhetskanaler i morges er det planlagte møtet mellom Trump og president Zelenskyj som skal skje i New York neste uke ikke avlyst.
 
 
Fru Clinton, som var Trumps konkurrent ved forrige valg, har også kommentert denne saken.


 
 
- - -
En dommer i New York har ifølge Washington Post beordret Trump til å vitne i en sivilrettslig sak vedr. Trumps bodyguard og vold mot demonstranter under kampanjen i 2015. Saken starter neste uke, og Trump skal kunne avhøres på video som kan spilles av under rettssaken. Det er ventet at Trump vil be om utsettelse på dette.
 
Judge orders Trump to testify in case involving a 2015 fight between his security guards and protesters
https://www.washingtonpost.com/politics/judge-orders-president-trump-to-testify-in-2015-lawsuit/2019/09/20/caaf9026-dbd5-11e9-bfb1-849887369476_story.html
"The Bronx-based judge, Doris M. Gonzalez, wrote that Trump’s testimony is “indispensable” to the trial, which is scheduled to begin Thursday. She wrote he must therefore be examined by videotape before then, though Trump is likely to ask for a delay.
The protesters argue Trump, his campaign and business should be held liable for the actions of security guards who were working for the company. They say, even if Trump didn’t directly order the guards to act, he had control over their actions because they were his employees and his campaign trail rhetoric gave them the impression that violence would be condoned.
"

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det er denne tankegangen som bidrar til å gjøre hele dette politiske klimaet enda litt dummere enn det trenger å være.

 

Å tro at Trump, som Republikanerne sin president, fører politikk kun fordi han er dum og vil "ta" Obama og Clinton virker for meg som en veldig lite smart og fordummende tilnærming til problemstillingen. Å anta at "verdens mektigste man" ikke er kapabel til mer enn å knyte sine skolisser vitner om at en ekstremt enkel tankegang. Videre virker det også ganske korttenkt å bruke det at en republikansk president går mot politikk demokratiske presidenter førte, som et bevis på at vedkommende gjør dette primært på grunn av antipatier spesifikt mot disse.

 

Å anta at meningsmotstandere og motparter primært er drevet av dumskap, særlig når de har hatt en voldsom suksess ("verdens mektigste") tror jeg sjelden fører godt av sted, uavhengig av hvor en selv står. Det er rett og slett oppskriften på å ikke forstå.

Det er ingen antagelse.

 

Du finner ingen tekst eller noe håndverk, tegn på innsikt eller handlinger som viser kunnskap eller innsikt, utført av Trump, som vitner om at noen andre enn en 12-åring er hjemme bak gardinene.

 

Ddr har ingenting med at han er republikaner eller at jeg misliker ham å gjøre.

Det har med at mannen max er på nivå med gjennomsnittlige 12-åringer, mentalt, å gjøre.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Det er ingen antagelse.

 

Du finner ingen tekst eller noe håndverk, tegn på innsikt eller handlinger som viser kunnskap eller innsikt, utført av Trump, som vitner om at noen andre enn en 12-åring er hjemme bak gardinene.

 

Ddr har ingenting med at han er republikaner å gjøre.

Det har med at mannen max er på nivå med 12-åringer.

Slike overfladiske vurderinger minner meg om noe en 12 åring ville gjøre. Trump er mer enn en enkel tegneserie figur.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virkeligheten er at han er noe i mellom idiot. En komplett idiot ville aldri blitt president, selv om oss amerikanrrr er dumme og feite...

 

Uansett årsaken burde Trumps oppførsel bli noe å frykte, ikke avfeie som overdrevne retorikk. Den mektigste mennen i verden mangler selvkontroll og tror han er et geni

Kanskje. Eller kanskje er han smartere enn han fremstår.

 

 

Det er ingen antagelse.

 

Du finner ingen tekst eller noe håndverk, tegn på innsikt eller handlinger som viser kunnskap eller innsikt, utført av Trump, som vitner om at noen andre enn en 12-åring er hjemme bak gardinene.

 

Ddr har ingenting med at han er republikaner eller at jeg misliker ham å gjøre.

Det har med at mannen max er på nivå med gjennomsnittlige 12-åringer, mentalt, å gjøre.

Selvfølgelig er det en antagelse. Å ikke forstå dette, og samtidig være så overbevist om at "verdens mektigste mann" mentalt er på nivå med en 12-åring fremstår, som andre nevner over, som refleksjoner på nivå med 12-åringens. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje. Eller kanskje er han smartere enn han fremstår.

 

 

Selvfølgelig er det en antagelse. Å ikke forstå dette, og samtidig være så overbevist om at "verdens mektigste mann" mentalt er på nivå med en 12-åring fremstår, som andre nevner over, som refleksjoner på nivå med 12-åringens.

 

 

Nei -- det er ikke en antagelse.

 

Det er en logisk konklusjon, basert på følgende fakta:

Mannen kan ikke lese eller skrive ordentlig.

 

Jada. Lese og skrivevansker. Helt normalt.

Men, han er også tydelig svekket, kognitivt.

Nivået hans er på hva mennesker er på omtrent 12-år, og blir ikke bedre.

 

Ordforrådet hans ligner på en 8-åring sitt.

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/trump-language-level-speaking-skills-age-eight-year-old-vocabulary-analysis-a8149926.html

https://www.newsweek.com/trump-fire-and-fury-smart-genius-obama-774169

 

Det er ikke at han snakker ned til publikumet sitt.

Dette er det naturlige nivået hans.

Se på uklippede intervjuer fra når som helst i livet.

Klipping for å gjøre ham koherent, og teleprompt, er det eneste som hjelper ham med å fremstå som voksen.

 

Han er ikke bedre på økonomi enn på verdenshistorie.

Ikke bedre på matte enn på politikk.

https://www.politico.com/story/2018/08/13/trump-world-knowledge-diplomatic-774801

https://blog.usejournal.com/donald-trump-doesnt-understand-economics-157220176678

 

 

Han er voldelig og bruker samme metoder som barn for å få viljen sin:

Plager andre helt til de gir opp.

 

Faren hans har jobbet med å få ham til å fremstå mer voksen hele livet, men det indre barnet lekker ut hele tiden.

Stort sett alle oppegående mennesker som er i nærheten av ham, med faktisk innsikt i fagfeltene som diskuteres, kommer til samme konklusjon:

Han er dum, og lettpåvirkelig, og tror oppriktig at han vet noe om fagfeltene han overhode ikke forstår noenting om.

 

Han klarer ikke jobbe mer enn et par timer hver dag -- og bruker mesteparten av tiden sin på å se på TV og poste i sosiale medier.

https://www.businessinsider.com/president-donald-trump-daily-routine-2018-10?r=US&IR=T

Altså: Han jobber 3-4 timer hver dag, max -- og det er ikke effektiv arbeidstid, fordi han ikke evner å faktisk snakke sammen med voksne mennesker og forstå hva de sier.

Han leker politikk. Leker business.

 

https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/sep/20/trump-walking-talking-national-security-liability

 

Det er konklusjonen til praktisk talt alle som jobber innen sikkerhet som noen gang har jobbet med Trump.

Han lekker statshemmeligheter som en sil, og bare i løpet av de første ukene forstod hele staben til CIA, NSA og FBI at de simpelthen ikke kan ha sikkerhetsbriefinger med Trump.

https://thinkprogress.org/intelligence-community-does-not-trust-trump-on-russia-27e31452f9fc/

 

Forfatteren bak boken "The Art of the Deal" er et godt vitne på at Trump bare leker business.

Det samme gjelder den eneste finansielle informasjonen vi kjenner:

At han tapte sin far sine penger, tapte mer penger enn noen amerikaner, og går konkurs om han forsøker å drive selskaper helt selv.

 

Men det er ikke ondskap, det er inkompetanse.

Som når et barn ikke forstår konsekvensene av at mor får vite at far treffer tante Irene av og til i helgene mens mor jobber.

 

---

 

At han er en verdensleder forandrer ingenting.

Det beviser bare at svært mange stemmer etter bredden på kjeven og hvor dominant og kompetent personen fremstår -- og ikke på hvor kompetent personen faktisk er.

Ikke noe nytt.

 

Forskjellen er at måten mennesker velger politikere på har slått helt feil ut denne gangen:

Vanligvis er populistene helt normale mennesker, ikke imbesill.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nei -- det er ikke en antagelse.

 

Det er en logisk konklusjon, basert på følgende fakta:

Mannen kan ikke lese eller skrive ordentlig.

 

Jada. Lese og skrivevansker. Helt normalt.

Men, han er også tydelig svekket, kognitivt.

Nivået hans er på hva mennesker er på omtrent 12-år, og blir ikke bedre.

 

Ordforrådet hans ligner på en 8-åring sitt.

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/trump-language-level-speaking-skills-age-eight-year-old-vocabulary-analysis-a8149926.html

https://www.newsweek.com/trump-fire-and-fury-smart-genius-obama-774169

 

Det er ikke at han snakker ned til publikumet sitt.

Dette er det naturlige nivået hans.

Se på uklippede intervjuer fra når som helst i livet.

Klipping for å gjøre ham koherent, og teleprompt, er det eneste som hjelper ham med å fremstå som voksen.

 

Han er ikke bedre på økonomi enn på verdenshistorie.

Ikke bedre på matte enn på politikk.

https://www.politico.com/story/2018/08/13/trump-world-knowledge-diplomatic-774801

https://blog.usejournal.com/donald-trump-doesnt-understand-economics-157220176678

 

 

Han er voldelig og bruker samme metoder som barn for å få viljen sin:

Plager andre helt til de gir opp.

 

Faren hans har jobbet med å få ham til å fremstå mer voksen hele livet, men det indre barnet lekker ut hele tiden.

Stort sett alle oppegående mennesker som er i nærheten av ham, med faktisk innsikt i fagfeltene som diskuteres, kommer til samme konklusjon:

Han er dum, og lettpåvirkelig, og tror oppriktig at han vet noe om fagfeltene han overhode ikke forstår noenting om.

 

Han klarer ikke jobbe mer enn et par timer hver dag -- og bruker mesteparten av tiden sin på å se på TV og poste i sosiale medier.

https://www.businessinsider.com/president-donald-trump-daily-routine-2018-10?r=US&IR=T

Altså: Han jobber 3-4 timer hver dag, max -- og det er ikke effektiv arbeidstid, fordi han ikke evner å faktisk snakke sammen med voksne mennesker og forstå hva de sier.

Han leker politikk. Leker business.

 

https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/sep/20/trump-walking-talking-national-security-liability

 

Det er konklusjonen til praktisk talt alle som jobber innen sikkerhet som noen gang har jobbet med Trump.

Han lekker statshemmeligheter som en sil, og bare i løpet av de første ukene forstod hele staben til CIA, NSA og FBI at de simpelthen ikke kan ha sikkerhetsbriefinger med Trump.

https://thinkprogress.org/intelligence-community-does-not-trust-trump-on-russia-27e31452f9fc/

 

Forfatteren bak boken "The Art of the Deal" er et godt vitne på at Trump bare leker business.

Det samme gjelder den eneste finansielle informasjonen vi kjenner:

At han tapte sin far sine penger, tapte mer penger enn noen amerikaner, og går konkurs om han forsøker å drive selskaper helt selv.

 

Men det er ikke ondskap, det er inkompetanse.

Som når et barn ikke forstår konsekvensene av at mor får vite at far treffer tante Irene av og til i helgene mens mor jobber.

 

---

 

At han er en verdensleder forandrer ingenting.

Det beviser bare at svært mange stemmer etter bredden på kjeven og hvor dominant og kompetent personen fremstår -- og ikke på hvor kompetent personen faktisk er.

Ikke noe nytt.

 

Forskjellen er at måten mennesker velger politikere på har slått helt feil ut denne gangen:

Vanligvis er populistene helt normale mennesker, ikke imbesill.

U presenterer en konspirasjon teori som tar noe fakta og ignorer resten. Som alle konspirasjonsteorier er det uvitende flertallet som ikke ser..,

 

Trump er en dårlig president med flere nevroser som gjør ham lite kompetente og fører til barnslig oppførsel Likevel blir det altfor lett å se på ham som en tegneserie figur pga disse mentale og emosjonelle forstyrrelser. Sannheten er aldri så enkel når det gjelder mennesker. Han Er mer enn en 12 åringer, han har svindlet mange velutdannede, erfarne mennesker i mange år. Det klarer ikke dumme 12 åringer.

 

there are different kinds of intelligence that are useful for different purpose. He has a cynical, innate intelligence for what his base wants to hear. He has an unerring sense for how to command media attention, So, don't call him "moron" or "idiot;" call him what he is: a conniving, corrupt con man, a dangerous, divisive demagogue -- and, most sobering of all, the man who carried 30 states in the last election, and may well do it again

 

 

https://www.google.com/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2018/05/01/opinions/donald-trump-is-not-an-idiot-begala/index.html

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trumps approval rating er bedre enn Obamas var etter like lang tid inn i presidentperioden. 

 

President Donald Trump's job approval rating this week averaged across major polls surpassed that of his predecessor President Barack Obama at the same time eight years ago, giving some actual good news to Trump who is known to cite only conservative-leaning polls to bolster his image.

Trump's approval rating on Wednesday was 44.3 percent, according to a Real Clear Politics average of more than a half-dozen major polls. That is higher than Obama's average approval rating of 43.9 percent on September 18, 2011, by the same measure.

Lenke til kommentar

Trumps approval rating er bedre enn Obamas var etter like lang tid inn i presidentperioden.

 

President Donald Trump's job approval rating this week averaged across major polls surpassed that of his predecessor President Barack Obama at the same time eight years ago, giving some actual good news to Trump who is known to cite only conservative-leaning polls to bolster his image.

Trump's approval rating on Wednesday was 44.3 percent, according to a Real Clear Politics average of more than a half-dozen major polls. That is higher than Obama's average approval rating of 43.9 percent on September 18, 2011, by the same measure.

Problemet er at Trump greier aldri hittil å endre sin approval rating , noe som Obama gjorde og ble gjenvalgt
Lenke til kommentar

Siste:
Under FN's Generalforsamling i New York i dag hevdet Trump at han fortjener Nobels fredspris for sine forhandlingsferdigheter og en rekke andre grunner, og at han ikke får den fordi også det systemet er "rigget" mot ham. Han benyttet her også anledningen til å kritisere Obama.
 
Trump claims Nobel Peace Prize is rigged against him
https://www.politico.com/story/2019/09/23/trump-nobel-peace-prize-1508484
"President Donald Trump on Monday revived his beef with the selection committee that awards the Nobel Peace Prize, claiming that the process is rigged against him.
Speaking to reporters before a bilateral meeting with Pakistani Prime Minister Imran Khan, Trump asserted that “I would get a Nobel prize for a lot of things, if they give it out fairly, which they don't.”
"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...