Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Svake vs regelrette verb i norsk bokmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette virker som et spørsmål som veldig lett kan googles. Hva er det du virkelig lurer på?

 

Jeg har prøvd å google det. Finner ikke noe svar. Er ikke spørsmålet mitt ganske selvforklarende? Jeg lurer på om svake verb er det samme som regelrette verb. Sterke verb er nemlig ikke det samme som uregelmessige verb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi deler ordklassen verb i to hovedtyper som har ulik bøying: Svake verb får ending i preteritum (fortid). Sterke verb får ikke ending i preteritum, men skifter ofte vokal.

 

Du svarer ikke på spørsmålet. Jeg lurer ikke på forskjellen mellom svake og sterke verb. Jeg lurer på forskjellen (om det er noen) mellom svake og regelrette verb.

Lenke til kommentar

Du svarer ikke på spørsmålet. Jeg lurer ikke på forskjellen mellom svake og sterke verb. Jeg lurer på forskjellen (om det er noen) mellom svake og regelrette verb.

 

Kan oppklare og si at det er ingen forskjell på svake og regelrette verb. Regelrette verb kalles ofte svake verb, på samme måte som uregelrette verb kalles sterke verb.

 

Håper dette hjalp! :)

 

Edit: Ser at jeg har tatt feil, beklager det! Les posten nedenfor i stedet ;)

Endret av Seigmann99
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Fra wikitionary:
 



Uregelrette verb er verb som ikke følger de vanlige reglene for verbbøyning. Ofte blir ordene sterke verb og uregelrette verb ansett for å være synonymer, men dette er feil: Sterke verb har ingen endelse i preteritum, men markerer dette tempus med vokalendring. Uregelrette verb har en annerledes bøyning som ikke følger noen regel, dvs. at de ikke danner preteritum med vokalendring og uten endelse. Uregelmessigheten kan også finnes et annet sted (som ved at verbet har en helt annen struktur i presens enn det det har i de andre tempus.


Svake verb kan vel være enten regelrette eller uregelrette? Dette blir bekreftet av språkrådet.

 

Altså er det snakk om svake eller sterke verb. Og svake verb kan være enten regelrette eller uregelrette.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...