Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

...Og skal du likevel gå den veien vil jeg på det varmeste anbefale en sender og mottaker fra RFXCOM, som også støttes av andre programmer for hjemmeautomatisering. (Skal du ha en sender og en mottaker samtidig, kan du vurdere å kjøpe den dyre LAN-boksen, så får du Handshake-kabelen ferdig montert).

Her trenger jeg litt hjelp, var jo noen å velge mellom. :ermm:

 

Nexa-dimmerne støtter "direkte dimming", og har 32 forskjellige nivåer (som lar seg utnytte helt med RFXCOM-senderen, TellStick'en har begrensninger).

Kan du utdype, hvilke begrensninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...Og skal du likevel gå den veien vil jeg på det varmeste anbefale en sender og mottaker fra RFXCOM, som også støttes av andre programmer for hjemmeautomatisering. (Skal du ha en sender og en mottaker samtidig, kan du vurdere å kjøpe den dyre LAN-boksen, så får du Handshake-kabelen ferdig montert).

Her trenger jeg litt hjelp, var jo noen å velge mellom. :ermm:

Skal du ha både en sender og mottaker, så velg LAN-interface med kode 73000 på denne siden, og bygg ut med en mottaker-modul og en sender-modul. Det enkleste da er å spørre RFXCOM direkte så blir det garantert riktig.

 

Skal f.eks. bare ha en sender, kan du like greit kjøpe 80005N og utvide med en mottaker etter hvert. Du vil trenge en mottaker for å kunne bruke bryterne fra Nexa.

 

En mottaker fungerer også utmerket med sensorer fra Oregon Scientific (om du f.eks. vil måle temperatur, barometertrykk, nedbørsmengder, etc).

 

Husk at i Europa bruker vi 433.92 MHz. :)

 

Nexa-dimmerne støtter "direkte dimming", og har 32 forskjellige nivåer (som lar seg utnytte helt med RFXCOM-senderen, TellStick'en har begrensninger).

Kan du utdype, hvilke begrensninger?

Jeg klarte ikke å få til bedre dimming med TellStick og Telldus Center eller HomeSeer enn ca. 10%. Med RFXCOM og HomeSeer fikk jeg ca. 3%. :)

Lenke til kommentar

Normalt er det plass, om det er en koblingsboks på baksiden, eller om boksen stikker ut fra veggen. Du bytter i praksis ut innmaten i bryteren (de to ledningene mener jeg skal kobles til selve bryteren, slik fungerer i hvert fall mine). Jeg har fått en elektriker til å installere dem, ettersom jeg ikke er fagmann selv.

 

Jeg har imidlertid ikke prøvd Nexa sine, men har dem i X10-variant.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg skulle sette i gang med et prosjekt jeg også, og dette planlegger jeg å bygge selv. Har hørt at ZigBee brukes mye i hjemmeautomatisering så jeg har valgt å legge meg på denne standarden.

 

I første omgang lager jeg et point-to-multipoint nettverk med 3 noder, hvor 2 er "ute i felten" mens den siste er koblet til en pc. De to modulene som jeg skal styre via pc'n er elektroniske termostater for varmeovner. Disse skal inneholde et solid state relay, effektmåler, temperaturføler og selvsagt mikrokontroller og zigbee-modul.

 

Planen er å la disse modulene fungere som termostater individuelt, men kan stilles inn fra pc'n, samt at den kan avlese temperatur og strømforbruk. Jeg tenker at det også kan være greit å lage mulighet for trådløs oppdatering av firmware på disse.

 

På pc-siden tenker jeg å lage et enkeltstående program fra Labview, med litt schedules og grafer og historie og slikt.

 

Zigbee-modulenehar en rekkevidde på ~30 m innendørs og har integrert kryptering slik at ikke naboen kødder det til å skrur på varmen på maks.

Det er utvidbart med inntil 128 moduler. Disse får komme i andre omgang.

 

Noen tips, innspill på ting jeg bør ha med, ting som er glemt eller bør gjøres annerledes?

Lenke til kommentar

Ja, tenkte å lage et program med labview som samler inn data og lager grafer, samt at det tar seg av nattsenking og slikt. Sikkert ikke optimalt, men det er veldig enkelt å lage grafisk brukergrensesnitt og utvide programmet ved en senere anledning. Kunne vært stilig med web-grensesnitt, men det får bli i andre omgang.

Har du tips til annen måte å styre det hele fra? Er jo ikke nødt til å være fra pc..

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar
Ja, tenkte å lage et program med labview som samler inn data og lager grafer, samt at det tar seg av nattsenking og slikt. Sikkert ikke optimalt, men det er veldig enkelt å lage grafisk brukergrensesnitt og utvide programmet ved en senere anleding. Kunne vært stilig med web-grensesnitt, men det får bli i andre omgang.

Har du tips til annen måte å styre det hele fra? Er jo ikke nødt til å være fra pc..

 

Det er jo programmene som er nevnt i første post da, Homeseer, girder osv. Nå er ikke jeg noen helt på labview akkuart, men det virker litt omstendelig å styre et større system med det i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Zigbee er ikke en veldig utvidet standard så jeg vet, iallfall ikke i Europa eller US. Men jeg vet ikke alt! :)

 

Sist jeg sjekket støtter den ikke så mye mer enn si Nexa, Waveman, X10 RF, eller kanskje helst Z-wave (evt. noen av de andre trådløse standardene). Jeg ventet faktisk litt på denne standarden, men den ble ikke ferdig "i tide".

 

 

Hvor kjøper du Zigbee-utstyr for Norden?

Lenke til kommentar

Hvordan kan disse programmene (homeseer, girder osv.) kommunisere med forskjellige moduler? Må jeg tilpasse modulene mine til et spesielt kommandosett? For å få det hele i gang tenkte jeg bare å bruke en FTDI-brikke som virtuell comport i pc'n som jeg kommuniserer med zigbee-modulene gjennom.

 

Jeg kjøper ikke utstyr, jeg lager det selv :) kjøper komponenter jeg...

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar
Ja, tenkte å lage et program med labview som samler inn data og lager grafer, samt at det tar seg av nattsenking og slikt. Sikkert ikke optimalt, men det er veldig enkelt å lage grafisk brukergrensesnitt og utvide programmet ved en senere anledning

Du trenger jo ikke finne opp hjulet på nytt! :)

Mange av hjemmeautomasjonsprogrammene vil kunne gjøre dette for deg, iallfall deler av det. Med HomeSeer vil du kunne klare alt, jeg vet for jeg gjør akkurat det du har tenkt å prøve på.

Lenke til kommentar
Hvordan kan disse programmene (homeseer, girder osv.) kommunisere med forskjellige moduler? Må jeg tilpasse modulene mine til et spesielt kommandosett? For å få det hele i gang tenkte jeg bare å bruke en FTDI-brikke som virtuell comport i pc'n som jeg kommuniserer med zigbee-modulene gjennom.

 

Jeg kjøper ikke utstyr, jeg lager det selv :) kjøper komponenter jeg...

Aha noe mer avansert enn oss "vanlige, dødelige" tydeligvis. ;)

 

Ja, programmene må støtte en teknologi, og dessuten trenger du et interface (som f.eks. sendere og/eller mottakere fra nevnte RFXCOM for Waveman, Nexa, X10, og mange med andre standarder) som tar seg av kommunikasjonen mellom modulene og PCen.

Lenke til kommentar

Det finnes ZigBee-moduler til mikrokontrollere også. Da trenger man ikke lengre en datamaskin som står å surrer for at lysene skal fungere. Faktisk så har jeg tro på at det har større driftsikkerhet enn en datamaskin i lengden. Men jeg tror også at man kan komme til kort når det gjelder å finne utstyr (brytere, dimmere osv.) som støtter standarden. Dog finnes det litt der ute allerede.

 

Adhoco har noe utstyr, som f.eks. dimmere og brytere.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Det finnes ZigBee-moduler til mikrokontrollere også. Da trenger man ikke lengre en datamaskin som står å surrer for at lysene skal fungere. Faktisk så har jeg tro på at det har større driftsikkerhet enn en datamaskin i lengden. Men jeg tror også at man kan komme til kort når det gjelder å finne utstyr (brytere, dimmere osv.) som støtter standarden.

 

Når man bygger ting inn i eksterende anlegg, så vil jo de bryterene som finnes fra før fortsatt fungere, så man har jo det som "fail-safe" som Pen ikke skulle fungere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Normalt har man valget mellom to typer moduler man kan bygge inn i veggen: "Mikromoduler" (kan kun skrus av og på via en "fjernkontroll", som f.eks. PC) eller "Microswitcher" (fjernstyring og lokal styring". Sistnevnte kobles til eksisterende (eller nye) brytere. Mikromodulene brukes vel typisk steder hvor man ikke har eller ønsker brytere, som f.eks. hvis man vil fjernstyre en stikkontakt (og ikke vil bruke en plug-in modul).

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
Noen som vet om noen greie levrandører av Z-wave-produkter som leverer til norge?

Norsk leverandør med base i Bergen: www.smarthus.info :)

Der handlet jeg mitt X10-utstyr.

 

 

 

Hva er reglene for installasjon av slike produkter? Hvilke typer kan man installere selv, og hvilke krever installasjon av elektriker? Jeg har vært hobbyelektriker nok til å kanskje tro at jeg kan gjøre mer enn jeg har lov til.

Jeg vet ikke hvor den juridiske grensen går, men enkelt fortal mener jeg det skal være noe slik som:

Så lenge det er snakk om fast installasjon, så må du ha fatt i en elektriker.

 

Lampettledninger, lamper og brytere kan du montere selv så lenge det er en stikkontakt i andre enden.

 

http://www.viivilla.no/Hobbyelektriker-med...-paa-spill.aspx

Lenke til kommentar
Normalt har man valget mellom to typer moduler man kan bygge inn i veggen: "Mikromoduler" (kan kun skrus av og på via en "fjernkontroll", som f.eks. PC) eller "Microswitcher" (fjernstyring og lokal styring". Sistnevnte kobles til eksisterende (eller nye) brytere.

 

Visst jeg vil ha en manuell bryter som overstyrer det automatiserte systemet (til et lys), må jeg altså ha en microswitch? Hvordan kobles denne til bryteren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...