Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Slitt ganske med å komme igang med trening igjen. Lang dørstokkmil, samt kronisk sliten (blir utredet for depresjon nå, kan kanskje forklare litt). Men, denne uka føler jeg at jeg har kommet i gang igjen! 6,5t sykling, og 2-3 timer styrke (mest ettbens styrke, typ Ettbens Benpress, leg curl osv, og øvelser som går mye på stabilitet). Og sånn i det store bildet er jo ikke det så dårlig. Sammenligner hele tiden med hvor jeg var før, det må jeg bare slutte med.

 

Noe irriterende at jeg føler at jeg blir utrolig fort sur i bena. Tror kanskje jeg må kjøre kortere økter men med flere korte drag? Eller... Aner ikke. Får prøve. Ellers **** lei bakkene i Trøndelag! Rant over

Var mye deprimert og hadde panikkangst før, samt medisinert på dvs SSRI. Etter jeg begynte treningen for noen år sia har dette forsvunnet helt (samt behov for medisiner), håper det får samme effekt på deg.

Det tar litt tid å venne musklene til arbeidet.

https://fascatcoaching.com/tips/tabata-intervals/ kan anbefale Tabata for rask fremgang, om du ikke har et powermeter eller vet FTPen, bare kjør så hardt du kan i intervallene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er skikkelig i gang igjen!

 

Løfter ikke så tungt at jeg er stolt enda akkurat, men oppmøte går bedre enn fryktet. Mye bedre.

 

Har til nå brukt mye ab wheel som assistance øvelse for magemusklene, og for all del, det er fint og tungt fortsatt, men har noen av dere noen tips til andre mageøvelser som variasjon? Skal lures inn på slutten av økter med enten knebøy eller markløft som hoveddel.

Lenke til kommentar

Den siste tiden har jeg begynt å få en kul med væske rett under kneskål. 

Må være fra knebøy, eller sykling. Noen som har peiling? 

 

 

Vanskelig å si uten mer info. Er den der hele tida? Eller kun når den blir fremprovosert? Vond?

Rett under kneskåla har vi en veldig stor sene, kan være senebetennelse? Uten om at jeg vet så mye om det. 

Plager det deg veldig ville jeg anbefalt å gå til en fysioterapeut (finn en med HELFO-avtale, send meg en pm om område så kan det hende jeg kan anbefale noen), eller gå til legen og få henvisning til MR. 

Lenke til kommentar

Vanskelig å si uten mer info. Er den der hele tida? Eller kun når den blir fremprovosert? Vond?

Rett under kneskåla har vi en veldig stor sene, kan være senebetennelse? Uten om at jeg vet så mye om det. 

Plager det deg veldig ville jeg anbefalt å gå til en fysioterapeut (finn en med HELFO-avtale, send meg en pm om område så kan det hende jeg kan anbefale noen), eller gå til legen og få henvisning til MR. 

 

Den forsvinner etter noen dager, men kommer igjen etter nevnt aktivitet. Ikke vond. Ikke plagende. 

Men ja, får vel ta en tur til legen eller manuellterapaut. 

Lenke til kommentar

Den forsvinner etter noen dager, men kommer igjen etter nevnt aktivitet. Ikke vond. Ikke plagende. 

Men ja, får vel ta en tur til legen eller manuellterapaut. 

 

Manuellterapeut er en god ide! Mange av de kan ta ultralyd på kontoret (vet ikke om det er like "bra" som MR) eller henvise videre, og har kanskje bedre peiling enn legen.

Hmm, hvis det ikke er vondt eller plagende er det mest sannsynlig ikke noe skadelig, men kan jo alltids være greit å sjekke.

 

 

___

 

Trente styrke(/fysioøvelser) i dag tidlig, intervall i kveld (5x3min motbakke på sykkel). Liiiitt usmart kanskje, men så digg å ikke få sure ben! 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har kjørt samme program i ca 3 uker nå, 2 ganger i uka. Kanskje litt for kort til å merke betydelig progresjon, men føler ikke at jeg har økt vektene med noe ca?

 

Er som følger (gjør alle øvelsene på hvert ben): 20x3 benpress med ett ben, 20x3 tåhev, 10x3 "steg over" (er at man står på en kasse og skal ta ene foten bak seg og ned i bakken mens man bøyer benet man står på litt), 10x3 leg extension med ett ben (kjører noen ganger 20 rep fordi feks 15 kg blir alt for tungt, mens 10kg blir for lett, så prøver heller å få mer "kontakt"..), 8x3 utfall til siden, 8x3 bulgarsk utfall.

 

Hm, er jo egentlig bare benpress og leg extension som gjøres med vekter, kan også bruke på noen av de andre. Benpress gjøres som regel på 30-40-40. Hvis jeg gjør den litt senere i økta er det som regel lettere. Leg extension tror jeg vanligvis kjøres på 10 eller 15 hvis jeg har en virkelig god dag. Disse to øvelsene gjorde jeg også 3 uker før jeg startet med nytt program, så 6 uker tilsammen.

 

Kanskje fordi jeg gjør ganske høy rep og alt på ett ben, og siden det på maskinene er et litt stort hopp mellom hvert nivå, gjør at det er litt vanskelig å øke noe særlig? Greit å bare kjøre en økt denne uka for litt variasjon? (tenkte å heller kjøre en annen økt, kanskje knebøy og noe annet i stedet, eller sykle mer, gi bena fri for styrke) Burde jeg egentlig kjøre økta tre ganger i uka hvis jeg vil øke? (blir fortsatt ganske sliten)

 

 

Greit å merke; spiser (mer) enn nok (tror jeg har gått opp i vekt), og trener ikke så mye ellers, ligget stabil på ca 5t sykling utenom. Samt pendler ved å gå 60min totalt eller sykle, ca 25-30min totalt.

Endret av Kovalevskaja
Lenke til kommentar

Uten trening uten tvil for min del. Én uke helt fri hvor man bygger opp motivasjonen igjen. Selv om man løfter 50% av vekta så er det jo utmattende i seg selv å dra på treningssenteret, dusje og alt det som hører med å trene. Psyken har godt av en uke uten.

Jeg er stikk motsatt. Jeg blir rastløs av å ikke trene. Slapp og rastløs, rar kombinasjon. Jeg synes ikke det er utmattende å trene, jeg liker å trene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...