Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fjerne teip på sting...?


Anbefalte innlegg

jeg har kutta meg på glass og måtte sy 10 sting på underarmen. det gikk fint men på legevakta satte de teip over stinga mens det blødde. det er nå 5 dager siden og teipen sitter fortsatt på, Er redd jeg skal dra opp stinga mine da de skal sitte i 5 dager til. 

 

spørsmålet er: skal jeg bytte teipen fordi det er blod på den og risikerer og nappe opp stinga, eller la den sitte? Er det fare for at den kan bli inngrodd?  Det lukter ikke vondt og det væsker ikke noe. siden teipen er på ser jeg ikke om stinga er røde eller betente men det er ikke rødt rundt teipen og som sagt så væsker det ikke.

 

Jeg besvimer av sår og sånne ting så gruer meg veldig og vil helst ikke røre det mer enn nødvendig.

 

Noen med erfaringer? Det her er første gangen jeg har sydd sår... :/ 


Anonymous poster hash: d4b36...33b



Anonymous poster hash: d4b36...33b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har sikkert kompress?

Da har du to sett med bandasje/forbinding.

Når jeg opererte sist brukte de en tape som satt som et helsike på innsiden av låret ned under skrittet og det tok meg timer å få det av pga grusomt vondt å rive ut håra i det området samt jeg var redd for det samme som deg; rive opp såret.

 

Det viste seg altså at under den kraftige forbindingen så ble såret, og da stinga, holdt sammen av enda et kompress. Så når jeg kom så langt så jeg at jeg kunne likegodt ha revet det store av uten å påvirke såret.

 

Fem dager skal være plenty nok til at såret kan luftes og det vil holde med et lett kompress fra apoteket bare for å hindre skraping. Så nå kan du sikkert vaske deg og lufte såret - men bare send en melding og spør legen. Kan vel gjøre på sms overalt nå trur jeg.

Lenke til kommentar

Du må lufte såret.

 

Start med å ta av første lag, kun hvis du har stort nok kompress til å sette på igjen, dra til apoteket eller raid en sykepleier. La det være av en liten stund. Få bort noe fukt og slikt.

 

Skift ut "bomullen" som er i mellom kompresset og såret, man har vel enda Klorhexidin i norge? Ta det på en svatt, ikke ut av bomull da bomull levner rester av bomull i såret. Rens, put på pyrisept salve og nytt svatt (alle førstehjelpskrin har disse), legg nytt sterilt underlagskompress på (jeg vet ikke navnet på norsk) også noe over for å holde det på plass.

 

Jeg har et utrolig immunsystem, så ikke ta alt det jeg sier for god fisk. Det er kult når man må dra opp sår fordi man har hatt sokker på i 3 dager.

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Teipen kan du helt trygt fjerne hvis du føler at du må, det er ingen fare for å dra ut stingene.  Det er imidlertid ingen fare for at den vil gro fast og før eller siden vil den løsne av seg selv og falle av.  Så lenge såret ikke er betent trenger du heller ikke bekymre deg om å rense eller vaske det utover det å holde normalt god hygiene.  Blir det betent vil du merke at såret og området rundt blir rødt, varmt og ømt og da bør du la fastlegen eller legevakten ta en titt for å være på den sikre siden.

 

Dette her er vanligvis helt uproblematiske greier og ikke noe å stresse over.  Spesielt siden fem dager har gått uten antydning til at problemer av noe slag faktisk har oppstått.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...