Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klarer ikke å slutte med hasj


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en mann på 25 år, begynte av en eller annen grunn å røyke hasj av og til for 2 år siden. Det utviklet seg fort, og det siste året har jeg røyka hasj stort sett hver dag. Ofte rundt 2 gram om dagen.

Nesten all inntekta mi går til hasj, bruker mye tid på å bare hente hasj..Jeg tenker bare på hasj og vil alltid ha det tillgjengelig.

 

Har prøvd å slutte/trappe ned noen ganger, men det går liksom ikke...Går det 1 dag uten at jeg får hasj så opplever jeg kraftig depresjon, irritasjon og uro. Vet at dette går over etter noen uker, men under den tiden så blir jeg rett og slett så deprimert at jeg nesten ikke har lyst til å prøve engang... :hm:

 

Har noen noen gåde råd til hvordan jeg kan trappe ned på bruken min? Jeg vet ikke heller om jeg skal slutte helt eller bare røyke av og til...Jeg vil slutte, men alikevel ikke. Noen tips på ting jeg kan gjøre?

 

 

 



Anonymous poster hash: fbc39...c89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kan ikke bli fysisk avhengig av hasj. En kan bli psykisk avhengig av hasj. En kan bli psykisk avhengig av å spise chips eller en kan ha tvangstanker om å ikke tråkke på tyggis på gaten også f.eks. 

 

Så siden det er snakk om en psykisk utfordring du har så ville jeg forsøkt å bli henvist til en psykolog. Sier du til fastlegen at du røyker hasj risikerer du dog å miste lappen ganske raskt. Så det er en vurdering du får gjøre. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Holdt på sånn i over ti år. Trodde på en måte aldri jeg kom til å slutte. Avhengigheten sitter bare i hodet ditt, så det handler mye om å finne seg noe annet å gjøre.

 

Jeg måtte reise bort hjemmefra for å få ande ting å fokusere på. Jeg kunne slite med å sove dersom jeg la meg nykter hjemme. På ferie glemte jeg det rett og slett. Det godt å komme hjem fra ferie og kjenne at hodet var litt mer klart, men det gikk aldri lenge før jeg var tilbake på flere gram om dagen. Prøvde meg på flere varianter der jeg begrenset meg selv ved å ikke røyke før et gitt klokkeslett eller lignende, men jeg har nok ikke så god selvkontroll. Er du sterk på det, kan du jo sette deg grenser som å ikke røyke alene, ikke røyke på ukedager osv.

 

Har mange venner som ikke hadde det like vanskelig med å begrense seg til å røyke bare litt, men noen av oss er nok litt mer utsatt.

 

Jeg kom meg helt ut av det da jeg flyttet og fikk meg samboer. Sier nok fortsatt ikke nei, men har ikke kjøpt selv på over et år.



Anonymous poster hash: d4ac6...e0f
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En kan ikke bli fysisk avhengig av hasj. En kan bli psykisk avhengig av hasj. En kan bli psykisk avhengig av å spise chips eller en kan ha tvangstanker om å ikke tråkke på tyggis på gaten også f.eks. 

 

Så siden det er snakk om en psykisk utfordring du har så ville jeg forsøkt å bli henvist til en psykolog. Sier du til fastlegen at du røyker hasj risikerer du dog å miste lappen ganske raskt. Så det er en vurdering du får gjøre.

Anonyme Narkomane er jo kanskje en mulighet. Ofte hjelper det bare å prate med noen som er i samme situasjon.

Når det gjelder legen så er det vel kanskje litt både og. Jeg Hadde to forskjellige fastleger og var innom en håndfull vikarleger samt at jeg hadde et opplegg med en "ruskonsulent". Å miste lappen var aldri et tema den gangen. Dette var mellom 2007 og 2010.

 

Jeg er nok i samme båt som han over meg. Jeg sluttet i 2011, jeg ble bare lei rett og slett. For min del vet jeg ikke om det egentlig hjalp meg å prate med lege osv. det gikk litt over et år fra siste gang jeg hadde kontakt med dem til jeg faktisk sluttet. Da var jeg bare lei av det og å slutte ble bare en naturlig konsekvens av å være lei. Anonymous poster hash: 21b57...453

Lenke til kommentar

En kan ikke bli fysisk avhengig av hasj. En kan bli psykisk avhengig av hasj. En kan bli psykisk avhengig av å spise chips eller en kan ha tvangstanker om å ikke tråkke på tyggis på gaten også f.eks. 

 

Så siden det er snakk om en psykisk utfordring du har så ville jeg forsøkt å bli henvist til en psykolog. Sier du til fastlegen at du røyker hasj risikerer du dog å miste lappen ganske raskt. Så det er en vurdering du får gjøre. 

Jeg har ikke lappen. Men er dette noe som kan påvirke andre ting dersom jeg forteller fastlegen eller psykolog? Sladrer de til politiet?

 

Anonymous poster hash: fbc39...c89

Lenke til kommentar

 

En kan ikke bli fysisk avhengig av hasj. En kan bli psykisk avhengig av hasj. En kan bli psykisk avhengig av å spise chips eller en kan ha tvangstanker om å ikke tråkke på tyggis på gaten også f.eks. 

 

Så siden det er snakk om en psykisk utfordring du har så ville jeg forsøkt å bli henvist til en psykolog. Sier du til fastlegen at du røyker hasj risikerer du dog å miste lappen ganske raskt. Så det er en vurdering du får gjøre.

Anonyme Narkomane er jo kanskje en mulighet. Ofte hjelper det bare å prate med noen som er i samme situasjon.

Når det gjelder legen så er det vel kanskje litt både og. Jeg Hadde to forskjellige fastleger og var innom en håndfull vikarleger samt at jeg hadde et opplegg med en "ruskonsulent". Å miste lappen var aldri et tema den gangen. Dette var mellom 2007 og 2010.

 

Jeg er nok i samme båt som han over meg. Jeg sluttet i 2011, jeg ble bare lei rett og slett. For min del vet jeg ikke om det egentlig hjalp meg å prate med lege osv. det gikk litt over et år fra siste gang jeg hadde kontakt med dem til jeg faktisk sluttet. Da var jeg bare lei av det og å slutte ble bare en naturlig konsekvens av å være lei. Anonymous poster hash: 21b57...453

 

Fint at du greide å kutte ned på bruken!  :) Føler også at jeg er lei av med, man blir ikke rusa på samme måte lenger. Når man er rusa føler man seg normal...Store deler av tiden min går også ut på å skaffe hasj, det er telefoner hit og dit, avtaler om møter og steder osv...Det meste i livet mitt dreier seg om hasj... :hm: l

Og selv om jeg er blakk og ikke har en eneste krone så har jeg på en eller annen måte hasj iløpet av dagen...Enten låner jeg av en dealer, måker snø og får hasj som belønning, kryper rundt på gulvet med lommelykt og finkjemmer det på jakt etter mistede hasjbiter...Osv...Det er jo bare stress og jeg får ingenting ut av det.

 

 

 

Anonymous poster hash: fbc39...c89

Lenke til kommentar

 

 

En kan ikke bli fysisk avhengig av hasj. En kan bli psykisk avhengig av hasj. En kan bli psykisk avhengig av å spise chips eller en kan ha tvangstanker om å ikke tråkke på tyggis på gaten også f.eks. 

 

Så siden det er snakk om en psykisk utfordring du har så ville jeg forsøkt å bli henvist til en psykolog. Sier du til fastlegen at du røyker hasj risikerer du dog å miste lappen ganske raskt. Så det er en vurdering du får gjøre.

Anonyme Narkomane er jo kanskje en mulighet. Ofte hjelper det bare å prate med noen som er i samme situasjon.

Når det gjelder legen så er det vel kanskje litt både og. Jeg Hadde to forskjellige fastleger og var innom en håndfull vikarleger samt at jeg hadde et opplegg med en "ruskonsulent". Å miste lappen var aldri et tema den gangen. Dette var mellom 2007 og 2010.

 

Jeg er nok i samme båt som han over meg. Jeg sluttet i 2011, jeg ble bare lei rett og slett. For min del vet jeg ikke om det egentlig hjalp meg å prate med lege osv. det gikk litt over et år fra siste gang jeg hadde kontakt med dem til jeg faktisk sluttet. Da var jeg bare lei av det og å slutte ble bare en naturlig konsekvens av å være lei. Anonymous poster hash: 21b57...453

 

EDIT: Sånn skal det være, ny på forumet...

 

Fint du greide å kutte ned på bruken!   :) Føler også at jeg er lei av med, man blir ikke rusa på samme måte lenger. Når man er rusa føler man seg normal...Store deler av tiden min går også ut på å skaffe hasj, det er telefoner hit og dit, avtaler om møter og steder osv...Det meste i livet mitt dreier seg om hasj...  :hm: l

Og selv om jeg er blakk og ikke har en eneste krone så har jeg på en eller annen måte hasj iløpet av dagen...Enten låner jeg av en dealer, måker snø og får hasj som belønning, kryper rundt på gulvet med lommelykt og finkjemmer det på jakt etter mistede hasjbiter...Osv...Det er jo bare stress og jeg får ingenting ut av det.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: fbc39...c89

Lenke til kommentar

EDIT: Sånn skal det være, ny på forumet...

Fint du greide å kutte ned på bruken!    :) Føler også at jeg er lei av med, man blir ikke rusa på samme måte lenger. Når man er rusa føler man seg normal...Store deler av tiden min går også ut på å skaffe hasj, det er telefoner hit og dit, avtaler om møter og steder osv...Det meste i livet mitt dreier seg om hasj...   :hm: 

Og selv om jeg er blakk og ikke har en eneste krone så har jeg på en eller annen måte hasj iløpet av dagen...Enten låner jeg av en dealer, måker snø og får hasj som belønning, kryper rundt på gulvet med lommelykt og finkjemmer det på jakt etter mistede hasjbiter...Osv...Det er jo bare stress og jeg får ingenting ut av det.

 

 



Anonymous poster hash: fbc39...c89
Lenke til kommentar

Ikke begynn å røyke for å slutte med hasj, nikotin er faktisk bevist avhengighetsdannende og vil drepe deg og gjøre deg syk fortere.

Bivirkningene som kommer av å slutte varer ikke i flere uker, men dager. Etter ett par-tre dager burde du allerede føle deg mer normal. Du kan kanskje ha mer realistiske drømmer en periode, but thats it, du skal ikke ha større problemer med det. Kjør en trainspotting, lås deg inne i en uke, med alt du trenger av mat og stuff.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mange forsøk må til før man lykkes. Man lærer litt hver gang om hvordan man best mulig griper an problemene man møter på. Etterhvert vil opparbeida erfaringer føre til at man stadig lykkes mer og mer. For noen funker det å kutte tvert, andre må trappe ned. Uansett så vil mindre bruk være bra på sikt - bruk envher god dag til å kutte, enhver dårlig dag kan man tillate seg å bruke litt.

 

Ofte vil endrede rutiner på dagliglivet gjøre det lettere, samtidig kan man føle at disse endringene gir en slags angst som man behandler med hasj og nikotin/sigaretter. Man føler selv hvor skoen trykker og som nevnt opparbeider man seg erfaringer.

 

E-sigaretter, nikotinprodukter fra apotek kan være til stor hjelp. E-sigaretter har et eget miljø man kan oppsøke, som faktisk kan være inspirerende på en måte og fjerne fokus en staket stund.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Oppdatering; 

 

Vel, jeg har begynt å innse at livet rett og slett er dritt uten hasj. Siden jeg laget denne tråden har jeg vært uten hasj i en uke som mest, pga at jeg var blakk. Det var en helt forferdelig uke, en kveld fikk jeg et slags sammenbrudd og holdt på å drukne i mine egne tårer i 2 timer...

Har vært så desperat at jeg har krabbet rundt på gulvet og lett etter molekylære hasjbiter i timesvis...Hold nesten på å partere støvsugeren i håp om å finne mere i posen, men jeg følte at her går grensa for galskap altså. :mellow:

 

Uten hasj er jeg sur, gretten og deppa. Regner med at jeg er ganske gørr å være sammen med når jeg ikke har røyka. Når jeg røyker så føler jeg at alt blir normalt, angsten forsvinner og jeg har det relativt bra. 

Endret av Diskusjonist
Lenke til kommentar

Dette er ikke bra. Dette er din personlige ruin på sikt. Søk profesjonell hjelp, jo før jo heller.

Mye hasjbruk ender aldri bra i lengden. Aldri. Det vil bare bli mer og mer av det.

Du mener altså at jeg bør legge meg inn på behandling? Har vært på behandling 3 ganger tidligere, for alkohol og pillemisbruk. Siden høsten 2013 har jeg vært på behandling i 1,5 år, sist var vinteren 2015. De 2 første gangene ble jeg tvangsinnlagt.

Alkohol og piller bruker jeg veldig sjelden nå, et par ganger i måneden max. For dette er vel sjelden?  :hmm:

Men når jeg tenker etter så virker det som om jeg har erstattet pillene og alkoholen med hasj...

Endret av Diskusjonist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...