Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forbrenning i håndflate


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg klarte i dag å lene meg med håndflata ned på en metallbenk som det nettopp hadde stått en glovarm stekepanne på. Det er bare venstre side av høyre hånd som er brent. Jeg skyldte fort med rennende kaldt vann, men fikk stikkende smerte i det forbrente området i 3-4 timer etterpå. Det eneste som funket var iskaldt vann, det gikk kanskje 2 min fra jeg tok hånden vekk til det gjorde så vondt at jeg måtte tilbake til vasken. Lunket vann funket greit, men da måtte jeg ha den den der hele tiden, så fort jeg tok hånden vekk fra vannet gjorde det vondt igjen.

 

Jeg jobber på et kjøkken, så prøvde å "svelge" smerten og jobbe videre men det var ikke lett for jeg måtte til springen hele tiden for å avkjøle med kaldt vann.

 

Leser i ettertid at ved forbrenning på hendene bør man oppsøke lege. Det gjør ikke så vondt nå lenger, og det går an å føle på huden uten at det gjør vondt, men man ser fortsatt at det er litt rødt. Området er i tillegg ganske innskrukket, som om det skulle ha ligget i vann i 1 time - selv etter flere timer uten kontakt med vann. Kan virke som om jeg har fått en blemme også (hvitt hudlag, men ser ikke ut som det er væske inni).

 

Har også lest at man bør sterilisere området fordi det kan lett komme infeksjoner, og det har jeg på ingen måte gjort.

 

Bør jeg kontakte lege? Det gjør ikke så vondt lenger, men samtidig så la jeg liksom vekten min oppå hånda da jeg lente meg på metallbenken. Er liksom litt redd for å være pyse som ikke tåler litt smerte..

 

Anonymous poster hash: 77058...543

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det ikke er væskeblemme er det 1. grads forbrenning. Da er det ikke gått lengre inn i huden. Så det går antakelig over av seg selv om et par dager. Er det gul blemme må du IKKE ta hull på den. Legg på noe gassbind-bandasje og la det være i fred. Tar du hull på blemma slipper du inn masse slemme bakterier.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min egen erfaring med slikt er at det lønner seg å kjøle ned skadestedet så fort som overhode mulig for å stoppe spredning og å ha det stabilt kaldt nok over tid. Har også god erfaring med Bacimycin sårsalve.

For å forhindre at bandasjen/plaster satte seg fast i sår som man lett river opp når de må byttes brukte jeg Melolin som er absorberende uten å feste seg (hullette plastikk-aktig film mot skadested) og Micropore tape.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må kjøle lenge ved brannskade. Det generelle rådet er at du skal kjøle i minst 20 min med 20 grader varmt vatn.

Dette for å hindre varmen i å spre seg vidare nedover i huda sjølv om du har avkjølt overflata.

 

Du kunne gjerne ha brukt kaldt vatn heilt til å begynde med for å raskt starte kjølinga, men dette erstatter ikkje lenger tids kjøling.

Problemet med å bruke kaldt vatn er effektivt fjerner smerten, slik at ein ikkje lenger kjenner at det fortsatt blir brannskader lenger nede i huda. Dette fordi nervene sitter i overflata og blir raskt nedkjølte.

Den andre faren med å bruke kladt vatn er at du i verste fall kan bli nedkjølt eller få frostskade, men kanskje mest vanlig at vatnet er så kaldt at du ikkje klarer å holde hånda i vatnet lenge nok til å kjøle ordentlig.

 

 

Etter som eg veit så er det desverre ikkje så mykje du kan gjere med at det ikkje blei skikkelig avkjølt. Så nå er det å bandasjere og holde brannskaden rein.

Det er nok ikkje eit absolutt must å oppsøke lege, men eg vil på det sterkaste anbefale det sjølv om det ikkje lenger gjer vondt.

Det er veldig viktig at såret blir ordentlig rensa og bandasjert skikkelig, og at du får avklart om du kan bruke hånda som normalt eller ikkje. Sidan du bruker hånda aktivt til arbeid så vil det være fare for at du får infeksjon av ting du tar i, eller at du får friksjon som gjer at såret bruker lenger tid på å gro.

 

Så med mindre du er sikker på at du har behandla brannsåret så godt som du kan, så bør du få kyndig personell til å sjekke skaden. Som kokk er tross alt hendene dine ditt viktigaste arbeidsverktøy, så det er vell verdt å bruke litt ekstra tid på å sørge for at du ikkje får varige men.

Lenke til kommentar

Har brent meg heftig i hendene et par ganger. Tatt hull på alt av blemmer og hatt hånda i kaldt vann bare et par minutter rett etter ulykken. Det har ikke vært noe problem og gått over etter noen dager til en uke. Når jeg har renset med f.eks. pyrisept så har det blitt masse verk så jeg bruker ikke det lenger.

 

Sikkert ikke anbefalt, men jeg har best erfaring med å gi litt f og bare la det fikse seg selv :p

Lenke til kommentar

Update: Har ila natten og dagen dannet seg et par blemmer med væske - relativt små (begge cirka 5*10mm), huden er litt tørr og slår små sprekker men ellers vanlig farge. Har noen røde områder "under" huden som kun gjør vondt ved litt press eller når jeg stryker over med neglen.

 

Tenker å kjøpe fuktighetskrem, det bør vel gjøre susen. Noe annet er vel for sent uansett

 

Anonymous poster hash: 77058...543

Lenke til kommentar

Det stemmer at ved bruk av lunkent vann må du stå der hele tiden, men så er det også det du skal gjøre. Minst en halvtime i lunkent vann.

 

Bruker du kaldt vann risikerer du paradoksalt nok frostskader i tillegg til brannskadene, så det er ikke spesielt lurt.

 

Kaldt nok fordi kroppstemperaturen varmer det opp etterhvert. Frostskade er ytterpunkt hvis man f.eks bruker mye is istedet for å temperere med å bytte vann eller være nøye med mengden is. Hadde det selv så kaldt at det akkurat dempet smertene.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...