Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan leve kun for seg selv


Anbefalte innlegg

Jeg føler at jeg baserer voldsomt mye av livet mitt på å opprette et bilde av meg selv for andre.

 

Jeg tenker hele tiden hva folk tror om meg og hva slags bilde de har av meg. Jeg poster bilder på sosiale medier for å vise fram ting jeg gjør og livet mitt, men passer på at det virker som om jeg har bra med penger og lever et godt og spennende liv.

 

Jeg bruker feks ofte mer av energien min på å få et bilde å vise på instagram når jeg er å gjør noe kult enn å nyte det så godt jeg kan selv. jeg kjører en dyr bil for å vise meg fram på sosiale medier osv. Jeg føler nesten ikke jeg kan oppleve noe spennende, kult eller dyrt uten å få dele det på nett for da føler jeg på en måte at jeg går glipp av en mulighet til å "flekse" hva jeg har gjort. Det høres jo helt idiotisk ut men det er veldig vanskelig for meg å stoppe selv om jeg selv vet veldig godt at jeg bare burde fokusere på å ha det fint selv og gi faen i hva alle andre tenker. Føler nesten at hvis jeg ikke har sosiale medier å dele livet mitt på sånn at alle rundt meg har et innblikk i hva jeg gjør/har/bor/reiser så har livet mitt nesten ingen mening. 

 

I en idéell verden skulle jeg gjerne ha kommet fram til en måte å bare slette instagram og alt og bare drite i det totalt. Men føler at 90% tingene jeg gjør ikke er noe gøy uten at andre vet hva jeg gjør og hva jeg har gjort og at de skal synes det er kult liksom. Litt vanskelig å forklare egentlig. 

 

Jeg sliter altså fælt med å få til det med å bare virkelig leve livet mitt for meg selv og ikke bruke så mye tid, penger og energi på å vise meg fram til verden. noen som har noen tips eller forslag til hvordan jeg kan snu dette? 



Anonymous poster hash: 5f5e0...4a8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sosiale medier er selvskryt og en illusjon av oppmerksomhet.

 

Du er avhengig av dette.

Hvis man har en avhengighet som forringer livskvaliteten så kutter man ut dopet.

I.e hvis du har problemer med å ha Facebook eller Instagram så slett det.

 

En røyker har heller ikke lyst til å slutte og føler han må ha den blåse. Det er blir verre før det blir bedre, men det blir bedre.

 

 

Minn deg selv på at du er en marionett styrt av industrien. Det er kommersielle giganter som gjør store penger på deg og dine vaner. Bli irritert på manipuleringen og boikott produktet.

 

 

I tillegg kan du se på miljøet ditt.

Hva er grunnen til at du tydeligvis har et overveldende oppmerksomhetsbehov?

Er det vennekretsen din som gjør deg utilfreds?

Er det noe du mangler som gjør at du kompenserer med Facebook og Instagram?

Hva kan du gjøre for å fylle dine behov på en måte som gjør at du føler deg mer tilfreds bare både med resultat og metode?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Les teksten til Metallica - Master of Puppets hver morgen og kveld en måneds tid, og se for deg at det handler om sosiale medier og ikke kokain.

 

End of passion play
Crumbling away
I'm your source of self-destruction

Veins that pump with fear
Sucking darkest clear
Leading on your death's construction

Taste me you will see
More is all you need
Dedicated to
How I'm killing you

Come crawling faster
Obey your master
Your life burns faster
Obey your master
Master

Master of puppets
I'm pulling your strings
Twisting your mind and smashing your dreams

Blinded by me
You can't see a thing
Just call my name 'cause I'll hear you scream

Master
Master

Just call my name 'cause I'll hear you scream
Master
Master

Needlework the way
Never you betray
Life of death becoming clearer

Pain monopoly
Ritual misery
Chop your breakfast on a mirror

Taste me you will see
More is all you need
Dedicated to
How I'm killing you

Come crawling faster
Obey your master
Your life burns faster
Obey your master
Master

Master of puppets
I'm pulling your strings
Twisting your mind and smashing your dreams

Blinded by me
You can't see a thing
Just call my name 'cause I'll hear you scream

Master
Master

Just call my name 'cause I'll hear you scream
Master
Master, master, master, master...

Master, master
Where's the dreams that I've been after?

Master, master
Promised only lies

Laughter, laughter
All I hear or see is laughter

Laughter, laughter
Laughing at my cries

Fix me!

Hell is worth all that
Natural habitat
Just a rhyme without a reason

Never-ending maze
Drift on numbered days
Now your life is out of season

I will occupy
I will help you die
I will run through you
Now I rule you too

Come crawling faster
Obey your master
Your life burns faster
Obey your master

Master

Master of puppets
I'm pulling your strings
Twisting your mind and smashing your dreams

Blinded by me
You can't see a thing
Just call my name 'cause I'll hear you scream

Master
Master

Just call my name 'cause I'll hear you scream
Master
Master

Lenke til kommentar

Du trenger ikke kutte helt ut, men ikke la det være årsaken til artige ting du gjør, eller kjøper.

 

Jeg har aldri hatt sosiale media. SMS og tale er mer enn nok invasjon av min tid som det er!

 

Et familiemedlem bruker mesteparten av tiden på å se inn i telefonskjermen når vi er på ferie; Hun jo snappe, filme, ta bilder, og chatte med de som skryter av de fine filmene og bildene fem sekunder etter de ble lagt ut, osv.

 

Hun går glipp av fantastiske utsikter og severdigheter, fordi hun har faktisk kun sett dem på en liten skjerm! Trist.

 

I min verden er man mye større i andres øyne hvis de selv oppdager ting du eier, har gjort og kan, heller enn at du forteller dem det gjennom utallige bilder og filmer!

 

-Oi faen, flyr du paraglider? Det visste jeg ikke!

-Satan for en bil! Ante ikke at du hadde en slik!

-Du, jeg hører du er sammen med Lise! Hvorfor har du ikke lagt ut skrytebilder når du har så bra dame???

 

for hvem har du mest respekt for: Kompisen din som legger ut bilde av vitnemålet med nesten bare seksere, eller kompisen som du hører av andre at har fått nesten bare seksere?

 

Det ligger en enorm sosial verdi i det folk ikke vet om deg, men finner ut selv senere!

Den verdien ødelegger folk flest ved å skryte umiddelbart. Skjønner du?

 

EDIT: Sosiale media er utelukkende til for selvskryting! Jo før folk forstår det jo bedre. Derfor må de brukes med stor forsiktighet, hvis man ikke skal fremstå barnslig og dum. I mine øyne er det nesten umulig, men noen få klarer det. Beste er å ikke bruke i det hele tatt.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

 

Jeg føler at jeg baserer voldsomt mye av livet mitt på å opprette et bilde av meg selv for andre.

 

Jeg tenker hele tiden hva folk tror om meg og hva slags bilde de har av meg. Jeg poster bilder på sosiale medier for å vise fram ting jeg gjør og livet mitt, men passer på at det virker som om jeg har bra med penger og lever et godt og spennende liv.

 

Jeg bruker feks ofte mer av energien min på å få et bilde å vise på instagram når jeg er å gjør noe kult enn å nyte det så godt jeg kan selv. jeg kjører en dyr bil for å vise meg fram på sosiale medier osv. Jeg føler nesten ikke jeg kan oppleve noe spennende, kult eller dyrt uten å få dele det på nett for da føler jeg på en måte at jeg går glipp av en mulighet til å "flekse" hva jeg har gjort. Det høres jo helt idiotisk ut men det er veldig vanskelig for meg å stoppe selv om jeg selv vet veldig godt at jeg bare burde fokusere på å ha det fint selv og gi faen i hva alle andre tenker. Føler nesten at hvis jeg ikke har sosiale medier å dele livet mitt på sånn at alle rundt meg har et innblikk i hva jeg gjør/har/bor/reiser så har livet mitt nesten ingen mening. 

 

I en idéell verden skulle jeg gjerne ha kommet fram til en måte å bare slette instagram og alt og bare drite i det totalt. Men føler at 90% tingene jeg gjør ikke er noe gøy uten at andre vet hva jeg gjør og hva jeg har gjort og at de skal synes det er kult liksom. Litt vanskelig å forklare egentlig. 

 

Jeg sliter altså fælt med å få til det med å bare virkelig leve livet mitt for meg selv og ikke bruke så mye tid, penger og energi på å vise meg fram til verden. noen som har noen tips eller forslag til hvordan jeg kan snu dette? 

 

Anonymous poster hash: 5f5e0...4a8

 

 

 

Jeg føler at jeg baserer voldsomt mye av livet mitt på å opprette et bilde av meg selv for andre.

 

Jeg tenker hele tiden hva folk tror om meg og hva slags bilde de har av meg. Jeg poster bilder på sosiale medier for å vise fram ting jeg gjør og livet mitt, men passer på at det virker som om jeg har bra med penger og lever et godt og spennende liv.

 

Jeg bruker feks ofte mer av energien min på å få et bilde å vise på instagram når jeg er å gjør noe kult enn å nyte det så godt jeg kan selv. jeg kjører en dyr bil for å vise meg fram på sosiale medier osv. Jeg føler nesten ikke jeg kan oppleve noe spennende, kult eller dyrt uten å få dele det på nett for da føler jeg på en måte at jeg går glipp av en mulighet til å "flekse" hva jeg har gjort. Det høres jo helt idiotisk ut men det er veldig vanskelig for meg å stoppe selv om jeg selv vet veldig godt at jeg bare burde fokusere på å ha det fint selv og gi faen i hva alle andre tenker. Føler nesten at hvis jeg ikke har sosiale medier å dele livet mitt på sånn at alle rundt meg har et innblikk i hva jeg gjør/har/bor/reiser så har livet mitt nesten ingen mening. 

 

I en idéell verden skulle jeg gjerne ha kommet fram til en måte å bare slette instagram og alt og bare drite i det totalt. Men føler at 90% tingene jeg gjør ikke er noe gøy uten at andre vet hva jeg gjør og hva jeg har gjort og at de skal synes det er kult liksom. Litt vanskelig å forklare egentlig. 

 

Jeg sliter altså fælt med å få til det med å bare virkelig leve livet mitt for meg selv og ikke bruke så mye tid, penger og energi på å vise meg fram til verden. noen som har noen tips eller forslag til hvordan jeg kan snu dette? 

 

Anonymous poster hash: 5f5e0...4a8

 

Altså....det er jo rimelig bortkastet å være så opptatt at hva andre tenker og mener for i bunn og grunn så er folk utrolig selvopptatte og tenker mest på seg selv. Hvis man visste hvor lite andre gidder å tenke på en så hadde man kanskje ikke brydd seg like my om det. 

Lenke til kommentar

Som sagt, lær deg å drite i kva andre folk syns om deg, det burde forsovidt dei fleste med litt vett ha lært seg når dei bikkar 18-20.

Bjynd med å slette alt av sosiale medier og finn en hobby der du ikkje kan ta so møkje bilder mens du gjer det, mc, dykking, jogging, sykling osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Majoriterten gjør/tenker som deg, trådstarter. Folk er naturlig selvopptatte til mer eller mindre grad. Folk er ikke tilstede, og bryr seg som regel mest om seg selv, så det har jo ikke egentlig så mye å si hva du gjør - bra eller dårlig. 

Relasjoner er ikke verdt å holde på dersom man føler at man holde oppe en fasade. De menneskene du fullt og helt uten filter kan være deg selv og føle deg bra med, det er mennesker du beholder i livet ditt. Likeens med aktiviteter. Aktiviteter du føler behov for å vise frem, er ikke de aktivitetene som er rett for deg. Aktiviteter hvor du derimot opplever "flow" og glemmer tid og sted er de rette aktivitetene for deg å holde på med. 

 

Jeg slettet Instagram i mai en gang. Det var/er befriende. Føler jeg får ro til å leve livet mitt i fred uten meninger og mas, og slipper å forholde meg til masse jeg ikke bryr meg om. 

Tauren har et godt poeng. Etter jeg omfavnet minimalisme for et par år tilbake, opplevde jeg å bry meg mindre om status.

 

Livet ditt har definitivt mening utenom sosiale medier, men du må aktivt gi det mening. Som mennesker er vi vanedyr så vi venner oss til å klare oss uten sosiale medier 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...