Gå til innhold

Prosessor for gaming?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg leter etter en ny prosessor, kommer til å bruke den mest til gaming. Jeg har kikket litt rundt og har kommet frem til 3 prosessorer:

 

Litt info om mitt setup først:

 

Hovedkort: https://www.komplett.no/product/850576?noredirect=true#

CPU-kjøler: https://www.komplett.no/product/886705/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/cryorig-c7-cpu-cooler#

 

i5 7600k Kaby Lake: Dette er jo den billigste av de tre, og siden jeg kun skal bruke den til gaming så er det ikke vits å kjøpe i7?

 

i7 6700k og i7 7700k: Disse er begge veldig kraftige, og koster det samme på komplett, men har hørt at begge får svært høye temperaturer, selv med god CPU-kjøling?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken CPU har du fra før på det hovedkortet? Før du kan sette inn en 7600K eller 7700K, så må du oppdatere til nyeste BIOS først. Jeg vil også anbefale deg en ny og bedre CPU kjøler, som f.eks Noctua D15S (om ditt kabinett er stort nok da).

 

Stadig flere spill bruker mer enn 4 CPU kjerner, så en i7 er ikke bortkastet. Når det er sagt så er det selvsagt skjermkortet ditt som betyr mest for spill ytelse.

Lenke til kommentar

7700K @5.2 GHz er best til spilling. Med mindre du vil kjøpe "cherrypick" må du nok nøye deg med >= 4.9 GHz da det er under 4% som greier superklokk.

 

Det er ikke først og fremst kabinettet som bestemmer om man får plass til D15/S, det er layouten på hovedkortet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er ikke først og fremst kabinettet som bestemmer om man får plass til D15/S, det er layouten på hovedkortet. Ser ikke helt nytten i S-modellen fordi de hovedkortene som ikke støtter D15 støtter heller ikke D15S.

 

Jo, S-modellen er også mer kompatibel med flere hovedkort. Det er nemlig ikke bare 1 vs 2 vifter som skiller disse serru ;)

Lenke til kommentar

Ja, den kommer med ei vifte, men man kan kjøpe til vifte.

 

Kompabiliteten er marginalt bedre. På enkelte kort har man 2 milimeter klaring og på andre står grafikkortet i spenn med 15S. Jeg anbefaler heller å kjøpe et hovedkort som hopper over det første ekspansjonssporet, velge 14S eller gå for AIO.

 

Poenget mitt var at det er hovedkortet som avgjør om man får inn kjøleren. Den eneste faktoren er at kabinettet må støtte høyden på kjøleren, men det gjelder for alle kjølere.

 

De mest attraktive hovedkortene som koster over 5k funker dårlig med både D15/S, der er man nesten nødt til å ha AIO eller elst custom loop, hvis man ikke vil ha et mindre tårn.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

De mest attraktive hovedkortene som koster over 5k funker dårlig med både D15/S, der er man nesten nødt til å ha AIO eller elst custom loop, hvis man ikke vil ha et mindre tårn.

 

Jau, jeg har et (nå gammelt) Asus X99 Deluxe kort og en Noctua D15. Jeg har satt skjermkortet i slot 3 og det funker fint (fortsatt 16X). Beste er som du sier hovedkort som hopper over det første ekspansjonssporet.

Lenke til kommentar

Jeg tar det med litt salt at kompatibiletslista til 15S har nesten bare grønne listinger, faktisk mer kobpatibelt enn 14S som skal funke på så og si alt hvis man roterer kjøleren i de verste tilfellene.

 

Jeg skulle ha tårnkjøler for MSI Godlike, det virker som om at det tar som ei selvfølge at man har AIO eller custom loop.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg tar det med litt salt at kompatibiletslista til 15S har nesten bare grønne listinger, faktisk mer kobpatibelt enn 14S som skal funke på så og si alt hvis man roterer kjøleren i de verste tilfellene.

 

Jeg skulle ha tårnkjøler for MSI Godlike, det virker som om at det tar som ei selvfølge at man har AIO eller custom loop.

 

I følge tester jeg har sett, så er D15S et bedre valg enn U14S hva angår både kompatibilitet og kjøle ytelse. Man har jo også U12S da, som tar enda mindre plass igjen. Jeg har en U12S på en i5 6600K @ 4.5 Ghz og det funker bra. Jeg hadde dog ikke puttet den på en 8+ core CPU...iallefall ikke hvis man skal overklokke den. (Ryzen 1700 er vel unntaket)

 

Edit : Vi kuppet visst tråden til trådstarter MagnusDenKule :p

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

MagnusDenKule!

 

Ikke kjøp i5, den er absolutt ikke verdt penga om du bare spiller. Konstant frame-lag og mye mer er problemet med i5-serien. Kjøp heller i7-7700k eller i7-6700k og gi den en rolig overclock der du finner en temperaturkurve du er trygg på.

 

Argumentet med at en i5 er nok for gaming er begynt å bli både tynt og utslitt desverre. 

Lenke til kommentar

Hvordan kan dere anbefale i7 uten å vite hvilke spill han spiller? Om det ikke er helt nye AAA spill så vil en Pentium G4560 holde lenge med spill før 2015 ish.

 

Hvordan kan du? Å si at en Pentium G4560 holder lenge for spill i 2017 er litt på kanten. Tviler trådstarter skal spille 10-15 år gamle spill :p

Lenke til kommentar

Brukte G3258 til GTA V på 1440p ilag med 970. Gikk ganske fint

 

G4560 har 4 tråder som gjør att den burde takle det meste, men aldri i livet om den tar AAA spill på max. Men avhengig av TS sitt budsjett så er G4560 en av dem jeg anbefaler for gaming. Spesiellt om det er lette spill som skal spilles på ett lite budsjett.

 

Edit: gramatikk 

Endret av Noxz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...