Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Hvis det er noen her som har lyst å bli med i det glade selskap med AmEx Platinum SAS Eurobonus har jeg vervelink.

 

AmEX Platinum SAS Eurobonus gir tilgang på Companion Ticket, som gir halv pris på flyreise på poeng, hvis man bruker mer enn 100.000,- per kalenderår. I tillegg gir det 20 Eurobonuspoeng per 100 kroner brukt. Årsavgiften er 1.600,- og minimum inntekt for å få kortet er 600.000,-. Hvis man ikke har planer om å bruke Companion Ticket ville jeg ikke anbefalt kortet, men hvis man klarer å få til det er det genialt. 

 

Vanlig sign-on-bonus er 12.000 Eurobonuspoeng. Ved å bruke vervelink får du 20.000 Eurobonuspoeng (8.000 ekstra) og jeg får 5.000.

 

https://www.americanexpress.no/verv-...ill/?rid=98833

https://www.americanexpress.no/verv-...ill/?rid=50183

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det funker for øvrig å legge inn kredittkort hvis du har kredittkort fra YaBank med BankAxept. 

Forsøkte å legge inn mitt kredittkort fra Ya, men da fikk jeg ikke rabatt i Æ-appen. Varene ble derimot registrert i appen. Noen som kan bekrefte at man får rabatt om man betaler med Ya sitt kredittkort via mobilepay? Altså 10% rabatt og 3% på dagligvarer?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hei. 15. januar 2016 fikk jeg ny jobb etter mange måneder blakk og arbeidsledig. Fikk da ikke lønna for halve januar før 27. februar.

Og neste lønn 27 mars osv. Da begynte det å gå greit.

Men i jan-feb perioden så jeg meg nødt til å skaffe kredittkort(gebyrfri visa) for å overleve og kjøpe mat, for å ha energi til å gjøre en god jobb...

Selv om jeg visste at jeg ikke er egnet til å ha det, så følte jeg at jeg var nødt. På denne måten brukte jeg 20k på kreditt (regninger, husleie, mat osv) ettersom jeg måtte leve kun av det.

 

Så til dags dato. Betaler regningene fra selskapet. Får inn litt på konto. Bruker det når jeg blir blakk i slutten av mnd. Overdrar kortet. De trekker rente.

Betaler regning igjen. Penger inn på kredittkortet. Bruker de igjen. Repeat. Kommer aldri til å betale ned det.

 

1. Bør jeg vurdere å hive inn 20k av feriepengene og klippe kortet?

2. Eller ha kortet, men lære disiplin til å ikke bruke det? Eventuelt passe på å betale tilbake alt hver måned?

 

Førstnevnte gjør jo utrolig vondt? Føler på en måte at jeg kaster 20.000 i lufta. Men de pengene eksisterer jo egentlig ikke.

Endret av DJ FROSK
Lenke til kommentar

Hvor får du 20k i feriepenger, når du ikke har jobbet på lenge? Feriepengene fra siste jobb fikk du vel på siste lønning derfra, og feriepenger fra jobben du har fått nå får du ikke før i 2018. Den ferien du tar ut i år får du trekk i lønn for, da du ikke har opptjent ferie. Med forbehold om at jeg har oppfattet situasjonen korrekt.

Lenke til kommentar

Hvor får du 20k i feriepenger, når du ikke har jobbet på lenge? Feriepengene fra siste jobb fikk du vel på siste lønning derfra, og feriepenger fra jobben du har fått nå får du ikke før i 2018. Den ferien du tar ut i år får du trekk i lønn for, da du ikke har opptjent ferie. Med forbehold om at jeg har oppfattet situasjonen korrekt.

Har fikk jobben for litt over ett år siden og har derfor nesten full opptjening til årets ferieutbetaling.

Lenke til kommentar

Så til dags dato. Betaler regningene fra selskapet. Får inn litt på konto. Bruker det når jeg blir blakk i slutten av mnd. Overdrar kortet. De trekker rente.

Betaler regning igjen. Penger inn på kredittkortet. Bruker de igjen. Repeat. Kommer aldri til å betale ned det.

 

Hvorfor må du betale renter om du betaler inn det du har utestående hver måned? Tar du ut kontanter? Overfører til din egen konto? Betaler regninger med kredittkortet?

 

Det er lettere å hjelpe om du forteller litt om utgiftene og inntektene dine. (Skjønt svaret er jo, selvsagt, om du ikke klarer å ha kreditt uten å bruke den å klippe kortet).

Lenke til kommentar

Har fikk jobben for litt over ett år siden og har derfor nesten full opptjening til årets ferieutbetaling.

Ser det nå, når jeg leser det en gang til.

 

Den perioden/måneden du får feriepenger, får du ikke lønn. Dersom du fortsatt har penger til overs (pga 0 skattetrekk), anbefales å innfri gjelden din og avslutte kredittforholdet. Du kaster IKKE 20k ut i lufta på denne måten, men betaler tilbake gjeld for lånte penger du har brukt på forskudd.

Lenke til kommentar

Takk for råd. 

 

 

Har fikk jobben for litt over ett år siden og har derfor nesten full opptjening til årets ferieutbetaling.

Ser det nå, når jeg leser det en gang til.

 

Den perioden/måneden du får feriepenger, får du ikke lønn. Dersom du fortsatt har penger til overs (pga 0 skattetrekk), anbefales å innfri gjelden din og avslutte kredittforholdet. Du kaster IKKE 20k ut i lufta på denne måten, men betaler tilbake gjeld for lånte penger du har brukt på forskudd.

 

Kommer til å ha igjen feriepenger, så jeg vurderer ganske sterkt å gjøre som du foreslår.

 

 

Så til dags dato. Betaler regningene fra selskapet. Får inn litt på konto. Bruker det når jeg blir blakk i slutten av mnd. Overdrar kortet. De trekker rente.
Betaler regning igjen. Penger inn på kredittkortet. Bruker de igjen. Repeat. Kommer aldri til å betale ned det.


Hvorfor må du betale renter om du betaler inn det du har utestående hver måned? Tar du ut kontanter? Overfører til din egen konto? Betaler regninger med kredittkortet?

Det er lettere å hjelpe om du forteller litt om utgiftene og inntektene dine. (Skjønt svaret er jo, selvsagt, om du ikke klarer å ha kreditt uten å bruke den å klippe kortet).

 

 

Har betalt regninger og tatt ut penger med det, men ikke hver måned. Men jeg ligger jo omtrent alltid på ca -600 eller + 600.

Skulle trolig vært mulig å bruke det på samme måte, bare at det ligger et par tusen til eller fra 20.000 i stedet for 0.

Men det har jeg ikke disiplin til pr dags dato.

 

Nå skjønner jeg plutselig ikke hvorfor jeg i det hele tatt vurderer dette, da jeg bare kan ordne meg et nytt når jeg blir mer moden for det, og økonomien er rydda opp i. Så det blir vel å ta saksa fatt...

Endret av DJ FROSK
Lenke til kommentar

 

Det funker for øvrig å legge inn kredittkort hvis du har kredittkort fra YaBank med BankAxept. 

Forsøkte å legge inn mitt kredittkort fra Ya, men da fikk jeg ikke rabatt i Æ-appen. Varene ble derimot registrert i appen. Noen som kan bekrefte at man får rabatt om man betaler med Ya sitt kredittkort via mobilepay? Altså 10% rabatt og 3% på dagligvarer?

 

 

Jeg har lagt inn YaBank kredittkort (versjonen som også har BankAxept) men bruker kortet til å betale med, ikke mobilepay. Får rabatt på Rema ja. Og kan ikke forstå at det ikke også skulle komme 3% rabatt så lenge terminalen er satt opp med riktig mcc-kode. Får se når faktura kommer. 

Lenke til kommentar

Har betalt regninger og tatt ut penger med det, men ikke hver måned. Men jeg ligger jo omtrent alltid på ca -600 eller + 600.

Skulle trolig vært mulig å bruke det på samme måte, bare at det ligger et par tusen til eller fra 20.000 i stedet for 0.

Men det har jeg ikke disiplin til pr dags dato.

 

Ikke ta ut penger. Prøv å unngå å betale regninger med kortet. Dette blir rentet fra dag 1 og har kanskje gebyrer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg skal bestille kjøkken på Maxbo etterpå, og har tenkt til å gjøre det med MasterCard.

Har aldri forstått helt hvordan DnB opererer med "inntil 45 dager rentefri kreditt".

 

Noen som vet, og som kan forklare?

 

Hvis jeg betaler 10.000 med MasterCard i dag, hvor lang tid har jeg på å betale det før det begynner å løpe renter?

Lenke til kommentar

Jeg skal bestille kjøkken på Maxbo etterpå, og har tenkt til å gjøre det med MasterCard.

Har aldri forstått helt hvordan DnB opererer med "inntil 45 dager rentefri kreditt".

 

Noen som vet, og som kan forklare?

 

Hvis jeg betaler 10.000 med MasterCard i dag, hvor lang tid har jeg på å betale det før det begynner å løpe renter?

Intill betalingsfristen på fakturaen der den transaksjonen er med. Det er altså avhengig av når kjøpet skjer i forhold til fakturaperioden for ditt kort. Min erfaring er at de fleste opererer med en kalendermåned.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Så inntill 45 dager...

 

Jeg tror forfall er 1. hver måned.

Betyr det at transaksjoner gjort etter 15. feb skal betales innen 1. april da eller?

 

Hvor lang tid har jeg i så fall på å betale en transaksjon gjort i dag, 14. feb? Frem til 1. mars?

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Det finnes ingen andre kredittkort med kombinasjonen gebyr-/rentefrie varekjøp og uttak.

Valutapåslaget slipper du ikke unna i noen bank dessverre.

1,75% i valutapåslag har vært standarden i mange år, men det er dessverre stigende og flere banker opererer nå med 2% påslag.

 

Husk at selv om uttak er gebyr/rentefrie så får du ikke cash points.

 

Det får du kun på varekjøp, så det lønner seg å betale med kortet der du kan!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...