Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alt du trenger å vite om MC-lappen


Thewiz

Anbefalte innlegg

Takk for godt svar, setter pris på det. :)

 

Jeg tenker i de baner at står det godkjent hos SV, så er det godkjent, punktum. Men som du sier, siden det har gått lang tid siden sist, kan skolen anbefale å ta det på nytt. Naturligvis antar jeg jeg må da betale fullpris for det.

 

Jada, skal ta kontakt med dem i begynnelsen av mars, og samtidig spørre når de starter sesongen. Står ingenting om baner i Grimstad, så nysgjerrig også på hvor de har banekjøring i Aust-Agder.

 

 

At du må betale fullpris, det kan jeg nesten garantere.. 

 

Kan jo hende du klarer deg med en dobbeltime på kjøregården også som oppfriskning. Du kan jo helt enkelt via mail ta kontakt med vegvesenet direkte, og spørre de om kursene fortsatt er gyldig. Det er ikke alltid du kan stole på det trafikkskolen sier er riktig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler jeg trenger det, hele søknaden og framdriften ligger fortsatt aktivt under Mine sider, de har veldig fin oversikt på hva som er godkjent og ikke. Alt av teori ligger som bestått, og veiledningstime nr 1 og kurs på bane er markert grønt (fullført / godkjent). Veiledningstime nr 2 og kurs på vei er rødt (ikke fullført /godkjent).

 

Satser på at læreren er hyggelig og hjelpevillig, så setter nok opp en plan hvis han syns jeg er god nok til å gå videre. :) Som sagt skal jeg starte med en enkelttime for å se hva jeg husker og om ting sitter fortsatt. Har ikke råd til å ta og lære alt på nytt igjen :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
Kuara skrev (4 timer siden):

Noen som har tatt tung motorsykkel lappen uten tidligere erfaring nylig? Lurer på ca. hvor mye det har kostet. Vurderer sterkt lappen men usikker på hva prisen kan bli.

til informasjon bor i Oslo.  

Nylig og nylig... men jeg tok MC lappen totalt uten erfaring på MC ryggen for 6 år siden. Hva det koster kommer ann på hvor mange timer du trenger.

Jeg betalte 26.000,- mener jeg å huske og da hadde jeg ca. 4 timer ekstra som jeg valgte frivillig for å varme opp før oppkjøring. Siden jeg allerede hadde kjøpt sykkel og oppkjøringen min var i juni og jeg allerede hadde planlagt sommerferien på sykkelryggen invisterte jeg de kronene for å sikre at jeg hadde det beste utgangspunktet for å bestå :) 

Det aller viktigste er uansett at du får øvekjørt så mye som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/9/2020 at 3:26 AM, Kuara said:

Noen som har tatt tung motorsykkel lappen uten tidligere erfaring nylig? Lurer på ca. hvor mye det har kostet. Vurderer sterkt lappen men usikker på hva prisen kan bli.

til informasjon bor i Oslo.  

Bor i Kristiansand, og tok tung nå i sommer/høst. Har bare kjørt noe moped for mange år siden, sikker 15 år siden, men kunne det med å gire og slikt altså. Ellers var alt nytt.

Tok teori for to år siden, og det første obligatoriske kurset der man snakker om alt mulig rart.

20.08.2019 09:20 - 10:05
1 x Klasse A Førerprøve Praksis						1 600,00
20.08.2019 07:15 - 09:20
2 x Klasse A Kjøretime							1 600,00
06.08.2019 07:00 - 13:00
1 x Klasse A Sikkerhetskurs på veg					6 400,00
05.08.2019 14:00 - 16:15
3 x Klasse A Kjøretime							2 400,00
05.08.2019 11:00 - 14:00
1 x Klasse A Sikkerhetskurs på øvingsbane				3 200,00
04.07.2019 11:45 - 13:15
2 x Klasse A Kjøretime							1 600,00
02.07.2019 07:00 - 10:00
4 x Klasse A Kjøretime							3 200,00
27.06.2019 17:00 - 19:15
1 x Klasse A Teorikurs							1 000,00

Dette er uten teori-prøve, avgift til vegvesenet for eksamen og det første teorikurset. Totalt ble det 21.000 hos denne kjøreskolen. Øvelseskjørte ingenting privat, har enda ikke noe sykkel.

Så la oss si 24.000kr tilsammen ca.

Endret av mongojarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Kuara skrev (På 9.1.2020 den 3.26):

Noen som har tatt tung motorsykkel lappen uten tidligere erfaring nylig? Lurer på ca. hvor mye det har kostet. Vurderer sterkt lappen men usikker på hva prisen kan bli.

til informasjon bor i Oslo.  

Jeg brukte, inkl. gebyrer til trafikkstasjon, men eksl. teoriprøve og det første obligatoriske kurset, rett over 30.000 kr. Det er inkludert leie av sykkel til oppkjøring, leie av utstyr, banekjøring etc.

Øvelseskjørte utelukkende med kjøreskole, ingen private timer, og jeg hadde kjøretimer utover det rent obligatoriske. Grunnprisen var 900 kr/time. 

Bor også i Oslo, men fikk anbefalt kjørelærer på Kolbotn - så jeg kjørte derfra, og timeprisen er vel noe lavere der enn for de med base i Oslo sentrum. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

God tid var vel å ta i, men du rekker det hvis du starter tidlig på året ja, hvis alt går på skinner og du ikke stryker for ofte, hehe. Hvis du fokuserer på det å bli en god mc fører i steden for å bli "fort ferdig" så vil jeg si sjansene for å bestå økes betraktelig :) 

 

lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde første kjøretime idag med A. Har ikke noen lapp i det hele tatt enda, men har B oppkjøring neste uke.

Må først si at jeg har allerede en del MC erfaring fra utlandet der jeg har kjørt en del halvautomatiske 125cc sykler i Asia. Så jeg greide meg fort fint på en litt tyngre sykkel, og kjørelærer tok oss ut i trafikken. Eneste jeg føler jeg sliter med er selve giringen. Ikke det å clutche, men at giring på disse syklene er litt annerledes enn det jeg er vant til. Først og fremst så er det en annen type "girspak" eller hva det nå heter på norsk. Jeg er vant til en slik som har fordel og bakdel, og at for å gire opp dytter man ned foran og for å gire ned dytter man ned bak. Dessuten er giret N-1-2-3-4

Det er ikke sånt på disse. Her er det 1-N-2-3-4-5-6, og for å gire opp dytter man spake opp, og for å gire ned dytter man den ned. Litt forvirrende når jeg skal gire ned ved stopp. Noen ganger lette foten min etter en fantom-del bak når jeg skal gire ned, og så må jeg tenke over hvilken retning jeg skal dytte spaken for å gire ned.

 

Men annet enn det syns jeg det går fint. Har allerede en del trafikal erfaring så jeg følte meg nokså trygg i trafikken så lenge jeg ikke måtte bli distrahert av å styre med nedgiringen. Plassering er nokså grei, men kjørelærer måtte pirke litt med at jeg lå for langt ut. Det å kjøre en 250cc var ikke særlig stor forskjell for meg fra 125cc, men vi kjørte ikke fortere enn i 70-sone så kanskje jeg merker det når man skal kjøre på motorvei.

Noen spørsmål: Kjørelærer har allerede satt meg på kjørebane. Er dette vanlig, og betyr det at jeg har progressert raskt?

Og når jeg skal komme opp til tyngre sykler, hva bør jeg passe ekstra godt på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/16/2020 at 9:09 PM, Magniko said:

Og når jeg skal komme opp til tyngre sykler, hva bør jeg passe ekstra godt på?

Så lenge du har lært deg riktig kjøreteknikk, så spiller det ingen rolle med tyngre sykler. Bortsett fra du må legge hornet i pannen i skuffen, når du skal dra ut å kjøre.

Lenke til kommentar
Greddi skrev (1 time siden):

Så lenge du har lært deg riktig kjøreteknikk, så spiller det ingen rolle med tyngre sykler. Bortsett fra du må legge hornet i pannen i skuffen, når du skal dra ut å kjøre.

Enig. Så lenge man har innøvd de rette teknikkene samt får litt kjøtt på baken, så må man bare tenke på at motorkraften man har til rådighet plutselig blir mangedoblet. 

En 125cc går normalt sett og noe forenklet sagt som en vanlig litt frisk bil opp til 80km/t. En tung motorsykkel (avhengig av type selvsagt) vil kjøre fra de aller fleste biler uansett motor. En tung 1000cc motorsykkel vil hvis man tenker motorkraft være fullstendig overlegen en 125 kubikk. En tung motorsykkel når kanskje 100km/t på førstgir, og det på 2-3 sekunder (hvis man klarer og holde seg fast). Det er nesten toppfarten på en 125cc. 

Når det er sagt, så vil man kanskje med en 125 kubikk ha en fordel hvis man feks. Kjører på en Gocart bane med mange krappe svinger da toppfart og aksellerasjon spiller mindre rolle. En 125 kubikk er lettere og svinge rundt og man kan hele tiden utnytte sykkelens fulle potensiale. En tung motorsykkel vil bare oppføre seg som en blåhval i et badekar.

Men på skikkelig bane eller på et rettstrekke, så vil en 125 kubikk blitt helt og holdent fullstendig parkert. Man aksellerer bare til rundt 140km/t på rundt 3-4 sekunder, setter på cruicecontrollen og litt god musikk og ser lett motorsykkelen sagte forsvinne i speilene. :) 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
Gjest Slettet+3165
Hanhijnn skrev (15 minutter siden):

Hvordan gikk det? 

Gikk veldig bra, litt over 2 uker med intensiv opplæring, tett etterfulgt av oppkjøring, som jeg heldigvis kun trengte et forsøk på.

Så har hatt lappen siden starten av oktober, har ikke fått brukt den så mye enda, men er det i minste helt klar til våren.

Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (1 time siden):

Gikk veldig bra, litt over 2 uker med intensiv opplæring, tett etterfulgt av oppkjøring, som jeg heldigvis kun trengte et forsøk på.

Så har hatt lappen siden starten av oktober, har ikke fått brukt den så mye enda, men er det i minste helt klar til våren.

Så bra! Intensivopplæring er veldig gunstig i forhold til vanlig opplæring, (for de som har anledning til å ta det). Billigere også tror jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Så bra! Intensivopplæring er veldig gunstig i forhold til vanlig opplæring, (for de som har anledning til å ta det). Billigere også tror jeg.

Vett ikke om det ble så mye billigere, jeg trengte litt timer ut over det standard opplegget (det innså jeg selv).
Men om du greier deg med den opprinnelige planen, så har kjørelærer så mye tid til å lure på deg unøvendige timer. 

I fjor var et optimalt år å ta et intensivkurs på for min del, kunne ikke reise, så hadde masse av feriedager til overs (+ eventuelt penger jeg ellers hadde brukt på ferie). 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...