Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vet ikke helt om jeg kvalifiserer til å kalles hodetelefonofile, men koser meg bra mye med Primare A20 forsterker -> Rega Ear hodetelefonforsterker -> Ultrasone HFI 650 hodetelefoner.

 

Høres ut som du har et bra anlegg der og jeg ønsker ikke å rakke ned på utstyret ditt, men min personlige erfaring med Rega Ear (for en rekke år tilbake) var at egenstøyen var ganske merkbar. Signalet fra forsterkeren var praktisk talt lyddødt (hørte ikke noe sus selv når volumet stod nesten på maks), og med en gang jeg koblet til Regaen var det en merkbar støy i bakgrunnen. Har du vært plaget av dette?

 

Jeg har min Denon jeg da. Funker fint det. Men litt skarp lyd. Lurer på hvorfor det? Kan man gjøre noe med det eller?

 

Du må nesten gi oss litt flere opplysninger :) Hvilke Denon-hodetelefoner bruker du? Kan du si litt om resten av oppsettet ditt? (forsterker, lydkilde osv.)

Lenke til kommentar
Vet ikke helt om jeg kvalifiserer til å kalles hodetelefonofile, men koser meg bra mye med Primare A20 forsterker -> Rega Ear hodetelefonforsterker -> Ultrasone HFI 650 hodetelefoner.

 

Høres ut som du har et bra anlegg der og jeg ønsker ikke å rakke ned på utstyret ditt, men min personlige erfaring med Rega Ear (for en rekke år tilbake) var at egenstøyen var ganske merkbar. Signalet fra forsterkeren var praktisk talt lyddødt (hørte ikke noe sus selv når volumet stod nesten på maks), og med en gang jeg koblet til Regaen var det en merkbar støy i bakgrunnen. Har du vært plaget av dette?

Hører at det er litt støy i bakgrunnen. men har trodd at dette hovedsakelig kom ifra signalkildene mine (eldre CD-spiller og PC med et svakt lydkort). Mye mulig noe av støyen kommer ifra Rega-en, det skal jeg finne ut av når jeg får kjøpt meg nytt lydkort. Har også en misstanke om at hodetelefonene mine ikke er helt av audiofil kvalitet. Gode er de, men jeg synes ikke de virker klare nok i lyden.

Lenke til kommentar
Grado sine klokker er jaggu lekre! Sikler selv på et par RS-1, forhåpentligvis åpner det seg et stort nok hull i budsjettet iløpet av våren.

 

Bare husk på at for enkelte så er Gradoene såpass ukomfortable og varme i lengden at det blir en dealbreaker. Du bør prøve de i en lengre periode før du velger å kjøpe dem. Du kan riktignok bytte hodeputene med noen som er litt mer komfortable, såvidt jeg husker, og du kan bøye bøylen slik at klokkene ikke presser så hardt mot hodet.

 

Jeg fatter ikke hva som er med at folk synst grado er ukomfortable egentlig , leser om d på head-fi med . For min del har jeg sovnet mange ganger menst jeg har hørt musikk på SR80ene og har sitti i mange timer med SR325iene uten at jeg har kjent noen smerter av den eller generelt at de er ukomfortable .

 

Enten så mener folk at en ikke skal kjenne at hodetelefonen sitter på hodet eller så er hodet mitt perfekt tilpasset til grado..

Lenke til kommentar
Disse så litt digge ut da. Kanskje jeg skal oppgardere til det?

Denon AH-D5000 er unektlig et par heftig øreklokker. Jeg har ikke prøvd de selv, men generelt virker det som folket på head-fi er veldig fornøyd med dem. Du kan imidlertid spare et par høvdinger ved å kjøpe dem på ebay.

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Jeg fatter ikke hva som er med at folk synst grado er ukomfortable egentlig , leser om d på head-fi med .

 

Vel, folk har forskjellig form og størrelse på hodene og ørene sine :) Det finnes jo også dem som mener at Sennheiser-toppmodellene er ukomfortable (selv om det nok ikke er så mange av dem).

 

For min del har jeg sovnet mange ganger menst jeg har hørt musikk på SR80ene

 

Mine Gradoer ble mer komfortable etter at jeg bøyde bøylen på dem (fant ut at det gikk an hvis jeg lot bøylen stå i press i flere timer: Bøylen ble da permanent bredere). Men hvis jeg ikke hadde gjort det hadde jeg ikke klart å ha dem på i mer enn kortere perioder.

 

Men at de ble mer komfortable betyr ikke at de ble veldig komfortable: Som nevnt tidligere synes jeg Sennheiser var og er langt mer komfortable.

 

Enten så mener folk at en ikke skal kjenne at hodetelefonen sitter på hodet

 

Hvis hodetelefonene er komfortable 'glemmer' man ofte at man har dem på, selv etter lengre lyttesesjoner. Slik sett kan man nesten si at man ikke kjenner (eller bevisst føler) hodetelefonene lenger.

 

eller så er hodet mitt perfekt tilpasset til grado..

 

Det kan jo også være en forklaring :)

Lenke til kommentar
Disse så litt digge ut da. Kanskje jeg skal oppgardere til det?

 

Disse klokkene er etter alt å dømme i seg selv av god kvalitet (lydmessig og konstruksjonsmessig), men du bør vurdere om dette kanskje er overkill sett i forhold til resten av systemet ditt. Generelt sett anbefales det også at man skaffer seg en bra/kurant hodetelefonforsterker dersom du ønsker å dra større nytte av lydkvaliteten til audiofile hodetelefoner (spesielt hvis de er tungdrevne).

 

Når det gjelder litt dyrere utstyr som dette så vil jeg anbefale at du ber om en lyttetest (eller hjemlån om mulig) i din nærmeste Hi-Fi butikk. Da kan du også finne ut om disse er komfortable på ditt hode.

Lenke til kommentar
Hører at det er litt støy i bakgrunnen. men har trodd at dette hovedsakelig kom ifra signalkildene mine (eldre CD-spiller og PC med et svakt lydkort). Mye mulig noe av støyen kommer ifra Rega-en, det skal jeg finne ut av når jeg får kjøpt meg nytt lydkort.

 

Hvis du bruker eliminasjonsmetoden vil du forholdsvis raskt finne ut hvor støyen egentlig kommer fra.

 

Har også en misstanke om at hodetelefonene mine ikke er helt av audiofil kvalitet.

 

Men de bør være gode nok til at du kan høre bakgrunnsstøy.

 

Gode er de, men jeg synes ikke de virker klare nok i lyden.

 

Har ikke noen førstehåndserfaring med Ultrasone, men jeg har inntrykk av at de er rimelig bra. Hvis de ikke virker klare nok i lyden så kan kanskje det skyldes lydkildene dine (deriblant Regaen). Det kan naturligvis også skyldes selve hodetelefonene.

Lenke til kommentar
Disse klokkene er etter alt å dømme i seg selv av god kvalitet (lydmessig og konstruksjonsmessig), men du bør vurdere om dette kanskje er overkill sett i forhold til resten av systemet ditt. Generelt sett anbefales det også at man skaffer seg en bra/kurant hodetelefonforsterker dersom du ønsker å dra større nytte av lydkvaliteten til audiofile hodetelefoner (spesielt hvis de er tungdrevne).

 

Når det gjelder litt dyrere utstyr som dette så vil jeg anbefale at du ber om en lyttetest (eller hjemlån om mulig) i din nærmeste Hi-Fi butikk. Da kan du også finne ut om disse er komfortable på ditt hode.

Systemet mitt? Jeg har jo Denon og Dali til 16 tusen i stua og ett par Truth Behringer aktive studiomonitorer til pc en som jeg skal bygge opp med Creative Soundblaster X-Fi Xtreme music med boks til jack plugg.

Endret av PhoenixHunter
Lenke til kommentar
Systemet mitt? Jeg har jo Denon og Dali til 16 tusen i stua og ett par Truth Behringer aktive studiomonitorer til pc en som jeg skal bygge opp med Creative Soundblaster X-Fi Xtreme music med boks til jack plugg.

 

Du svarte ikke da jeg spurte deg om dette lengre oppe i tråden (se post #42), derfor kunne jeg ikke uten videre anbefale Denon'ene :) Dessuten er det signalkildene som er av størst betydning her, lydkvaliteten til hodetelefonene blir ikke bedre selv om du har høyttalere til ørten tusen :)

 

Jeg vil uansett anbefale en hodetelefonforsterker ved bruk av hodetelefoner av dette kaliberet (den har en lav impedans, men kan allikevel være tungdrevne). Jeg kjenner ikke til klangkarakteren på Denon'en, men dette kan du sjekke ut på Head-Fi:

 

http://www.head-fi.org/forums/

 

Da kan du lettere finne en forsterker som matcher Denon'en bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Da var de kommet :love:

 

Gratulerer! Hvordan er inntrykket så langt?

 

Ganske så mye til oppdatering. Første jeg gjorde var å sovne med dem, sto opp halv 7 så npr jeg kom hjem fra forelesning med nye hodetelefoner og kom meg i lytteposisjon i godstolen så sluknet jeg fort :blush:

 

Men er veldig fornøyd med kjøpet. Utrolig god bass motfor det jeg er vant til, og soundstagen er veldig god til lukket hodetelefon å være. Har prøvd dem før på immerslund så visste hva jeg gikk til, men fortsatt godt at forventnignene ble levd opp til

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Hvordan skaffer jeg det?

En hodetelefon forsterker?

 

Må spesialbestilles fra NASA, kun de som lager det :)

 

 

.............................

 

 

vel, du kan jo kjøpe en, eller lage en. Finnes hundretalls forskjellige. Et bra alternativ er corda headsix, men ahr du 5000 kroner å bruke har du sikkert litt ekstra til f.eks en woo audio 6. google dem for info

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...