Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Morsomt påfunn.

 

Selv er jeg moderator og skribent på anythingbutipod.com, så du kan vel si at interesse i utstyr kommer med jobben. Har dog ikke skrapt sammen så veldig bra utsyr enda da studentlivet er hardt etc og det er andre ting som kommer i første rekke, pluss at jeg er ganske fornøyd med billigere alternativer. Planen er beyerdynamic DT770 før eller siden. Nå for tiden bruker jeg for det meste Sansa Clip + akg k518dj... ikke akkurat dyreste komboen men den gjør da sitt. Clip'en er den spilleren jeg har hørt som har med god margin best soundstage. Lyden er utrolig bra på flat EQ, men så høres EQen ut som en FM radio så det er en spiller som bø kjøpes for å nytes "naturell".

 

Har i tillegg Sennheiser PX100 - CX300 - RS130, beyerdynamic DT231 og Koss KSC75 som hodetelefoner og Cowon D2 og U2 som kilder. Ingen forsterkere siden D2'en eliminerer behovet for små forsterkere og jeg ikke har noen hodetelefoner som rettferdiggjør noen stor forsterker, pluss sef det koster. Har hatt Goldring DR150 og Grado MS1 som begge er i alle fall litt høyere opp på stigen enn det jeg har nå, men lydsignaturen var ikke det som passet meg best på noen av dem så de er solgt.

 

Liker forøvrig bedre hdoetelefoner enn høyttalere, av flere grunner. Høyttalere betyr alltid at man ender opp med å forstyrre en eller annen, og det blir fort veldig mye dyrere og mer plasskrevende enn hodetelefoner. I tillegg så digger jeg det lille som finnes av binaurale opptak, som Pink Floyd's The Final Cut, og slike fungerer jo kun med hodetelefoner. Sist men ikke minst er det jo hodetelefoner som ligger meg nærmest med tanke på "jobben" som nevnt tidligere

 

clip-small.jpg

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Jeg har alltid bodd slik at høy lyd aldri har vært noe problem, så helt fra Cerwin Vega+NAD fasen av livet mitt til Elac+Abrahamsen komboen jeg har i dag har jeg aldri måtte ta hensyn når det gjelder lydvolum. Akkurat det ble en stor overgang i høst da jeg plutselig hadde folk både over og under og ta hensyn til. Heldigvis er bygningen jeg bor i solid mur, så jeg har aldri fått noen klager. Enda... Noe av hovedhensikten med anlegget jeg har i dag er å kunne spille musikk på et moderat volum og fortsatt ivareta lydkvaliteten, noe jeg føler oppsetter jeg har i dag i aller høyeste grad klarer. Uansett er jeg veldig glad behovet for et hodetelefonoppsett meldte seg, for som du sier er det en del musikk som er som skapt å lytte til gjennom noen skikkelige klokker.

 

Kan slenge inn noen bilder av min portable "rig". N82 er faktisk høyt oppe når det gjelder lydkvalitet, ble positivt overrasket når jeg først prøvde den. Jeg har også fått fatt på en musikkavspiller som støtter .flac, så bare minnekortene blir store og prisene lave skal jeg gå over til å ha kun ukomprimert musikk også på telefonen. Pluggene jeg bruker er Shure E3c. Meget godt fornøyd med dem, jeg har dog lyst til å oppgradere til Shure SE530 etter hvert.

post-26550-1203902790_thumb.jpg

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Jeg sitter med et par AKG 240 Studio som jeg betalte vel like over 2000,- for noen år tilbake. Det var en lang prosess å finne de hodetelefonene som passet meg. Da jeg kjøpte K 240 S var jeg enda veldig aktiv med Propellerheads Reason og holdt veldig mye på med lydteknikk, forholdsvis mastering og dynamikkomprimering. Så jeg var veldig nøye på at hodetelefonene skulle ha flat responskurve og kunne fungere som monitorer. Nå husker jeg ikke alle hodetelefonene jeg prøvde ut før jeg bestemte meg for K 240 S, men jeg testet blant andre K 271 og K 141 som alle hadde problemer med diskanten. Især K 271 la til veldig mye av frekvenser rundt 14 KHz uten at jeg klarte å eliminere dette med equalizere.

 

Nå er jeg ganske var på høy lyd, faktisk i den grad at jeg har problemer med å gå på kino fordi de skal ha lyden så sabla høyt. Så jeg kan ikke si noe om hvordan K 240 S yter når det gjelder forvregning og clipping ved høyt volum da jeg sjeldent spiller noe spesielt høyt. Men til mitt bruk har jeg aldri opplevet problemer med disse. Og det var med K 240 S at jeg først klarte å identifisere høyfrekvente sinus-sweep-lyder som NAD-forsterkeren min produserer. Dette er altså en NAT T742 surround reciver jeg bruker til K 240 S, samt den øvrige hi-fi-riggen min som består av Bowers & Wilkins DM601 S3 og ASW600 lukket trykkammer.

 

Alt i alt er K 240 S de beste hodetelefonene jeg har prøvd til dags dato når det kommer til korrekt og flat gjengivelse av lyd. Faktisk så korrekt at jeg er nødt til å bruke en programvare-equalizer for at det rett og slett ikke skal bli kjedelig å høre på vanlig musikk med de. Ellers har K 240 S avtagbar ledning på 3 meter som tillater en viss mobilitet når man bruker de.

 

post-51867-1203903153_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Studiotelefonene til AKG har rykte på seg til å være en del flatere enn f.eks beyerdynamic ja, det går ofte et skille mellom bassentusiaster og "puritister" på de to merkene etter det jeg har sett på headfi etc. HD650 er vel også ganske korrekt, om jeg ikke tar feil?

Lenke til kommentar
Studiotelefonene til AKG har rykte på seg til å være en del flatere enn f.eks beyerdynamic ja, det går ofte et skille mellom bassentusiaster og "puritister" på de to merkene etter det jeg har sett på headfi etc. HD650 er vel også ganske korrekt, om jeg ikke tar feil?

 

Det kommer veldig an på. HD 650 har faktisk et rykte på seg å ha en varm og relativt mørk lydkarakteristikk på head-fi.org og man blir ofte anbefalt en forsterker som er relativt analytisk for å kompensere for det. Men i visse tilfeller, som f.eks. i studio oppsett skal den være en korrekt lydformidler ja. Det passer også relativt godt overens med mine egne erfaringer med HD 650. Koblet direkte til DAC1 synes jeg de blir for flate og analytiske, mens DV332 virkelig puster liv i Sennheiserne!

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Kjøpte et par Beyerdynamic DT770 M og er litt skuffa. Superklar lyd, strålende diskant og kraftig bass uten at det blir "brumlete". Bakdelen er irriterende skurre/vibrasjonslyd ved litt kraftig bass. :(

 

Det høres ut som det klassiske "hårstrå på membranen" problemet. Hatt det flere ganger med mine hodetelefoner, det er da et hårstrå som ligger på høyttalermembranen i hodetelefonen og reagerer akkurat på en dyp bassfrekvens slik at det dirrer.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Over til selve utstyret. Jeg bruker pcen som musikkformidler og overfører signalet optisk via toslink til D/A konverteren min Benchmark DAC1.

 

Hva slags lydkort har du?

 

Har selv blitt "frelst" i løpet av den siste måneden, og gått til innkjøp av diverse utstyr. Har fått sennheiser cx-300 og MylarOne X3i, men venter fortsatt på Beyerdynamic DT770. Tenkte aller først jeg skulle kjøpe k271 studio(men hørte meg litt rundt og fant ut at det ikke passet mine behov helt), så jeg kjøpte en hodetelefonforsterker av typen corda 2move fra meier-audio, før jeg hadde bestemt meg :p Den inneholder en DAC også, da jeg ikke er sikker på kvaliteten på denne i forhold til andre? Men tenkte den også ville sparke litt liv i de DT770'ene når jeg får de. Veldig fornøyd til nå, men venter jo lissom på "hovedpakken" fortsatt da :p

 

Var og hørte på k271 på Tre'45 i Trondheim, mens jeg klimpret litt på et stage-piano, og må si jeg virkelig likte lyden til det bruket i hvert fall, men ble veldig svett rundt øra pga skinn-pads. Tenkte å vente til 272 kom i butikken. Kanskje det blir et par hodetelefoner til :p

 

Med det samme jeg var igang investerte jeg i et lydkort av typen ESI Juli@ også :p Jeg har alltid hatt bruk for et bedre lydkort, da jeg spiller inn litt av hvert fra et midi-piano til Reason.

 

Er ikke så mye å ta bilde av foreløpig, så jeg får eventuelt komme tilbake til det :p

Lenke til kommentar
Studiotelefonene til AKG har rykte på seg til å være en del flatere enn f.eks beyerdynamic ja, det går ofte et skille mellom bassentusiaster og "puritister" på de to merkene etter det jeg har sett på headfi etc. HD650 er vel også ganske korrekt, om jeg ikke tar feil?

Nå er jeg kanskje som purist å regne, men for flate hodetelefoner blir fort kjedelige. Å lytte til musikk skal være morsomt, noe man ikke nødvendigvis får av analytisk gjengivelse av lyd med kirurgisk presisjon uten at jeg vil påstå K 240 S nødvendigvis er helt der. :)

Men jeg har vurdert å bytte hodetelefoner nå som jeg ikke lengre er så veldig aktive med musikkproduksjon og lydteknikk. Hvor korrekte HD650 er vet jeg ikke siden jeg ikke har prøvd de selv.

 

Hva slags lydkort har du?

Når man bruker S/PDIF har lydkort i teorien ingen innvirkning på lydkvalitet i det hele tatt. Hele magien skjer i DACen, og det er den som blir av betydning. :)

Så lenge man har S/PDIF-utgang skal man kunne få tilnærmet optimal lyd. Eneste som kan virke inn er programvaremixere og slikt i drivere eller operativsystemet. Ellers er optisk å foretrekke om man vil minimere eller eliminere jitter på det digitale signalet da optisk har liten eller tilnærmet ingen jitter sammenlignet med elektrisk-digital (S/PDIF over kobber). Men DACen til miCro reklokker vel signalet om jeg ikke tar feil, og kan korrigere for jitter.

Lenke til kommentar
Hva slags lydkort har du?

 

Har selv blitt "frelst" i løpet av den siste måneden, og gått til innkjøp av diverse utstyr. Har fått sennheiser cx-300 og MylarOne X3i, men venter fortsatt på Beyerdynamic DT770. Tenkte aller først jeg skulle kjøpe k271 studio(men hørte meg litt rundt og fant ut at det ikke passet mine behov helt), så jeg kjøpte en hodetelefonforsterker av typen corda 2move fra meier-audio, før jeg hadde bestemt meg :p Den inneholder en DAC også, da jeg ikke er sikker på kvaliteten på denne i forhold til andre? Men tenkte den også ville sparke litt liv i de DT770'ene når jeg får de. Veldig fornøyd til nå, men venter jo lissom på "hovedpakken" fortsatt da :p

 

Jeg bruke tidligere Onkyo WAVIO SE-90PCI, men som skagen sier så reklokker DAC1 signalet, så selv om den optiske utgangen på hovedkortet mitt muligens skaper noe mer jitter så tar DAC1 seg effektvt av det. Jeg klarte i alle fall ikke å høre forskjell mellom lydkortet og den intigrerte utgangen på hovedkortet mitt, så jeg endte opp med å selge Onkyo-kortet. På den stasjonære pcen min bruker jeg hovedsakelig Vista, som ikke lenger tukler med lyden på samme måte som XP gjorde. Teoretisk skal signalet (24 bit,44100 Hz) være bit-perfekt når det kommer frem til DAC1. Vanligvis bryr jeg ikke meg spesielt mye om slike måleenheter når det gjelder digitale signaler, men det er uansett godt for sjeleroen at signalet som kommer frem til DAC1 er perfekt. :)

 

Corda 2move er jo en genial liten sak! Uansett om du ender opp med en stasjonær forsterker etter hvert, vil du alltid ha bruk for den. Genial for å bruke når du er på reise med en laptop f. eks. :)

Lenke til kommentar

Selv har jeg AKG 271 Studio hodetelefon som jeg kobler direkte til en NAD forsterker som er koblet sammen med en NAD CD-spiller. Jeg kobler også opp 271på mitt bærbare ”rig” som består av Creative Zen Microphoto og en PA2V2 bærbar forsterker. Brukes kun på lange buss, bil, fly reiser.

Lyden fra 271 er fin. Jeg kunne sikkert fått enda mer ut av dem med en hodetelefonforsterker. Men jeg har bestemt å vente med å kjøpe egen forsterker til hodetelefon til jeg kjøper ny hodetelefon. Det kommer sikkert til å bli hodetelefon fra en (eller flere) av disse produsentene: Grado, AKG, Beyerdynamic eller Sennheiser. Først må jeg bli litt eldre.

 

AKG 271 Studio ble kjøpt en stund før jul. Mangler litt diskant detalj, men resten er på plass viss man ikke er en såkalt ”basshead”. Tørr og litt kald mellomtone og klar dypbass.

Når det kommer til lytteing, ”fun” eller analytisk, liker jeg en mellomting. Jeg vil bli underholdt av musikken og hodetelefonene skal presentere musikken på en ikke så altfor kjedelig måte. 271 er relativt ”korrekte” uten å bli kjedelig.

Hodetelefon interessen er ikke noe som kommer til å forsvinne i mitt vedkommende. Jeg er fortsatt litt for ung til å kjøpe nytt utstyr. Neste hodetelefon blir kanskje Sennheiser 650 eller noe Grado med passende utstyr, vi får se.

 

Resten av stereoanlegget: Dali concept høyttalere og noe TaraLabs kabler.

 

Bilde.

post-98729-1203972077_thumb.jpg

Endret av ultimatedeskjet
Lenke til kommentar
Når man bruker S/PDIF har lydkort i teorien ingen innvirkning på lydkvalitet i det hele tatt. Hele magien skjer i DACen, og det er den som blir av betydning. :)

Så lenge man har S/PDIF-utgang skal man kunne få tilnærmet optimal lyd. Eneste som kan virke inn er programvaremixere og slikt i drivere eller operativsystemet. Ellers er optisk å foretrekke om man vil minimere eller eliminere jitter på det digitale signalet da optisk har liten eller tilnærmet ingen jitter sammenlignet med elektrisk-digital (S/PDIF over kobber). Men DACen til miCro reklokker vel signalet om jeg ikke tar feil, og kan korrigere for jitter.

 

Ok, daså :)

 

Er det noe/mye jitter på signalet fra USB, eller går det kanskje ikke an å svare på, da støy fra andre strømkilder, kabelkvalitet m.m virker inn?

 

Glemte å nevne at jeg har Dali Consept 8 og en Denon reciever. Flyttet også inn i en leilighet og måtte ta hensyn til naboer, så utbyggingen av anlegget er foreløpig på hold ;) Ønskene er en bra center, bakhøytalere og en SVS-sub :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
sitter og venter desperat påå dt770 på netshops timesalg :/

 

Lykke til med det :) De satte jo ned alle headphones 30% forrige gang etter mye mas i en tråd her på forumet.

 

woot. someone come mas with me

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Åh, jeg vil også ha velour :p

271 blir så klam, men tror jeg klarer meg litt til med "skinn". Blir spennende i sommer, skal til Østerrike. Jeg drømmer litt om en "flettet" kabel og velour pads.

 

Jeg er ateist når den gjelder hvorvidt kabeler spiller noen rolle eller ikke. Dvs, jeg synes ikke det gjør det på mitt nivå av lytting. Derfor beholdt jeg orginalkabelen på k518 da jeg kuttet kabelen og satte på en neutrik plugg, selv om rekabling er mest brukte modden på akkurat de.

 

Når jeg er inne på saken, neutrik plugger, så er dette kanskje en nyttig link i denne tråden:

http://stores.ebay.com/id=74266731&ssP...STRK:MEFS:MESST

 

Husker jeg lette fælt etter skikkelige gjør det selv plugger, de koster jo pinerde meg 40 kr stk på elfa i oslo, og bor man ikke i nærheten venter en salig porto. Nypro tar 12 dollar i port (gjorde i alle fall det før) på slike plugger, og de har også masse annet snadder, har handlet en del derfra. Man kan også maile direkte og spørre, har fått kjøpt custom lots på den måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...