Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lysterapi mot depresjon. Noen lamper/lysrør å anbefale?


kenny28

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Solarium kan ikke sammenlignes med fullspektrum-lys, men at du får økt produksjon D-vitamin vil jo sannsynligvis gi en boost det også.

 

Hvis man ikke tar solarium så ta i alle fall D-vitamin hver dag for å kompensere for manglende sollys i mørketiden. Siste forskningen som er ute tilsier at de som tar fiskeolje på sommeren nyter godt av det lageret som har bygget seg opp til vinteren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Prøv heller solarium, det kvikner en jammen opp.. Og om du skulle lure; man får ikke kreft av å kun ligge der noen minutter, et par ganger i uka.

 

Si meg, ligger du med øynene åpne i solariumet? Denne lysbehandlingen er ment til for at man skal se mot lyset. Trådstarter: Det kan godt hende, men jeg er usikker på om du finner noen som bruker så kraftige lyskilder foruten om slike som blir solgt. Skal jo være en armatur som tåler det. Vet heller ikke om vanlige lysrør gir så mange lux desverre.

Lenke til kommentar
Si meg, ligger du med øynene åpne i solariumet? Denne lysbehandlingen er ment til for at man skal se mot lyset.

Nei, jeg bruker da øyebeskyttelse.. Men, likevel; man føler seg virkelig god etter man har ligget litt i solarium. Både kropp og i sjel. Spesielt merker man forskjell om vinteren.

 

Men selvsagt; dette kan være individuelt, jeg skal ikke påstå noe annet.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar
Prøv heller solarium, det kvikner en jammen opp.. Og om du skulle lure; man får ikke kreft av å kun ligge der noen minutter, et par ganger i uka.

 

Si meg, ligger du med øynene åpne i solariumet? Denne lysbehandlingen er ment til for at man skal se mot lyset. Trådstarter: Det kan godt hende, men jeg er usikker på om du finner noen som bruker så kraftige lyskilder foruten om slike som blir solgt. Skal jo være en armatur som tåler det. Vet heller ikke om vanlige lysrør gir så mange lux desverre.

 

 

Hva med sånne lysrør for akvarie ? Disse foreksempel : http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx...amp;Parent=2128

Lenke til kommentar
Gjest vintertrøtt
Prøv heller solarium, det kvikner en jammen opp.. Og om du skulle lure; man får ikke kreft av å kun ligge der noen minutter, et par ganger i uka.

 

Si meg, ligger du med øynene åpne i solariumet? Denne lysbehandlingen er ment til for at man skal se mot lyset. Trådstarter: Det kan godt hende, men jeg er usikker på om du finner noen som bruker så kraftige lyskilder foruten om slike som blir solgt. Skal jo være en armatur som tåler det. Vet heller ikke om vanlige lysrør gir så mange lux desverre.

 

 

Hva med sånne lysrør for akvarie ? Disse foreksempel : http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx...amp;Parent=2128

 

 

 

Det fungerer nok, men du må filtrere ut skadelige uv stråler, lampene har som oftest spesialglass som gjør det. Ellers kan du risikere skader på øyne og hud

Lenke til kommentar

Akvarielysene gir neppe intenst nok lys ...

 

Jeg vet ikke hvor provisorisk du vil ha det, men hva om du henger opp et kritthvitt laken og retter en 500W halogenlampe mot det? (som en projektor) Eventuelt retter lyset mot baksiden av lakenet, forutsatt at det ikke er for tykt ... (Vi nærmer oss vel her en sentral lyskilde omgitt av en slags lampeskjerm ...)

 

Poenget med lakenet er å gjøre lyset mer diffust - ellers kunne man nesten ha satt halogenlampen rett i fleisen ...

En stor rispapirkule kan vel også gjøre jobben.

 

En slik halogenlampe blir fort veldig varm, så ikke sett fyr på noe ...

Lenke til kommentar
Gjest vintertrøtt
Akvarielysene gir neppe intenst nok lys ...

 

Jeg vet ikke hvor provisorisk du vil ha det, men hva om du henger opp et kritthvitt laken og retter en 500W halogenlampe mot det? (som en projektor) Eventuelt retter lyset mot baksiden av lakenet, forutsatt at det ikke er for tykt ... (Vi nærmer oss vel her en sentral lyskilde omgitt av en slags lampeskjerm ...)

 

Poenget med lakenet er å gjøre lyset mer diffust - ellers kunne man nesten ha satt halogenlampen rett i fleisen ...

En stor rispapirkule kan vel også gjøre jobben.

 

En slik halogenlampe blir fort veldig varm, så ikke sett fyr på noe ...

 

 

 

Bare husk at øynene skal helst vare livet ut ... lysterapi skal helst gjøres i samarbeid med legen... spør legen om litt råd før du utsetter madamen for hjemmelagede løsninger... det er ikke alt det er lurt å spare penger på... blir litt bekymret...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Lysterapi / Lamper

 

Jeg kjøpte en skrivebordsmodell fra denne siden og er veldig fornøyd.

 

http://www.lysterapi.no/

 

Daglig lys terapi med denne lampen (ca. 30 min) har hjulpet meg med søvnmønster, energinivå og humør, og jeg anbefaler å ta en titt. Var ikke klar over dette med lysmangel osv., men jeg er i alle fall glad jeg kjøpte denne lampen.

 

mvh eric

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Madammen ønsker å prøve lysterapi mot depresjon.

Hvilke produkter har dere erfaringer med ? Er det mulig å kjøpe lysrør å sette i egen lysarmatur ?

 

Kjempefint med linker til produkter/ergaringer o.s.v smile.gif

Du må ha fult spekter sollys med UV lys, uten briller eller linser. Hvorfor tror du menneske har klart seg så godt i naturen i 100,000 år. Øyet trenger UV lys for holde deg frisk, både mentalt og fysisk. Morgenlys senest 30 min etter at du våkner holder hjerneklokken i orden, og den styrer rester av kroppen. Huden trenger det for å lage D-Vitaminer. Uten Uv lys fungerer ikke dette bra. Det holder hormoner og immunforsvar i orden. Data skjermer, mobiltelefoner, led lys og og lysstoff-rør om kvelden ødelegger søvnen, ved å senke melatonin produksjonen. Skal du forstå dette bedre foreslår jeg du leser denne siden. 

  https://www.jackkruse.com/ubiquitination-24-are-myopia-light-and-aging-linked/ 

Lenke til kommentar

Den vanlige regelen er at mindre UV er klart bedre. Før du eventuelt hører på Pidi58, foreslår jeg at du tar han på ordet: Les den siden fra Jack Kruse. Vurder hvor seriøse og vel-uttestede påstandene der virker.

 

 

Anyway. Her i huser bruker vi for tiden en Beurer TL30, som er en kompakt men effektiv liten sak.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke påstanden "simulerer sollys" i kombinasjon med "uv-fri". Halve forskjellen på sollys og synlig lys er uv-strålene. Deretter kommer "LED technology". Forskjellen på LED og vanlige pærer at at LED lager mindre varmestråling. Den andre halvdelen av forskjellen på sollys og synlig lys er at sollys inneholder en hel del infrarødt lys:

 

solar-spectrum1.jpg

 

Infrarødt lys er det samme som varmestråling, som er det lampen ikke lager særlig mye av. Så hva er egentlig forskjellen på Beurer TL30 og en vanlig LED-pære med Ra 100? Styrken? Det står: "Simulation of sunlight: Intensity of light approx. 10.000 Lux (at a distance of 15 - 20 cm)." Dette tilsvarer (hvis jeg forstår det rett) ca en 75 watt vanlig pære eller tilsvarende LED-pære. Er dette egentlig bare en dyr lampe?

Lenke til kommentar

Ja, stort sett - det er et panel med en ganske høy (altså blålig) fargetemperatur, med lyset fordelt jevnt over en stor nok flate til at man kan ha det i synsfeltet på ganske kort avstand, i en formfaktor hvor man praktisk kan plassere det på skrivebordet - til en litt høy pris.

 

Som sagt, etter hva jeg har lest er det i hovedsak den blå enden av det synlige spekteret som gir effekten: Vi har ikke reseptorer i øyet for UV* og IR, og det virker som om hjernen bruker enten fargetemperaturen eller mengden lys i den blå enden av spekteret til å anslå tid på dagen. Hvis du får tak i lyspærer/lysrør med en høy dagslysaktig lystemperatur (si 5000K og oppover) vil jeg tro det har mye den samme effekten.

(Bare husk å bytte lyskilde en stund før du skal legge deg.)

 

 

* Som ellers er hvorfor kilder med hovedvekt av UV er farlige - de beskyttende refleksene slår ikke inn på samme måte som med synlig lys, men de er like skadelige for retina.

 

 

edit: Referanser er fint:

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21276222

Low-intensity blue-enriched white light (750 lux) and standard bright light (10,000 lux) are equally effective in treating SAD. A randomized controlled study.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19207131

Lux vs. wavelength in light treatment of Seasonal Affective Disorder.

 

 

På den annen side, det er ikke entydig. Skum gjerne gjennom pubmed selv.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...