Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Voksne med downs - barn eller voksne?


Anbefalte innlegg

Downs er jo uansett et genetisk feil som er arvelig, og det har jo vært flere generasjoner med personer som har hatt både Downs og Barn og dette har jo "fungert" bra i forhold til tidsepokken di var i.

 

Det er jo strengt tatt først nå i den moderne tidsalder at vi forventer at voksne skal leve bortifra familiesamfunnet som rådet for noen hundreår tilbake og derfor er det jo langt større krav til at enhver skal greie å ta vare på seg selv, noe man før i tiden kunne kompensere med flere familiemedlemmer med forskjellige ansvarsområder.

 

Med andre ord, det er først nå vi har begynt å se på Downs som et stort problem og stiller oss mange vanskelige etiske spørsmål (faktisk noen personer går så langt at de mener Downs personer ikke har lov til å ha barn eller spre sine gener videre (muligheten er 50% for at downs genene spres videre og 50% for at normale gener sprees videre).

 

Desverre så tror jeg at i det samfunnet vi lever i så har vi ikke lenger råd / tid / mulighet de fleste av oss å godta at vi kan få et barn som har Downs og velger derfor å abortere for å sørge for at vi får et barn som passer i forhold til den inntekten og muligheten vi har i livet vårt til å spre avkommet vårt videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Og, egentlig syns jeg ikke at man skal ha sex med downspersoner heller, når jeg tenker meg om.

 

Hvorfor skal man ikke det?

Av samme grunn som at man ikke skal ha sex med mindreårige.

 

Tenk deg litt om. Hva er egenklig grunnen til at det ikke er lov til å ha sammtykkende sex med mindreårige?

 

Det er greit nok at en med downs har sex med en annen med downs, men når den andre personen er en "normal" person er makforrholdet plutselig veldig forskyvd da en normal person lett kan utnytte en downs person sine tilbakestående mentale evner.

 

Nå var det ikke akkurat det om det er forsvarlig at de med downs får barn jeg spurte om, men hvorfor mener du at ''ansvaret ligger hos mannen''? Har ikke selv de med downs rett til å bli gravide og oppleve gleden ved å få ett barn? Kan ikke en kvinne med downs være en god mor?

Nå er det vel slik i Norge at barns rettighet på en grei oppvekst og greie muligheter skal gå forran en voksen sitt ønske om å ha et barn. Det er ingen menneskerettighet å få barn og det er ikke akkurat det samme som å kjøpe seg en hund (og selv der er det regler om hvordan hunden skal behandles).

 

Nei en kvinne med downs kan ikke være en god mor akkurat som an mann med downs ikke kan være en god far fordi de mangler evnen til å gi dette barnet den opplæringen og den omsorgen det burde ha. Og det blir ikke noe bedre av at liksom sammfundet skal ta seg av opplæring oppfostring og omsorg av barnet mens downsforeldrene liksom bare skal få et barn å kose seg med. Som sagt det er ingen menneskerettighet å få barn.

 

 

 

Jeg mener forrøverig også at folk med downs heller ikke burde ha stemmerett både pga. at andre folk lett kan påvirke deres valg og fordi de ikke har de mentale evner til å sette seg inn i hva de stemmer på. Det er akkurat samme argumenter som for hvorfor ikke mindreårige har stemmerett eller myndighet.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Og, egentlig syns jeg ikke at man skal ha sex med downspersoner heller, når jeg tenker meg om.

 

Hvorfor skal man ikke det?

Av samme grunn som at man ikke skal ha sex med mindreårige.

 

Tenk deg litt om. Hva er egenklig grunnen til at det ikke er lov til å ha sammtykkende sex med mindreårige?

 

Det er greit nok at en med downs har sex med en annen med downs, men når den andre personen er en "normal" person er makforrholdet plutselig veldig forskyvd da en normal person lett kan utnytte en downs person sine tilbakestående mentale evner.

 

Nå var det ikke akkurat det om det er forsvarlig at de med downs får barn jeg spurte om, men hvorfor mener du at ''ansvaret ligger hos mannen''? Har ikke selv de med downs rett til å bli gravide og oppleve gleden ved å få ett barn? Kan ikke en kvinne med downs være en god mor?

Nå er det vel slik i Norge at barns rettighet på en grei oppvekst og greie muligheter skal gå forran en voksen sitt ønske om å ha et barn. Det er ingen menneskerettighet å få barn og det er ikke akkurat det samme som å kjøpe seg en hund (og selv der er det regler om hvordan hunden skal behandles).

 

Nei en kvinne med downs kan ikke være en god mor akkurat som an mann med downs ikke kan være en god far fordi de mangler evnen til å gi dette barnet den opplæringen og den omsorgen det burde ha. Og det blir ikke noe bedre av at liksom sammfundet skal ta seg av opplæring oppfostring og omsorg av barnet mens downsforeldrene liksom bare skal få et barn å kose seg med. Som sagt det er ingen menneskerettighet å få barn.

 

 

 

Jeg mener forrøverig også at folk med downs heller ikke burde ha stemmerett både pga. at andre folk lett kan påvirke deres valg og fordi de ikke har de mentale evner til å sette seg inn i hva de stemmer på. Det er akkurat samme argumenter som for hvorfor ikke mindreårige har stemmerett eller myndighet.

 

Men det er nettopp det, Downs varierer veldig i grad, så det å påstå at alle er som mindreåringer å regne hele deres liv blir jo feil.

 

Det at de med Downs heller ikke skal få barn på grunn av at de ikke kan være flinke nok foreldre når det kommer til å undervise barnet i livets lære blir jo også dumt å si, når ''normale'' foreldre som regel driter i den biten uansett.

Hva skal man gjøre liksom? Påtvinge dem abort og sterilisering? Skal vi holde så på ''det å få barn er ikke en menneskerett!'' at vi går over stokk og stein for å hindre de i å få barn, selv om det koster dem deres rett til å bestemme over sin egen kropp?

Det at de ikke kan gi tilstrekkelig med omsorg er bare tull.. En med Downs kan være en like god mor eller far hvis de ønsker det, AKKURAT som ''normale'' folk hvis de ønsker det.

Lenke til kommentar

Og, egentlig syns jeg ikke at man skal ha sex med downspersoner heller, når jeg tenker meg om.

 

Hvorfor skal man ikke det?

Av samme grunn som at man ikke skal ha sex med mindreårige.

 

Tenk deg litt om. Hva er egenklig grunnen til at det ikke er lov til å ha sammtykkende sex med mindreårige?

 

Det er greit nok at en med downs har sex med en annen med downs, men når den andre personen er en "normal" person er makforrholdet plutselig veldig forskyvd da en normal person lett kan utnytte en downs person sine tilbakestående mentale evner.

 

Nå var det ikke akkurat det om det er forsvarlig at de med downs får barn jeg spurte om, men hvorfor mener du at ''ansvaret ligger hos mannen''? Har ikke selv de med downs rett til å bli gravide og oppleve gleden ved å få ett barn? Kan ikke en kvinne med downs være en god mor?

Nå er det vel slik i Norge at barns rettighet på en grei oppvekst og greie muligheter skal gå forran en voksen sitt ønske om å ha et barn. Det er ingen menneskerettighet å få barn og det er ikke akkurat det samme som å kjøpe seg en hund (og selv der er det regler om hvordan hunden skal behandles).

 

Nei en kvinne med downs kan ikke være en god mor akkurat som an mann med downs ikke kan være en god far fordi de mangler evnen til å gi dette barnet den opplæringen og den omsorgen det burde ha. Og det blir ikke noe bedre av at liksom sammfundet skal ta seg av opplæring oppfostring og omsorg av barnet mens downsforeldrene liksom bare skal få et barn å kose seg med. Som sagt det er ingen menneskerettighet å få barn.

 

 

 

Jeg mener forrøverig også at folk med downs heller ikke burde ha stemmerett både pga. at andre folk lett kan påvirke deres valg og fordi de ikke har de mentale evner til å sette seg inn i hva de stemmer på. Det er akkurat samme argumenter som for hvorfor ikke mindreårige har stemmerett eller myndighet.

 

Men det er nettopp det, Downs varierer veldig i grad, så det å påstå at alle er som mindreåringer å regne hele deres liv blir jo feil.

 

Det at de med Downs heller ikke skal få barn på grunn av at de ikke kan være flinke nok foreldre når det kommer til å undervise barnet i livets lære blir jo også dumt å si, når ''normale'' foreldre som regel driter i den biten uansett.

Hva skal man gjøre liksom? Påtvinge dem abort og sterilisering? Skal vi holde så på ''det å få barn er ikke en menneskerett!'' at vi går over stokk og stein for å hindre de i å få barn, selv om det koster dem deres rett til å bestemme over sin egen kropp?

Det at de ikke kan gi tilstrekkelig med omsorg er bare tull.. En med Downs kan være en like god mor eller far hvis de ønsker det, AKKURAT som ''normale'' folk hvis de ønsker det.

 

Ja og modenheten til 12 åringer varierer også veldig i grad... Skal vi dermed gjøre det lovlig for voksene og ha sex med 12 åringer fordi det jo sikkert finnes noen 12 åringer som er modene nokk til å vurdere konsekvensene av handlingen sin og vurdere om h*n blir utnyttet eller ikke? Og i den andre enden av skalaen så finnes det 25 åringer som er mer umodene enn en gjennomsnittelig 14 åring også.

 

Poenget er at alle lover og regler må baseres på snittet ev populasjonen. Og da er ikke downsfolk egnet til å værken være foreldre til barn eller ha sex med normale personer på like villkår eller å barnepasse et barn på egenhånd over lengere perioder enn 1 dag eller noe slikt. Og da er de heller ikke egnet til å ha stemmerett da de lett kan påvirkes av andre folk og egenklig ikke vet hva de stemmer på.

 

Når det gjelder alkohol så vet jeg egenklig ikke hva jeg mener om downsfolk. Siden vanlige folk som allerede er ganske påvirket av alkohol jo faktisk har en så nedsatt vurderingsevne at de egenklig ikke kan vurdere om mer alkohol er bra for dem (derfor blir man faktisk umyndig hvis man er full nokk)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I Norge har personer med down syndrom stemmerett. Jeg skjønner ikke at dette kan forsvares, når ikke 15-, 16-åringer kan stemmme.

 

Har ikke de med downs noe de skulle ha sagt?

 

Hvor skal man stoppe hvis man går til det steget å frata dem stemmeretten? Hvorfor ikke like gjerne fjerne stemmeretten til alle som ikke passer inn i din A4-form, og som ikke mener det samme som deg, så kan vi i samme slengen fjerne stemmeretten til alle voksne som oppfører seg som barn i fylla, bak rattet osv?

 

Hvorfor skal det at de muligens ikke kan løse en komplisert ligning som man kunne hatt i 10ende klasse ha noe å si på at de ikke skal bli hørt??

Lenke til kommentar

I Norge har personer med down syndrom stemmerett. Jeg skjønner ikke at dette kan forsvares, når ikke 15-, 16-åringer kan stemmme.

 

Har ikke de med downs noe de skulle ha sagt?

 

Hvor skal man stoppe hvis man går til det steget å frata dem stemmeretten? Hvorfor ikke like gjerne fjerne stemmeretten til alle som ikke passer inn i din A4-form, og som ikke mener det samme som deg, så kan vi i samme slengen fjerne stemmeretten til alle voksne som oppfører seg som barn i fylla, bak rattet osv?

 

Hvorfor skal det at de muligens ikke kan løse en komplisert ligning som man kunne hatt i 10ende klasse ha noe å si på at de ikke skal bli hørt??

 

Har du lest mine tidligere innlegg? Grunnen til at man forsvarer 18-årsgrensen er at 15, 16-åringer ikke er modne nok. Jeg vil ikke ta stemmeretten fra personer med down syndrom, jeg vil senke stemmealderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...