Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Får dere lommepenger, isåfall - hvor mye?


Anbefalte innlegg

bor borte nå da, men da jeg bodde hjemme fikk jeg:

1000 kr i måneden

påfyll på mobilen en LITEN gang iblandt

+ de betalte for busskortet mitt (200 kr i mnd) (helt til jeg lånte skolebusskrotet til ei veninne i et år :p)

 

mot at jeg vaska badet, romemt til foreldra mine, hemsen/2 etasje, tv-rommet og doen nede 2 ganger i måneden.

Og noen ganger støvsugde sofaen osv

 

da jeg fikk en liten jobb som barnevakt fikk jeg ikke noe lommepenger da :p

Endret av lillepy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange heldiggriser her gitt. Jeg begynte å selge vg og gå med avisen da jeg var 14 år, og der stoppet ukelønna mi. Jeg fikk egentlig aldri penger hjemmefra viss vi ikke gikk inn på sånn deal at "Hvis du greier å spare opp 70% av den tingen, så skal vi spytte inn de 30 siste"

 

Folk sier her det ikke går ann og ha god inntekt som 16-17 åring ? tull !

 

Jeg hadde 3 jobber og flyttet ut da jeg var 16 år, skole i tilegg. Hadde vel rundt 350.000 da.. (bedre enn den dag idag :( ) så det er bare tøys :)

Lenke til kommentar

Haha ja det går fint an å bli rik mens en bor hjemme. Kunne hatt 20 tusen som ikke er så liten, som sagt så er det helt dødt her ute, så lite med mulige job.

 

10k gikk på min første egen PC(hadde en da jeg var 9 men den holdte bare 1 år)

Var nødvendig med egen PC siden den i kontoret var alt for tregt for å kunne jobbe med, også begynte GPUen å går. Men jeg måtte jo går for hele som en gamer, som lengte lenger etter å kunne spille nye spill. Også var det en del andreting som penger gikk til.

 

Alt i alt angre jeg ikke på å har kjøpt den, var er vits med penger om en ikke bruke den. Har jo hatt så mange artige timer med den, som gjør opp for prisen mange ganger.

 

Nå har jeg bare litt over 1000 igjen, men har en job i utsikt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 3 jobber og flyttet ut da jeg var 16 år, skole i tilegg. Hadde vel rundt 350.000 da.. (bedre enn den dag idag :( ) så det er bare tøys :)

 

De aller færreste 16-åringer har det slik som du hadde det. Omtrent halvparten av dem har en egen inntekt, og så å si ingen har en inntekt de kan leve på. Du var heldig. Jobbtilbudet er ikke så stort at hver 16-åring kan ha tre jobber. Dessuten er det individuelt hvor mye tid man har. Noen trenger mye tid på skolearbeid utenfor skoletiden, har lang reisevei, trener, eller har helt andre nødvendige ting som tar opp tiden.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 3 jobber og flyttet ut da jeg var 16 år, skole i tilegg. Hadde vel rundt 350.000 da.. (bedre enn den dag idag :( ) så det er bare tøys :)

 

Tydeligvis en grunn til at du ikke har mer enn 350k i dag ...

 

Personlig ser jeg ikke noen grunn til å jobbe seg i hjel på luselønn. Jeg har en liten jobb som genererer et par tusen i måned, og det holder! Jeg får penger når jeg trenger det, pluss at jeg får sponset busskort.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har rett og slett ikke ork til å ta på meg en jobb utenfor skolen, og da jeg bor midt ute på bondelandet, med lange reiseveier er det praktisk talt umulig for meg å ha en deltidsjobb. Ufattelig lav etterspørsel etter folk. Klarer så vidt å skaffe meg en sommerjobb.

 

På grunn av det får jeg 1500,- av mamma og pappa i måneden. Har ingen stipender eller noe som helst, så det er jo kjipt. Men, for det må jeg betale alle utgifter selv... : /

Lenke til kommentar

Tenker du på klær, godteri, skolesaker, kino og lignende da, eller inkluderer det din del av varmtvann, strøm, middagsmat, vaskepulver, osv. i tillegg?

Bare klær, godteri, skolesaker, kino osv. Buss og, til skolen, noe jeg heldigvis bare trenger i vinterperioden. Jeg overlever veldig fint, men hadde det vært litt større tilgang på jobber for meg, så skulle jeg i hvert fall prøvd det ut.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Da jeg var barn var det eneste vi fikk av penger til lørdagsgodt. 10kr, som steg til 15 og 20 etterhvert. Ingen cash utover det, men tøy og slikt var selvsagt dekket.

Da vi ble litt eldre, var det vel 50kr uka, mot at man holdt rommet ryddig og generelt hjalp til, f.eks tømme oppvaskmaskin, gå ut med søpla osv.

Om vi oppførte oss dårlig(nektet å høre, var stygg med søsken e.l.), ble det fratrekk, typisk 5kr ganga.

Fra jeg fikk meg deltids-jobb som 16-åring tror jeg ikke jeg fikk en krone, og ba heller ikke om det. Hvorfor i all verden skulle de betale for meg når jeg tjente 2-3 tusen selv? De dekket jo allerede hus, mat, strøm, internett, tv, sykkel, osv som jeg hadde glede av. Når jeg gikk over i full jobb, ble det forventet at jeg betalte minst 1000kr for meg hjemme, da valgte jeg(no hard feelings) heller å flytte for meg selv, og investere lønna i noe fornuftig.

 

Personlig er jeg glad for at jeg hadde det slik - jeg lærte at penger ikke vokser på trær, jeg lærte at pengetilgang er innsatsavhengig, og jeg fikk et sunt forhold til økonomi. Noe som gjorde at jeg investerte lurt i bolig så snart jeg hadde mulighet. Kjøpte leilighet for 1mill, bodde der 6 år, og solgte den for 1,7mill.

Jeg er meget takknemmelig for at jeg ble oppdratt på en måte som gjorde meg selvstendig allerede i 18-20årsalderen, det drar jeg nytte av hver dag.

 

Edit: Puter under armene på ungene er bjørnetjeneste - uansett. Ingen bør gjøre det med vilje. Noen som har sett de ekle "gullungene" på TVN?

Endret av toth
Lenke til kommentar

Jeg er 15 år gammel og får 100kr/uka , men når jeg blir 16 går det opp til 150kr/uka og når jeg blir 18 går dt opp til 200kr/uka men så når jeg blir 21 får jeg ikke lommepenger lengre ;)

 

Føler meg egentlig ganske bortskjemt som det er men jeg skal ikke klage :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da jeg var barn var det eneste vi fikk av penger til lørdagsgodt. 10kr, som steg til 15 og 20 etterhvert. Ingen cash utover det, men tøy og slikt var selvsagt dekket.

Da vi ble litt eldre, var det vel 50kr uka, mot at man holdt rommet ryddig og generelt hjalp til, f.eks tømme oppvaskmaskin, gå ut med søpla osv.

Om vi oppførte oss dårlig(nektet å høre, var stygg med søsken e.l.), ble det fratrekk, typisk 5kr ganga.

Fra jeg fikk meg deltids-jobb som 16-åring tror jeg ikke jeg fikk en krone, og ba heller ikke om det. Hvorfor i all verden skulle de betale for meg når jeg tjente 2-3 tusen selv? De dekket jo allerede hus, mat, strøm, internett, tv, sykkel, osv som jeg hadde glede av. Når jeg gikk over i full jobb, ble det forventet at jeg betalte minst 1000kr for meg hjemme, da valgte jeg(no hard feelings) heller å flytte for meg selv, og investere lønna i noe fornuftig.

 

Personlig er jeg glad for at jeg hadde det slik - jeg lærte at penger ikke vokser på trær, jeg lærte at pengetilgang er innsatsavhengig, og jeg fikk et sunt forhold til økonomi. Noe som gjorde at jeg investerte lurt i bolig så snart jeg hadde mulighet. Kjøpte leilighet for 1mill, bodde der 6 år, og solgte den for 1,7mill.

Jeg er meget takknemmelig for at jeg ble oppdratt på en måte som gjorde meg selvstendig allerede i 18-20årsalderen, det drar jeg nytte av hver dag.

 

Edit: Puter under armene på ungene er bjørnetjeneste - uansett. Ingen bør gjøre det med vilje. Noen som har sett de ekle "gullungene" på TVN?

 

Som jeg skulle sagt det selv, bortsett fra at jeg aldri ble bedt om å betale for meg hjemme.

Fikk vel penger hvis det var noe, typ kino et par ganger i året eller noe. Ingen fast sum.

Begynte å jobbe som 15 åring, og ba sjelden om penger etter det.

 

Ah, jeg husker enda den dagen pappa bestemte seg for at nå skulle vi få 20 kroner til lørdagsgodt istedenfor 10 kroner.... :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...