Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Får dere lommepenger, isåfall - hvor mye?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

får 350kr i månden, men må ikke betalle mat/mest parten av gåtterie/urge,klær etc. men ting som TGK,datastuff,kondomer,bus må jeg betale sjøl

 

EDIT: Må seff gjør litt for det også, holde hjemmenettverke oppe, hjelpe til vis foreldrene fucke noe på data demmes igjen. Hadde jeg fått timelønn som en IT annsatte for det, hadde jeg vært rik^^

 

Også klippe jeg plenen om sommer

 

I ferie bruk jeg å jobbe hos far sin bedrift, tjene 1000kr/dagen vis det er en god dag. Så bruk jeg å klippe plenn til folk i omkring. Er egendlig det eneste man kan tjene på her ute.

Endret av NoiSe_NOR
Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke å forvente at en 17-åring skal ha jobb. Bare halvparten av norske elever i videregående jobber ved siden av skolen. Og jeg kan tenke meg at de fleste må nøye seg med en dårlig betalt jobb. Dessuten er de fleste jobbene å finne i byene, så hvis man bor på bygda og konkurrerer med en hel haug andre arbeidsløse ungdommer, så kan man se langt etter lønnet arbeid. Jeg er 17 år gammel og bor i en relativt liten by. Jeg tar imot enhver jobb jeg kan få, men likevel går jeg arbeidsløs det meste av året.

 

Jeg får 800 kroner i måneden av faren min. Jeg gjør mer enn de fleste på min alder for de pengene. Det strekker til det lave forbruket jeg har, som er proppfullt av upraktiske økonomiske løsninger. Da har jeg igjen litt penger til en kjøretime i ny og ne, og litt penger til sparing. Mora mi har vært grei og betalt mobilbruken min (ca 150 kr/m) i over et år etter at jeg flyttet derfra, men nå blir det snart slutt på det. Hun setter også inn 100 kroner på sparekontoen min hver måned, og det skal hun fortsette med til jeg har fått meg fast jobb.

 

Jeg får også 550 kroner i måneden i stipend, men dette er det første og eneste året.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Vi har aldri hatt mye penger så ukelønn fikk jeg aldri, men selvfølgelig i min tidlige ungdom fikk jeg alt dekket. Jobb fikk jeg ikke før jeg var 16, og da jobbet jeg svart. Derfra har jeg jobbet og er i dag bartender på nylig 18 år. Bor hjemme, men betaler alt selv, og kjøper det meste av maten i huset til oss tre. Tok lån og fikk fullt stipend på andre og tredje året vgs og har for første gang i livet mitt penger til overs.

 

Selvfølgelig blir jeg provosert når jeg hører ungdommer får ting som mobilregning dekket, men dette er nok bare en tendens i menneskelig natur til å føle seg bedre enn andre. For å være helt ærlig, om folk bor med to foreldre eller en forelder med en god finansiell situasjon, er det jo helt forståelig at slike ting er dekket.

 

Det er uten tvil lat ungdom i dag og leser mange av innleggene her hvor jeg syns mange lett kunne ha tatt et tak siden de har det godt nok uansett. Men til tross for at vi aldri hadde mye penger, var jeg på den samme måten, så skal ikke dømme.

 

Forøvrig, mener jeg at ukelønn er en bra og vanlig ting, men i gjengjeld burde det være plikter. Og om ukelønn varer opp til 17-18 år, er dette noe tragisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå føler jeg meg egentlig bortskjemt, men jeg fikk en 500/mnd + mobilregning fra ungdomskolen til jeg ble ferdig med VGS. Også nå som jeg studerer har foreldrene mine valgt å gi meg 1 700 kr/mnd siden de vil at jeg skal fokusere på studier.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Er 18, har aldri fått noen form for ukepenger i løpet av livet mitt. Jeg har tidligere fått penger til klær og andre uforutsette utgifter.

 

Jeg jobbet fra 8. til 10. klasse, så det ble en del kroner der i fra som jeg brukte på blant annet data.

 

Nå som jeg er 18 har jeg måtte brukt mye mer penger selv, men dersom det er helt krise så kan jeg få låne penger. Mobilregningen betaler faren min, noe jeg absolutt ikke har råd til nå.

 

Flyttet hjemmefra da jeg var 16 for å gå på VGS.

Lenke til kommentar
Gjest Er jeg bortkjemt?

Jeg får det jeg vil ha, av alt.

 

Jeg kan be dem om å spandere middag på byen for meg hver dag, de sier ja.

Jeg kan be bestemoren min, som er på andre siden av Norge, ta ett mellomstopp på vei hit på besøk, og gå i èn enkelt butikk og kjøpe èn enkelt spesiell vare jeg vil ha.

Jeg får all mat jeg vil ha, til enhver tid.

Jeg får alle klær jeg ønsker meg uansett merke og pris, alltid.

Jeg kan bare be foreldrene mine om noen par tusen kroner og får det.

Jeg kan si når som helst på året at jeg vil til ett annet kontinent og/eller ett annet land. - Bare jeg har en grunn til det. Shopping, prøving av nye smaker og/eller en generell Fotballkamp er god nok grunn.

Foreldre og Besteforeldre maser omtrent ukentlig og månedlig på meg om jeg vil hit og dit og se det og det stedet. I dag ringte bestefar og lurte på om jeg ønsket meg en ukes ferie til Spania for å se Barcelona spille (såklat på VIP-plass).

Jeg lever ett Paradis-liv sammenlignet med deres utallelser og meninger og når jeg ser venner og skolekamerater (bekjente generelt) lever...

 

Jeg ble sjokkert da dere sa at dere måtte jobbe for det (jeg er 16). Og jeg ble sjokkert da en av dere sa at man ikke hadde krav på noe, og en standard var på 0.

 

Og jeg ble sjokkert når dere sa dere fikk en eksakt sum å leve på i mnd...

 

Jeg kan vel kalle meg selv litt bortkjemt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er faktisk litt sjokkert, ungdommer som er i 17-18 års aldern med jobb og enda får ukelønn?

 

Husker ikke da ukelønnen min sluttet, var vel da jeg begynte på ungdomskolen og mamma ga meg penger hvis det var noe jeg trengte. Fikk meg en liten vaskejobb da jeg var 16, den fikk meg igjennom 2 år på vgs. Bodde hjemme så spiste jo gratis, men klær, telefon ect betalte jeg selv.

 

Nå betaler foreldrene mine ingenting, lever litt av kjæresten da stipende mitt ikke dekker hele husleien min. Lever på knekkebrød med ost, det har jeg gjort i 3-4 mnd nå. Vanskelig og få seg jobb i denne byen.. :ph34r:

Lenke til kommentar

Når jeg var yngre så fikk jeg 30,- i uken. Dette brukte jeg på en baguette+litago i kantina på skolen, hver fredag. Har alltid fått dekket behovet for klær, men aldri fått mer enn nødvendig, og om jeg har hatt lyst på en fin genser som kostet litt, har jeg alltid måtte legge ut halve prisen selv.

 

Nå som jeg er 18 er det mamma som får lønn av meg. (Barnebidraget fra faren min deles mellom meg og mamma.) Hun får 1400 og jeg tar de resterende 1000,-)

 

Siden jeg nå er 18 betaler jeg også det meste av klær, mobil, forsikring, bil, bensin og slikt selv. Føler meg mer fattig i forhold til hvordan skolekamerater har det. Er en i parallellklassen som fikk bil av faren sin til 250k. Teit!

Lenke til kommentar

Er en i parallellklassen som fikk bil av faren sin til 250k. Teit!

 

Ja det lett å dømme folk som bortskjemte unger om de for slike gaver men, de kan jo like godt hende at dem var grei og har jobba ræva av seg, da er det jo ok om foreldre slippe en belønning. Og hvor stor belønning av 250k er variere jo etter hvor mye penger familien har. Med andre ord har vil bare foreldrene gir barnet sitt en gave ikke noe galt i det synes jeg.

 

Jeg legg til at jeg ikke veit nokka annet om den karen en det med gavebilen. Så kan jo henne han er en bortskjemt drittunge, da er det jo ganske teit

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Heisann.

 

Bare lurte på hvor "normalen" ligger i hvor mye lommepenger dere får og hva de betaler for dere?

Hva er rimlig at de betaler, selvfølgelig finnes det noen som får mer enn andre, men lurer på generelt sett.

 

Er 17 år, 18 om 4 mnder.

 

 

Fiks "lommepenger" selv!

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...