Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

når bør 15åringen legge seg?


Anbefalte innlegg

Jeg er for at man skal kunne legge meg når man føler for det. Jeg sitter ofte oppe til 3-4-5-6 om morgenen og sover til 2-3-4 om dagen. Dette fordi jeg ikke har noe jeg skal gjøre i ferien og ser dermed liten vits i å stå opp og legge meg tidlig. Har hatt ei uke nå ca hvor jeg har lagt meg før midnatt og våknet i 7 tiden, og dagene blir sinnsykt lange! Skjønner ikke at folk orker det i ferien. Nå skal det sies at jeg bor på landsbygda utafor et tettsted, og alle kompisene mine bor spredt rundomkring der, så det blir fort en timens sykkeltur bare for å chille, noe jeg ikke ser verdien av. Tror nok jeg har hatt en litt annen holdning om jeg faktisk har hatt gå avstand til ett sosialt nettverk.

 

Kort oppsumert mener jeg at du bør få styre døgnet selv så lenge det ikke går utover hverdagen. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes du skal få legge deg når du vil.

Jeg fikk bestemme dette veeeldig tidlig i oppveksten, og satt ofte oppe hele natta i ferier og helger.

 

Først nå som jeg er 19 har jeg endelig sett verdien i å legge meg tidlig.

Får masse energi og jeg sover ikke bort dagene.

Hender enda at jeg sitter lenge oppe selvfølgelig.

Men nå vet jeg hvertfall at det ikke er det beste alternativet.

 

Så jeg synes du skal få dine egne erfaringer om dette, og kjenne på kroppen hvordan du bør sove.

 

Det er kanskje ikke helt bra for deg sosialt sett å legge deg så tidlig i ferien. Tenker ute med kompiser og slikt.

Vet ikke om det stemmer, men det er et argument du muligens kan bruke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan begynne med å nevne at jeg er 26 og har ikke barn.

 

Her syntes jeg foreldrene dine gjør et dumt valg som jeg tror vil slå tilbake på de. Min teori er at jo mer respekt og frihet du gir til en ungdom, jo mer respekt får du tilbake samt jo mer frivillig ansvar vil ungdommen ta på seg. Med andre ord, jo mer du behandler en ungdom som en voksen, jo mer voksent/mindre infantilt (det englandske ordet juvenile passer her bedre) vil ungdommen oppføre seg.

 

Hva koster det foreldrene dine at du er oppe til tre i ferien? Lite og ingenting, de skal sikkert likevel opp lenge før du uansett hadde våknet og på jobb, du har ingen skole du kan gå glipp av eller ikke få optimal nytte av.

Jeg tror at utbyttet foreldrene dine kan få ut av å gi deg frihet til å styre deg selv i ferien (gjerne med klausulen om at dersom du skal være ute til lengre enn deres leggetid (22-23) så sender du en SMS hvor du skriver hvor du befinner deg) er en god langsiktig investering mot målet å gå fra et voksen/barn-forhold til noe mer likeverdig som dere juridisk sett vil være om få år. Jeg tror det er en god fordel at det mentale kommer opp til det nivået lenge, lenge før du fyller atten. Dersom begge parter blir mer vant til å gi i stedet for å ta, respekt i stedet for kontroll blir samlivet og samarbeidet som er en familie mye bedre enn at det skal være en konstant kamp rundt hver eneste avgjørelse. Her kan buzzword bingo spilles med ord som empowerment og positive reinforcement og annet mer eller mindre håndfast. :)

 

En helt annen ting er poenget at menneskers søvnbehov og viktigere døgnrytme (Wikipedia: Circadian Rhythm og døgnrytme) endrer seg mange ganger i løpet av livet og aller flest ganger i løpet av de første tyve årene av livet. Dine foreldre som sikkert er minst 1000 år gamle dinosaurer (:)) har nok innarbeidet seg en stabil nine to five-rytme, eller åtte-til-fire som mer normalt i norge. For en ungdom som ikke er i samme situasjon vil en påtvunget døgnrytme i samme mønster uten behov bare føles negativt. Dine foreldre må innse at dine mest aktive timer er gjerne 17-20, et kvart døgn senere enn deres, på et tidspunkt hvor de gjerne døser i sofaen, gjør servilt/menial/enkelt arbeid som husarbeid eller hagearbeid eller faktisk tar seg en middagshvil. På samme tidspunkt kan du godt være høyaktive situasjoner både fysisk og psykisk, f.eks ved å spille fotball eller spille et konkurransebasert dataspill. På den tiden deres systemer begynner sin naturlige nedtrapping som reduksjon av serotonin og økning av melatonin og annet jeg vet lite om, jeg er ingen fysiolog, pga. lav aktivitet og mindre lys på netthinnene skjer gjerne det motsatte i ditt system siden du er i høy og gjerne kreativ aktivitet med utvidet pupiller som tar til seg mye lys. Det bør være klart for de at to mennesker med så forskjellig rytme på dagen ikke nødvendigvis trenger samme rytme om natten.

 

EDIT: Jeg har helt mistet min beherskelse av norsk ser det ut som. Jeg har brukt translate.google.com og dokpro minst femten ganger i løpet av denne teksten for å finne norske versjoner av perfekt passende englandske ord.

Endret av JohndoeMAKT
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som sagt før i denne tråden. 00:00 til 00:30 er jo ikke spesielt sent.

Jeg er jo slettes ingen ungfole lenger og legger meg normalt ved disse tider hele uka selv om jeg må opp 06:20. Nå trenger jeg normalt ikke så veldig mye søvn, men jeg hadde definitivt ett større søvnbehov når jeg var rundt 15år.

 

Men som TS sier, det er da for pokker ferie og han har ikke noe han må gjøre klokka 8 dagen ette. Hadde han vært min sønn så hadde han glatt fått være oppe til 00:30.

Endret av vidarkri
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting er at på din alder kommer du sannsynligvis til å være sur på foreldrene dine uansett hva de gjør. Det kalles opprør, og det er sunt. Den viktigste grunnen til at du har lyst til å være sent oppe er faktisk at foreldrene dine ikke har lyst til det. Dette er bra, det er slik det skal være, men ikke tro det er noen ungdommelig lettsinn vi eldre mister som driver deg. Hadde du fått døgne etter hjertens lyst hadde du funnet deg noe annet å være sur for (enda surere grunnet søvnmangel), og i fremtiden ville du nok også kjeftet på foreldrene dine fordi de ikke lærte deg døgnrytme.

 

EDIT: Og bare for å gjenta: Ja, det er bedre å legge seg før midnatt, det svaret vil du få av alle søvneksperter. Så det er ikke å legge seg bare for å legge seg.

 

Jeg går faktisk og legger meg selv nå, fordi jeg synes det er så pyton å stå opp sent. Det er ikke bare noe jeg innbiller meg, de dagene suger.

 

 

nå spør jeg ikke for å være teit, men konstruktivt: hva har jeg å tape på å legge meg sent og stå opp tidlig? (ja, jeg sto opp ganske tidlig idag.. ble vekt av.. en måke.. som skrek. lenge. det var fælt det! :ph34r:

 

 

Hadde du fått døgne etter hjertens lyst hadde du funnet deg noe annet å være sur for (enda surere grunnet søvnmangel), og i fremtiden ville du nok også kjeftet på foreldrene dine fordi de ikke lærte deg døgnrytme.

 

nå syns jeg forresten du går på fordommer og ikke konstruktive grunner til å legge meg tidlig. Du virker mer overbevisende hvis du ikke sier sånt? føler jeg..

Endret av diskutant
Lenke til kommentar

Det beste er å lære av erfaring, så om han vil droppe hele natten i ferien bør han få prøve det så lenge han ikke skal noe spesielt dagen etter. Når han går rundt i halvsøvne hele neste dag og har det helt jævlig kommer han nok ikke til å gjøre det igjen med det første. :)

 

 

takk for seriøst svar. Dette tyder på at du ikke er en 15åring som svarer.. bra!

Forresten, mitt problem er at jeg våkner tidlig om morgenen, og er ikke trøtt om kvelden. Jeg tror selv at jeg ikke trenger så mye søvn, sånn har det vært lenge. Kan være det har noe med vekst å gjøre? Men likevel, tar jeg helt feil når jeg sier til mamma at det ikke er så altfor viktig med 10 timer søvn -iallfall for mitt vedkommende? Mamma tror nemlig at jeg egentlig burde ha 10 timer.. Innspill?

Lenke til kommentar

En natt skader ikke, men i lengden skal man ikke holde på sånn. Jeg er ingen søvnekspert, men det betyr ikke at det ikke finnes ekspertise. Du burde lese litt om temaet (ikke voksen-propaganda). http://www.forskning.no/artikler/2006/april/1144423359.34

Felles for alt jeg kan huske å ha lest om søvn er at ingen har noe positivt å si om ujevne døgnrytmer og søvnmangel.

Jeg sier ikke at du ikke skal leke gjemsel med vennene dine hele natta om du har sjansen, men om grunnen til å sitte oppe er TV er dine foreldres ro i sjelen og egen nattesøvn viktigere.

 

Vil ikke si det er urimelig fordomsfullt å gå ut ifra at en 15-åring er opprørsk. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan begynne med å nevne at jeg er 26 og har ikke barn.

 

Her syntes jeg foreldrene dine gjør et dumt valg som jeg tror vil slå tilbake på de. Min teori er at jo mer respekt og frihet du gir til en ungdom, jo mer respekt får du tilbake samt jo mer frivillig ansvar vil ungdommen ta på seg. Med andre ord, jo mer du behandler en ungdom som en voksen, jo mer voksent/mindre infantilt (det englandske ordet juvenile passer her bedre) vil ungdommen oppføre seg.

 

Hva koster det foreldrene dine at du er oppe til tre i ferien? Lite og ingenting, de skal sikkert likevel opp lenge før du uansett hadde våknet og på jobb, du har ingen skole du kan gå glipp av eller ikke få optimal nytte av.

Jeg tror at utbyttet foreldrene dine kan få ut av å gi deg frihet til å styre deg selv i ferien (gjerne med klausulen om at dersom du skal være ute til lengre enn deres leggetid (22-23) så sender du en SMS hvor du skriver hvor du befinner deg) er en god langsiktig investering mot målet å gå fra et voksen/barn-forhold til noe mer likeverdig som dere juridisk sett vil være om få år. Jeg tror det er en god fordel at det mentale kommer opp til det nivået lenge, lenge før du fyller atten. Dersom begge parter blir mer vant til å gi i stedet for å ta, respekt i stedet for kontroll blir samlivet og samarbeidet som er en familie mye bedre enn at det skal være en konstant kamp rundt hver eneste avgjørelse. Her kan buzzword bingo spilles med ord som empowerment og positive reinforcement og annet mer eller mindre håndfast. :)

 

En helt annen ting er poenget at menneskers søvnbehov og viktigere døgnrytme (Wikipedia: Circadian Rhythm og døgnrytme) endrer seg mange ganger i løpet av livet og aller flest ganger i løpet av de første tyve årene av livet. Dine foreldre som sikkert er minst 1000 år gamle dinosaurer (:)) har nok innarbeidet seg en stabil nine to five-rytme, eller åtte-til-fire som mer normalt i norge. For en ungdom som ikke er i samme situasjon vil en påtvunget døgnrytme i samme mønster uten behov bare føles negativt. Dine foreldre må innse at dine mest aktive timer er gjerne 17-20, et kvart døgn senere enn deres, på et tidspunkt hvor de gjerne døser i sofaen, gjør servilt/menial/enkelt arbeid som husarbeid eller hagearbeid eller faktisk tar seg en middagshvil. På samme tidspunkt kan du godt være høyaktive situasjoner både fysisk og psykisk, f.eks ved å spille fotball eller spille et konkurransebasert dataspill. På den tiden deres systemer begynner sin naturlige nedtrapping som reduksjon av serotonin og økning av melatonin og annet jeg vet lite om, jeg er ingen fysiolog, pga. lav aktivitet og mindre lys på netthinnene skjer gjerne det motsatte i ditt system siden du er i høy og gjerne kreativ aktivitet med utvidet pupiller som tar til seg mye lys. Det bør være klart for de at to mennesker med så forskjellig rytme på dagen ikke nødvendigvis trenger samme rytme om natten.

 

EDIT: Jeg har helt mistet min beherskelse av norsk ser det ut som. Jeg har brukt translate.google.com og dokpro minst femten ganger i løpet av denne teksten for å finne norske versjoner av perfekt passende englandske ord.

 

et nytt godt, seriøst og argumentfullt innlegg. takk! =)

 

selv om translate.google.com er kyllingversjon... :tease:

ikke det at jeg er bedre i engelsk :)

Lenke til kommentar

En natt skader ikke, men i lengden skal man ikke holde på sånn. Jeg er ingen søvnekspert, men det betyr ikke at det ikke finnes ekspertise. Du burde lese litt om temaet (ikke voksen-propaganda). http://www.forskning.no/artikler/2006/april/1144423359.34

Felles for alt jeg kan huske å ha lest om søvn er at ingen har noe positivt å si om ujevne døgnrytmer og søvnmangel.

Jeg sier ikke at du ikke skal leke gjemsel med vennene dine hele natta om du har sjansen, men om grunnen til å sitte oppe er TV er dine foreldres ro i sjelen og egen nattesøvn viktigere.

 

Vil ikke si det er urimelig fordomsfullt å gå ut ifra at en 15-åring er opprørsk. ;)

 

 

jeg sier det igjen, jeg er ikke opprørsk, jeg legger meg IKKE sent fordi de ikke vil det, men fordi jeg ikke blir trøtt så tidlig som dem, men likevel står opp ganske tidlig (10-11). bare se på når dette innlegget kom inn :thumbup:

 

deres nattesøvn går det helt fint med, har iallfall de sagt selv. Så det må være en annen grunn.

men likevel godt svar!

Lenke til kommentar

Jeg er også 15 og legge meg nå det passe meg, ofte i 2 tida. Har gjennomvåket en natt, men det gjør jeg aldri igjen. Om noen skal skjer i neste dagen tidlig så legg jeg meg sjølv litt tidligre. Jeg synes at alle 15åringer budde får lov å være så lenge våken som en vil i ferien.

 

DU burde virkelig snakke med foreldrene, det funke ikke å være så tidlig i seng for en 15åring, det hadde nærmest øddelegt ferien mine(jeg hadde faktisk overnattet på en annen plass så ofte som mulig vis jeg var deg)

Lenke til kommentar

Jeg er også 15 og legge meg nå det passe meg, ofte i 2 tida. Har gjennomvåket en natt, men det gjør jeg aldri igjen. Om noen skal skjer i neste dagen tidlig så legg jeg meg sjølv litt tidligre. Jeg synes at alle 15åringer budde får lov å være så lenge våken som en vil i ferien.

 

DU burde virkelig snakke med foreldrene, det funke ikke å være så tidlig i seng for en 15åring, det hadde nærmest øddelegt ferien mine(jeg hadde faktisk overnattet på en annen plass så ofte som mulig vis jeg var deg)

 

ikke det at det har noe å si, men det liker ikke mamma.. hun tror nemlig at de også legger seg 11 i ferien...... :ohmy:

 

menmen..

 

En natt skader ikke, men i lengden skal man ikke holde på sånn. Jeg er ingen søvnekspert, men det betyr ikke at det ikke finnes ekspertise. Du burde lese litt om temaet (ikke voksen-propaganda). http://www.forskning.no/artikler/2006/april/1144423359.34

Felles for alt jeg kan huske å ha lest om søvn er at ingen har noe positivt å si om ujevne døgnrytmer og søvnmangel.

Jeg sier ikke at du ikke skal leke gjemsel med vennene dine hele natta om du har sjansen, men om grunnen til å sitte oppe er TV er dine foreldres ro i sjelen og egen nattesøvn viktigere.

 

Vil ikke si det er urimelig fordomsfullt å gå ut ifra at en 15-åring er opprørsk. ;)

 

 

jeg sier det igjen, jeg er ikke opprørsk, jeg legger meg IKKE sent fordi de ikke vil det, men fordi jeg ikke blir trøtt så tidlig som dem, men likevel står opp ganske tidlig (10-11). bare se på når dette innlegget kom inn :thumbup:

 

deres nattesøvn går det helt fint med, har iallfall de sagt selv. Så det må være en annen grunn.

men likevel godt svar!

 

edit: "- Barn bør sove minst ni timer, ungdommer åtte til ni timer, mens voksne klarer seg med 7,5 til åtte timer per natt. Dette er individuelt, men de fleste trenger såpass, sier førsteamanuensis Alvild Alette Bjørkum ved Høgskolen i Bergen."

 

det sto på siden du linket til (forskning.no) ungdommer trenger 8-9 timer, ikke 10 som mamma sier, og at dette er individuelt. det betyr at jeg ikke trenger så mye søvn som mamma? eller?

usikker akkurat her...

Lenke til kommentar

At det er individuelt er så sin sak, men det som er greia med puberteten er at jeg ikke ville festet så mye lit til at du selv klarer å finne akkurat hva som passer for deg. Kroppen din er i stadig forandring, og du vil oppleve mange signaler som er helt nye for deg. Det kan være litt som småbarn som rett og slett ikke skjønner at de er sure fordi de er trøtte eller sultne. Men 10 timer høres veldig mye ut. Det er viktig å ikke sove for mye heller, da blir man bare sløv og deppa. Hvis du har tenkt å finne ut at du klarer deg med 4-5 timer som en annen politiker, bør du spare den erfaringen til du er blitt eldre og bedre kjent med deg selv. ;)

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Fikk styre dette selv fra jeg var rundt 14, riktignok fikk jeg ikke være ute til lenger enn 01.30. Synes det er teit at foreldre skal tvinge deg i seng så tidlig, sålenge du klarer å stå opp før 12 burde det være greit.

 

Selv er jeg 19 og står sjeldent opp før 14.00 i helger. Har riktignok ikke sommerferie nå så klarer fint å holde døgnrytmen alikevel.

Lenke til kommentar

En natt skader ikke, men i lengden skal man ikke holde på sånn. Jeg er ingen søvnekspert, men det betyr ikke at det ikke finnes ekspertise. Du burde lese litt om temaet (ikke voksen-propaganda). http://www.forskning.no/artikler/2006/april/1144423359.34

Felles for alt jeg kan huske å ha lest om søvn er at ingen har noe positivt å si om ujevne døgnrytmer og søvnmangel.

Jeg sier ikke at du ikke skal leke gjemsel med vennene dine hele natta om du har sjansen, men om grunnen til å sitte oppe er TV er dine foreldres ro i sjelen og egen nattesøvn viktigere.

 

Vil ikke si det er urimelig fordomsfullt å gå ut ifra at en 15-åring er opprørsk. ;)

Må si det var en interessant artikkel. Har du noe mer om emne, spesielt det med ujevn døgnrytme? Synes det sto så snevert. Selv har jeg ikke hatt en fast døgnrytme på over 1 år. Har vært maks 1 uke om gangen som har forekommet sjeldent. Ellers har jeg flyttet den 2 timer frem hver dag inntil jeg begynner å våkne 20.00 på kvelden så har jeg tatt å vært oppe hele natten en dag og så lagt meg slik at jeg våkner 05-06.00 neste morgen og såfortsattt regla med 2 timer frem o.s.v. Men jeg må si at bortsett fra enkelte trøtte dager, noe jeg regner med alle har uansett døgnrytme at jeg ikke har følt meg spesielt dårlig av det.

Lenke til kommentar

15 åringen vår har løst det der selv. Dvs han har noenlunde frie tøyler i ferie og helger. Men vi godtar ikke at han ligger og snorker til langt på ettermidagen. Det hjelper godt at han har en vilter lillebror som gjerne støyer godt om morran :whistle:

 

Løsningen for han ser ut til å være at i helgene legger han seg tidlig (fivillig)...gjerne i 8-9 tiden om han ikke er ute med venner. Så har han vekkerklokka på i 5-6 tida om morran, da står han opp og har huset, TV'en, og Internett for seg selv noen timer intil vi andre syvsovere kryper ut av køya i 10 tiden... :!:

 

Han sier selv at det er helt supert, da slipper han å være så steike trøtt mandag når han skal på skolen.

 

Men nå i ferien ser jeg at han sitter oppe lenger og lenger...

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar

Da jeg var 15 var jeg som oftest oppe til klokken var rundt 4-5. Personlig synes jeg dette egentlig er alt for lenge, og dagen etterpå ble "ødelagt", fordi jeg sto opp en gang mellom 14 og 17. Handler om å prioritere. Denne sommeren skal jeg prøve å legge meg litt tidligere, så jeg får litt mer ut av neste dag.

 

Er ferie, så er man 15+ synes jeg at man bør få legge seg når man vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...