Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

når bør 15åringen legge seg?


Anbefalte innlegg

når bør 15åringen legge seg nå i ferien synes dere?

 

han ønsker selv å være oppe til ca 00.00 - 00.30, hva synes dere?

 

LES SPOILEREN!!!

 

edit: ps, uten at det bør ha noen innvirkning på svaret, så er det JEG som er 15åringen med foreldre som vil ha meg i seng 11-halv 12!!!

 

Endret av diskutant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når bør 15åringen vår legge seg nå i ferien synes dere?

 

han ønsker selv å være oppe til ca 00.00 - 00.30, hva synes dere?

 

 

Når jeg var 15 var jeg som oftest oppe til rundt 11 om morgen.

 

Klokken 00.00 ? Er vel ca da han burde legge seg på skoledager?

 

Kanskje bare jeg som har likegyldige foreldre men ok.

Lenke til kommentar

Når h*n er trøtt kanskje? Dette bør ikke være et tema lengre, jeg mistenker at du kanskje er 15-åringen, har jeg rett da?

 

Det er da opplagt at 15-åringer trenger minst 8 timer søvn, så såfremt dette kan løses, og h*n likevel står opp på et fornuftig tidspunkt er det vel greit da. Det finnes ingen grunn til å sitte oppe hele natta bare for å sitte oppe, men hvis h*n skal noe spesielt kan jeg ikke se noen motargumenter for at h*n ikke skal kunne være oppe til rundt midnatt. Utgangspunktet bør være hvor lange dagene blir, altså hvor mange våkentimer h*n har. En dag hvor h*n er tidlig oppe, bør ikke avsluttes sent, men en dag hvor h*n sover lengre ut på dagen, er det ikke noe i veien for dette. Dette er et problem som må løses i felleskap, og det er ingen vits i å høre på hva "alle" andre gjør. Dette avhenger av person, enkelte er A-mennesker, andre er B-mennesker, mens det finnes de som er noe sånt som Å-mennesker, disse kan godt være oppe lenge, så dette må man vurdere og diskutere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når han vil hvis det er en god grunn til det, men det er uansett lurt å ha en noenlunde stabil døgnrytme. Strikte leggetider bør ikke koste ham sosialt samvær. I tillegg begynner han vel å bli litt gammel til å bli sendt til sengs lenge før de voksne.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Når h*n er trøtt kanskje? Dette bør ikke være et tema lengre, jeg mistenker at du kanskje er 15-åringen, har jeg rett da?

 

Det er da opplagt at 15-åringer trenger minst 8 timer søvn, så såfremt dette kan løses, og h*n likevel står opp på et fornuftig tidspunkt er det vel greit da. Det finnes ingen grunn til å sitte oppe hele natta bare for å sitte oppe, men hvis h*n skal noe spesielt kan jeg ikke se noen motargumenter for at h*n ikke skal kunne være oppe til rundt midnatt. Utgangspunktet bør være hvor lange dagene blir, altså hvor mange våkentimer h*n har. En dag hvor h*n er tidlig oppe, bør ikke avsluttes sent, men en dag hvor h*n sover lengre ut på dagen, er det ikke noe i veien for dette. Dette er et problem som må løses i felleskap, og det er ingen vits i å høre på hva "alle" andre gjør. Dette avhenger av person, enkelte er A-mennesker, andre er B-mennesker, mens det finnes de som er noe sånt som Å-mennesker, disse kan godt være oppe lenge, så dette må man vurdere og diskutere.

Endret av diskutant
Lenke til kommentar

I tillegg begynner han vel å bli litt gammel til å bli sendt til sengs lenge før de voksne.

 

problemet er at jeg har foreldre som liker veldig godt å legge seg 10-11... og det går ut over MEG!

 

dette er jeg sterkt imot! håper dere er enige :dontgetit:

 

 

hva skal jeg gjøre for å få de til å forstå at jeg IKKE trenger like mye søvn som de?

 

og at jeg også kan lære av å bestemme litt selv når jeg er 15 år...

Endret av diskutant
Lenke til kommentar

Hva går du glipp av når du legger deg så tidlig, da?

 

msn, tv, være ute med venner, + at jeg ikke sovner så tidlig på kveld.. jeg trenger ikke så mye søvn som foreldrene mine sier, de sier jeg trenger ca 9 timer søvn ( fra kl 00.00 til 11.00 er det 11 timer, dvs jeg kan til og med sove 11 timer, eller legge meg senere.. de sier jeg bør ha en "god døgnrytme" til og med om sommeren.. når var du ung sist?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg begynner han vel å bli litt gammel til å bli sendt til sengs lenge før de voksne.

 

problemet er at jeg har foreldre som liker veldig godt å legge seg 10-11... og det går ut over MEG!

 

dette er jeg sterkt imot! håper dere er enige :dontgetit:

 

 

hva skal jeg gjøre for å få de til å forstå at jeg IKKE trenger like mye søvn som de?

 

og at jeg også kan lære av å bestemme litt selv når jeg er 15 år...

 

Du kommer til å skjønne det når du selv får barn, da er det veldig greit for de voksne at barna sovner litt før de legger seg... Jeg gidder ikke utdype det mer...

Lenke til kommentar

I tillegg begynner han vel å bli litt gammel til å bli sendt til sengs lenge før de voksne.

 

problemet er at jeg har foreldre som liker veldig godt å legge seg 10-11... og det går ut over MEG!

 

dette er jeg sterkt imot! håper dere er enige :dontgetit:

 

 

hva skal jeg gjøre for å få de til å forstå at jeg IKKE trenger like mye søvn som de?

 

og at jeg også kan lære av å bestemme litt selv når jeg er 15 år...

 

Du kommer til å skjønne det når du selv får barn, da er det veldig greit for de voksne at barna sovner litt før de legger seg... Jeg gidder ikke utdype det mer...

 

Når man er ungdom kan man godt få litt mer frihet...

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Du burde få legge deg når du vil, om du faktisk klarer å legge deg iløpet av natten. Jeg er selv 15, og min far kom faktisk inn akkuratt nå og ba meg legge meg. "Yeah Right", men jeg legger meg når jeg blir trøtt, og prøver å komme meg opp rundt 11-12 tiden, tidligere om jeg har planer for dagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er du ute med venner bør du få lov til å styre leggetiden selv.

MSN og TV er derimot ikke rare grunnene til å holde seg våken, så der holder jeg med folka dine. Når du ikke sovner så tidlig på kvelden er det fordi du står opp sent. Det er faktisk bedre å legge seg elleve og stå opp syv enn å legge seg ett og stå opp ti. Men man skal ikkje sova burt sumarnatta, og hvem kan egentlig hindre deg i å ligge våken så lenge du gidder? Prøv bare å komme over sent-er-tøft-stadiet så fort som mulig.

Om det er rimelig av foreldrene dine å ville ha deg til køys samtidig med seg selv eller ikke, kommer jo også litt an på hvordan dere bor. Hvis de forstyrres av at du sitter og zapper er det helt greit at de vil ha det sånn. Foreldrene dine skal kanskje på jobb om morgenen, og da vil jeg si det er viktigere at de sover godt enn at du får se programmet ditt (hvem er det som ikke har opptaksmuligheter nå til dags uansett?).

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Du burde få legge deg når du vil, om du faktisk klarer å legge deg iløpet av natten. Jeg er selv 15, og min far kom faktisk inn akkuratt nå og ba meg legge meg. "Yeah Right", men jeg legger meg når jeg blir trøtt, og prøver å komme meg opp rundt 11-12 tiden, tidligere om jeg har planer for dagen.

 

jeg er enig, men strengt talt vil jeg ha svar fra litt eldre personer enn deg.. no offence :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...