Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye gir man i konfirmasjon?


Gjest Kathrine

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen fasit når det gjelder hva en skal gi.

Normalt gir søsken en mindre gave verdt noen hundre kroner, og blant venner og bekjente er det vanlig å gi et par hundre.

 

Når det kommer til mor og far, besteforeldre osv er det store forskjeller. Selv (har konf i morgen) får jeg 20 000 av mamma og pappa, og en sum på 20-30 tusen fra besteforeldre.

Fra taner og onkler er det et mindre beløp fra 500-1000 som er vanlig her, om en ikke får gaver eller aksjer.

 

 

Som sagt varierer dette veldig fra familie til familie, hva som er vanlig for hver enkel familie, og økonomien i hver enkel familie selvsagt. Det er en kostbar prosess å gjennomføre en konfirmasjon, mange utgifter ved siden av gavene

Lenke til kommentar

Det er vanlig at fedre prøver å overgå andre fedre med gaver til barna sine, si at de i klassen får mer penger en deg så får du nok det du vil ha... Hvis ikke moren din er nazibitch og setter foten ned. Hva du får hos tanter og onkler bruker å variere, men de nærmeste kan du være heldig å få 1000kr hos, ellers vil jeg si det er vanlig med 500kr. hos mindre kjente naboer og diverse er det vell vanlig med 200kr er du heldig får du 500kr, hos venner i klassen vil jeg si at du bare skal droppe å gi penger til de, for det går opp i hop uansett, det holder med kort med en venlig hilsen.

 

Besteforeldre er vanskelig å avgjøre hva du får hos dem, men vil tippe opp i mot 5000kr. Spørs hvilken holdning de har til penger og hvor mye de har spart opp. Vi har jo noen gullunger her i landet som er heldige og får 5000++++ hos besteforeldre.

 

Foreldre vil jeg tippe gir deg noe mellom 5000kr og 15000kr. Noe mer syns jeg ikke du skal forvente med mindre du gjør en god arbeidsinnsats i hjemmet og oppfører deg på skolen, gode karakterer, oppførsel osv. Men dette er bare noen faktorer, er faren din en skrytpeis så trur jeg nok han vil leve opp til ryktet sitt og kunne skryte over hvor mye penger han ga barnet sitt i konfirmasjon.

Lenke til kommentar

Fikk 5000 + bunad (ca 20 000) av foreldrene mine, 5000 av mormor, 1500 av onkler og tanter, og ingenting av søsken. Men de var barn selv. Fra grandtanter og onkler vi har litt kontakt med, rundt 500. Fra naboer fikk jeg en del smykker eller 100, 200 kroner. Dette var for syv år siden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg fikk ca 8000 i alt. Nesten hele familien bor enda i Tyskland ,så jeg fikk mange € og det er jo dårlig kurs for tiden siden det her Hellas folkene ikke klarte seg så godt. Har heller ikke spesielt rik familie(for norske forhold), men det er også nok for meg har jo en godt betalt sommer jobb.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når jeg hadde konfirmasjon fikk jeg bunad av foreldrene mine, 10 000 av bestemor, 500 av "bestefar" og 2000/3000 av onkler og tanter(ikke fadder/fadder) og 500/1000 av andre i familien. Naboer og venner av familien fikk jeg 100-500 av, og fikk 1000 av bestevenninna mi. (må nevne at vi har vert bestevenner siden barnehagen da;P)

Det er veldig individuelt fra familie til familie da:) Synes forøvrig at hva man får i konfirmasjon ikke skal tydes som hvor "rik" amilie man har eller brukest på noken som helst sånn måte, det er og blir en uting;)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Tar jeg ikke feil, var nok trådstarter ute etter å vite hvor mye penger hun kom til få, ikke hvor mye hun skulle gi.

 

Selv fikk jeg 5000 av mor og stefar, 5000 av far og stemor, 3500 av hvert par besteforeldre, og 1000-1200 av hvert øvrige par med barn. Til sammen ble det ca 27000. Jeg ble konfirmert for tre år siden.

 

Tre år siden, ikke to.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi gir 1000 kr til tanteungene, 500 til barna til nære venner og 200 til nabobarn. Vi tjener ganske godt, vet at en del av de andre tantene og onklene gir mye mindre (2-300 kr eller en hjemmelaget gave).

 

Jeg vet ikke hva søsken pleier å gi hverandre, men min søster og jeg gav hverandre en sånn sølv"dings" til å ha på bunadsbeltet.

 

Mormor og morfar betalte selve bunaden min, mens farmor og farfar kjøpte bunadsølv for tilsvarende beløp. Resten av sølvet fikk jeg av foreldrene mine.

 

Hvis jeg hadde valgt å ikke bli konfirmert, ville farfar ha betalt hele bunaden innkludert alt sølv (mens mormor hadde strøket meg i testamentet...).

Lenke til kommentar

jeg fikk 3000 av tanta mi :p også fikk jeg vel rundt det samme av foreldrene mine...

pluss litt småpenger her og der.

men fikk 20 000 da jeg fylte 18, noe jeg syns var mye bedre. Hadde bare brukt de opp om jeg fikk de da jeg var 14 år og dum :p

 

men det er vel normalt å tilsammen få mellom 14000-20000 kr..

det var sånn ca en sånn sum mine venner fikk da vi konfirmerte oss.

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Dette er kanskje litt offtopic men hvorfor gir man egentlig penger til folk som har konfirmert seg? Ser egentlig ikke poenge eller grunnlaget med det.

 

Det er nok en ganske gammel tradisjon, ble nok ikke 90000kr og 2 mopeder før i tiden, men konfirmasjons gaver er vel sikkert like gammel som konfirmasjon eller andre "ritualer" for overgang i voksen alder

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...