Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

Skulle ikke dette handle om single malts? (eller endre emnetittelen)

 

En ypperlig inngang til Islaymaltene er Bunnahabhain 12 y's o. Ikke ekstrem, ikke nøytral. Bowmore er en annen, men denne har betydelig mer av alt, spesielt 12 y's o (som oftest å finne til utmerkede priser i taxfree-butikker)

 

Man skal være forsiktig med å diktere smak, men is har lite i en single malt å gjøre annet enn å hemme smaken. Man kan derimot få den til å åpne seg ved å bruke to tre dråper vann. Og bruk gjerne tulipanglass istedet for de tåpelige tumblerne. Til og med cognacglass er bedre.

 

Så, vennligst hold blends som feks Famous Grouse, Chivas Regal, Johnnie Walker eller Tullamore Dew (irsk og fullstendig pregløs, kun egnet som ingrediens i Irish Coffee), eller bourbon som Jack Daniels (grøss) etc utenfor denne tråden, med mindre emnetittelen endres.

 

(btw: Chivas (Seagrams) er produsenten bak kjente malts som Glenlivet, Glen Grant, Caperdonich og den litt mindre kjente Strathisla, mens Chivas Regal er en blend)

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så, vennligst hold blends som feks Famous Grouse, Chivas Regal, Johnnie Walker eller Tullamore Dew (irsk og fullstendig pregløs, kun egnet som ingrediens i Irish Coffee), eller bourbon som Jack Daniels (grøss) etc utenfor denne tråden, med mindre emnetittelen endres.

 

Sorry, men da tror jeg tråden kommer til og dø rimelig kvasst, proporsjonalt med antall forumbrukere som kan noe om dette. Er det ikke bedre med en tråd om all whisky, som lever litt lenger? :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg er i den (i denne sammenheng) heldige situasjon at jeg er mye ute og reiser, ofte gjennom Kastrup og Schiphol (og tidligere til Heathrow), så jeg har god anledning til å kjøpe noen dråper til en tilnærmet fornuftig pris. Jeg har som policy å prøve det som finnes, så dukker det opp noe nytt så kjøper jeg det.

 

I hylla for øyeblikket står følgende:

* Bowmore Cask Strength

* Bowmore Mariner 15 years

* Bruichladdich 10 years

* Cragganmore 12 years

* Dalwhinnie 1986 Double Matured

 

En liten historie: Tilbake i yngre dager kom jeg og to kamerater på en utmerket ide: Vi skulle reise til Skottland, prøvesmake oss fram til den perfekte single malt, og så kjøpe et hogshead (ca. 240 liters) cask og få sendt hjem til Norge. Så skulle vi tappe en liter til hver hvert år etterpå. Det ville rukket resten av livet, og på slutten hadde vi hatt meget gammel whisky. (Dog med lite alkohol, den fordamper etterhvert...)

 

Den ideen varte helt til vi kontaktet Tollvesenet og spurte hvor mye det vil koste å fortolle den... ;)

 

Edit: Jeg bør kanskje legge til at den gangen hadde Vinmonopolet monopol både på import og salg av alkohol, så formelt måtte vi fått polet til å importere den for oss.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Hvaaa? En blander da faen meg ikke Whiskey med COLA. Syke, syke folk.

Det skal drikkes bart.

6397315[/snapback]

 

Kommer an på tida på døgnet det da ;) Er enig i at Jack ikke er en premium whiskey akkurat. Peter Dawson Special derimot! Aaaaahh!! :love: Beste man får etter min smak, ingen ulempe at prisen ikke river så sykt i pungen også.

Endret av Haddock
Lenke til kommentar
Så, vennligst hold blends som feks Famous Grouse, Chivas Regal, Johnnie Walker eller Tullamore Dew (irsk og fullstendig pregløs, kun egnet som ingrediens i Irish Coffee), eller bourbon som Jack Daniels (grøss) etc utenfor denne tråden, med mindre emnetittelen endres.

 

Sorry, men da tror jeg tråden kommer til og dø rimelig kvasst, proporsjonalt med antall forumbrukere som kan noe om dette. Er det ikke bedre med en tråd om all whisky, som lever litt lenger? :shrug:

6648603[/snapback]

 

Joa, forsåvidt enig. Men da blir trådtittelen helt feil. Kanskje Glintolainen kan forandre litt på tittelen?

 

Forresten, nå skal jeg driste meg ut av mitt prinsipprytteri og tale varmt om en Bourbon som faktisk kan drikkes (av meg, altså) Four Roses. Har et merkverdig smaksminne om denne, var på vei til et øvingslokale i Oslo med ei åpna halv Four Roses i kombinasjon med tygging av SMINT (myke mint-tyggedrops). Smaken var aldeles fortreffelig! Resten av flaska ble tømt av Lars Lundevall (nå DeLillos) på felleskonsert senere på kvelden..... Jeg smakte derimot ikke på Lars.

Endret av Tumbleweed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

min favoritt er klart Glenfiddich 15 år ,

har ikke smakt Glenfiddich 18 år, lurer på om den er bedre enn 15.

 

En anen god whisky etter min mening er Famous Grouse 12 år. Denne er ikke singel malt, vanligvis liker jeg single malt whiskyer best men denne er god og ikke så dyr :)

Lenke til kommentar
min favoritt er klart Glenfiddich 15 år ,

har ikke smakt Glenfiddich 18 år, lurer på om den er bedre enn 15.

 

En anen god whisky etter min mening er Famous Grouse 12 år. Denne er ikke singel malt, vanligvis liker jeg single malt whiskyer best men denne er god og ikke så dyr :)

6660293[/snapback]

 

Mitt personlig syn på saken:

 

Forskjellen mellom 15 og 18 på GF er liten, den har blitt litt mildere i smaken. Pris forskjellen er den nok ikke verd.

 

Famous Grouse var lenge en veldig populær whisky i scotland, personlig synes jeg den smaker vondt. Finnes nok av billige gode alternativer :-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Forskjellen mellom 15 og 18 på GF er liten, den har blitt litt mildere i smaken. Pris forskjellen er den nok ikke verd.

6661541[/snapback]

 

Prøver å gjenopplive tråden med et lite tja. Her om dagen spretta jeg 18-åringen min og tok meg en god slurk. Det første som slo meg var det du sa. Omtrent som 15, bare litt mildere. Skuldertrekk. Men SÅ kommer ettersmaken. Nå skal ikke jeg legge ut om at den smaker av røyk og bark og fasanurin, for slikt har jeg ikke greie på, men for å si det sånn: Hvis du hadde fått orgasme i kjeften, hadde det nok ikke vært ulikt dette her. Smaken sitter i et par minutter før ny slurk er påkrevd. Bra kjøp.

Lenke til kommentar
Forskjellen mellom 15 og 18 på GF er liten, den har blitt litt mildere i smaken. Pris forskjellen er den nok ikke verd.

6661541[/snapback]

 

Prøver å gjenopplive tråden med et lite tja. Her om dagen spretta jeg 18-åringen min og tok meg en god slurk. Det første som slo meg var det du sa. Omtrent som 15, bare litt mildere. Skuldertrekk. Men SÅ kommer ettersmaken. Nå skal ikke jeg legge ut om at den smaker av røyk og bark og fasanurin, for slikt har jeg ikke greie på, men for å si det sånn: Hvis du hadde fått orgasme i kjeften, hadde det nok ikke vært ulikt dette her. Smaken sitter i et par minutter før ny slurk er påkrevd. Bra kjøp.

6791533[/snapback]

 

Hmm.. så du vil si det er verdt prisforskjellen? Da må jeg prøve den selv..

Lenke til kommentar
OK, hvilken whisky liker dere å drikke til vors? Er ikke bestandig det er tilgang til is så kom gjerne med en sort som er like godt uten is.

6826419[/snapback]

Whisky på vorspiel har det med å skjære seg. Pleier du å ha kontroll (og da mener jeg stålkontroll) når du er full går det kanskje greit, men for meg og mange andre har whiskyen en tendens til å ville fortere ned halsen enn sunt er. Dessuten er det teit å bælme god whisky, det er både dyrt og bortkasta. Hvis du ikke er steinrik bør du gå for en billig blended, du blir fort så drita at du ikke merker forskjell uansett. Skal jeg drikke sprit på vorspiel velger jeg som regel andre typer enn whisky, da helst de som oppfordrer til drinkmiksing. Billig, vond vodka er f.eks. en slager siden den må blandes skikkelig ut og dermed ikke lar seg drikke så fort.

 

Whisky med is er nasty. Rett og slett. Drikk den bar.

Lenke til kommentar
Det er jo en stund siden jeg smakte 15-åringen sist, så jeg burde kanskje kjøpe en og sammenligne.

6792084[/snapback]

 

Merk at det er en vesentlig forskjell på disse whiskyene. 15 åringen er en "sherryfatlagret" versjon, dvs en andel av whiskyen er blitt lagret på sherryfat, noe som setter ett spesielt preg på whiskyen. 18 åringen er derimot en ren bourbon-fatlagret versjon... ;) (På 15 åringen står det "Solera" - henviser til sherryfatene)

 

Bowmore har forøvrig en utmerked serie med whisky for de som ønsker å smake hvor forskjellig whiskyene blir ved bruken av forskjellige fat. Nå vet jeg ikke om den er å få tak i i Norge, men de har en som er lagret på fat fra Bordeaux. (Limousin eik antar jeg)

Lenke til kommentar

Det finnes to utgaver av 15årig Glenfiddich; Special Reserve og Solera Reserve. Har smakt Solera også en gang, mener å huske den var noe mildere, merket i hvert fall ikke mye til sherryen (som kan ha vært i ettersmaken, den hadde det jo litt trått siden vi drakk den til fårikål). Jeg foretrekker den vanlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...