Gå til innhold

Makrell i tomat - hjemmelaget naturligvis


Anbefalte innlegg

Hva får egentlig folk till å betale 150-175 kr/kg for moset makrelli tomat pakket i små “yndige” bokser på 100-110 gram når man kan lage mye bedre vare selv av all den makrellen sjøen pt flommer over av (jada, guttene og jeg hadde 50 kg på et par timer lørdag) og alle de tomatene drivhuset pt flommer av fortere enn man klare rå spise dem. Det er jo lettvint i dag å lage slikt selv pålegg selv dersom man bare har noen tomme glass (størrelse små syltetøyglass) på lager, og dessuten: Makrell til middag er glimrende, men etter første 1-2 uker av sesongen holder det resten av den med makrell til middag fem av ukens sju dager, selv når varies mellom utgavene kokt fersk med nypoteter/krydderkokt kald med rømme, flatbrød og nypoteter/speket med poteetstuing/lettsaltet med rotmos/eggedyppet og stekt med stikkelsbærsaus/meldyppet og stekt med løk/grillet med potetsalat, agurksalat og rødbeter/røkt me poteter, hvit saus og gulrøt/ + som plukkfiskmakrell, makrellfriksasse, makrellpudding og makrellkarbonader. Resten av fisken skal naturligvis også brukes, så altså litt påleggsinnsats på kjøkkenet, til beste for både gane og lommebok. Peppermakrell er ikke forakte som pålegg, men variasjonen makrell i tomatsaus er like viktig. 

 

Først trenges tomatsaus den lages slik: 

En halv bøtte søte tomaer (alle med et lite kryss skåret toppen, utseende betyr ingenting her i motsetning til bord med gjester til kveldsmat) . + en tekopp god olivenolje fordeles i langpanne/-panner. Dryss ørlite salt og pepper over, stek ved 180 grader i to timer og kjør - porsjon for porsjon - gjennom hurtigmixeren (blenderen. Ha i passe stor gryte, ttilsett en lite kaffekopp eplesidereddik, kok inn til passe konsistents og smak til med mer salt/pepper. 

 

Makrelllen renses og filetene kjøres en gang eller to gjennom kjøttkvernen (den som skal fremme på Kenwood-kjøkkenmaskinen vet du, og som aldri blir brukt hos en del Kenwood-innehavere). Til nøds kan en hurtigmxer brukes, men da kan det raskt bli i meste laget finmoset for i hvert fall min smak.  

 

10 kg makrellmos blandes godt med 3 kg tomatsaus, og has over på små syltettøyglass som først er steilisert gjennom et kvarter i 100 grader varm ovn. Fyll glassene - mens de ennå er varme - helt fulle, kok i vannbad som varmes sakte (25-30 minutter) opp til 90 grader, skru på lokket og la stå en time i vannbadet. Kjøl sakte ned og bær i kjølig matbod. Voila, tilsvarende 100-120 bokser på lager, passer akkurat fra skolestart til jul i en familie på vkosen + voksen+ ungdomskoleleev + en ukependlende vgs-elev i helgene, og til jul kan vi lage av den andre bøtten som står i fryseboksen nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svært få spiser av makrellen som kommer her nord, den er for ufisk å regne og ganske forhatt, inntar og lager bare problemer i fjorder. Antar at den er noe større og mindre egnet til konsum enn den som dras opp sørpå?

 

Men hvorfor kjøttkvern? Smak og behag selvsagt, men hele biter filet syns jeg er best.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
@^fmj

I nord har makrellen uansett størrele alltid vært regnet som menneskespisnde ufisk (jada, man kunne bare se på svarte stygge strekene, så forstod man “selvsagt” at makrell var glupsk og menneskespisende...) og jeg (og flere med meg) mistenker det skyldes rente misunnelsen fra den gang havet var litt kaldere og makrellen svært så sjelden tok turen nord for Trondheim/Steinkjær. Makrellen i nord er som i sør, 1-2,5 pr kg etter sesong og naturlig variasjon. 

 

Smak og behag kan absolutt diskuteres,men selv er jeg tilhenger av mos til makrell, akkurat som til leverpostei i stedet for leverbiter på skiven. Jeg forankter på ingen måte en makrellfilet i tomatsaus, men altså helst ikke som brødpålegg. 

 

@Vox_populi

Veldig enig mht vannet og vi gjør det selv til det meste, men er så autopilot.-rutine hos oss at jeg rett og slett glemte å nevne det (så takk for du fikk presisert det :)) Ellers skal man alltid bruke knusktørre glass når man lager gele av sytetøytøypen, utover det er vannet som du påpeker bare en fordel. 

Lenke til kommentar

Hva får egentlig folk till å betale 150-175 kr/kg for moset makrelli tomat pakket i små “yndige” bokser på 100-110 gram når man kan lage mye bedre vare selv av all den makrellen sjøen

Jeg regner med spørsmålet er retorisk, men i bunn og grunn handler det mye om holdbarhet, enkelhet (solid/sikker) embalasje, generell tilgjengelighet osv.

 

 

Først trenges tomatsaus den lages slik: 

En halv bøtte søte tomaer (alle med et lite kryss skåret toppen, utseende betyr ingenting her i motsetning til bord med gjester til kveldsmat) . + en tekopp god olivenolje fordeles i langpanne/-panner. Dryss ørlite salt og pepper over, stek ved 180 grader i to timer og kjør - porsjon for porsjon - gjennom hurtigmixeren (blenderen. Ha i passe stor gryte, ttilsett en lite kaffekopp eplesidereddik, kok inn til passe konsistents og smak til med mer salt/pepper. 

 

Makrelllen renses og filetene kjøres en gang eller to gjennom kjøttkvernen (den som skal fremme på Kenwood-kjøkkenmaskinen vet du, og som aldri blir brukt hos en del Kenwood-innehavere). Til nøds kan en hurtigmxer brukes, men da kan det raskt bli i meste laget finmoset for i hvert fall min smak.  

 

10 kg makrellmos blandes godt med 3 kg tomatsaus, og has over på små syltettøyglass som først er steilisert gjennom et kvarter i 100 grader varm ovn. Fyll glassene - mens de ennå er varme - helt fulle, kok i vannbad som varmes sakte (25-30 minutter) opp til 90 grader, skru på lokket og la stå en time i vannbadet. Kjøl sakte ned og bær i kjølig matbod. Voila, tilsvarende 100-120 bokser på lager, passer akkurat fra skolestart til jul i en familie på vkosen + voksen+ ungdomskoleleev + en ukependlende vgs-elev i helgene, og til jul kan vi lage av den andre bøtten som står i fryseboksen nå.

Hah, supert å lage selv da. Hvordan er smaken?

 

Tviler på det blir noe for min del, men for store familier med stort konsum av makrell i tomat og tilgang til å fiske nok makrell virker det smart. Selv ville jeg nok ha varmebehandlet makrellen.

 

Svært få spiser av makrellen som kommer her nord, den er for ufisk å regne og ganske forhatt, inntar og lager bare problemer i fjorder. Antar at den er noe større og mindre egnet til konsum enn den som dras opp sørpå?

Makrell på Sørlandet er ganske små. Små makrell smaker mye bedre enn middels og store. Fin sommermat og enkelt og sunt med noe stekt makrell og poteter.

 

Har dessverre opplevd at fisket har blitt tynnere og tynnere de siste årene, iallefall lokalt. I "gamle dager" var det tjukt med stimer, nå må man fiske timesvis for å få feks 50 makrell, hvis man i det hele tatt får noe/nok.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...