Gå til innhold

Dagens middag


*NORGE*

Anbefalte innlegg

Hvilken makrell - fersk, saltsprengt stekt, syltet, speket, røkt eller noe annet? 

Tydelig at jeg har litt å lære i fiskenes verden, ja... Fersk nok (2 dager gammel fra havet). Paneres vanligvis i egg og kavringmiks, men tror jeg går for en adams matkasse-oppskrift i dag og finner meg noe digg etter en liten handletur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

....Paneres vanligvis i egg og kavringmiks ... ,

 

Du må da ikke kjede god makrell slik - enhver fiskeart kan lages til på minst 30 ulike måter :). Så kommer omgjøring til (f eks) makrellkaker, makrellboller, makrellpudding, makrellstuing, makrellsalat, makrellomlett osv i tillegg.

 

Edit: 

Dersom du insisterer på stekt makrell, prøv å f eks steke den uten egg og kavring rett på glohet panne og nyt den etterpå med en halv grapefrukt og noen tomatbåter pr person (+ gode poteter, selvsagt). 

Endret av *NORGE*
Lenke til kommentar

Middagen min denne uka er 2 pakker med nudler per kveld, med litt ekstra krydder oppi. Kok opp vann og sleng nudlene nedi, vent 3 min, sleng oppi det du liker av krydder og server :) Heldigvis ikke lenge igjen til lønn nå haha :p

Lapskaus/grønnsaksblanding koster ca 20 kr/kg Kiwi. Har du i 200 gram hver gang får du i deg mer næring. Grove baguetter ca 40 kr/kg, fine å varme i ovn. Blir mer helhetlig måltid.

 

Kutt heller ut nudlene, kjøp fin eller grov spagetti og brekk oppi 70 gram. Mye billigere.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Lapskaus/grønnsaksblanding koster ca 20 kr/kg Kiwi. Har du i 200 gram hver gang får du i deg mer næring. Grove baguetter ca 40 kr/kg, fine å varme i ovn. Blir mer helhetlig måltid.

 

Kutt heller ut nudlene, kjøp fin eller grov spagetti og brekk oppi 70 gram. Mye billigere.

 

takk for tipsene. Tenkte å lage meg lapskaus til helga etter lønn, har du noe tips til kjøtt som jeg kan ha oppi? tenkte på first price grillpølser men er det noen bedre alternativer som ikke koster så mye mer? 

Lenke til kommentar

Vær så snill og ikke kjøp pølser x)

 

Tja, hvis du vil ha kjørt i, så er vel biffkjøtt ofte det beste, men det er dyrt og tar lang tid å koke.

 

Du kan kjøpe ytre- eller indrefilét av svin, det er også ganske dyrt (ca 100-120 kr/kg). Bør stekes først. Samme gjelder brystfilét av kylling.

 

Anbefaler å kjøpe torskefilét til ca 80 kr/kg, eller du kan finne torsk i blokk som kan være billigere. Bare å legge oppi sammen med grønnsaker og koke i ca 20-30 minutter. Grønnsaksbuljong glemte jeg å nevne. Koster ikke all verden.

 

Anbefaler egentlig å bruke tidligere nevnte kjøtt-typer til andre typer middager.

 

Koteletter er billig svinekjøtt. Salt, pepper, paprikapulver og stek i rapsolje og/eller meierismør. Kok litt av tidligere grønnsaksblanding og lag en enkel smør/meljevningssaus. Ha i sjy fra panna.

 

Det er ofte bedre å investere i litt dyrere varer og få kvalitet. Pølser er ikke kjøtt, det er muk, mel og annet rask. Du ender opp med å overbetale for lav kvalitet.

Lenke til kommentar

takk for tipsene. Tenkte å lage meg lapskaus til helga etter lønn, har du noe tips til kjøtt som jeg kan ha oppi? tenkte på first price grillpølser men er det noen bedre alternativer som ikke koster så mye mer? 

 

Selv om jeg ikke er Taurean tar jeg med et svar her, for tror vi tenker rimelig likt når det gjelder mat. 
 
I motsetning til Taurean er ikke jeg helt anti-pølse, men pølser skal 1) være gode, 2) brukes der de passer og 3) ikke brukes for ofte (siden alle gode pølser er et sted mellom fet og fetere). I lapskaus har pølser ikke noe å gjøre. 
 
Selv vil jeg helst ha svin eller lam i lapskausen og det første er definitivt rimeligere enn det siste. Lapskaus bør også være langkokt mat og da er en god svineknoke ypperlig, helst en røykt, men ikke absolutt forutsetning. Kok den fire-fem timer, plukk kjøttet av benet, skjær i terninger og mål opp. tilsett like mye (i mål) potet/gulrot/kålrot kåret i terninger (eller lapskausblanding, som er det samme til litt høyere pris/kg) samt kraften etter kokingen av svineknoken inkl en skje hvetemel + en skje olje pr halvliter kraft rørt ut i litt kald kraft og ha til sist oppi benet du nettopp har renset. Kok en time til fisk opp benet, kast det og nyt resten sammen med flatbrød/grovbrød. 
 
Svineknoke koster oss hos i øyeblikket 63 kr/kg, og vi har en bygdebutikk med stive priser på kjøtt og helt kriminelle på fisk (og derfor selger den også lite kjøtt, mens fisk bare selges i sommersesongen og da til turister som ikke vet at fisk er noe som svømmer i sjø/vann rett foran dem!) Hos Spar får du pt svineknoke til 50 kr/kg (49,90), og der heter den også skinkeknoke, så altså beste og mest kjøttrike halvdelen av knoken. Joda, det går bort litt svinn i form av   ben, men det går bort mer i form av mel i First Price-pølser! Dessuten gir ben langt bedre kraft enn mel og hva kjøttet i billigpølser er verdt næringsmessig skal jeg ikke si høyt engang! 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så var dagens meny her bestemt:

 

Den andre halvparten av filetene fra gårsdagens lyr (#18), nå med kompott av av 1/2 kg stimlet rød løk deilig bløtstekt i masse olje og blandet opp med litt god eddik. Et par liter gode nye små Kerrs Pink-poteter som tilbehør samt forhåpentligvis en av de førsteklasses havrekjeksene + en kopp grønn te til hver etterpå skulle tilsi en rimelig lovende stund ved middagsbordet hos oss i kveld. 

Lenke til kommentar

I dag tenker jeg å skeie ut litt siden det er helg... 

 

Det tenkes her i huset også, så i dag blir det to middager, som ofte her på en lørdag. Første  er ekspedert og skulle egentlig vært spekesild i løksaus, men i stedet tomatsuppe av en pose tomater gårdsbutikken her heller solgte for fem kr i dag enn null kr på mandag. I kveld blir det grovhakkede seikaker fra en bit seifilet tilsatt romslig med squash fra drivhuset i hagen samt Kerrs Pink-poteter stuet i tykk hvitt saus tilsatt romslig med dill fra den samme hagen. Skal tro om vi skal invitere vår pensjonistnabo som leverte fiskefileten til seikakene i kveld  :hmm:

Lenke til kommentar

Bare hos oss vi spiser søndagsmiddag? 

 

Fullt hus og stormende jubel hos oss til middag i dag, åtte rundt bordet i alt og som meny den ypperlige danske høstretten “valgflæsk”. Til åtte personer med grei appettt i 13-tiden + kveldsmat for fire + muligens litt rester til meg til frokosten i morgen lages den av ett kålhode (tungt høstkål og ca to kg brutto vekt, stammen i midten skal ikke brukes) finstrimlet,  1/2 kg rød løk skåret i ringer, 3/4 liter eplejuice (jo surere, jo bedre), 1/2 dl eplesidereddik, 1 spiseskje hel karve, 1 kg godt røykt bacon med fettprosent og skjæring som på bildet, knapt 1/3 vaskebøtte små Kerrs Pink-poteter eller andre gode melne poteter, samt en passe mengde dansk solsikkekjernebrød smurt med hjemmerørt sennep. (Brødet hos oss var  direkteimport fra Danmark via en vogntogsjåfør, tilnærmet tilsvarende vare selges også ferdig oppskåret i halvkilospakker hos Spar, https://spar.no/nettbutikk/varer/brod-og-bakervarer/brod/rugbrod-7035620017643). Dessert droppet pga at “valgflæsk” er kraftige saker + pga at darjeeling-te + rullekake med hjemmelaget bringebærsyltetøy + kanelkjeks + agurksandwich ventet tre timer senere. Nå er altså dette også akkurat fordøyd . . 

post-487997-0-29183700-1537113870_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...