Gå til innhold

Dagens middag


*NORGE*

Anbefalte innlegg

Vi mangler så vidt jeg kan se en vesentlig tråd her på forumet. Systematisk oversikt over våre middagsvaner, egnet til forskningsprosjekt anno 2068 samt til inspirasjon i nærmere fremtid.  Dette prøves hermed rettes, så nå altså spørsmålet: Hva skal du/dere ha til middag i dag? Fortell, fortell (men legg regelrette oppskrifter i kokeboktråden). 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da må jeg vel starte ut på selve tråden også. 

 

Hos oss - to voksne og to gutter i ungdomsskolen - sier dagens middagsmeny rikelig (over et kg sløyd vekt) sild som først er fisket/sløyd av guttene og så godt og grundig røykt av meg + Kerrs Pink-poteter fra beste gården i bygden på det området + ektefellens prima løkkompott/-chutney + rikelig Korni-flatbrød + enda mer tykk hvit saus raust fylt opp med gulrotbiter  og muskattnøtt. Etterpå venter en kopp førsteklasses grønn te med mynte og sitron + en hjemmebakt havrekjeks

 

Noen dager er vi uhemmede livsnytere og i dag er altså en av de dagene. 
Lenke til kommentar
INGEN andre her som spiser middag og tør fortelle hva de spiste/skal spise??

 

Siden jeg glemte gårsdagen får jeg ta den først: Ved middagstid kald spekesild med varme poteter, enda varmere gulrot/kålrotstuing, Korni flatbrød, litt rå løk og årets første prøve på rødbetene fra kjøkkenhagen i syltet utgave. Om kvelden grønnsaksuppe av diverse grønnsakser fra hagen + litt potetbiter og gulrotskiver samt hjemmelaget grovbrød. 

 

Så var det i dag: Kalveleverstuing, altså 1/3 stekt kalvelever i terninger, 1/3 potet/gulrot/kålrot i terninger og 1/3 bløtlagte grønne erter stuet i tykk (T-Y-K-K) brun saus tilsatt rømme + svart/rød/grønn grovmalt pepper og anrettet i tartaletter (lages av samme deig som wienerbrød, men uten sukker). Etterpå en pose nedfallsepler konvert til eplegrøt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjemmelaget pizza i dag. Hadde i for mye tomatpuré. Husker fra tidligere at jeg omtrent ikke hadde tomatpuré i, bare kokte ned 2 bokser med hakket tomat og brukte det som det var. Steker presset hvitløk i olivenolje først og har tomaten i.

 

Bunn: Ca 3 dl lunkent vann, kvernet salt ca 3 gram/30 runder med kvern, halv kube fersk gjær, ca 400-500 gram hvetemel. Bruk visp på maskin først, deretter eltekrok når blandingen tykner. La heve i ca 1 time med klede. Gjør klart fyll i mellomtida.

 

Sett stekeovn på 275 grader. Gjør klart stekebrett (vask rent og tørk). Gni inn olivenolje. Ha deigen på brett og bank/strekk/gni ut med oljete hender. Krever litt kraft og utholdenhet. La etterheve i 10-15 min. Ha på tomatsaus og fyll. Stek i ca 10 min. Ha på ost. Stek i ca 10 min til.

 

Et tips for å kjøle ned mat (i dette tilfellet pizza) raskere er å skjære den i biter, lage litt avstand, og sette en bordvifte til å blåse mot den. Pizza er ganske kompakt mat, så den kan kjøles ned litt raskere i ytterkant enn i midt, men det virker til en viss grad.

 

 

Fyll:

 

Stek sjampinjong i panne med salt og pepper. Små sjampinjong kan være hele, større hakkes i mellomstore terninger.

 

Hakk indrefilét av svin eller brystfilét av kylling i biter, salt, pepper og paprikapulver, stek i litt rapsolje.

 

Hakket rødløk.

 

Revet ost. Jeg la merke til at den mozarella-strøosten plutselig har gått opp i pris fra 100 kr/kg til ca 125 kr/kg over noen dager. Det samme gjelder annen type ost, plutselig prishopp. Så det blir Synnøve gulost. Ca 200 gram revet.

 

Ville ha større mengder av færre typer ingredienser denne gangen. Ellers kan purre, mais og salami/pepperoni fungere, dog sistnevnte er temmelig usunt... men smakrikt. Jeg bruker ikke kokt skinke eller hamburgerrygg, for min erfaring er at det smaker som skosåle/tyggegummi når stekt i ovn.

 

Pris havner på ca 100 kr for en hel pizza, med ca 10 store biter. Spiste halve pizzaen i dag siden jeg var underernært, og er fremdeles mett 8 timer senere. Hjemmelaget mat er mye mer næringsrikt og mettende enn ferdigkjøpt, som ofte er pakket fullt med salt og trans/mettet fett.

 

2 biter holder fort til en hverdagsmiddag. 20 kr per middag x 30 dager = 600 kr for middag per måned (konservativt).

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kylling Chop Suey. 

 

Sausen er ganske enkelt 2 dl kyllingkraft, 1 ss soya og østerssaus, pepper. Start med å mykne en halv løk i panna med litt raspa ingefær, hell i de flytende tingene og la det koke opp. Deretter hiver du i de grønnsakene du vil ha, koker de ferdige i sausen, og har i biter av stekt kylling. Bland ut et par ts med maizena i 0,5dl vann som du tykkner opp sausen med, skal være relativt sticky. 

 

Serveres med ris, og kan toppes med sriracha hvis du liker det spicy. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke spist ennå hos oss, men menyen er stekt koljefilet så fersk fisken svømte i sjøen ved soloppgang da våre to ungdomskolegutter var en kort tur på sjøen, lagt ovenpå varm salat av gode Kerrs Pink-poteter, løk, litt seterrømme,litt sitronsaft, raust med dill og litt div andre krydder. Etterpå forhåpentligvis også en kopp førsteklasses grønn te og en like førsteklasses hjemmelaget kanelkjeks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bare hos oss vi spiser middag??

 

I dag/kveld skal vi ha blodfersk filet av lyr (noen steder visst også kalt lubbe) ungdommene våre fikk på kroken for en time siden, sakte kokt i kjøttkraft fra høne først tilsatt en del hel pepper og så laget til tykk lys saus krydret med skarp sennep, sitron og masse dill fra hagen. Tilbehør: Gode Kerrs Pink-poteter, smørvendte grønne erter fra fryseren og Korni Flatbrød. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...