Gå til innhold

Diskusjons.no STORE bakebok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har litt dilla på ostekaker for tiden :) Denne er velutprøvd og svært god.

 

Ostekake fra Gerd

• 150 g. margarin

• 1 pk. Digestive-kjeks

• 1 pk. sitrongelé

• 1 pk. Philadelfia naturell ost

• 1 putt kremfløte

• 2 ts. vaniljesukker

• 1 putt lettrømme

• 1 pk. bringebærgelé

1. Knus kjeksene og lag en deig av den. Trykk den ut i en rund kakeform.

2. Sitrongelé: Kok opp med kun halvparten vann og avkjøl til litt stiv masse

3. Pisk kremfløten til krem, bland in osten, rømme og vaniljesukker og hell den avkjølte sitrongeleen inn mens du rører

4. Legg massen i et jevnt lag over kjeksbunnen

5. Bringebærgelé: Kok opp med halvparten med vann og hell den avkjølte geleen i en tynn stråle over massen.

Lenke til kommentar

I dag var jeg på et møte og hadde bakt nedenstående kake. Kaken ble godt mottatt (After Eight liker jo de fleste...) - og det ble igjen to biter til min kjære.

---

After Eight ostekake

Bunn:

125 g søte havrekjeks (f.eks. Bixit)

50 g smør

Fyll:

250 g kremost (f.eks. 2 pk Tine)

200 g After Eight (1 pk)

3 dl kremfløte

Pynt:

mørke sjokoladehjerter

rosa marsipanrose

Knus kjeksen fint (bruk morter eller ha kjeksen i en plastikpose og kjevle over). Bland med smeltet smør. Ha ringen på en rund kakeform (24 cm i diameter) direkte på et kakefat. Trykk kjeksmassen ned i bunnen på fatet, helt inn til kanten på ringen (se tips).

Smelt After Eight sjokoladen forsiktig i en liten kjele på svak varme, i mikro eller over vannbad. Avkjøl noe. Pisk kremost og den smeltede sjokoladen raskt sammen. Pisk kremfløten for seg til luftig krem og bland i. Ha fyllet over kjeksbunnen i kakeformen. Sett fatet i kjøleskapet til fyllet har stivnet (ca 4 timer).

Skjær forsiktig langs kanten på formen og fjern kakeringen. Pynt kaken etter ønske, for eksempel med mørke sjokoladehjerter og en rosa marsipanrose i midten.

Tips: Når du presser kjeksen ned i bunnen på fatet, er det viktig at kjeksen går helt inn til kanten på kakeringen. Er det for store sprekker, vil fyllet renne ut av formen.

Kaken er svært holdbar i kjøleskapet, -bare sjekk holdbarhetsdatoen på kremfløten før du kjøper den.

Lenke til kommentar

Jeg er best på knekkebørd, men har ikke noen veldig detaljert oppskrift da det går på øyemål og synsing.

 

Bland 4korn, hvetekli, solsikkekjerner, sesamfrø, linfrø, sammalt hvete, helkorn av hvete, salt, (sukker) og vann. Smør det hele ut over (tynt) bakepapir på en langpanne og sett det i ovnen. 20-30 minutter på 180 grader, ta ut og skjær opp i ønskede stykker, stek videre i 30 minutter på 150 grader.

 

Jeg har som sagt ikke noen spesifikk oppskrift, så bare bland hva du tror blir godt, men vær forsiktig med sammalt hvete, tar du for mye blir det veldig hardt.

 

Dette spiser jeg nesten hver dag til frokost...

Lenke til kommentar

Og her er en oppskrift på ikke-lavkarbo:

Hjemmelaget knekkebrød

2 dl grovt sammalt hvete

1 dl store havregryn

1 dl lettkokte havregryn

2 dl havrekli

1 dl kruskakli

2 dl sesamfrø

2 dl solsikkefrø

1 dl linfrø

2 ts salt

7 dl vann

Bland alle ingrediensene i en bolle. La det hele svelle i ca. 30 minutter. Bre blandingen utover på 2 stekeplater dekket med bakepapir. Skjær opp i ruter før steiking

Stekes ved 170 grader i 45 til 60 minutter. Lukk opp ovnsdøren og slipp ut damp ca. hvert 15. minutt.

Endret av Odis
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei! Ser etter en bra oppskrift på eple pai :grin: Helt siden jeg var i en bursdag hos en veninne som hadde eple pai på menyen har jeg blitt hekta. Har prøvd en oppskrift tidligere på eple pai, men den smakte dritt! Det var ett eller annet galt med oppskriften, tror jeg? :whistle: Så jeg leter enda etter den perfekte eple pai oppskriften.

 

Håper på respons :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei! Ser etter en bra oppskrift på eple pai Helt siden jeg var i en bursdag hos en veninne som hadde eple pai på menyen har jeg blitt hekta. Har prøvd en oppskrift tidligere på eple pai, men den smakte dritt! Det var ett eller annet galt med oppskriften, tror jeg? Så jeg leter enda etter den perfekte eple pai oppskriften.

Håper på respons

Hvordan var paien? Var det paibunn-epler-pailokk, paibunn-epler eller epler-pailokk?

Personlig er jeg svak for Tarte Tatin, men det er jo strengt tatt en terte heller enn en pai..

 

I dag spiste jeg verdens beste sandwich noensinne, og den kostet bare 48 kr. Brødet var av type fransk landbrød. Hvilke butikker selger fransk landbrød? Og da mener jeg vanlige dagligvare butikker.

Meny og Ica har noe de kaller fransk landbrød, men de de selger på ordentlige bakere er bedre og ikke så mye dyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

DSC_8199.JPG

 

Norwich Sourdough - more sour. Oprinnelig Hamelman / Wildyeastblog

(http://www.wildyeast...sour-sourdough/)

 

2 Brød på 500g;

 

480g Regal Vinjett siktet hvetemel

310g vann

240g moden surdeig av rug, 100% hydrasjon

12g godt salt. (santa-maria pink himalaya)

 

Bland surdeigen, melet og vannet.

La deigen hvile i 30 minutter. (Autolyse)

Ha i salt, bland godt i 3-4 minutter, lav-medium gluten-utvikling.

Forhev i romtemperatur i 2.5 timer, med en brett halvveis.

Del i to, og form to runde klumper, la de hvile i 20 min.

Form brød, og hev i 2-2.5t

 

Forvarm ovnen til 250C, og gjør klar til å bake med damp*.

Bak i 20-25min på 230C.

Avkjøl på rist.

 

*plasser en skuffe på nederste hakk i ovnen som det ikke er så nøye med. hell 1-2 dl kokende vann på denne ved starten av stekingen.

---

 

Frister dette? I så fall kan jeg ta meg bryet med å skrive en oppskrift på oppstart og hold av surdeig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Surdeig av rug

 

Å etablere en surdeig krever litt tålmodighet, og når du har etablert en surdeig krever den jevnlig stell for å gi godt brød. Desto bedre forhold du gir den, desto bedre brød kan den gi. I oppstartsfasen tåler den lite, mens en veletablert surdeig kan tåle mye.

 

Surdeig består av mel og vann + et naturlig samspill av ville gjærsorter og bakterier. Gjæren spiser karbohydrater og gir CO2 (og ubetydelige mengder alkohol, under disse forholdene.) Bakteriene spiser karbohydrater og produserer melkesyre. Forholdene som surdeigen gir gjør at dette blir en stabil symbiotisk kultur, som er relativt selvregulerende og avstøter uønskede elementer som f.eks mugg.

 

Fordelene med surdeigsbrød er at man får en naturlig og fin heving, som henter fram mye smak ifra melet man bruker - og som gjør det lettere å få til godt brød av f.eks rug. Legger man forholdene til rette for det så kan man få sursmak med seg fram til ferdig produkt - om det er ønskelig. Surdeigsbrød kan også være sunnere enn hurtig hevet vanlig brød - gjennom at surdeigen bearbeider næringsstoffene i brødet bedre og gir en lavere GI - inneholde mere antioksidanter, og mindre "farlige" stoffer.

 

Du trenger et glass med lokk, annanasjuice, sammalt rugmel, og en kjøkkenvekt. Det er en stor fordel om du har tilgang på et litt kjølig sted som holder 10-15 grader.

 

Dag 1

Bland 50g rugmel med 50ml annanasjuice

 

Dag 2

Bland i 50ml annanasjuice, deretter 50g rugmel

 

Dag 3

Fjern 150g av det du har til nå.

Bland i 50ml annanasjuice, og deretter 50g rugmel

 

Dag 4

Fjern 120g av det du har så langt

Bland i 50ml annanasjuice, og deretter 50g rugmel

 

Dag 5 / Dag x... (gjenta)

Fjern 100g av det du har så langt

Bland i 50ml vann, og deretter 50g rugmel

 

Fra dag 5 og utover er det veldig greit om man kan oppbevare surdeigen på et kjølig sted som ligger imellom romtemperatur og kjøleskap-temperatur. Oppbevares den i romtemperatur kan mating en gang i døgnet bli litt lite. Et alternativ da er å fjerne enda mer når man reduserer før mating. Et annet, strevsomt alternativ er mating hver 12, eller hver 18-de time. Trikset er å holde ut i 10-15 dager til bakteriekulturen i surdeigen din får kjørt seg inn og etablert et fint samspill.

 

Når surdeigen er etablert og fin, så dobler den seg på 8-12 timer. Den tåler også å bli holdt i kjøleskap og tatt fram kun når den bakes med - om man gjør det på rett måte.

 

Skal man ha den i kjøleskapet må surdeigen ha fått mat, slik at kulturen har noe å tære på når den nesten går i dvale. (Både gjæren og bakteriene som gir surheten fortsetter å jobbe videre i kjøleskapet, med redusert tempo.)

 

Oppvåkning fra kjøleskap-dvale

Planlegg slik at du kan gi surdeigen din minst en mating i romtemperatur før du skal bake med den. (evt. halvveis-kjølig temperatur om du har den muligheten) Bare følg instruksjonene fra dag x, dagen før du skal mate den opp til baking.

 

Oppmating av surdeig til å bake med

I oppskriften ovenfor så er jo aldri surdeigen mer enn 130g. Det holder jo ikke om man f.eks skal bake oppskriften i mitt forrige innlegg. Trekk den mengden du vanligvis kaster, ifra den ønskede mengden surdeig. (240g - 100g = 140g); mat surdeigen uten å ta bort noe, med halvparten vann og halvparten mel. (70 + 70 i dette eksemplet.) - 6-12 timer senere er surdeigen klar til baking. Mat som normalt etter at man har tatt bort mengden man bruker til en oppskrift.

 

Det er litt styr med surdeig, men det kan gi virkelig godt brød.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Lagde en after eight kake for litt siden, var veldig god :)

(fant oppskrifta på www.detsoteliv.no)

 

100g smør

100g after eight sjokolade

2 egg

2dl sukker

2,5 ss kakao (brukte litt mer)

1,2 ts bakepulver

 

Smelt smør, skru ned varmen og smelt sjokoladen i smøret. Pisk egg og sukker til eggedosis, bland i det tørre og bland i smøret og sjokoladen til slutt.

 

ha deigen i ei rund form, ca 22 cm. Stek på 180 grader i 20-25 min midt i ovnen,til den er ferdig.

 

Glasur

100g after eight sjokolade

100g kokesjokolade

0,5 dl kremfløte

 

Varm kremfløten og smelt all sjokoladen på plata. La den kjølne til den får passe konsistens til å ha over kaka.

Lenke til kommentar

Jeg fant for ikke lenge siden ut at jeg ville bake mine egne tortillas. Satte av god tid da jeg så for meg det var ganske mye styr, har tross alt en følelse av at "alle" kjøper disse forferdelige ferdiggreiene. Til min store overraskelse var det noe av det enkleste jeg har bakt.

 

En kan bruke enten hvetemel eller maismel. Jeg har kun prøvd hvetemel og en blanding, ikke kun maismel, men det skal gå det også.

 

Bland mel, salt, lunkent vann og en skvett olje til du får en fast deig. Kna den godt og la den hvile noen minutter. Del så deigen opp i passende emner og kjevl ut til tortillas. Skal være så tynn at du nærmest kan se gjennom. Stekes på middels + varme i en tørr panne. Når en begynner å få brune flekker på undersiden snur du den. De har en tendens til å blåse seg opp, da bare trykker du de ned igjen.

 

Rett etter steking er de ganske stiv, men når de får kjølt seg ned et par hakk blir de myk og fin. Riktig temperatur er viktig for å få riktig mykhet - prøv deg litt frem.

 

Kjempegodt og kjempeenkelt! Aldri mer ferdigtortillas.

Endret av Phileas Fogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg kan på det aller sterkeste anbefale å lage tortillas sjøl, det finnes ikke vanskelig. De blir for øvrig langt bedre av maismjøl enn kveitemjøl.

 

Men hvordan er det, har bakeboka her nær avgått ved døden? Er det på tide å riste litt liv i den igjen, så "STORE bakebok" ikke blir en dårlig vits?

 

Hva med litt spesiell og eksotisk rullekake, riktig noe å imponere kjæresten med?

 

Først går vi løs på fyllet, og det krever en tur i i en innvandrerbutikk (japansk-/koreaprega er aller best i dette tilfellet). Her trenges 200 gram røde Azuki-bønner. De bløtlegges over natta, renses og går i ei stor gryte med fem cm vann over. Så varmen på fullt og lokket av inntil det koker opp. Lokket på, varmen av og vent fem minutter. Sil vannet fra og slå bønnene tilbake i gryta sammen med akkurat nok vann til dekke. Kok opp, så ned til 1-2, så det holder seg akkurat under kokepunktet. Kok 75-90 minutter. Trykk bønnene jevnlig ned med ei fiskeause, fyll jevnlig på vann, men ikke mer enn akkurat over. Når bønnene er nok kokte til å sprette ut av skallet ved et trykk er de ferdige. Tilsett 60 gram sukker (=fem standard spiseskjeer), rør godt og kok opp under stadig omrøring, gjenta prosessen tre ganger. Kok så til litt karamellaktig pasta, tilsett en knivspiss salt, slå i ei skål og avkjøl.

 

Så går vi løs på kaka Vi lager i ei drøy form på ca 30 x 40 cm, oppskrifta er tilpassa det i størrelse. Varm opp ovnen til 230 garder og dekk forma med bakepapir. Pisk så fem (store) eggeplommer og 90 gram sukker (=seks standard spiseskjeer) til fyldig, blank og lys eggedosis, Finn ei anna skål og pisk marengsmasse av eggehvitene + 90 gram sukker til. Skjær så marengsmassen inn i eggedosisen. Sikt inn 250-260 gram kveitemjøl godt blanda med ei halv ss bakepulver og tre ss grønn "gunpowder"-te knust til fineste pulver (konsistens som fineste malte pepper eller karry) med kjevle, hammer, morter, bulldoser eller hva som måtte passe og være for hånd. . Tilsett 50 gram smelta smør (jeg sa S-M-Ø-R) uten salt. Ha i forma, steik i 10 minutter, ta ut og avkjøl i ti minutter. Bruk avkjølingstida til å piske en stor tekopp iskald fløte + 1 ss sukker til krem, samt rydde opp på kjøkkenet.

 

Så det hyggelige, sette sammen: Smør kaka med kremen, ha bønnemassen over og rull fast sammen fra langsida. Pakk inn i bakepapiret (eller matpapir) igjen, legg den på kaldeste plassen i kjøleskapet to-tre timer og skaff litt ordentlig te i huset i mens :). Søtmonser av klasse har litt smelta sjokolade på toppen men er teen førsteklasses er det etter mitt syn å overdrive.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Slutty brownies

Fant oppskriften på nettet for noen år siden, og har brukt den siden. Meget vellykket.

 

1 boks kjeksmiks

1 boks browniesmiks

2 egg

2 pakker Oreo-kjeks

Vann

Olje

(Iskrem)

 

Sett ovnen på 180 grader.

Lag kjeksmiksen, men ha i litt ekstra olje og vann.

Ta en kakeform, ha i bakepapir (nok til at det stikker opp på alle sider), ha i kjeksdeigen og trykk den til sånn at den dekker bunnen.

Dekk det så med Oreo-kjeksen.

Lag browniesmiksen, følg oppskriften.

Hell browniesdeigen over Oreo-kjeksene.

Sett i ovnen i rundt 30 minutter (avhengig av ovnen, kan det trenge litt flere minutter)

Slikk bollen, før du så vasker opp den og det andre du har brukt (eller bare skyll det og sett det i oppvaskmaskinen om du har det til rådighet)

Når det er ferdig, tar du formen ut og setter den for å kjøle seg ned. Når den fortsatt er litt varm, tar du og løfter den etter papiret ut av formen og over på et skjærebrett, hvor du så deler den opp i stykker alt etter som hvordan du vil ha den.

 

Spis mens de fortsatt er litt varme, gjerne med is eller vaniljesaus til.

 

7045c37e135111e3868f22000a1f97ea_7.jpg

 

Advarsel: Ekstremt mektig, ukjent antall kalorier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Noen som vet hvordan en kan bake arepas her i Norge?
I de oppskriftene jeg har funnet på nettet, bruker de vanligvis et mel som heter masarepa/masa harina. Dette skal visstnok være et kokt maismel. Problemet er bare at jeg ikke finner kokt maismel i butikken. Vanlig maismel, som jeg har prøvd til nå, har vært like enkelt å bake med som sand. Med litt væske kan jeg forme en ball, men den lar seg ikke kjevle, men smuldrer bare i stykker.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan en kan bake arepas her i Norge?

I de oppskriftene jeg har funnet på nettet, bruker de vanligvis et mel som heter masarepa/masa harina. Dette skal visstnok være et kokt maismel. Problemet er bare at jeg ikke finner kokt maismel i butikken. Vanlig maismel, som jeg har prøvd til nå, har vært like enkelt å bake med som sand. Med litt væske kan jeg forme en ball, men den lar seg ikke kjevle, men smuldrer bare i stykker.

De selger Masa harina på store Meny-butikker og i helsekostbutikker, det koster ca 70 kr/kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er det lov å stille spørsmål her også? Tenkte spørsmålene ikke fortjente en hel tråd.

1. Hva er poenget med å dele heveprosessen i to (forheving + etterheving)? Hva blir konsekvensen om jeg ikke gjør det?

2. Hva skjer rent "matkjemisk" med en deig som eltes? Hvorfor har det stor effekt på brødkonsistensen om brødet er eltet 10 minutter i maskin i stedet for 1 minutt? Kan deig eltes for mye?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...