Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er en god samlet inntekt hos en familie idag?


Anbefalte innlegg

Begynte å tenke litt på dette etter å ha snakket med en venninde idag, hun klaget over at de aldri hadde penger.. De har utbetalt ca 55000 i mnd! Og likevel klarer de seg ikke.. De har et huslån på ca 3 millioner  kr og billån på 300 000,- De har 3 barn! 

 

Jeg vil jo si at de har en bra samlet nettolønn da. 



Anonymous poster hash: 7d399...f0f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man har penger å bruke eller ikke er vel mer avhengig av forbruk enn inntekt, hvis de for eksempel kjører på med aggressiv nedbetaling av lån forsvinner fort de pengene og seff 3 barn koster jo en del.

Tviler sterkt på at de ikke klarer seg med den inntekten, men det kommer vel også litt an på hva man definerer som å klare seg...

Lenke til kommentar

hvor rik noen er regnes ikke i utbetalt lønn men i mengde "fuck-you-money" du har hver måned, altså hvor mye du sitter igjen med etter alle faste utgifter. Penger du kan kaste bort uten at det betyr noe. En person som eier sin egen bolig og ikke har noe gjeld men tjener 400 000 kan være MYE rikere enn en person som har 4 mill i lån og tjener 800 000 f.eks.... dette kan klart endre seg over tid. 

 

Arv betyr alt i norge, det er merkelig men sant.... arver man en leilighet eller hytte etter en gammel tante eller besteforelder så hopper man over et helt liv med sparing. 

Endret av Henrik2k
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor rik noen er, regnes ikke i utbetalt lønn, men i mengde "fuck-you-money" du har hver måned, altså hvor mye du sitter igjen med etter alle faste utgifter. 

Nei, rikdom = formue, hvor mye du har til rådighet om du selger alle dine verdier.

Hvor mange penger du har til overs hver måned, er en helt annen sak, som ikke minst er avhengig av hvordan du har ordnet deg økonomisk, hvilken levestandard du har lagt deg til. Sparing eller nedbetaling av lån kan ikke regnes med blant utgiftene, det er tvertimot penger som gjør deg rikere.Velger du å spare 25000/mnd, slik at 10000 skal rekke til alle utgiftene, lever du på sparebluss, men fattig er du ikke på noen måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Barnehage er sikkert 7500,- også. Jeg har to barn og der forsvinner 5300 i måneden. Mat for en familie på fem vil jeg tippe ligger på 8000 i måneden. Beregn også rundt tusenlapp på "annet" til barna. Med boliglån på 15000 og billån på 6000, svir de altså av 37500 før andre løpende utgifter. Eksempelvis bilreparasjoner, husreparasjoner, strøm, internett, personlige hygienebehov, klær, veiavgift, bomavgift, drivstoff, og sikkert en hel del andre ting.

Lenke til kommentar

 

Hvor rik noen er, regnes ikke i utbetalt lønn, men i mengde "fuck-you-money" du har hver måned, altså hvor mye du sitter igjen med etter alle faste utgifter. 

Nei, rikdom = formue, hvor mye du har til rådighet om du selger alle dine verdier.

Hvor mange penger du har til overs hver måned, er en helt annen sak, som ikke minst er avhengig av hvordan du har ordnet deg økonomisk, hvilken levestandard du har lagt deg til. Sparing eller nedbetaling av lån kan ikke regnes med blant utgiftene, det er tvertimot penger som gjør deg rikere.Velger du å spare 25000/mnd, slik at 10000 skal rekke til alle utgiftene, lever du på sparebluss, men fattig er du ikke på noen måte.

 

 

Dere tar feil begge to, rikdom er ikke bare penger. Man kan ha et veldig rikt liv uten penger.

Lenke til kommentar

 

Vel, jeg har en lønn på 30k uten noen relevant utdanning og er på 1. arbeidsår, så jeg vil ikke si 55k er høyt, hvordan det kan være "godt over gjennomsnittet" er for meg ganske uforståelig.

30k utbetalt? Med vandlig 8-16 arbeidstid uten overtid?

 

Jeg vil og ha en jobb med over 500 000 i aaret, uten relevant utdanning!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vi har ca 1450000.- i samlet bruttolønn. 

I tillegg kommer barnetrygd på 2 små og 132000 netto i leieinntekter på leilighet (sokkel) i året. 

Ca 3 mill i huslån på et hus med takst på ca 6 mill. 

 

Hun jobber innen helsesektor - jeg innen it

 

Sheipppe! Da sitter man godt i det..tenk at man kan tjene såpass innen helse og IT. Det er helt villt. 

 

Bare å gi honnør. Dere har valgt riktige yrker og lever livets glade dager. Respekt. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...