Gå til innhold

Piratpartiet er klare for stortingsvalget


Anbefalte innlegg

Jeg skulle skrevet meg på den listen, men var litt bekymret for å flagge mine meninger med fullt navn (av prinsipp gjør jeg ikke det hvis det kan unngås selv om det i praksis ikke ville betydd noe).

 

Men valg er anonyme. Da får de min stemme. Noen må tørre å motarbeide datalagringsdirektivet, for det er et horribelt opplegg at alle skal være mistenkte til en hver tid. Takke meg til dagens opplegg hvor politiet kan avlytte mistenkte, og ikke kan avlytte uskyldige på permanent basis uten grunn.

 

At det er planlagt at private aktører inkludert plate- og film-bransjen får permanent innsikt i alles private data synes ikke å bry noen. Antallet private aktører med innsikt vil garantert også øke over tid. Hva med forsikringsselskaper? Automatisk utsending av fartsbøter basert på mobilposisjonering? Bare fantasien setter grenser.

.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spennende hvordan musikk- og filmindustrien nærmest har tvunget fram Piratpartier i forskjellige land. For min del er ikke sakene til Piratpartiet de viktigste i politikken, men norsk politikk trenger Piratpartiet. Og det fører nok til at de får min stemme ved neste valg.

+1

 

Jeg anser Piratpartiet som et slags moderne opprør. I generasjonene "før oss" var det demonstrasjoner gatelangs med faner og bannere for viktige kampsaker. Nå skjer det via nett, og jeg tror mange av dagens politikere vil bli tatt litt på senga. Håper jeg. Dette er noe som kommer nedenfra, fra folk som ikke er fornøyd med det som skjer, og som har dannet et nytt parti.

 

Jeg biter merke i at Piratpartiet ikke er noe særnorsk, hadde det vært det hadde jeg nok vært litt mer skeptisk. Det er en bevegelse som har fått fotfeste, over all forventning, i andre land i Europa, og så vidt jeg husker i EU også?

 

Jeg mener dagens politikere har godt av en "oppvåkning". De er blitt husvarme og vel så det. Det er den samme gjengen som bare bytter plasser i ny og ne, mens det av og til går ut en gammel, og inn en ny. Det er på tide de blir minnet om at det ikke er gitt at de har den jobben de har.

 

Piratpartiet vil kunne bli et friskt pust, og det hadde vært innmari moro å få inn noen representanter på Stortinget, i hvertfall to. Hvor mange prosent trengs for å få til det?

 

Piratpartiet må framover få på plass et litt mer helhetlig partiprogram, men fortsatt fremheve kjernesakene sine. Deretter må de synliggjøres, og det er noe jeg ser for meg i stor grad må skje på "grasrotnivå", i tillegg til mediablest.

Endret av Finholt
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var en av dem som signerte, men jeg er ikke sikker på om det er et parti eller en lobbyorganisasjon.

 

Fraværet av partiprogram og dermed standpunkter i mange viktige saker er for meg et problem, men det aller største problemet er støtten til Liquid Democracy.

 

Det største problemet jeg har med dagens politikere er at de ikke tør ta vanskelige eller upoppulære avgjørelser fordi de til en hver tid er avhengig av gjenvalg. Dette gjør at de tenker fire år av gangen og ikke planlegger langsiktig. Liquid Democracy vil bare forsterke dette. Hvor detaljert ser man for seg at dette skal gjøres? Ser partiet for seg at man skal detaljstyre hver eneste avstemming? Kun i kommuner, eller i Stortinget og Europaparlamentet også? Er den jevne borger i stand til å sette seg inn i detaljene som ligger til grunn for kompliserte avgjørelser?

 

Jeg har vært med på å utforme noen EU-dirketiv gjennom deltagelse i såkalte ekspertgrupper, og vet at det ligger vannvittig mye arbeid til grunn før disse i det hele tatt når parlamentet. Politikerene støtter seg på byråkratiet fordi de kjenner til prosessen som ligger bak.

 

Jeg er heller ikke tilhenger av den typiske norske tanken om at "smått er godt" Lokaldemokratiet spiller falitt i mange saker fordi de administrative enhetene er for små, men fagmiljøer uten fagkunnskap eller for dårlig fagkunnskap. Igjen tror jeg dette vil forsterkes hvis alle skal mene noe i kompliserte saker.

 

Vi har full innsynsrett i alle offentlige saker (med mindre de er unntatt offentligheten, og da får man et avslagsbrev som kan påklages.)

Det er høring i veldig mange saker, og "hørt" er ikke det samme som "tatt til følge"

 

Forstår piratpartiet hvordan det offentlige Norge faktisk fungerer? Slik jeg leser manifestet deres virker det som man har veldig god kunnskap om kjernen( opphavsrett og personvern), og veldig lite om resten av samfunnet.

Endret av IceDale
Lenke til kommentar

Forstår piratpartiet hvordan det offentlige Norge faktisk fungerer?

Det er mye kunnskap innad i partiet om hvordan ting fungerer i Norge idag. Når det er sagt, må du skille mellom hvordan ting fungerer idag og hvordan vi vil at det skal fungere. Full innsynsrett burde bety full ubegrenset tilgang uten å måtte tråkke seg gjennom et seigt byråkratisk system. Dette er lett å få på plass idag. Det offentlige skal være transparent, det private skal være skjermet. Ikke motsatt slik trenden er idag.

 

Tror du muligens har misforstått litt ang. Liquid Democracy. En sentral egenskap ved dette systemet er at man kan delegere sin stemme i forskjellige typer saker til hvem man vil, slik at det finnes forskjellige personer som sitter på forskjellig kunnskap. I første omgang er dette ment som et system for beslutningsprosesser internt i partiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk stiller spørsmål om "hva står piratpartiet for?". Jeg begynner å lure på om kanskje navnet kan stå som motstand mot de selv. Tror det er viktig at folk får et innblikk i hva partiet står for osv. Piratpartiet kan ved første blikk høres litt tvilsomt ut.

 

Selv om Piratpartiet er lite, så er det ingen grunn til å ikke stemme på dem. Vi trenger et parti som kan styrke IT-politikken, et område jeg føler det er et stor tomrom i nå. Undersøkelser viser også at vi i Norge er mest enige i Vestre-politikken, men alikevel stemmer andre partier fordi folk føler det er urealistisk at de trer særlig frem uansett. Men det er nettopp slik tankegang vi må fjerne, stortinget står ikke bare av et parti, og godt er det. Ikke unngå å stem på mindre parti folkens!

 

Jeg kommer til å stemme piratpartiet, selv om jeg ikke tror de kommer til å få overveldende mange stemmer. Det er fordi jeg mener det kan være positivt med en balanse i politikken. Jeg tror piratpartiet kan bidra med mye bra om de får sjansen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...