Gå til innhold

ANMELDELSE: Assassin's Creed


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å lage en film basert på et spill blir som å koreografere en dans basert på en bok. Det er to helt forskjellige medier og de må håndteres forskjellig. Å introdusere hele AC-universet, lage et bærekraftig plott og noen twists samt å få dette opp på et slags troverdig logisk nivå over mindre enn to timer krever mye.
Artikkelforfatter treffer mye blink med innlegget her, og jeg legger til at man kanskje skulle fokusert på tidsreisene basert på leads man fikk i nåtiden samt å bygge karakterene. Jeg ble mest skuffa over at jeg ga totalt blaffen i helten - han var jo en usympatisk dust. Dersom han endte sine dager på en stake i 1492 så kunne jeg ikke brydd meg mindre. Hu franske dama og de andre aner jeg knapt hvem var - husker også bare Jeremy Irons prøve å fremstille The Creed som noe "alle visste hva var", noe som gjorde at jeg lo litt i salen.
Slutten ble litt vel enkel, og klimakset forsvant før noen fikk med seg hva som skjedde. Ble det knapt med tid på slutten?
Skulle jeg nevne noe bra med filmen var effektene, musikken og stemningen samt slåssing/parkour svært bra. Oversiktsbilder med cello og litt sånn tåkete ørnebilder var konge!Men altfor mye var pinlig, ikke minst forsøket på å lage en slags historie.
Filmprodusenter:
Neste gang tar dere plottet fra ett av spillene - kan jeg foreslå AC 1 eller 2? Selv om jeg har spilt spillene er jeg klar for et gjensyn med Altaiir og co, eller Ezio. Dette er gode historier som enkelt burde ha kunnet genererert et bedre manus enn et originalt screenplay - fokuser på tidsreiser, bygg ordentlige karakterer og sentrer manus på den skattejakten som forekommer når man finner leads i moderne tid, reiser tilbake til gamle dager og undersøker, slåss litt, oppdager nye ting, legger igjen noe til den moderne tid, finner ny lead, drar tilbake osv. Gjerne med elementer fra den virkelige historie som Den Hellige Gral, Tempelridderskatten, Gamle ukjente graver etc. Hadde vært skøy.

Endret av H.A.M.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Når de lager elendige filmer ut av spill med kul  historie, sier det seg selv at film basert  på  et spill med drit teit historie ikke blir bra.

 

Jeg har ingen planer om å se filmen på samme måte som jeg  ikke har spilt noen  av de nyere spillene.

 

De kunne i teorien gjort filmen bedre enn spillet,  med å droppe at det "minne tullet" og bare lagd en  teit "historisk" action film. Og slenge på AC merke.

Lenke til kommentar

Å lage en film basert på et spill blir som å koreografere en dans basert på en bok. Det er to helt forskjellige medier og de må håndteres forskjellig. Å introdusere hele AC-universet, lage et bærekraftig plott og noen twists samt å få dette opp på et slags troverdig logisk nivå over mindre enn to timer krever mye.

 

Uenig i det på generell basis, det er minst like nærliggende som å lage en film basert på en bok, noe som er gjort utallige ganger med suksess.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Å lage en film basert på et spill blir som å koreografere en dans basert på en bok. Det er to helt forskjellige medier og de må håndteres forskjellig. Å introdusere hele AC-universet, lage et bærekraftig plott og noen twists samt å få dette opp på et slags troverdig logisk nivå over mindre enn to timer krever mye.

 

Uenig i det på generell basis, det er minst like nærliggende som å lage en film basert på en bok, noe som er gjort utallige ganger med suksess.

 

AtW

Helt enig. Mistenker den kommentaren kommer av mange dårlige spillfilmer, men det beyr ikke at det ikke går an å lage bra filmer av spill.

Lenke til kommentar

Assassins Creed er vel spillserien som minst egner seg på film. Du finner ikke en spillserie som har en historie som så mange hater at det har blitt latterliggjort i flere år nå. Hele Abstergo greia som river deg vekk fra kjernespillet som faktisk er bra er utrolig teit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Assassins Creed er vel spillserien som minst egner seg på film. Du finner ikke en spillserie som har en historie som så mange hater at det har blitt latterliggjort i flere år nå. Hele Abstergo greia som river deg vekk fra kjernespillet som faktisk er bra er utrolig teit.

 

They've  gone and fucked up!

 

De hadde dette tulle minne sakene i første spillet, men skulle ignorert det  i spill to. Rett og slett sagt, nei drit i første spillet. Abstergo var bare tullball.  Men de tok det med i spill to, og da måtte de ha det i spill  3 osv osv.  

Nå syns ikke jeg AC er speiselt gode spill selv om man igonerer minne  tullet,  men de ville vært  bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig, det er utrolig synd at de hadde med den overflødige sci-fi-handlingen om genetisk hukommelse.

 

Hvorfor kunne de ikke bare ha fortalt historien på en normal måte uten å falle tilbake på "it was just a dream"-klisjeen som en fundamental del av historien? Det er tidenes lateste virkemiddel innenfor fiksjon.

 

Trengte de en unnskyldning for å gjenopplive rollefiguren når han døde eller noe?

Lenke til kommentar

Får å få til et spill på lerrete, må dei nok først satse på ein serie som faktisk brukt tid og dybde i historien.

Noe ikkje AC serien har, dei produserer hisorien altfor cliche og ingen dybde, selv karakterene er mer eller mindre papir dukker i personlighet.

 

 

Til og med hele "assasin order" er latterlig om du egentlig putter dei i perspektiv en derres eget.

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

etter å ha lest en del av artikkelen, tenker jeg bare: Vær så snill å ikke skiv "assassineren" el. da du blander engelsk og norsk med Assassins Creed, titlen på filmen/spill serien, og "assassineren" ol.

 

Hei! Henger sammen med at (engelsk for å holde orden i sysakene) "The Assassins" fra spillene også i spillet er en videreføring av en persisk sekt, senere omtalt som "assassins". På norsk heter denne sekten "assassinere*". I moderne tid har begrepet fått et annet innhold. Så det er ikke det at vi blander engelsk og norsk, det er dette de heter, også i spillene. Så hvis vi fra før av har et norsk ord på akkurat denne gjengen, er det ikke da greit å bruke det?

 

Reagerte på det selv første gangen jeg hørte om det, men det stemmer faktisk. Vi snakker i alle tilfeller om sekten assassinere, ikke en vilkårlig gjeng leiemordere som bare tilfeldigvis har delvis samme opprinnelse som en annen gjeng ved samme navn.

 

* varierer litt hvor mange s-er man benytter. Valgte å legge meg på samme list som NRK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...