Gå til innhold

Chromebook - Erfaringer og tips


NoviKaNa

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Lenovo N20 chromebook for en del år siden og den fungerer fortsatt kjempefint. Den har ikke verdens beste skjerm eller touchpad men som reserve laptop har den fungert kjempebra. Den blir ofte brukt mens jeg ligger på sofaen eller mens jeg lager mat. Akkurat nå fungerer den som mediasenter tilkoblet TVn. Spiller Youtube, HBO eller Netflix som bare det. Den får fortsatt oppdateringer en gang i blant også. Dvale funksjonen kunne fungert bedre. Batteriet fungerr fortsatt bra men ligger den en uke uten å tilkoblet nettstrøm så lader den ut.

Endret av Locrin
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

PixelBook lansert i går! En heftig og meget pen sak til $999. Kommer også til UK, visstnok.

 

Bytter ikke ut min Asus C302 med denne med det første, ettersom jeg bare bruker min hjemme. Men dersom jeg var student i dag, eventuelt kunne bruke Chromebook i jobb, ville dette vært en no-brainer for min del :)

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Var i USA nå i jula, og kjøpte en PixelBook da, plus penn. Absolutt den mest solide og ekslusive laptopen jeg har brukt! Hadde Asus C302 tidligere, og merker at denne har en mer solid byggkvalitet. Tastaturet er også meget bra, tross at det er lite bevegelse på tastene. Funker også meget bra som tablet, selv om det er sjeldent jeg bruker den slik. For meg er det uansett rart å holde når tastaturet er bak.

 

Uansett, om man liker ChromeOS og har pengene, er det i mine øyne verdt det! :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det ser jo ut som en svært solid sak! Godt batteri også.

 

Jeg kan hvertfall ikke få priset Chromebooks høyt nok. Hadde jeg hatt en i jobb ville jeg kanskje slitt litt med multitasking, og spesielt ved bruk av Office-pakken. Men privat vil jeg aldri gå tilbake til Windows-PC så lenge de er i den formen de er i dag.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Fikk så vidt prøvd Chromebook en før den sluttet å lade. Venter nå på service som skal trippe opp på kontoret og bytte deler. Synes kundeservice har vært kjappe og hjelpsomme når noe slikt først skjedde.

 

Da ble Chromebook'en (Dell Chromebook 5190 2 in 1 8GB RAM) omsider reparert, endte med full utskifting av hovedkort, usb-interface, ladekontakt, mm...

 

Har fått prøvd den litt hjemme og i jobb or virker veldig bra så langt. VM på chromebooken mens en lager middag er kanon! Liker at den er så liten og nett, da det er enkelt å ta den med seg, og siden den ikke koster så mye er jeg heller ikke like redd for den. Oversaket over hvor god lyd det er i den.

 

Skal ha den med på USA tur i ferien, så får vi se hvordan det går. Den får da røynt seg som underholdningssenter for barna, kart, opplasting av bilder til GDrive, brukes til å finne ting å gjøre, etc...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hvilken som helst funker til det. Fint med en god skjerm, om man skal bruke den nye til bilder. Er du bilder fra kamera og minnekort? Der sliter den litt, med litt dårlig bildeverktøy. Funker svært bra med bilder på Google Photos, men ikke super til å gå gjennom hundrevis av bilder på minnekort. Til det blir fil-appen for treig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå fått brukt den en del og ser at den er et godt supplement, men ingen erstatning til laptop. Jeg velger stort sett alltid Chromebook'en på jobbreiser jeg ikke har behov for å starte opp CAD program. Jeg ser også at den er å foretrekke til å ordne ting på nett hjemme. Bruker den også til å lese PDF dokumenter, men bruker da et eget tillegg for dette, da PDF i drive ikke fungerer så bra for meg. Er også grei å gi til ungene hvis de skal se på noe.

 

Angående bruk av app'er fra Google Play, er det litt varierende om de funker bra. Opplever mye rart med enkelte app'er (flimring på skjermen, crash'er, etc...). Selve Google Play app'en crash'er også veldig lett. Den viktigste app'en for meg var TeamViewer, og den har fungert tålig bra, dog ikke så bra jeg hadde håpet. Netflix app'en fungerer bra med nett, men får den ikke til å starte uten, selv med offline content.

 

Alt i alt er jeg fornøyd, men ser det ikke har noe for seg å betale mye for disse. Jeg kjøpte en helt ny high-end utgave, og føler ikke jeg har fått det jeg har betalt for. Jeg vet ikke hvordan batteritiden er på billigere modeller, men på min varer den en hele arbeidsdagen og kvelden, med variert bruk.

Lenke til kommentar

Mange som trekker den beslutningen. Selv har jeg Pixelbook, og syns den er en fryd å bruke. Skulle gjerne brukt den i jobb også, men det lar seg dessverre ille gjøre. Syns jeg blir langt mer produktiv når jeg bruker Chromebook fremfor Windows.

 

Android har blitt langt bedre, og fler og fler apper er optimalisert for CB. Brukte Cisco-appen for å koble til WebEx her om dagen, ettersom deres web-klient ikke støtter ChromeOS.

 

Google har ny lansering 9. oktober, og vil da lansere enda mer rundt Chromebook. Jeg er hvertfall ikke i tvil om at en svært stor andel Windows-brukere ville foretrukket Chromebook, og ikke bare 'lette' brukere lengre.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
tingo skrev (På 8.2.2020 den 22.39):

Noen anbefalinger for en ebokleser (epub) på Chromebooks?

Tenker på å lese bøker som finnes lokalt på maskina (SDkort), så programmer som krever at bøkene må lastes opp til en eller annen skytjeneste først (eksempel: Google Play Books) er ikke interessant.

Hele konseptet til Chromebooks er jo å bruke skyen... Det du leter etter er vel en Linux app du eventuelt kan bruke hvis Chromebook'en din støtter det. Min erfaring er at det er litt tregt å starte og ikke super ytelse når programmene først er i gang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

On 2/8/2020 at 10:39 PM, tingo said:

Noen anbefalinger for en ebokleser (epub) på Chromebooks?

Tenker på å lese bøker som finnes lokalt på maskina (SDkort), så programmer som krever at bøkene må lastes opp til en eller annen skytjeneste først (eksempel: Google Play Books) er ikke interessant.

Moon Reader Pro er min favoritt, fungerer fint også i fullscreen i Chrome Os. Kan tilpasses på det meste. Synes spesielt autoscroll funksjonen er grusomt kjekk. 

Lenke til kommentar
SecoY skrev (På 6.3.2017 den 17.32):

Så synd at denne tråden ikke får ben å gå på.. Men siden jeg har tenkt å bestille en Acer R11 selv, så kanskje trådstarter kan svare!

 

Hvilken Acer R11 kjøpte du? Den med 2- eller 4-kjernet prosessor? Og hvordan fungerer maskinens touch-skjerm? Har hørt at det ikke nødvendigvis er noe must å velge den dyreste (med N3160-prosessoren). Men noen faner må den jo kunne takle uten å svette.

 

Jeg har i alle fall tenkt å bytte hele miljøet mitt fra Windows/Windows Mobile til Chrome OS/Android (Moto G5 Plus dukker vel opp i Mars en gang). Har ikke brukt hverken Chrome OS eller Android før, men er egentlig klar for noe nytt. Hva er det jeg vil elske og eventuelt hate? Får du brukt kype? Som mangeårig (enkelere) Office-bruker - vil Google Docs være en grei erstatter?

 

Høres uansett ganske moro ut at Android-apps stort sett fungerer på disse nå. Kanskje det vil gi dem en oppsving! i 2014 valgte jeg Chromebooks bort etter litt om og men.

Angående Office, så får du Office for Android, og du får da tilnærmet lik følelse av hva du har på en Windows 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...