Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruke biltema olje på 98 passat tdi automat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om den oljen du lenker til holder spesifikasjonene, så er den jo godkjent, så ja, du _kan_ bruke den. Problemet kommer _om_ det skulle vise seg at oljen likevel ikke er "god nok", og kassen ryker til.

Da ville jeg heller sett hos oljelageret.no, som selger samme oljen som du kan kjøpe originalt hos VAG-forhandleren, men til en lavere pris. Eller, se deg om etter andre kvalitetsmerker. Royal Purple har ATF-oljer av vel så høy kvalitet som original, til en helt grei pris. Og der finnes flere andre som lager gode oljer.

Automat-kasser er det absolutt mest kompliserte mekaniske innretningen du har i bilen, og er 100% avhengig av at oljen gjør jobben. Jeg ville aldri våget å bruke annet enn "det beste". En ny kasse koster skjorten og litt til, med rett olje kan du øke levetiden markant på en automat. En annen ting er filteret. De fleste kasser (ikke alle) har filter som er ment å byttes fra tid til annen. Dette bør også byttes i.f.m oljebytte. En annen ting er at olje_bytte_ ikke gir rare gevinsten. Du bør få spylt gjennom kassen med ny olje. Årsaken er forenklet forklart at kassen er 2-delt, og ved bytte får du bare byttet halvparten av den totale oljemengden. Da snakker vi 3-4 liter typisk. En gjennomspyling krever 8-14 liter, alt etter metode og kasse. Da først får du byttet all oljen, og det er i praksis tvingende nødvendig om du vil at kassen skal fortsette å leve bilens levetid. Nå kjenner jeg ikke VAG sine rutiner, men mange bilmerker har kun spesifisert olje og filterbytte på en service, altså ikke gjennomspyling/flushing. Dette er ikke godt nok, uansett kasse. Både Merce og Volvo (og fler til) har på noen modeller ment at kassen ikke skal ha noe oljeskift noen gang, men SVJV har de i alle disse tilfellene trukket denne påstanden og gått tilbake til mer tradisjonell service.

 

En tommelfingerregel er å flushe oljen hver 60.000KM, da bør kassen holde bilens levetid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om den oljen du lenker til holder spesifikasjonene, så er den jo godkjent, så ja, du _kan_ bruke den. Problemet kommer _om_ det skulle vise seg at oljen likevel ikke er "god nok", og kassen ryker til.

Da ville jeg heller sett hos oljelageret.no, som selger samme oljen som du kan kjøpe originalt hos VAG-forhandleren, men til en lavere pris. Eller, se deg om etter andre kvalitetsmerker. Royal Purple har ATF-oljer av vel så høy kvalitet som original, til en helt grei pris. Og der finnes flere andre som lager gode oljer.

Automat-kasser er det absolutt mest kompliserte mekaniske innretningen du har i bilen, og er 100% avhengig av at oljen gjør jobben. Jeg ville aldri våget å bruke annet enn "det beste". En ny kasse koster skjorten og litt til, med rett olje kan du øke levetiden markant på en automat. En annen ting er filteret. De fleste kasser (ikke alle) har filter som er ment å byttes fra tid til annen. Dette bør også byttes i.f.m oljebytte. En annen ting er at olje_bytte_ ikke gir rare gevinsten. Du bør få spylt gjennom kassen med ny olje. Årsaken er forenklet forklart at kassen er 2-delt, og ved bytte får du bare byttet halvparten av den totale oljemengden. Da snakker vi 3-4 liter typisk. En gjennomspyling krever 8-14 liter, alt etter metode og kasse. Da først får du byttet all oljen, og det er i praksis tvingende nødvendig om du vil at kassen skal fortsette å leve bilens levetid. Nå kjenner jeg ikke VAG sine rutiner, men mange bilmerker har kun spesifisert olje og filterbytte på en service, altså ikke gjennomspyling/flushing. Dette er ikke godt nok, uansett kasse. Både Merce og Volvo (og fler til) har på noen modeller ment at kassen ikke skal ha noe oljeskift noen gang, men SVJV har de i alle disse tilfellene trukket denne påstanden og gått tilbake til mer tradisjonell service.

 

En tommelfingerregel er å flushe oljen hver 60.000KM, da bør kassen holde bilens levetid.

 

Har lest noen tutorials angående flushing og de fleste mener at det ikke dette er nødvendig. Nå sier jo møller at det ikke er noe intervall på oljeskift på disse kassene da! (lifetime olje!!!!!!!!).

Men jeg har ikke noe historikk på tidligere bytte på denne så jeg tenkte det skader sikkert ikke å bytte olje å filter.

Sjekket olje på oljelageret og den olja var ikke spesielt billig da!. 252,-/L. http://www.oljelageret.no/products/premium-automatgirolje-brtitan-atf-5005-br1-liter. (Går med 6 l)

Leste i noen andre tråder at oljen fra biltema kommer fra de samme produsentene men er ikke helt sikker så derfor la jeg inn inlegg her

Lenke til kommentar

Joda, du finner nok av luringer som mener gjennomspyling ikke er nødvendig... De om det :green:

Spørsmålet om hvor de forskjellige oljene til Biltema kommer fra, vil neppe noengang bli endelig besvart. Årsaken er at de kjøper inn oljen der den er billigst til enhver tid, ergo kan oljen komme fra flere produsenter. Du får aldri ut av Biltema hvor den aktuelle oljen er produsert.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at verkstedene som fikser automatkasser også anbefaler flushing..

Du kan også notere deg at de faktisk reparerer kasser, mens Møller bare bytter kasse når det er noe galt.

 

Ja blir jo et lite dilemma dette da. Er i utgangspunktet ikke noe feil med kassa mi, den girer fint og mykt hele veien. Har bare et ønske om å bytte olje i og med at jeg ikke aner om det er gjort før. Er vel tvilsomt om jeg gjør noe feil med å bytte uten å tømme converteren.

Spørsmålet mitt var jo egentelig om jeg kunne bruke biltemaolje eller ikke og der er jeg like usikker!

Lenke til kommentar

Jeg byttet olje i kassa på min eldre bil, den var fra '87 så sikkert en helt annen konstruksjon, men enkleste måten å bytte på den var å koble fra slangen til oljekjøleren slik at istedtfor at oljen gikk til kjøleren rant den ut i flasken jeg hadde.

 

Da fikk jeg flushet ut all oljen, gjorde det på denne måte:

 

Koblet fra returslangen til oljekjøler

Puttet returslangen oppi en 0.5l flaske

Startet motor og gikk gjennom gir (med brems inne) slik at oljen begynte å sirkulere

Når flasken nærmet seg full, stoppet bil

Fylte på 0.5l ny olje i røret for å sjekke oljenivået til automatkassa

Rinse & repeat til man fikk kun ny olje ut fra returslangen.

Lenke til kommentar

Hvorfor bruke noe du er usikker på kvaliteten på i en av de viktigste delene i bilen? Rimelig no-brainer det her spør du meg.

 

Er litt enig med deg der. Men det var vel ønske om å spare noen slanter da i tilegg til at noen mente den olja var like bra. Har forøvrigt kjørt med Biltema helsyntestisk motorolje på mange forskjellig biler i mange år og aldri hatt noen problem med den. Men er vel litt andre krav på girkasse kanskje. Hvis ingen kan vise til noe teknisk som beviser at olja er like bra så blir det vel til at jeg kjøper orginalolje

Lenke til kommentar

Ja blir jo et lite dilemma dette da. Er i utgangspunktet ikke noe feil med kassa mi, den girer fint og mykt hele veien. Har bare et ønske om å bytte olje i og med at jeg ikke aner om det er gjort før. Er vel tvilsomt om jeg gjør noe feil med å bytte uten å tømme converteren.

Spørsmålet mitt var jo egentelig om jeg kunne bruke biltemaolje eller ikke og der er jeg like usikker!

 

Hvorfor gjøre vel og bra når man kan gjøre det halvgjort liksom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Møller vil helst vente til girkassa ryker, slik at de kan skifte hele kassa. Det sier seg selv..

Da får du en regning på rundt 50k tenker jeg :)

Det uavhengige firmaet, er det noen som driver med girkasser som spesialitet, eller noen som gjør alt mulig rart?

 

Å flushe gjennom frisk olje er den eneste måten å faktisk BYTTE olje i ei automatkasse.. Ellers får du i beste fall byttet halvparten.

Lenke til kommentar

Møller vil helst vente til girkassa ryker, slik at de kan skifte hele kassa. Det sier seg selv..

Da får du en regning på rundt 50k tenker jeg :)

Det uavhengige firmaet, er det noen som driver med girkasser som spesialitet, eller noen som gjør alt mulig rart?

 

Å flushe gjennom frisk olje er den eneste måten å faktisk BYTTE olje i ei automatkasse.. Ellers får du i beste fall byttet halvparten.

Femti lapper? Er Møller så billig? Det er jo det jeg må betale for ny 5-trinns Aisin Warner hos Opel :ph34r: Sto i lokalavisen for en tid tilbake om en uheldig Auda-eier som måtte ut med 120K...

Lenke til kommentar

Hvorfor bruke noe du er usikker på kvaliteten på i en av de viktigste delene i bilen? Rimelig no-brainer det her spør du meg.

Er ikke nødvendig å kaste penger ut av vinduet heller, sant?

Derfor greit å spør andre om erfaringer, viser det seg å være bra nok så hvorfor betale masse ekstra for noe som gjør samme nytten??

Lenke til kommentar

Er ikke nødvendig å kaste penger ut av vinduet heller, sant?

Derfor greit å spør andre om erfaringer, viser det seg å være bra nok så hvorfor betale masse ekstra for noe som gjør samme nytten??

 

Er det ikke det som er hele poenget her da? At han er usikker på om billig-varianten gjør samme nytten? Når det gjelder bil velger jeg aldri den billigste løsningen om jeg er i tvil om det er riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke det som er hele poenget her da? At han er usikker på om billig-varianten gjør samme nytten? Når det gjelder bil velger jeg aldri den billigste løsningen om jeg er i tvil om det er riktig.

1+

Om Biltemaoljen oppfyller kravene og anbefalingene VW har satt, så sparer du penger på å gå for den.

Er det usikkerhet rundt det, så må du skaffe olje med riktig spec om det så vil koste det dobbelte.

Lenke til kommentar

1+

Om Biltemaoljen oppfyller kravene og anbefalingene VW har satt, så sparer du penger på å gå for den.

Er det usikkerhet rundt det, så må du skaffe olje med riktig spec om det så vil koste det dobbelte.

 

Ja. Nå har jeg vært innom møller å handlet orginalvarer. Ble ikke så ille uansett da i og med at det bare gikk med 4 l. (1700Kr.) Men det blir ikke noe flushing.

Litt overrasket at olja på oljelageret var en god del dyrere enn orginalolje!

 

Kommer med tilbakemelding når jeg har byttet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...