Gå til innhold

Hjelp til kjøp av utetøy til Svalbard


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har fått gleden av å dra på utveksling til Svalbard fra Jan-Juni og håpte at noen her kunne hjelpe meg med kjøp av utetøy og diverse utstyr? Utstyret skal brukes i dagliglivet og til ekskursjoner.

 

Her er en liste med utstyr jeg trenger laget av UNIS: https://www.unis.no/wp-content/uploads/2016/01/Packing_list.pdf

 

Og her har de et tilbud på jakke og bukse i den lokale butikken: https://www.unis.no/wp-content/uploads/2017/10/HellyHansen_UNIS_outerwear.pdf

Hva synes dere om dette?

 

I all hovedsak så spør jeg fordi jeg ser så mye variasjon i pris på vindtette og vanntette klær, og fordi jeg har lite erfaring med kjøp av klær jeg trenger til friluft. Busjettet mitt ligger på omkring 10 000,-

 

Hvis noen kunne tenke seg å hjelpe meg hadde jeg satt stor pris på det  :w00t:

Tenkte å handle inn alt på black friday.

 

 

Hjertelig takk på forhånd! :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tilgang til Nordby Kjøpesenter? På XXL der så er det 3 for 2 på alt i hele butikken, de spanderer den billigste selvfølgelig.

 

Har handlet litt der og kjøper man et par skikkelige bukser til et par tusen og en jakke til et par så kan man slenge med enda en ting til et par tusen. Jeg har vel "spart" rett rundt 10.000,- i forhold til XXL i Norge det siste halvåret.

Lenke til kommentar

Nå bor jeg på Svalbard.

Jeg ville rett og slett handlet her oppe, butikkene her vet hva som funker og kommer med gode råd.

 

Butikken unis viser til har et godt utvalg av kvalitetsprodukter for denne bruken, det er også flere andre sportsbutikker å bruke.. Vi har vel ca verdens høyeste tetthet av akkurat denne typen butikker.

Klærne unis viser til er brukt av mange studenter og det er ikke uten grunn.

 

Hva gjelder ullundertøy har man tilgang på alt fra aclima her oppe og det er også god tilgang på andre produkter.

Husk at vi er fritatt fra mva og toll, så noen slike produkter er en del billigere enn på fastlandet.

 

Selv handler jeg fra brynje, ullundertøy derfra får jeg handlet uten mva gjennom nettbutikken.

Lenke til kommentar

Og for all del, sørg for å ha med deg minst en refleksvest!

Det er alt for mange av UNIS-studentene som opptrer som selvmordskandidater der de tusler mellom Nybyen og UNIS uten refleks.. Men våpen har mange av de da, så de er trygge hvis de møter isbjørn..

Hmm det skal jeg huske på, takk for det :)

Vet du forresten om jeg må gjøre noe på forhånd før jeg kan ta del i kurset på Svalbard? Mener jeg leste noe om at jeg måtte innom politiet først.

Lenke til kommentar

Har du tilgang til Nordby Kjøpesenter? På XXL der så er det 3 for 2 på alt i hele butikken, de spanderer den billigste selvfølgelig.

 

Har handlet litt der og kjøper man et par skikkelige bukser til et par tusen og en jakke til et par så kan man slenge med enda en ting til et par tusen. Jeg har vel "spart" rett rundt 10.000,- i forhold til XXL i Norge det siste halvåret.

Hei, takk for svar :)

Ja jeg har tilgang til Norby, tror jeg skal ta meg en titt i julen. 

Lenke til kommentar

Hva bruker forsvaret i polare strøk? Er det samme som vi som rekrutter i førstegangstjenesten fikk, eller har de mer avanserte klær også? Forsvaret er vel glad i bruk av lagdelt påkledning. Hvor en har en "tynn" ytterdel framfor et alt-i-ett plagg. Det er sikkert noe kunnskap å ta med seg derfra.

 

Skal du kjøpe sånn Mount Everest -aktig utstyr så kan du sikkert ta 10 tusen budsjettet ditt og kverne gjennom flergangeren. Tror det norske forsvaret sin tilnærming er rimeligst for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Hmm det skal jeg huske på, takk for det :)

Vet du forresten om jeg må gjøre noe på forhånd før jeg kan ta del i kurset på Svalbard? Mener jeg leste noe om at jeg måtte innom politiet først.

Jeg vet ikke noe særlig om hvordan det er med studiene, jeg er ikke student selv men jobber her oppe.

Hvis du må innom politiet (Sysselmannen som det heter) først antar jeg det er hvis du skal ha våpen, for våpentillatelse må det selvsagt søkes om dersom du skal ha det.

Våpentillatelse er nødvendig hvis man skal ut i terrenget alene siden man da må ha beskyttelsesmidler i tilfelle man møter på isbjørn. 

 

Hva bruker forsvaret i polare strøk? Er det samme som vi som rekrutter i førstegangstjenesten fikk, eller har de mer avanserte klær også? Forsvaret er vel glad i bruk av lagdelt påkledning. Hvor en har en "tynn" ytterdel framfor et alt-i-ett plagg. Det er sikkert noe kunnskap å ta med seg derfra.

 

Skal du kjøpe sånn Mount Everest -aktig utstyr så kan du sikkert ta 10 tusen budsjettet ditt og kverne gjennom flergangeren. Tror det norske forsvaret sin tilnærming er rimeligst for å si det sånn.

Forsvaret har ikke særlig aktivitet såpass langt nord, dessuten er aktiviteten de driver med gjerne på båt når de først er langt nord. Der har de anledning til å komme seg inn for å få igjen varmen titt og ofte.

 

Når det gjelder bekledning på Svalbard er det nok å prate med lokalbefolkning som gjelder, på Nordby tenker jeg utvalget er såvidt bedre enn ingenting.

25 kuldegrader og stiv kuling gjør at det kreves litt av bekledningen, når det er sagt er tanken om vindtett ytterst og varmere klær under ganske god. Problemet er bare å finne skalljakker som går utenpå de gode dunjakkene..

 

Jeg har allerede nevnt at jeg kjøper ullundertøy fra Brynje, dette varmer svært bra.

De lokale sportsbutikkene er trolig det beste alternativet.

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar :)

Ja jeg har tilgang til Norby, tror jeg skal ta meg en titt i julen.

Jeg var på Nordby for et års tid siden for å se hva de hadde.. Jeg fant noen par votter som var ok, utover det gikk jeg tomhendt derfra.

Derimot har de potensielt noen klær på Bergans sin butikk på Norwegian Outlet Vestby.

 

Votter, luer, skjerf og småtteri finner du nok bra av på fastlandet, sko også (Sorel har en del bra alternativer til en fornuftig pris) mens yttertøy og ullundertøy gjerne er rimeligere her enn på fastlandet som følge av at vi ikke har mva og det relativt sett selges veldig mye sånt her oppe.. Det er også bra konkurranse med 5(!) sportsbutikker.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...