Gå til innhold

– Pengene ligger i onlinespill (PC)


Anbefalte innlegg

Piratkopiering er nok en vesentlig faktor i forhold til tap hos spillprodusenter. Det er så lett å hente ned et nytt spill at man ikke gidder å gi spill en sjanse hvis de ikke appelerer med det samme. Mange kjøper nok kun de spillene de er nødt til, pga online osv.

 

Mange bruker også pris som et suksessfaktor, hvilket det selvfølgelig også er, men: Prisnivået i forhold til antall timer spilletid er for veldig mange spill faktisk 'rimelig'. 450,- for 1000timer BF2, Oblivion eller CS:S kan vel neppe kalles dyrt..

 

Prisnivået blir imidlertid sammenlignet med alternativet. Og det er gjerne gratis (les: pirat). Direktekjøp som f.eks Steam eller episodebasert som Sam & Max er en god tilnærming. De kan hoppe over distribusjonsleddet og prisen blir penere. Ikke minst er tilgjengeligheten veldig god. Bare å klikke inn visa-nummeret og så vips.

 

I følge argumentasjonen til enkelte i denne tråden er det ikke rom for andre spill enn store mainstreamtitler. Det blir ikke store mangfoldet av det. Blir vi sittende igjen med kun EA og et par andre 'spillfabrikker' er det et ragnarokk for hele gamermiljøet. FunCom lager kanskje ikke spill for alle, men de lager bra saker. Nå er riktignok spillopplevelsen like subjektiv som film og musikk, så bra eller dårlig er opp til den enkelte å selv bestemme. Min historikk i dette er ikke god, HD'n min har mye uten kvittering. Tidvis kjøper jeg et spill eller to, men det er heller unntaket enn regelen. Mister vi utvalget pga sviktende salg er det ris til egen bak, ingen tvil om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er det kanskje litt drøyt å sammenligne Funcom og EA da. En liten norsk utvikler mot en kjempestor maskin som pumper ut nye spill til sine evigelange serier hvert eneste år.

8160895[/snapback]

Det var førsteinntrykket mitt også...

 

Jeg har selv opplevd at mange blir sjokkert at jeg kjøper mine spill/filmer, når de er "gratis" på nettet, og det sier ikke lite om hvor søppel vi har blitt.

8160997[/snapback]

Det er jo mildt sagt sjokkerende, men jeg tviler faktisk ikke, delvis fordi jeg har opplevd dette litt selv.

 

Den aller største grunnen til at jeg laster ned et spill, er ikke for å spille igjenom det, men for å prøve det. Hadde samtlige spillselskaper lagt ut en demo av sitt eget produkt hadde jeg heller lastet ned denne, for så å kjøpt spillet hvis jeg likte det. Jeg personlig foretrekker å sitte med en boks i handa, med installasjon på dvd, god og fyldig manual enn å plages med å laste ned, pakke ut, brenne de osv.

8161160[/snapback]

Må si meg enig i alt dette, ja. Ikke alle slipper demoer av produktene sine, og mange slipper demoer lenge etter at spillet er ute (som f. eks. Drømmefall).

 

Det har selvfølgelig hendt at jeg har spilt igjennom spill etter å ha lastet det ned, men da har jeg alikevel kjøpt det senere.

8161160[/snapback]

Jeg kjøpte nylig Warcraft III med oppgradering, etter å ha spilt gjennom dem flere ganger for lenge siden. :w00t:

 

Jeg lurer litt på hvordan Guildwars fungerer, og om det er noe for meg, men i og med at de ikke tilbyr demo, slik som World Of Warcraft for eksempel gjør, så blir jeg ikke å finne det ut.

8161160[/snapback]

Jeg tror de innimellom har helger der man kan få tak i demonøkler. (Demo-nøkler, ikke demon-økler). Jeg anbefaler spillet varmt uansett. :) Jeg trodde alle hadde muligheten til å dele ut demonøkler, men jeg tok visst feil. Var bare litt før release, og det er jo en stund siden.

 

Jeg merker jeg blir litt småopphisset hver gang jeg ser ordet "Crysis" i en artikkel... :hmm:

8161171[/snapback]

Oh yes, det skal definitivt kjøpes. (Merk - for noen år siden ville jeg sagt "anskaffes".)

Lenke til kommentar

Jeg for min del liker å vite at jeg har hele spillet, slik at jeg fortsatt kan bruke det om spillselskapet går konk. Det skjer faktisk ganske ofte. Kanskje jeg vil ta fram spillet om 5 år og prøve det litt igjen, men så er serveren lagt ned.

 

Jeg vil også kunne spille om nettet er nede.

 

Jeg tror mange tenker litt som meg, og det vil derfor være et viktig marked for offline-spill. Det er en utfordring i å finne måter å unngå piratkopiering på. Generesike kopibeskyttelser er vanskelig å knekke, men selv det lar seg gjøre med litt tålmodighet. Det at man har hele spillet, men må verifisere på en server hver gang man skal spille lar seg også knekke relativt rett. Det er ikke sikkert det vil hjelpe å øke reaksjonene heller.

 

Det jeg tror kan være en ide er å gjøre spillet "halv-online", det vil si at du får et helt spill ved kjøp og kan spille spillet off-line, men at du kan logge deg på en server for ekstra-materiale, patcher osv. Denne kan automatisk sjekke hva du allerede har osv, slik at en sparer masse jobb ved å skaffe det på lovlig måte.

Lenke til kommentar

Blir rett og slett kvalm over å lese hvor mange som vil faktisk gjøre det enda verre enn det egentlig er!!

 

Tror dere virkelig at dere blir fjernet piratkopiering ved å legge inn en " genisikker" kopisperre, eller kreve online aktiverer hver gang du skal spille? Da håper jeg virkelig alle med vet, piratkoperier spillet. Og alle som ville ha inn dette dritte, kjøper det, og for virkelig slite seg ihel før de i det hele tatt for begynt å spilt..

 

Alt har med markedsføring og kvalitet. Jeg klarer å innrømme det at The Sims er veldig bra. Og se hvor mye det selger. Den som ikke klarer å se det, burde ikke utalle seg..

 

Derfor sier jeg til Funcom: "Bake me a fucking loaf of bread!"..

Lenke til kommentar

Funcom kan vel sammenlignes litt med Lionhead. De lager nisje spill. Ikke at spillene ikke er bra, men de appelerer ikke til massene. Da kan man ikke regne med at de selger godt. De får vel bare bite i det sure eplet og gjøre som lionhead da, selge seg til microsoft å forlange å få fortsette med sære titler. Tror alikevel de har mulighet til å tjene bra på conan, som antakelig blir det første spillet de lager for mainstream.

Lenke til kommentar

Utviklerene velger selv disse mellomleddene. De velger hvorvidt det skal være ett enormt ork å ha med en Orginal antikopi utgave. Det blir ALDRI sikkert mot slikt uansett.

Slikt det er nå kjører jeg flere cracket versjoner, av spill jeg har kjøpt og har liggende. 400-600kr er "vanlig pris" på mange spill idag, men er det virkelig slik alle disse utviklerteamene har brukt like mye tid/penger på å ferdigutvikle det? nei.

Har funcom direkte tapt på å utvikle dreamfall? tror de virkelig at 20 piratkopi = 20 ellers kjøpt kopi? Er det pga administrasjons lønninger på 600 000 at "utviklingskostnadene" ikke er dekket enda? =P

Har ikke fullført den lengste reisen, og tror jeg gir meg etter den nå. Planen var dreamfall og episodene etterpå, men å kaste seg på dreamfall når jeg vet jeg ikke kommer til å kjøpe episodene blir litt kjedelig. Håper vi får se, med epispdene deres som krever online verifisering, at alternativet ikke bare er å kjøpe, men å la #¤#"% være.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Og alle som ville ha inn dette dritte, kjøper det, og for virkelig slite seg ihel før de i det hele tatt for begynt å spilt..

8161858[/snapback]

Slite? Ne-ei.

 

Prøvd Steam? Hver gang jeg starter et spill, kommer det opp en (avbrytbar) melding som sier "Preparing to launch <spill>", og etter to sekunder starter spillet. Slit? Overhodet ikke. Med på kjøpet får jeg null slit med installasjon og ikke minst automatiske oppdateringer. Det er det som er slit med spill - å finne hvor du kan laste ned oppdatering, finne ut hvilken versjon (UK, EU, etc.) av spillet du har, laste ned riktig oppdatering, og deretter oppdatere spillet. Med Steam? Ingenting whatsoever. Den laster ned en oppdatering av seg selv og installerer den selv, uten at du merker noenting som helst.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Deprimerende å lese denne tråden da piratenes argumenter stadig er de samme som har senket de interessante spillselskapene de siste 10 årene og etterlatt oss med søppelspill som utelukkende er pene å se på, men med akkurat null dybde. Jeg takker meg fremdeles til "Planescape: Torment" fremfor det mølet man gir ut og kaller rollespill i dag.

 

I tillegg ønsker jeg FunCom lykke til med søkenen etter en måte å distribuere spillene sine på, det som de driver med i dag vil iallefall ikke fungere i lengden. Jeg håper de finner en modell etterhvert som fungerer greit for oss som kjøper spillene også.

Lenke til kommentar
Kan du definere "gratis" spilling?
La oss bare si at Blizzard ikke finner IP'n min i deres logger.

8161661[/snapback]

Spiller ingen rolle om de finner IP-en din så lenge de har kontonavnet du logger på med.

8163799[/snapback]

 

La oss si det sånn at han ikkje logger på Blizzard sine serverar. Så er det jo slik at slike serverar er veldig dårlege og fulle av bugs samt få spelarar.

 

Når EA var små så var piratkopiering ærleg talt ikkje så utbredt som det er nå, så det er vanskelegare å klare å komme seg fram som en lite produsent. Når det gjeld løysningar som å aktivere spelet gjennom internett så vil nok dette ikkje vere eitt problem for crackarar uansett.

 

Sjølv har eg lasta ned nok spel, men kun for å teste om det faktisk er så bra som det lovar. Desverre er det fleire spel som svikter på kvalitet som gjer at det blir veldig fristande "å få det" gratis. Sjølv trur eg at spelbransjen vil klare seg fint sjølv om det er ein del som piratkopierar spel. Eg får meir lyst til å spele noko som eg har betalt for istadenfor noko som er lasta ned.

Endret av gholie
Lenke til kommentar

Interessant å lese all dissingen av EA, og samtidig dissingen av at de tjener penger? Hvis målet dems er å tjene penger, gjør de ikke bare det riktige? Jeg har ingen EA spill (blant de jeg har kjøpt i alle fall) så jeg sier ikke at de er bra, men de er kanskje bra i betydningen at de innbringer penger.

 

Hvis man vil selge "bra" spill som appelerer til harcore gamere, som også ofte vet hvordan man kan bruke en disassembler, og debugger og det det fører med seg, må man finne alternative forretningsmetoder hvis man skal tjene penger.

 

Som nevnt tidligere, tror jeg løsningen er "halv-online" spill. Det vil si at man kan laste ned ekstramateriale typisk hardcore-gamerne er opptatt av som en opsjon i spillet.

Lenke til kommentar
Hvis de er så redd for piratkopiering så er det vel ikke noe problem å sette opp slik at man må logge seg på en server selv når man skal spille single player. De fleste har jo internett uansett...

8164626[/snapback]

 

Fordi hvis du ikke trenger noe data fra serveren er det relativt lett å modifisere binærfila slik at du kommer utenom påloggingskravet.

Lenke til kommentar

Håper ikke det blir for tungvint å spille de neste episodene av Drømmefall. Knallspill som dessverre ikke appelerer til de som kjøper flest spill.

 

Jeg skjønner godt Funcoms klaging, men tror manglende suksess har like for lite markedsføring som nedlasting over nett.

 

Dersom Age of Conan blir en suksess klarer Funcom kanskje stable på beina et større markedsføringsapparat.

Lenke til kommentar
Interessant å lese all dissingen av EA, og samtidig dissingen av at de tjener penger? Hvis målet dems er å tjene penger, gjør de ikke bare det riktige? Jeg har ingen EA spill (blant de jeg har kjøpt i alle fall) så jeg sier ikke at de er bra, men de er kanskje bra i betydningen at de innbringer penger.

 

Hvis man vil selge "bra" spill som appelerer til harcore gamere, som også ofte vet hvordan man kan bruke en disassembler, og debugger og det det fører med seg, må man finne alternative forretningsmetoder hvis man skal tjene penger.

 

Som nevnt tidligere, tror jeg løsningen er "halv-online" spill. Det vil si at man kan laste ned ekstramateriale typisk hardcore-gamerne er opptatt av som en opsjon i spillet.

8164585[/snapback]

 

Ikke når de tar betalt unødvendig. Disse såkalte Booster pakkene dems er ikke noe annet enn vanlige oppdateringer og det tar de betalt for. Hele BF serien dems prøver de å tjene mest mulig på. Ørten expansion packs som er dårligere enn gratis mods.

 

De burde ta lærdom av Epic som lanserer den ene gratise oppdatering etter den andre til Unreal serien.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...