Gå til innhold

systemkamera vs mobil kamera


Anbefalte innlegg

Med f/1.8 får du veldig liten dybdeskarphet, det fungerer dårlig når du skal ta bilder av personer rundt ett bord

Det stemmer nok. Jeg har også benyttet en zoom med blender på f3,5. Da blir det heller ikke gode bilder grunnet lukketiden blir for lang. Min erfaring er at de nye mobilene er mange ganger bedre til slike bilder.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg hatt Huawei P20 siden i høst. Det fungerer veldig bra i det daglige. Selv i skumring er det bra. Det er klare bilder, fine farger og det er alltid med. Foreløpig ligger mitt Olympus på hylla. Det jeg har på systemkamera er et teleobjektiv. Det har ikke mobilen. Men det ble lite brukt før og ikke brukt nå. Derfor slår tanken meg. Hva med FF kamera. Canon har kommet med et nytt kamera. Canon RP til en fornuftig pris. Men jeg er usikker på om jeg kommer til å ta med et FF kamera når jeg ikke tar med et 4/3 kamera. Er det noen andre som har mobilen som førstedamer, men ønsker å fotografere.

Lenke til kommentar

Mennesker rundt et bord, med begrenset belysning, er faktisk en ganske vrien oppgave for et kamera. Folk sitter aldri helt stille, så du må ha en relativt kort lukketid (betydelig kortere enn 1/10s iallfall), og med en stor sensor trenger du å blende ned en del også. Telefonen, med sin bittelille sensor, har en liten fordel i at bilde sannsynligvis kan tas med største blender, men jeg tipper den også kompenserer for situasjonen ved å bruke en avskyelig høy ISO og heftig med automagisk etterbehandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mennesker rundt et bord, med begrenset belysning, er faktisk en ganske vrien oppgave for et kamera. Folk sitter aldri helt stille, så du må ha en relativt kort lukketid (betydelig kortere enn 1/10s iallfall), og med en stor sensor trenger du å blende ned en del også. Telefonen, med sin bittelille sensor, har en liten fordel i at bilde sannsynligvis kan tas med største blender, men jeg tipper den også kompenserer for situasjonen ved å bruke en avskyelig høy ISO og heftig med automagisk etterbehandling.

Og en klassiker er hver gang det kommer en ny telefon med veldig bra kamera så kommer det en skau med kommentarer om at kameraet på telefonene er defekt. Og hver gang er det brukerfeil. De poster bilder tatt i gymhaller og mørke parkeringshus og siden bildene blir uskarpe (med tydelige "streker" som indikerer bevegelsesuskarpheter) så MÅ jo kameraet være defekt! :D

Lenke til kommentar

Telefonen, med sin bittelille sensor, har en liten fordel i at bilde sannsynligvis kan tas med største blender, men jeg tipper den også kompenserer for situasjonen ved å bruke en avskyelig høy ISO og heftig med automagisk etterbehandling.

Du kan blende heftig ned på 135-format før lysåpningen blir like liten som største blender på en telefon.
Lenke til kommentar

Systemkamera vs. mobilkamera eller fotoentusiast vs. de fleste eller fotografi vs. minner

 

Jeg var veldig fotointeressert mellom 2008 og 2012/13. Siden 2016 har jeg eid de dyreste kamerautstyret noensinne(Fuji X-T2 + 5stk fastoptikk) for å ta bilder av familien. Det ble dessverre lite brukt for man er opptatt med å gjøre andre ting enn å fotografere.

Solgte unna de to dyreste objektivene og vurderte lenge Sony RX100VA eller nye Ricoh GRIII, men jeg endte med å kjøpe Nokia 9 pga nygjerringheten og Android One (må ha ren Android). Med mobilen tar jeg vare på minner, tar "selfi" med ungene så jeg er mer med på bildene enn når jeg står bak kamera hele tiden. Bildekvaliten er helt okey, det er minner og ikke fotografi med noe tanke bak.

 

Kan mobilkamera måle seg med systemkamera? Absolutt, men ikke når det kommer til bildekvalitet og spesielt ikke når lyset minker. Men kjappe snapsjots av familie og venner, aka minner, så er nok mobilen bedre siden den alltid er i lommen din.

 

Sjekk hvordan bildene ser ut fra barndommen din hvis du er 30+ og sjekk hvordan bildene fra mobilen er i dag. Mine bilder fra mobilen av mine barn er mye bedre enn de bildene jeg har av meg selv fra jeg var barn. Printer som regel ut i 10x15 eller 13x18 og bildene ser meget bra ut.

 

Uansett hvor god softwaren til Apple, Huawei, Google osv er så vil det ikke gjøre noe med at sensoren i mobilen er knøttliten iforhold til et dedikert kamera. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Klart det er en knøttliten sensor på mobilen vs systemkamera. Men når det gjelder ferieminner og familiebilder er en mobiltelefon bra. Hvis man tar et bitte lite utsnitt av mobilbilder vs systemkamera ser man forskjell. Men som regel er jo bildene i 10•15 format eller på en PC og da er det godt nok. Det som mobilen ikke har er zoom / optikk variasjon. Mobilen har noen faste objektiver og litt zoom, men ikke i nærheten av mulighetene med systemkamera. Det andre er følelsen man har med systemkamera. Man titter inn i kamera og stenger det andre som forstyrrer ute. Det er fotografering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...