Gå til innhold

systemkamera vs mobil kamera


Anbefalte innlegg

Uten tvil har systemkamera sine klare fordeler. Min i sommer har vi ved flere anledninger vært ute og spist. Til min store undring har bildene tatt med mobil blitt best alle gangene. Jeg forstår ikke hvordan en mobil med så liten billedbrikke klarer å ta bedre bilder enn et systemkamera. Noen som forstår det. Fortsetter det slik taper de som produserer systemkamera. Da holder det med mobil til ferieturen og bilder av familien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjeder du deg :)

 

Sensoren og prosesseringen i mobilkameraene har blitt betydelig bedre i de siste årene så tar man bare "snapshot/selfie" er det et fullgodt kamera.

 

kan tenke meg at bildene fra systemkameraet/speilrefleksen er uskarpe ? grunnen er at du har en veldig liten skarphetsdybde i bildet, kanskje bare 50cm "FF" som blir skarpt i dybden men i mobilen med en veldig liten sensor har du kanskje 50 meter som er skarpt i dybden.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Uten tvil har systemkamera sine klare fordeler. Min i sommer har vi ved flere anledninger vært ute og spist. Til min store undring har bildene tatt med mobil blitt best alle gangene. Jeg forstår ikke hvordan en mobil med så liten billedbrikke klarer å ta bedre bilder enn et systemkamera. Noen som forstår det. Fortsetter det slik taper de som produserer systemkamera. Da holder det med mobil til ferieturen og bilder av familien.

Jeg lurer på om du har hatt systemkameraet i auto? Da vil du kunne få bilder du ikke blir fornøyd med siden kameraet ikke vet hva du tar bilde av. I full auto bestemmer kameraet selv hvor det skal plassere fokus, hvilken blender som benyttes og ISO. Da kan du lett få uønskede resultat.

Lenke til kommentar

Jeg har olympus med croop faktor på 2 så brikken er 1/4 av arealet til FF, men likevell svært mye større enn sensoren til mobil kamera. Jeg benytter P(program) og har økt til maks 6400 iso for å forbedre lukkertiden forhold til ISO 3200. Men den blir gjerne en lukkertid på rundt 1/10 sek. Jeg ser at bildene blir ulklare pga bevegelse av de jeg skal ta bilde av (naturligvis siden 1/10 er for lang lukkertid). Men mobilen klarer det med samme lysforhold uten at persjonene blir uklare av bevegelse. Øker jeg ISOen blir bildet for kornete.

Hvordan klarer mobilen det med så liten sensor?

Endret av Plutoid
Lenke til kommentar

Det er helt klart på baksiden det bestemmes mye. Jeg satte begrensningen til 6400iso. Da ble lysstyrken f1.8 lukkertiden 1/10 sek og 6400iso. Bilde ble uklart, selfølgelig bevegde folk seg. Begrensningene på mobilen vet jeg ikke, men bedre bilde.

Det er vanskelig å si noe mer konkret uten å faktisk se bildeeksempler med EXIF. Hvor lyst ble bildet fra systemkameraet sammenlignet med mobilbildet? Det kan godt være 1/10 sek er lengre lukkertid enn nødvendig og at du hadde fått et helt akseptabelt resultat med å bruke andre innstillinger og kortere lukkertid.

 

Og som kameleonen nevner over, det kan godt være at bildene fra mobiltelefonen ser bedre ut ved første øyekast, men bare er grøt når du ser dem på nært hold.

 

Noen av de nyere mobiltelefonene har også lavlys-moduser hvor de egentlig ikke tar én enkelt eksponering, men i praksis tar en kort videosnutt og så analyserer motivet for å finne hvilke deler som beveger seg og hvilke som står stille og setter sammen et stillbilde algoritmisk. Det er en teknikk som gir tilsynelatende gode resultater i mange tilfeller, men som også kan gi en del snodige artifakter i sluttresultatet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Systemkamerene må få mer prosessorkraft og Android OS eller lignende for å holde tritt.

 

HDR med flere eksponeringer med etterbehandling på PC er for knotetet. Finnes det systemkameraer som enkelt kan prosesere flere eksponeringer til HDR?

 

De fleste nyere systemkamera støtter vel HDR nå? (mulig at proff-proff-kameraene ikke har muligheten dog?) Et par klarer forsåvidt å gjøre HDR håndholdt ved å justere bildene automatisk i etterbehandling (HDR-programvare på PCen gjør det samme).

 

Jeg tror vi må vente litt til vi får et Android-ish-kamera med åpen app-store: App-store betyr store muligheter for sikkerhetsfeil, som igjen betyr store kostnader ved å holde kamerasoftwaren oppdatert. En mobiltelefon lever kanskje i 2 år, et kamera forventes å leve i 5-10 år! Skulle kameraprodusentene gått for noe slikt, måtte de fått en betydelig større softwareavdeling.

 

Når det gjelder prosessorkraft har faktisk nyere kamera ganske sterke CPU-er (men de mangler vel tensor-enheter for rask/billig ML).

Lenke til kommentar

Det er vel etter hvert ganske mange kameraer som har innebygde funksjoner for flere varianter av temaet å slå sammen eksponeringer (HDR, panorama etc.). Men som så mye annet i teknologiverdenen så er HDR... vel, en smule oppskrytt. Har du et kamera med bra dynamisk omfang så bør det sjelden være nødvendig.

 

Og når det faktisk er et behov for det, så blir som oftest resultatet bedre av å vite hva man driver med og gjøre jobben selv, i stedet for å overlate til en algoritme skrevet av noen som ikke vet hvordan du vil ha bildene dine.

 

Mye av den fancy funksjonaliteten i mobiltelefoner gjør ikke noe mer enn å bruke software til å prøve å kompensere for svak hardware. Så lenge hardwaren er bra nok (og brukeren vet hvordan den funker) så er det ikke noe behov for å overlate fotograferingen til programvare.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvorfor får jeg ikke plassert handleposene i min formel1 bil ? på tide de blir like anvendelige som foreksempel en Skoda Octavia.

Hva gjør du her på forumet hvis du har en formel-1 bil å kjøre rundt i? :O

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er vel etter hvert ganske mange kameraer som har innebygde funksjoner for flere varianter av temaet å slå sammen eksponeringer (HDR, panorama etc.). Men som så mye annet i teknologiverdenen så er HDR... vel, en smule oppskrytt. Har du et kamera med bra dynamisk omfang så bør det sjelden være nødvendig.

 

Og når det faktisk er et behov for det, så blir som oftest resultatet bedre av å vite hva man driver med og gjøre jobben selv, i stedet for å overlate til en algoritme skrevet av noen som ikke vet hvordan du vil ha bildene dine.

 

Mye av den fancy funksjonaliteten i mobiltelefoner gjør ikke noe mer enn å bruke software til å prøve å kompensere for svak hardware. Så lenge hardwaren er bra nok (og brukeren vet hvordan den funker) så er det ikke noe behov for å overlate fotograferingen til programvare.

 

Resultatet kan helt klart bli bedre av å gjøre det for hånd, men hvis man ikke har foto som hobby/yrke, er nok innsatsen større enn gevinsten for de fleste. Mobiltelefonen vinner rett og slett på minimal innsats mot "grei nok kvalitet". På mobil kan en nå få et ferdig postprosessert bilde live. For entusiaster og proffer er dette av liten interesse, men for folk som kun vil poste nyeste foto på instagram eller facebook, er dette gull verdt. 

 

Jeg tror litt av problemet for meningmann er at autoinnstillingene på et vanlig systemkamera er ganske dårlige. Selv om de fleste systemkamera har høyere dynamisk omfang enn enhver mobiltelefon, må en til med etterbehandling på PC for å utnytte dette. Det hadde ikke vært noe problem for kameraprodusentene å tilby dette via en "smart automodus" ala artikkelen beskrevet over (for proffene kunne man til og med latt dem lære opp sitt eget nevrale nett basert på tidligere lightroomhistorikk). 

 

I tillegg ville det ikke vært noe teknisk i veien for at kameraet kunne detektert bevegelse i motiv for å velge riktig lukkerhastighet automatisk, som ser ut til å være hvor TS sliter (igjen tilbudt via en "smart auto"-modus proffene kunne valgt å ignorere).

 

For proffer eller entusiaster er det hele litt uninteressant, men bedre autoinnstillinger (samt litt enklere måter å overføre bilder) hadde nok ført til at flere amatører velger kameraet fremfor mobiltelefon. Det er en kickstarter som vil gjøre akkurat dette med en add-on, så får vi se om noen av produsentene implementerer dette rett i kameraet.

Lenke til kommentar

Det er helt klart på baksiden det bestemmes mye. Jeg satte begrensningen til 6400iso. Da ble lysstyrken f1.8 lukkertiden 1/10 sek og 6400iso. Bilde ble uklart, selfølgelig bevegde folk seg. Begrensningene på mobilen vet jeg ikke, men bedre bilde.

 

Med f/1.8 får du veldig liten dybdeskarphet, det fungerer dårlig når du skal ta bilder av personer rundt ett bord

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...